Kotimaa

Pa­rem­pi­laa­tui­sen dieselin veroedun poiston vaikutusta pump­pu­hin­toi­hin vaikea arvioida, kuljetuskulut voivat nousta

KUVA: Mauri Ratilainen
Kotimaa 18.9.2019 16:54
Aki Taponen

Muutos tuo todennäköisesti markkinoille lisää heikkolaatuisempaa dieseliä, jonka pienhiukkaspäästöt ovat suurempia.

Hallituksen budjettiriihessä päättämän dieselöljyn veromuutoksen vaikutusta pumppuhintoihin ei osata arvioida vielä sen paremmin valtiovarainministeriössä kuin öljy-yhtiöissäkään. Valtiovarainministeriön mukaan vaikutus riippuu siitä, millaista dieseliä öljy-yhtiöt muutoksen jälkeen myyvät.

Hallitus päätti budjettiriihessä yritystukien 120 miljoonan euron leikkauksesta. Se toteutetaan poistamalla parafiinisen dieselöljyn veronalennus siten, että tuen leikkaus kohdistetaan mahdollisuuksien mukaan fossiiliseen parafiiniseen dieselöljyyn.

Parafiinisella dieselöljyllä tarkoitetaan lähipäästöiltään parempilaatuisempaa dieseliä, jonka poltto synnyttää tavanomaista vähemmän pienhiukkasia ja typen oksideja. Tätä laatua on saatavilla sekä fossiilisessa että uusiutuvassa dieselissä.

– Kun fossiilisen dieselin osalta laatukannuste poistuu, varmaan palataan normaaliin eurooppalaisen standardin mukaiseen dieseliin, arvioi yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen Neste Oyj:stä.

Räsäsen mukaan veroedun poiston perusteena on se, että uusissa dieselautoissa on muutenkin niin pienet ilmanlaatupäästöt, ettei ole niin väliä, onko polttoaine parafiinistä vai ei.

Ilman laatu heikkenee

Kun veromuutoksen jälkeen markkinoille tulee enemmän ei-parafiinistä dieseliä, se lisää Räsäsen mukaan ilman laatuun vaikuttavia päästöjä ainakin vanhemmissa diesel-autoissa.

– Kun parafiinisen dieselin veroetu poistetaan, ilman laatu heikkenee etenkin pienhiukkausten osalta. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa, sanoo öljy-yhtiö St1:n yhteiskuntasuhdejohtaja Mika Aho.

Aho ei osaa sanoa, mikä logiikka on veromuutoksen taustalla.

– Uusien autojen ilmanlaatupäästöt voivat olla pienet, mutta meillä on paljon vanhoja autoja ja maahan tuodaan koko ajan isoja vanhoja dieselautoja.

Räsäsen mukaan Nesteessä toivotaan ihmisten siirtyvän käyttämään mahdollisimman paljon uusiutuvaa parafiinista dieseliä, Neste My -dieseliä. Tämä tavallista dieseliä kalliimpi laatu on sataprosenttista biopolttoainetta, joka voi vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 90 prosenttia.

Räsänen ja Aho eivät osaa arvioida veromuutoksen vaikutusta dieselin pumppuhintoihin, joihin vaikuttaa kilpailutilanne eri laatujen välillä.

Päästöhyöty hupeni

Laatukannuste on ollut mukana polttoaineveron energiakomponentissa vuodesta 2011. Valmisteverotusyksikön päällikkö Merja Sandell valtiovarainministeriöstä kertoo, että kun tämä laskennalliseen päästöhyötyyn perustuva viiden sentin alennus litralta otettiin käyttöön, markkinoilla oli vain bioperäisiä parafiinisia polttoaineita.

– Autot ovat parantuneet eikä alkuperäisen verokannusteen suuruista laskennallista päästöhyötyä enää saavuteta parafiinisella dieselillä nykyisessä autokannassa – varsinkin kun asiaa arvioidaan taajamaliikenteen kannalta, kuten verokannustinta käyttöön otettaessa tehtiin.

– Lisäksi myös fossiilisesta dieselistä on alettu tehdä parafiinista, mikä ei ollut alun perin verohelpotuksen tarkoitus. Nykyisin suurin osa parafiinisesta dieselistä on fossiilista alkuperää.

Tällä perusteella verotukityöryhmä katsoi, että verotuki on muodostunut perusteettomaksi ja että se tulee jollakin aikavälillä poistaa.

– Öljy-yhtiöt päättävät, myyvätkö ne edelleen parafiinista dieseliä, vaikka sillä ei enää ole veroetua, vai siirtyvätkö ne fossiilisen dieselin osalta perinteiseen fossiiliseen dieseliin. Sillähän ei enää juurikaan ole vaikutusta ilman laatuun, Sandell sanoo.

Hänkään ei osaa arvioida veromuutoksen vaikutusta dieselin pumppuhintoihin.

