Kotimaa

Pienestä ylinopeudesta sakotetaan pian 70 euroa pienempi summa – Po­lii­si­tar­kas­ta­ja: Voi vaikuttaa lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen

Kesällä 2020 voimaan tulevassa laissa kaikki liikennerikkomuksista määrätyt rikesakot korvautuvat liikennevirhemaksuilla. Arkistokuva. KUVA: Hanna Laasanen
Kotimaa 9.12.2018 18:35
STT

Puolentoista vuoden päästä pienestä ylinopeudesta sakotetaan aiempaa pienempi summa.

Kesällä 2020 voimaan tulevassa laissa kaikki liikennerikkomuksista määrätyt rikesakot korvautuvat liikennevirhemaksuilla. Samalla käyttöön otetaan uusi porras pienille ylinopeuksille. Kun nykyisin kuudenkympin rajoitusalueella ajaa ylinopeutta enintään 15 kilometriä tunnissa, saa 170 euron rikesakon. Vastaisuudessa liikennevirhemaksu enintään 10 kilometriä tunnissa ajetusta ylinopeudesta olisi 100 euroa.

Lisäksi pienempiä ylinopeuksia ei enää vastaisuudessa lasketa toistuviksi ylinopeuksiksi, joiden kertautuessa saa ajokiellon. Nykyisin ajokielto määrätään, jos on rikkonut nopeusrajoituksia neljä kertaa kahden vuoden aikana tai kolme kertaa vuoden sisällä. Lain muututtua ajo-oikeuteen vaikuttaviksi ylinopeuksiksi lasketaan vain ne kerrat, jolloin ylinopeus on ollut vähintään 10 kilometriä tunnissa enintään kuudenkympin rajoitusalueella tai 15 kilometriä tunnissa korkeammilla rajoituksilla.

Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta arvioi, että sanktion pienenemisellä saattaa olla vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

– Ajokielto on ollut yksi merkittävimmistä pelotteista ylinopeusrikkomuksissa. Lähtökohtaisesti suomalaiset pyrkivät noudattamaan, mutta jos raha ei ole ongelma, jotakin harvalukuista joukkoa uudistus voi motivoida väärään suuntaan.

Hän ei kuitenkaan suorilta kädeltä lähtisi kiristämään säädöksiä tämän kompensoimiseksi.

– Katsotaan ensin, mitä lakimuutoksesta seuraa ja mietitään sen jälkeen, tarviiko puuttua lieveilmiöihin.

Vähentää sakkotuloja, mutta tehostaa valvontaa

Arvelinin mukaan vuosittain runsaat 400  000 rikesakkoa ja pieni osa päiväsakkouhkaisista sakoista langetetaan tulevaisuudessa liikennevirhemaksuilla. Valtaosa näistä tulee automaattisesta liikennevalvonnasta.

Uuden portaan vuoksi valtio menettää hänen mukaansa vuosittain noin kymmenen miljoonaa euroa sakkotuloja.

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä puolestaan sanoo, että hallituksen esityksessä muutos on arvioitu kustannusneutraaliksi. Sen mukaan menetetyt sakkotulot kompensoituvat muun muassa valvonnan tehostumisella.

Esityksen mukaan uudistuksella ei ole myöskään välittömiä liikenneturvallisuusvaikutuksia, koska uusi laki mahdollistaa aiempaa kattavamman automaattisen valvonnan ja on mahdollista, että seuraamusten määrä voi siksi myös lisääntyä. Esityksessä arvioidaan, että kiinnijäämisriskin kasvaessa rikkomusten kokonaismäärä vähenee pitkällä aikavälillä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (90)

