Kotimaa

Pääsiäisen me­no­lii­ken­teen vilkkain päivä torstai – Uudet pitkät rekat ohittajien murheenkryyni

Yli 30 metriä pitkän ajoneuvoyhdistelmän ohittamiseen turvallisesti tarvitaan noin puolitoista kilometriä tyhjää tietä, poliisista kerrotaan. KUVA: Jouni Porsanger
Kotimaa 16.4.2019 11:15
STT

Pääsiäisen menoliikenteen odotetaan olevan vilkkaimmillaan tällä viikolla kiirastorstaina, ilmoittaa poliisi. Myös kaupunkien läheisyydessä pääsiäisliikenteen ajokkimäärät ovat poliisin mukaan suurimmillaan torstaina.

Pyhien paluuliikenne jakautuu tänäkin vuonna useammalle päivälle kuin menoliikenne, joten isoja jonoja ei paluuliikenteeseen odoteta. Eniten autoja paluuliikenteessä on maanteillä sunnuntaina ja maanantaina.

– Pääsiäisen liikenne on perinteisesti vilkasta, mutta määrältään silti vähäisempää kuin vilkkaimpina kesäviikonloppuina. Pahoja ruuhkia pääteille ei odoteta. Mahdollinen peräänajo tai muu onnettomuus kuitenkin muuttaa tilanteen pysähteleviksi ja seisoviksi jonoiksi, linjaa vanhempi konstaapeli Sari Nuolikoski Itä-Uudenmaan poliisin tiedotteessa.

Puoli vuosisataa Operaatio Pajunkissaa

Poliisi muistuttaa, että kevään aikana liikenteeseen on tullut uusia yli 30 metriä pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä. Niiden ohittaminen ei käy hetkessä.

– Testasimme maaliskuussa, miten kauan kestää ohittaa pitkä rekka turvallisesti. Ohitus kesti 25 sekuntia ja sinä aikana ohittava ajoneuvo eteni noin 700 metriä. Jos ohitus tehtäisiin tiellä, jossa on vain kaksi eri suuntaa kulkevaa kaistaa, ohittamiseen vaadittaisiin noin puolitoista kilometriä tyhjää tietä – ja tällöinkin omalle kaistalle palamiseen tulisi melkoinen kiire. Suositeltavaa on siis ajaa liikennevirran mukana ja välttää tarpeettomia ohituksia, Nuolikoski opastaa.

Maanteillä on siirrytty jo kesänopeuksiin. Jos sää on huono, tulee ajonopeus sovittaa vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi.

– Ajokelit voivat vaihdella vielä paljon eri puolella Suomea. Siksi on hyvä huolehtia, että auton renkaat ovat sellaiset, että niillä pärjää hyvin myös Salpausselän pohjoispuolella. Jos kesärenkaat on jo vaihdettu, kannattaa renkaiden pulttien kiristys tarkistaa vielä ennen matkalle lähtöä.

Operaatio Pajunkissan tiepalvelumiehet päivystävät pääsiäisliikenteessä nyt jo 50. kertaa. 135 vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat pääsiäisliikenteen aikana tehostetussa valmiudessa kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin.

Operaatio Pajunkissan puhelinnumero on Autoliiton yleisen tiepalvelun numero 0200-8080.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (43)

Mihin se niin kiirus on että pitää rekoista päästä ohi. Rekat ajaa jonkuverran yli kaheksankympin ja kyllä sillä vauhilla jo pikkuauton kuskiki ehtii määränpäähän. Isoilla teillä on sitte ohituskaistoja ja hättäinenki pääsee ainaki niissä ohi jos ei muualla uskalla ohittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sitä ees huomaa normaalirekan ohituksessa jos se sattuu olemaan 8-metriä pitempi jos ei oo vanhalla 200-sarjan mersulla liikenteessä.Nyky autoissa on yllättävän paljon horsepowereita niin ei siinä kauan tupakoida kun on jo ohi.Se oikean puoleinen petaali on ohituksia varten eikä koiteta ajaa kruiserilla.Tyhmäähän on pidätellä nopeuden nousua jos autossa on reserviä ohittaa turvallisesti jos kuski on niitä rattimiehiä!!!En kuitenkaan provosoi ylittään kovin paljon ylinopeuteen vaan nopeaan ohitukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkkana siellä autokaupassa sitten. Ei mennä ostamaan sitä pienitehoista kotteroa joka on hengenvaarallinen ohittaja. Siinä on vitsit vähissä kun ohittaminen menee pitkäksi ja vastaantulija lähestyy arvaamattoman nopeasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hirviörekat pääsivät tielle vain maasuttamalla trafin insinöörit.
Joku huomasi, että näin pystyy estämään kilpailua.
Kuljetustarjous siis vain hirviörekoille, sen saa mieleinen.
Tämän järjettömyyden tieliikenteessä näki jokainen heti ja kaikki ovat olleet näitä vastaan nimenomaan turvallisuussyistä.
Muut paitsi trafin insinöörit.