– Jos parafiininen diesel korvautuu ei-parafiinisella, sen vero ei muutu mihinkään. Mutta jos öljy-yhtiöt edelleen myyvät parafiinista dieseliä markkinoille, kun sen verotuki poistuu, emme tiedä, myyvätkö ne sitä kalliimmalla vai tasoittavatko ne hinta-eroja eri laatujen kesken. Valtio ei siihen puutu.

Käytännössä kaikki Suomessa myytävät bioperäiset dieselpolttoaineet saavat edelleen vajaan 20 sentin veroedun fossiiliseen dieseliin verrattuna, sillä tähän veronalennukseen ei olla puuttumassa.

Lisäksi on hyvä muistaa, että dieselin veroetu bensiinin nähden säilyy tämänkin jälkeen runsaassa 20 sentissä litralta.

Kuljetuskulut nousevat

Suomen Yrittäjien mukaan dieselöljyn verohelpotuksen leikkaus uhkaa nostaa pk-yritysten kuljetuskustannuksia. Maanteiden tavaraliikennettä edustavan SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen pitää käsittämättömänä, että yritystuen leikkaamistarve on johtanut linjaukseen, jonka lopputuloksena rangaistaan dieselin puhtaampia laatuja.

– Jos parafiinisen dieselin kevyempi verokohtelu poistetaan, se nostaa väistämättä myös uusiutuvan dieselin hintaa. Poiston kustannusvaikutus on 120 miljoonan euron asemasta 154 miljoonaa euroa vuodessa kuluttajille ja yrityksille, SKAL:n tiedotteessa todetaan.

Bensiinin ja dieselin hinta nousee ensi elokuun alusta arviolta 6–7 senttiä litralta budjettiesitykseen sisältyvien polttoaineverotuksen korotusten takia.

Parafiininen diesel

Parafiinisen dieselin terveydelle haitalliset lähipäästöt ovat pienemmät kuin ei-parafiinisessa. Lähipäästöillä tarkoitetaan etenkin pienhiukkasia.

Parafiinisen dieselin valmistus on hieman kalliimpaa kuin ei-parafiinisen. Siksi parafiiniselle dieselille on kohdistettu veroetua ja sitä kautta parannettu hengitysilman laatua.

Parafiininen diesel voi olla fossiilista tai uusiutuvaa.

Suurin osa Suomessa myytävästä dieselistä on parafiinista ja siitä suurin osa fossiilista.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Nythän meillä vasta "huuliveikot" on päättämässä asioista. Suu vaahdossa paasataan ilmaston puolesta, saastumista vastaan ja hyväksytään käytännössä saastuttavampi vaihtoehto. Juuri näin, sähkö tulee sinästä ja Andersson tarvitsee pikkubussillisen neuvon antajia...TÄLLÄ TASOLLA MENNÄÄN SUOMEN JOHTAMISESSA..Kyllä tälle hommalle varmaan nauretaan makeasti jossainpäin, jossa päättäjillä on aivot ja he myös niitä käyttävät...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos oikeasti haluttaisiin tehdä toimiva ilastoteko niin unohdettaisiin vääristävät tuet sähköautoille ja tuettaisiin uusien E6 deiselien hankintaa ja laskettaisiin MyDieselin vero alas.
Mutta se ei olisi niin seksikästä kuin rummuttaa sähköautoja ja hybridejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus vain rahastaa, muka vihreät arvot.Hyvä tekosyy kerätä rahaa, sehän pitäis biodieseliä halventaa, eikä hintaa nostaa.Feikkihallitus

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan liian matalalla on edelleen fossiilisten polttoaineiden verot, kun ihmiset vielä niillä ajelee. Isommat tuet sähköautoille Norjan tapaan, että saadaan nokivasarat pois liikenteestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niimpä, ja Kansa maksaa, myös ne Joukkoliikenteen asiakkaat ja kaikki tuotteet tulevat saamaan lisää hintaa , kuljetukustannukset tulevat nousemaan että semmosta. Niin, ja Niille Pirummoisen Hiilijalan jäljen Omaaville "saasteetomille Sähkö autoille Myös Haittavero", ja iso.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitähän jos edes yhden hallituskauden ajan purettaisiin verotusta. Ei nostettais mitään. Voisi olla myönteisiä vaikutuksia talouteen, kun kotimaan kulutus kasvaisi, eikä kaikkea täällä kallista tuotaisi ulkomailta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parafiininen diesel vaan tuppaa jähmettymään talvikelillä. Jokainen joka takavuosina toi Venäjältä kesälaatuista dieseliä huomasi asian. Parafiini jähmettyi möykyiksi ja auto ei pelannut semmoisella polttoaineella. Nytkö me haluaisimme sellaisen polttoaineen huoltoasemiemme mittareihin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

28
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
22
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
18
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
14
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta
14
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia
11
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

119 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image