Eikö oisi helpompaa vähentää virkamieskoneistoa,kun roikkua tienposkessa kerätä tuloja valtiolle. Ei mitään merkitystä liikenneturvallisuuteen.Tänäpäivänä autojen ajo-ominaisuudet parasta mitä rahalla saapi "voisin mainita törmäysvaroitin,pimeätunnistin,nopeudentunnistin,sadakelin ja vakauden säätimet jousituksessa".Hölyn pölyä koko nopeudenvalvonta olen esittänyt monesti talvinopeudet 90 km ja 110 moottoritiellä mutta kun ei mene molopäähän liikenneministeriössä kiusataan Työväestöä,joka kulkee pitkiä työmatkoja joka yhteiskuntaa pyörittää,hei kamoon keksikää jokin muupaikka missä voitte leikkiä..ajan 100000 tuhatta vuodessa..Menkää V******* kiusaamassa kansakuntaa joka pimeydessä vaeltaa....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähentää sakkotuloja ja lisää valtion kuluja asioiden käsittelyssä.
Näitä järjettömiä päätöksiä porvarihallituksen liukuhihnalta taasen kerran.
Kun parinkin kilometrin ylitykset pitää käsitellä, tulee älyttömän paljon uutta materiaalia uudella nimikkeellä viranomaisten käsiteltäväksi.
MIssä on liikenneministerin ja oikeusministerin järjenjuoksu, jos ministeriöiden virkamiehillä sitä ei ole?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On parempi myöntää vuotuista maksua vastaan oikeus ajaa 10 km jopa 20 km yli merkityn hyvissä olosuhteissa ja koulujen kesäloman aikana. Näin valtio saisi lisätuloa enmmän kuin sakottamalla. Moni maksaisi 200 € mielellään ja isotuloiset kiirellisemmät jopa 800 € jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se ole vieläkin se 10km/h, josta tulle sitten lappu, jossa nopeudesta vähennetty 3km/h, eli lapussa lukee 7km/h yli rajoituksen. Jos ajaa "vain" 9km/h ylinopeutta, niin saa huomautuksen 6km/h ylinopeudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskittää niin että taajamissa ja koulujen, päiväkotien ja suojateiden alueella ankaranmat sanktiot ja vähemmillä ja isommilla teillä jossa vaaraa vähemmän, riskejä toki sielläkin, rangaistus voisi olla lievempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajokielto muutamasta pienestä ylinopeudesta on aivan järjetön "lisärangaistus". Lähes jokaisella autoilijalla nopeus lipsahtaa silloin tällöin hiukan rajoituksen yli liikenneturvallisuutta vaarantamatta. Siitä huolimatta näistä pienistä ylityksistä voi huonolla tuurilla menttää ajokorttinsa ihan yhtälailla kuin se täysin piittaamaton kanssa-autoilija, joka on sakkonsa saanut selvistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista.
Rangaistuspistejärjestelmä (kuten esim. Saksassa) olisi huomattavasti oikeudenmukaisempi vaihtoehto kuin tämä mustavalkoinen sakkojen määrään tuijottaminen. Siinä pisteitä tulee liikennerikkouksen vakavuuden mukaan ja kortti lähtee sitten kun tili on täynnä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylinopeuksista annettava ajokielto on samanlainen kaksoisrangaistus kuin verojen välttelystä määrättävän veronkorotuksen lisäksi aikaisemmin annettu sakko, jotka ovat nykyään kiellettyjä. Ajokielto on puhdas hallinnollinen kaksoisrangaistus, eli ajokiellon saaneen pitäisi jaksaa valittaa KHO:n kautta EU-tuomioistuimeen niin sieltä varmaan tulisi päätös jolla ne kiellettäisiin. Miksi rikesakon pitäisi olla työssä käyvälle ihmiselle eri hintainen kuin kotona makoilevalle? Ja bensalitran, maitopurkin että ruisleivän pitäisi saman kaavan mukaan olla lähikaupassa työssä käyville ihmisille kalliimpia kuin sossusta tilin kuittaaville? Oikeusoppineiden mukaan rangaistusten kiristäminen ei juurikaan vähennä seksuaali-, omaisuus- ja / tai huumerikoksia eli heinäntekojärjellä varustettu viksu erikoistutkija voisi päätellä että kovat liikennesakot eivät estä / vähennä pieniä liikennerikkomuksia. Useiden luotettavien tutkimusten perusteella tiedetään, että liikennerikokset keskittyvät samoille henkilöille jotka rekkuloivat muutenkin kaduilla ja liikenteessä eli he ovat polisiin vakioasiakkaita ja elämä sekaisin. Normaali veronmaksaja saa harvoin tai ei koskaan perinteisiä ylinopeusakkoja tai tolppasakkoja eikä veronmaksajat aja toistuvasti juovuksissa tai kaahaile tolkuttomasti huumepäissään maanteillä. Kyllä olisi jo aika luopua 1970 -1980 luvuilla vasemmistolaisten liikenneministeriön pomoina olleiden kommunistien luomasta sakotus- ja ajokieltojärjestelmästä, joka säädettiin taistolaisen vallankumoushuuman kiihottamina puhtaasti "pikku porvarien kuritusjärjestelmäksi."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä jokaiselle sakon pitää tuntua samanlaiselta taloudellisesti. Eli sakko määrättävä progressiivisesti tulojen mukaan. Eikö nyt pienennetty suurituloisten sakkoja - Juha Sipilän aatteiden mukaisesti. Tietenkin kohtuuton tuo rikesakko pienillä nopeuksilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parempi olisi että jokaiselle auton omistajalle lähetettäisiin kuukausittain varmuussakko, sillä jokainen autoilija syyllistyy johonkin rikkeeseen ennemmin tai myöhemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turhaa rangaistussakotusta pienet ylinopeudet ovat olleet tähänkin asti, mutta vastapainoksi kyllä berneri ehtii vielä Suomen tieverkoston myymään saksaan, joka eu-lailla määrää Suomeen tietullit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet oikeassa Bernerillä on tässä oma lehmä ojassa.

"Kesällä 2020 voimaan tulevassa laissa kaikki liikennerikkomuksista määrätyt rikesakot korvautuvat liikennevirhemaksuilla"
"Lisäksi pienempiä ylinopeuksia ei enää vastaisuudessa lasketa toistuviksi ylinopeuksiksi, joiden kertautuessa saa ajokiellon."

