Kotimaa

Oulun Matkailun toi­mi­tus­joh­ta­ja: "Haluan haastaa Oulun seudun asukkaat ylpeyteen alueestaan ja olemaan matkailija omalla maallaan"

Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtajana puoli vuotta toiminut Päivi Penttilä on sitä mieltä, että Oulun seutu pitää saada kotimaan matkailun puheenaiheeksi. KUVA: Jarmo Kontiainen
Kotimaa 11.1.2019 11:57
Anssi Väisänen

Päivi Penttilä haastaa oululaiset ylpeyteen omasta alueestaan ja tekemään yhteistyötä.

Matkailumarkkinointi on mielikuvien luomista, eikä sitä tehdä ihan hetkessä.

Miten saataisiin Oulun alueelle enemmän matkailijoita?

Runsaat puoli vuotta Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtajana toimineen Päivi Penttilän mielestä oikotietä onneen ei ole.

– Matkailumarkkinointi on pitkäjänteistä työtä: pikavoittoja ei tule.

– Olin yllättynyt, kun sukelsin Oulun seudun matkailumaailmaan, että potentiaalia on paljon. Bisnesmatkailussa on selkäranka, mutta matkailijatilastot ovat aivan tasaisia vuodesta toiseen, Penttilä sanoo.

Penttilän mukaan on tärkeä puhua Oulun seudun matkailusta kokonaisuutena.

– Kotimaa on iso osa matkailustamme, ja tulee olemaan. Meidän pitää päästä nousemaan kotimaisen matkailun puheenaiheeksi. Kysymys on muun muassa siitä, miten tuotteistamme kohteet ja teemme niistä kokonaisuuksia asiakkaille?

Mielikuvat synnyttävät halun matkustaa lomalla johonkin tiettyyn paikkaan.

– Vahvat tarinat, kasvot, ihmiset ja matkailijoiden omat kokemukset ovat tärkeitä asioita. Ne ovat myös pitkän suunnitelmallisen työn tulos. Lisäksi pitää ymmärtää koko matkailijakokemus: mitä kaikkea tapahtuu, kun turisti tulee Ouluun.

Tähän kuvaan ei Penttilän mielestä sovi sekään, että lentokentällä voi joutua etsimään bussia, jossa ei voi maksaa kortilla – ja jonka matka keskustaan vie tunnin.

Myönteisen mielikuvan levittäminen on tärkeää. Pitää kertoa, miten hienoja ja spontaaneja kommentteja täällä käyneet ovat kertoneet luonnosta, rauhallisuudesta ja ystävällisistä ihmisistä.

Oulun valtti on sen saavutettavuus.

– Olen iloinen Lappiin ja Koillismaalle lentävistä tilauslennoista. Mutta Oulullakin on hyvä saavutettavuus Helsingin kautta sekä suoraan Tukholmasta. Se on iso valtti. Juuri tuli tieto, että eräs matkanjärjestäjä on rakentamassa Tukholma-yhteydestä pakettia Oulun alueelle. Se on taas askel eteenpäin.

Tekemistä riittää. Oulun seudun matkailussa osaaminen on vielä Penttilän mukaan yhdistämättä.

– Olemme siinä elinkaaren vaiheessa, ettei kuluttajatuotteita juuri ole matkailijoille Oulussa – kun ei ole ollut kysyntääkään, Penttilä sanoo ja viittaa esimerkiksi säännölliseen laivaliikenteeseen Oulun merialueella.

– Nyt on oikea hetki nostaa Oulun alue matkailukohteena uudelle tasolle.

Tänäkin vuonna Oulun seudulle tuodaan kymmeniä matkanjärjestäjiä, joille kerrotaan alueen vahvuuksista ja erityispiirteistä.

– Konkreettiset teot ovat tärkeintä kansainvälistä markkinointia ajatellen. Oulun seudun on investoitava matkailuun, ilman sitä ei myyntiä saada aikaan.

Penttilä arvostaa seututason yhteistyötä.

– Täällä on hitsauduttu hienosti yhteen. Tuloksia on tullut vaikkapa Oulun, Rokuan, Kalajoen ja Syötteen alueellisessa myynnissä.

Uutena, menestyvänä asiana Penttilä nostaa esiin Attractive Oulu Region -hankkeen synnyttämän koulutusmatkailun.

– Perinteiset matkailutuotteet ja suomalainen koulutusjärjestelmä voidaan yhdistää. Meillä on jo paketteja. Esimerkiksi suomalainen kouluvierailu ja luontoretki – japanilaisista on eksoottista mennä metsään poimimaan marjoja ja oppimaan.

– Tähän työhön minut sai innostumaan se, että Oulun seudulla on kaikkea kiinnostavaa. Hämmästyin Helsingissä, miten vähän siellä tiedetään Oulusta.