Suomen kuoppaiset, mutkaiset ja kapeat valtatiet eivät ole tuollaisille hirviörekoille tarkoitettu.
Tarkoitetttu Saksan 6-kaistaisilla baanoille ajettavaksi valtaväylien varsien väliterminaanliliikenteeseen.

Muistakaahan myös kuka särki suomen sillat päätöksillään? 400 miljoonalla korjattu jo.
Eikö ole korvausvelvollisuutta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi pitää maanteille tehdä tällaisia ongelmakuljetuksia, kun rautatiekin on keksitty?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä jokaisen kaupan ja tehtaan pihaan tulee kiskot, eikö vain?
Kuljetuskalustossa ei ole mitään ongelmaa vaan ongelma on sinussa ja muissa jotka eivät osaa autoa ajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Euroopassa pärjätään monessa maassa lyhyemmillä, ns puoliperävaunullisilla autoilla. Mikä tekee pienestä suomesta niin poikkeuksellisen, että meillä päätetään laittaa näitä perävaunuja kaksi peräkkäin? Oikeassa olet siinä suhteessa, ettei kalustossa vikaa ole, mutta kun ei löydy kuljettajia, jotka osaisivat ajaa näillä ylipitkillä vehkeillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyhän joskus vilkaisemassa kuinka paljon niitä puolikkaita on siellä Euroopassa liikenteessä.
Saksassa esim. on paljon yhtiöiden omia rekkoja jotka ajavat ainoastaan omia tavaroitaan ja toisen sivun tyhjänä asemapaikkaansa. Esimerkiksi Nürnbergistä lähtee rekka tuomaan tavaraa Hampuriin ja purettuaan siellä ajaa tyhjänä takaisin.
Parempi on kun on pidempiä yhdistelmiä ja vähemmän liikenteessä, kuin se, että lyhyitä tumppeja ja niitä paljon liikenteessä. Eikö vain? Ranskassa nationaali tiet ovat niin kapeita ja liikenneympyröitä paljon, ettei siellä pitkällä kalustolla voida toimia.
Tässä nyt muutama esimerkki siitä miksi tilanne on tämä.
Nuo väittämäsi ylipitkät yhdistelmät eivät ole sen kummoisempia ajaa, kuin 25,25 metriset yhdistelmät, että kyllä niihin päteviä kuljettajia on ihan riittävästi.
Itse alalla 30 vuotta olleena tiedän tarkkaan mikä on tilanne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Yli 30 metriä pitkän ajoneuvoyhdistelmän ohittamiseen turvallisesti tarvitaan noin puolitoista kilometriä tyhjää tietä, poliisista kerrotaan."
-Eipä juuri missään voi olla varma että niin pitkä matka olisi selvä edessä päin, joten tuollaisen ajoneuvon perään saisi laittaa ohittaminen-kielletty-merkin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota "pöllijunaa" on hienoa lähteä asuntovaunuyhdistelmällä ohittamaan. Kuka sitten uskaltaakin niin tehdä. Taitaa lempinimi "Teiden tukko" saada ihan uuden merkityksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh heh, siinä teiden ritari puhuu, että asuntovaunoyhdistelmällä ohituksiin rekasta, parempi jättä se parisataametrii rekkaan vällii ja körötellä peräs vain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ohittaminen ole vaikeaa, jos osaa käsitellä omaa ajoneuvoa. Pitää osata ulosmitata tehoreservit ihan samallalailla kuin moottoritielle kiihdyttäessäkin. Vaikeaahan tämä yleensä ottaen autoilijoille on kun keskivertoautoilijat ja sitä kehnommat eivät osaa käsitellä ajoneuvoaan, kun sitä ei autokouluissa opeteta ja vaadita osattavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli jälleen kerran ainoa ongelma on se, että raskasliikenne on säännöin pakotettu ajamaan alinopeutta eli 80kmh. Nuilla vehkeillä pääsee helposti 100kmh ja problem solved. Niin ne ajaa Yhdysvalloissakin 65 mailia tunnissa joka on yli 100kmh ja niillä on vieläkin suurempia kalustoja. Meillä täytyy nyt alkaa ohentamaan tuota virkamieskoneistoa jotka tukehduttavat yhteiskuntamme aasimaisilla säännöillään. Pikkusen niin kuin vaarallista raskaiden ajoneuvojen ohittelu kun se voitaisiin välttää täysin keinotekoinen rajoitus poistamalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos rekka on ongelma ohittajalle, vika ei ole rekassa, vaan ohittajassa itsessään.