Sakot voi antaa vain valtion virkamies rikkeen voi antaa kukatahansa jolle on annettu valtuudet esim. yritys.
Nämä tarkoittaa sitä että pienemmät rikkeet antaa jatkossa yksityinen yritys jossa Bernerilla ja hänen lähipiirillään on omistusta.
Tästä rikkeestä tämä yksityinen yritys sitten kahmaisee suurimman osan omaan taskuunsa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu vaikuttaahan se liikenneturvallisuuteen nimenomaan parantavasti. Tämä todennäköisesti vähentää alinopeutta ajavia edes vähän ja se näkyy heti vähempänä ohitusten määränä ja sitä kautta muutamalta kuolonkolarilta vältytään. Se on joskus myönnettävä, että se on nimenomaan alinopeus joka aiheuttaa todellista vaaraa. Se on sama homma kuin että joku saattaisi kuvitella, että tylsällä kirveellä tulee vähempi onnettomuuksia, mutta mikään ei ole vaarallisempi kuin tylsä kirves. Siinä tekee helposti virheitä ja kohta on kirves polvessa. Toisaalta kukaan ei ole koskaan lyönyt terävää kirvestä polveen kun terävä kirves on luonnollinen jatke ajatukselle ja kädelle. Samoin nopeus on luonnollinen ominaisuus liikenteelle ja kun se etenee nopeasti, niin kenenkään ei tarvitse alkaa ohittelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Se on joskus myönnettävä, että se on nimenomaan alinopeus joka aiheuttaa todellista vaaraa."

Ei ole. Se on nimenomaan tilanteeseen sopimaton ylinopeus joka niitä vaaratilanteita aiheuttaa.

"Se on sama homma kuin että joku saattaisi kuvitella, että tylsällä kirveellä tulee vähempi onnettomuuksia, mutta mikään ei ole vaarallisempi kuin tylsä kirves."

Ei ole yhtään sama homma. Älä vaihda ammattiasi, opettajan tai tiedottajan toimi ei ainakaan sovellu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtiosta jota johtaa hallitus on tullut organisaatio jonka ei tarvitse noudattaa oikeutta ja kohtuullisuutta, etiikasta ja moraalista puhumattakaan. Järkeä ei ole käytetty vuosikymmeneen koska se älykkyys ei merkityksellisestä poliittisen uran luonnissa. Tärkeintä on valtion verotulojen hankinta jonka mahdollistaa poliitikkojen vallankäyttöä. Näissä sakko uudistuksissa on nimenomaan tästä kyse.

Suomessa pitäisi perustaa eettinen komitea joka arvioisi ja arvostelisi eduskunnan työtä. Vain julkinen nöyryytys voisi palauttaa eduskuntaan arvomaailman ja arvokkuuden jonka se on menettänyt sakkorahain tähden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Selvä viesti autoilijoille : " Ei tei-
dän tarvitse ihan näitä tieliiken
nelakia pilkulleen noudattaa. "
Onnettomuudet lisääntyvät ai -
van varmasti. Täysin terveen
järjen vastaista lainsäädäntöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tilastot kertovat jo nyt liikennerikkomuksista ,ovat jo tarpeeksi törkeitä,vielä annetaan lisävapautuksia .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksi ajatus mittarivirheestä. Ajatellaapa sitä, että ostetaan uudet renkaat ja kun nillä ajetaan niin kauan, että ne ovat kuluneet
5mm, niin halkaisija on lyhentynyt 10mm. tämä tarkoittaa, että mittari näyttää 5% väärin. Siinä sitten polisille selittämään tätä.
Eivä polisit sitä usko tai eivät halua uskoa. On todella tyhmiä ajatuksia liikkeellä jos alhaisimmista kopeuksista aletaan sakottaa.
Tässä tapauksessa mittarivirhe kerautuu ja Sakko napsahtaa kuin Manulle illallinen. Joten vääryys tapahtuu varnasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (90)

Uutisvirta

12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ” Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
11:51
VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021
11:17
Ruotsalaispoliitikon asumisesta taas kohu – oli kirjoilla äitinsä luona ja nosti korvauksia perheensä asunnosta
11:14
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10:58
Kainuun soten alueelta löydetty tavallista laajemmin VRE-bakteeria – seulonnoissa 25 löydöstä
10:51
Pesäpallo tuli Nivalan ykköspaikalle, kaupungissa viritellään uuden kentän myötä pesisbuumia – Kempeleen Kiri polkaisee kauden käyntiin Nivalassa Sotkamon Jymyä vastaan
10:33
Neuvottelut: Venäjän Putin ja Pohjois-Korean Kim yrittävät vakauttaa tilannetta Korean niemimaalla
48
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
39
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
23
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
22
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
18
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
14
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
10
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Eläkejärjestelmämme on maailman kolmanneksi paras sanoo kansainvälinen tutkimus. Mikäs siinä sitten on niin nerokasta? K... Lue lisää...
JLow

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image