– Haluaisinkin haastaa Oulun seudun asukkaat ylpeyteen alueestaan ja olemaan matkailija omalla maallaan. Seutukohteita on ympäriinsä, ja niihin on hyvä viedä vieraita.

Oulun seudun matkailustrategia on Päivi Penttilän mukaan kunnianhimoinen.

– Meillä on osaava myynti ja markkinointi, mutta vetovoimatekijöiden kehittämistä on tehtävä koko ajan. Matkailuyrittäjät tuovat tulon. Heitä on tärkeä auttaa. Verkostossamme heitä on nelisenkymmentä. Hienoa, että liiketoiminnan tekijät ovat mukana suunnittelemassa kaikkea. Matkailuyrittäjien ja päättäjien tapaaminen on valmisteilla.

Perustavan luokan estettä onnistumiselle ei ole.

– Oulussa on korostunut pitkään ict. Haluaisin, että päätettäisiin yhdessä nostaa matkailu isoksi asiaksi ja tehtäisiin samaan aikaan eri rintamilla kovasti töitä. Pitää tutkia tarkkaan, mitkä sisällöt herättävät kiinnostusta Oulua kohtaan.

– Revontulibussi on syntynyt tarpeesta. Se on hyvä esimerkki uudesta aluevaltauksesta.

Viikon kuluttua Helsingissä alkavilla Matkamessuilla Oulun seudulla ei ole valtavaa omaa osastoa.

– Olemme tehneet valintoja. Matkamessuilla meille tärkeä osuus on myös kansainväliset bisnestapaamiset ennen messuja. Kalenterini on jo täynnä 15 minuutin tapaamisia matkanjärjestäjien kanssa.

– Messut on vain yksi media. Painopiste on nostaa meidät digitaalisissa kanavissa sille tasolle, että herätämme huomiota.

Päivi Penttilä

Syntynyt 2.10.1978 Tampereella.

Perhe: aviomies ja kolme lasta.

Ylioppilas, Tampereen lyseon lukio 1997.

Humanististen tieteiden kandidaatti, Tampereen yliopisto 2001, kauppatieteen maisteri 2002.

Markkinoinnin opettaja,

29

Business College Helsinki–Malmi 2003–08.

Kehityspäällikkö, Clear Channel Finland 2008–11.

Maajohtaja, Posterscope

29

2011–14.

Markkinointipäällikkö, myöhemmin Asiakasymmärrysyksikön vetäjä, Polar Electro Kempele 2014–18.

Toimitusjohtaja, Oulun Matkailu Oy 2018–.

Harrastukset: liikunta, klassinen musiikki, matkustelu.

MAINOS

Kommentoi

Oulun matkailussa tuntuu edelleen olevan punainen lanka hukassa. Klassinen ongelma: ei nähdä metsää puilta - konkreettisesti! Mitähän ne japanilaiset ja erityisesti kiinalaiset hakevat Suomesta, ei pelkästään Lapista, vaan koko Suomesta? Mitä meillä on joka paikassa? Tilaa, puhdasta ilmaa, puhdasta vettä ja luontoa. Luontoa ihan keskellä kaupunkia. Oulun seudulla on lisäksi lähialueella valtavat luontomatkailun puitteet: Liminganlahti, Koiteli, Syöte, Kierikki ... Oulun kaupungistakin löytyy luontoelämyksiä, Hietasaari ja Hupisaaret etunenässä. Näitä ei vain mielletä mitenkään houkutteleviksi, koska ne ovat meille itselle täysin arkipäiväisiä. Tässä pitäisikin asettua esim. kiinalaisen, 20 miljoonan asukkaan kaupungissa asuvan ihmisen asemaan. Heidän kotiseudullaan ei ole välttämättä edes yhtä puuta, saatikka metsää. Vesijohtovettä ei voi juoda, ulkona pitää käyttää hengityssuojaimia jne. jne. Tässä Oulun matkailuvaltti. Siihen kun liitetään tämä saavutettavuus, ja luodaan sopiva paketti: suorat lennot Ouluun, jossa kaupunkiluontoa ja kulttuuripalveluita, sieltä kuljetus Syötteelle tai vaikkapa Rukalle, jossa "oikeaa" luontomatkailua, ja takaisin Ouluun. Varmasti olisi kysyntään, kun vain olisi osaamista tuotteistamiseen ja markkinointiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olihan iloinen yllätys lukea, että Sinä uusi matkailumme päällikkö haluat kuulla kuntalaisten omia kokemuksia ja ideoita!

Olemme jo lähes turtuneina saaneet seurata oman kaupunkimme alueella ylenkatsottuina, osa jo hävitettyinä, laajalti tunnettuja, selkeitä Oulun matkailuvaltteja; siis omia vetonauloja!

