
Tuomariston mielestä Toivakka on saanut aikaan tiukalla rajauksella tiivistunnelmaisen lähikuvan, jossa pedon tarkkaavainen katse vangitsee katsojan. Kuvan kompositiota luonnehdittiin yksinkertaiseksi, mutta tehokkaaksi.
Kuvan peto on itse asiassa koira, jota Toivakka tähtäili makro-objektiivilla varustetulla kamerallaan kotioloissa - olohuoneen sohvalla.
"Aurinko paistoi hyvinkin kirkkaasti, ja kontrastit olivat huoneessa isot. Lyhyillä valotusajoilla sain häivytettyä taustan yksityiskohdat kokonaan", Toivakka kertoi.
"Hyvän kuvan saadakseen ei välttämättä tarvitse lähteä kauas korpiin."
Toiseksi sarjassa sijoittui vesilahtelainen Lasse Niskala otoksellaan räntäsateessa värjöttelevästä harakasta.
Kolmas oli nummelalainen Tomi Valtonen, joka oli onnistunut kuvaamaan huuhkajan osana talvista metsämaisemaa.
Kuvamanipuloinnin sallivassa luovassa sarjassa ykköseksi nousi keravalaisen Kalevi Koskelan pohjoista mystiikkaa ja taikaa henkivä teos Huolta vailla.
Lue lisää lauantain Kalevasta!
Kommentoi ()