Silloin on paras jättää yrittämättä koko ohitusta, ja ajaa suosiolla 100 m rekan takana. Että muut pääsevät ohi.

Eipä muuten ole poliisienkaan ajotaidoissa juuri kehumista, jos saavat rekan ohitukseen kulumaan 1,5 km matkan.
Taitamattomat toki saavat kulumaan vaikka koko päivän, ohittaessaan +1 km/h nopeuserolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä on vain semmoinen pointti, että lain mukaan ohittaessa ei saa ajaa ylinopeutta, eli isommallakaan tiellä nopeus ei saa nousta yli 100km/h. Itse en toki noudata lakia, rekkaa ohittaessa saattaa nopeus käydä hetkellisesti jopa 130km/h.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekan nopeus on testiolosuhteissa ollut varmaankin 80km/h, eikä se normaalivakionopeus 88->95km/h

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän tuo ole ihan menopelistä kiinni eikä taidoista mitä pedaalin painamiseen tarvitaan.

Hienoa siis että meille tyrkytetään riistoverotuksella nuita 1.0 koirankoppeja joille 100kmh alkaa olemaan ehdoton kattonopeus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotkut kuvitelevat olevansa muita parempia kuskeja kun alla on
super tehokas ajokki, "samat kuskit" ylläpitävät onnettomuus tilastoakin koholla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...sinun on parempi pysyä pois liikenteestä ja antaa meidän osaavien ajella tehokkailla autoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (43)

Uutisvirta

15:49
Plaanaoja, tuo Oulun oma Amazon ja kaikkien halveksima likaviemäri – virtaa pitkin meloessa maisema vaihtuu metsästä liikenteen pauhuun Tilaajille
15:39
Ylitornion seurakunnan varastosta anastettiin mönkijä viime yönä
15:08
Suomen junissa juodaan 1,6 miljoonaa kuppia kahvia vuodessa – VR investoi 24 miljoonaa euroa uusiin ravintolavaunuihin, jotka tehdään Kajaanissa
15:07
Sdp käy jo tänään taloustunnusteluja: Rinne: "Hyvä tietää, mitä mahdolliset hallituskumppanit ajattelevat"
14:19
Jäät liikkuvat Kiiminkijoella
14:03
Oulun kirjastohihna sai tuhannet ihmiset tapittamaan suoraa lähetystä – palautuksia kertyi tiistaina liki 4 000
13:59
Antti Rinne valittiin odotetusti eduskunnan väliaikaiseksi puhemieheksi – Juho Eerola ja Paula Risikko varapuhemiehiksi
69
Yrittäjien Mikael Pentikäinen on huolissaan tulevista verolinjauksista: "Vaalikampanjoinnissa monien puolueiden kädet olivat syvällä yrittäjien taskuissa"
51
Kellojen siirtelyn loppuminen vaatii vielä monta päätöstä – Suomessa ratkaisu kesä- tai talviajasta on vastavalitulla eduskunnalla
48
Miten Oulun Kaupunginojaa pitäisi kehittää? – kaupunkilaisilta kysytään toiveita ja historiatietoa
25
Kirkkovaltuusto hyväksyi suunnitelmat Ylivieskan uudesta kirkosta – Kirkkohallituksen yliarkkitehdilta kehut hyvästä työstä ja kohtuullisuudesta
12
Kerro meille: Millaisia muistoja sinulla on Iin Rysäklubista?
12
Tänään juhlitaan Koiranpäivää – Lähetä kuvia ja kerro, mitä jäi mieleen koirasi pentuajasta?
10
Annika Saarikko ei lähde ehdolle keskustan puheenjohtajaksi – "Halusin kertoa ratkaisustani nopeasti, jotta muut voivat rauhassa valmistautua syyskuuhun"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

228 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Sosiaaliturvaan rinnastettavan eläkkeen tarkoitus on turvata jokaiselle vanhuudenpäivien toimeentulo. Varallisuutta sill... Lue lisää...
Kohtuus nimenomaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

24.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image