Kuinka moni enää muistaneekaan Oulun Yliopiston takamaastossa olleen Oulun eläinpuiston, josta Palle-Jooseppi ja Reetu-karhut siirrettiin perustettuun Ranuan eläintarhaan?
Seuraaviksi saivat sulkemis- ja lakkautustuomion yliopiston kivimuseo ja surullisin koko laajan eläinnäyttelyiden purku ja ainutlaatuisen seinädioraaman piilottaminen; yli 30 000 vuosittaisen asiakasvierailijavirran kerännyt Eläinmuseon alasajo!

Saman verran matkailijoita on vuosittain kerännyt Oulujoki-varressa Seurasaaren ulkomuseo jälkeen toiseksi eniten Suomessa matkailijoita meidän oma Turkansaaren ulkomuseomme, jonka saavutettavuutta linja-autoilla edes kesäisin ei ole huolehdittu riittävän kattavasti!
Oma toimija Luuppi on itse vähentänyt viime vuonna Turkansaaren aukioloaikoja alkukeväästä ja loppusyksystä sekä viime vuonna päiväkotien ja alkuopetusluokkien kulttuuriohjelmiensa mukaiset maalaisjoulun retket peruttiin kokonaan!
Vain Oulujoen seurakunnan kanssa avattiin ovet Adventtikalenterit.

Yhdessä koettujen tunne-elämysten kautta saamme yhteisöllisyyden tukea nykyarkeemme ja yhteisiä iloelämyksiä.

Näyttäisikin surullisesti siltä, että Keski-Euroopan, Britannian ja Skandinavian yliopistokaupungeissa tunnetaan esihistoriallisen Kierikki-keskuksen arvo paremmin kuin meillä kotikaupungissaan? Sinnekin on jo luotu omat elämykseliset kivikautiset ohjelmat, muttei ole huolehdittu paikan saavutettavuudesta joukkoliikenteestä kesäisin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos tupalaisilta kysytään niin pitäisi turistit käännättää jo ideatasolla, sammuttaa sähköt kaupungista antaa kaikille potkut. Varsinkin jos saa yhtään parempaa palkkaa. Ei kannata yrittää, töitä ei kannata hakea ja mitään ei saa kehittää.

Ainoa mitä saa tehdä on nostaa sosiaalitukia ja valittaa niiden pienuudesta sekä tietysti valittaa jatkuvasti poliitikkojen ja "eliitin" toiminnasta, kaikkihan ovat vain korruptoituneita ja varastavat vaan rahaa sosiaalituista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki voisi avata sivun, jonne paikalliset voisivat laittaa kuvia ja kirjoittaa positiivisia kokemuksia suositeltavista käyntikohteista Oulussa.
Mielestäni myös kohteiden esteettömyys tulisi ottaa huomioon, nykyään on paljon lastenrattaita ja mm. pyörätuolilla liikkuvia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asenne ratkaisee paljon: ollaanko piipittäviä pessimistejä vai positiivisia pohjoisen tekijäihmisiä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

8:02
"Kansalla ei ole lähtenyt mopo keulimaan" – Tuoreet seksuaalirikosepäilyt eivät ole juurikaan koventaneet asenteita ulkomaalaisia kohtaan, kertoo IL:n kysely
7:19
Fazerin Oulun leipomon työntekijöillä öinen ulosmarssi vastalauseena leipomon sulkemisaikeille – "Fazerilla ei rahasta ole pulaa"
7:00
Kalen! kalluppi: Kehukko nää kaveria?
7:00
Jääkärikypärä, Ukko-Mauser-pistooli ja ansiomerkki ovat keräilijöiden aarteita – aselait lähes pysäyttivät aseiden keräilyn Tilaajille
7:00
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"
6:24
Vilkut ja rekisterikilpi eivät vapauta rakennusluvan tarpeesta – Pyhäntäläisyrityksen liikkuva ja talviasuttava mökkivaunu esillä Helsingissä
6:21
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
29
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
23
Vilkut ja rekisterikilpi eivät vapauta rakennusluvan tarpeesta – Pyhäntäläisyrityksen liikkuva ja talviasuttava mökkivaunu esillä Helsingissä
9
Tutkinnanjohtaja vahvistaa MTV:lle: Oulun vyyhdessä epäillään, että yksi nuorista tytöistä huumattiin tiedottomaksi ennen tekoa
6
Arina vaihtaa Otto-automaatteja Nosto-automaatteihin, Pohjois-Suomeen tulee viisi uutta rahannostopaikkaa
2
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"
1
Poliisi: Jopa parikymmentä saksalaista ja hollantilaista miestä nujakoi ravintolan luona Levillä
1
Me aikuiset olemme luoneet todellisuuden, johon lastemme on sopeuduttava Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

102 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Keskustelu työttömyydestä on ala-arvoista

Aikuisella ihmisellä on ihmisvelvollisuus elättää itsensä ja hieman tukea yhteiskunnan toimintaa. Muutoin on lapsen tas... Lue lisää...
Kylmä totuus

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image