Kotimaa

Osista syntyy vielä lentokone

Sami Kahilakoski kunnostaa itselleen raadosta lentokoneen.
Kotimaa 16.2.2008 0:00
Helena Jaakkola
Oulunlahdessa on verstas, jossa seisoo puinen putkilo keskellä lattiaa telineeseen tuettuna. Siipiä ei ole, potkuria tai moottoria ei näy, eikä mitään muutakaan sellaista, mistä tavallinen ihminen tunnistaisi sen lentokoneeksi.

Hahmo muistuttaa lähinnä maalle ajautuneen valaan ruhoa. Oikeasti se on mitä parhainta suomalaista innovaatiota viisikymmentäluvulta olevan lentokoneen, PIK-11, runko.

Puisen rungon ympärillä häärii kaksi miestä. Toinen on koneen omistaja, lennontiedottaja Sami Kahilakoski ja toinen on puurakentamisen ammattilainen Mikko Jaakkola.

"Meidän piti oikeastaan vain paikata hieman lohkeillutta maalia siiven yläpinnalta", selittää Kahilakoski.

Pelkällä maalin korjaamisella ei selvästikään päästy. Puinen kone oli siinä kunnossa, että se piti peruskorjata perusteellisesti.

Kangasverhoillut siivet pääsivät ilmailuharrastajien lentokoneenpäällystyskurssille Ranualle harjoitustyöksi jo joulukuussa 2003. Runko jäi odottelemaan aikaa parempaa.

Lennontiedottajan työ vei Helsinkiin, perhe lisääntyi ja lopulta Kahilakoski totesi, että kiireet eivät lopu odottamalla, vaan museorekisterissä oleva kone täytyy laittaa työn alle nyt, jos sillä aikoo vielä lentää.

Alunperin koneen suunnittelu lähes viisikymmentä vuotta sitten lähti Polyteknikkojen Ilmailukerhon idean pohjalta. Suunnittelutyön tekivät Teknillisen Korkeakoulun lentotekniikan laboratoriossa opiskelleet Kai Mellén ja Ilkka Lounamaa professori Arvo Ylisen valvonnassa.

Nyt peruskorjattavan yksilön ja sen kolme sisarusta rakensi "Mikkelin lentokonetehdas", eli joukko ilmailijoita, jotka päättivät kaikki rakentaa samanlaisen koneen ja tekivät yhteisiä välinehankintoja. Taitolentokelpoinen Tumppu lensi ensilentonsa maaliskuussa.1953 ja sen lento-ominaisuuksia ylistettiin peruskorjaajien mukaan kovasti.

Neljästä Tumpusta kaksi on jäljellä. Toinen on museossa ja tämä ainoa enää lentävä PIK-11 päätyi nykyiselle omistajalleen sattuman kautta.

"Lensin lupakirjan Kuorevedellä. Kerran katselin ilta-auringossa kotini suunnasta saapuvaa lentokonetta ja muistan ajatelleeni, että koska työpaikka sijaitsee lentokentällä milloin missäkin päin Suomea, olisi enemmän kuin kätevää kulkea työmatkat lentäen", kertoilee hän.

Sittenpä ei tarvittu muuta kuin lentokokemusta ja lentotunteja tuli kätevästi purjekoneita taivaalle kesäisin eri lentokeskuksissa hinaten sekä kansalaisten turvallisuutta palolentäjänä vaalien. Unelma omasta koneesta oli syntynyt, eikä sitä roihua voinut mikään sammuttaa.

Kahilakoski oli mieltynyt pitkäsiipiseen moottoripurjelentokoneeseen Tuuliaan, mutta yksikään Tuulian omistaja ei halunnut luopua omastaan. Lappeenrannassa hän tapasi miehen, jolla oli kaksi lentokonetta. Toinen koneista oli PIK-11, joka viehätti Kahilakoskea.

PIK-11 ei ollut kuitenkaan heti alkuun kaupan. Sitkeän yrittämisen jälkeen kone siirtyi Kahilakosken omistukseen.

Seurasi kolme vauhdikasta vuotta, jolloin Tumppu kiiti Suomen taivaalla. Kone oli äärimmäisen hyvä lentää ja Kahilakoski kokeili taitolentoakin.

Kun Kahilakoski päätti aloittaa koneen peruskorjauksen, hänellä ei ollut pienintäkään käsitystä urakan suuruudesta.

"Täytyy tunnustaa, että eivät omat taidotkaan olisi riittäneet", sanoo hän nyt, kun kone on avattu ja neljänkymmenenviiden lentovuoden aikana syntyneet vauriot ovat silmin havaittavissa.

Moottorista valunut öljy on pehmentänyt puun huolestuttavaan kuntoon. "Jatkossa käytänkin moottorissa puuöljyä", veistelee Kahilakoski.

Peruskorjauksen jälkeen lennolle tiedetään tarkkaan, mitä koneen rungon sisällä on.

"Paljon varmemmalla mielellä lähden lentämään kuin ennen remonttia", toteaa Kahilakoski. Hän kertoo, että Tumppu on taitolentoluokan kone ja siinä pyörityksessä rakenteelta vaaditaan lujuutta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

10:49
Kuusamolainen karhumies Sulo Karjalaisesta vuoden matkailuhenkilö – "Olen karhujen kanssa niin kauan kuin voi sulaa suussani"
10:25
Syyttäjä: Albaniasta johdettu huumerinki toi maahan ja yritti kaupata Suomessa 70 kiloa amfetamiinia viime kesänä – oikeudenkäynti alkoi
10:09
Komeat keinovalopilarit loistivat Oulun Takalaanilassa – jääsumunäytelmiä luvassa pohjoisessa
10:08
Kokoomus vahvisti neljä uutta ehdokasta Oulun vaalipiirissä – katso lopullinen ehdokaslista
9:57
Elinkautista istunut kolmoismurhaaja ja rikollisjengin ex-johtaja pääsemässä ehdonalaiseen vapauteen – Hovioikeus hyväksyi hakemuksen
9:56
"Pieniä, muutaman minuutin myöhästymisiä" – junaliikenne sujunut ilman suurempia ongelmia etelän lumikaaoksesta huolimatta
9:55
Naista syytetään aikeista tappaa Oulun poliisilaitoksen poliisi – "Oletko valmis kuolemaan, ei haittaa vaikka olet kyttä", nainen kirjoitti uhkausviesteissään
54
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
43
Vilkut ja rekisterikilpi eivät vapauta rakennusluvan tarpeesta – Pyhäntäläisyrityksen liikkuva ja talviasuttava mökkivaunu esillä Helsingissä
25
Fazerin Oulun leipomon työntekijöillä öinen ulosmarssi vastalauseena leipomon sulkemisaikeille – "Fazerilla ei rahasta ole pulaa"
23
Arina vaihtaa Otto-automaatteja Nosto-automaatteihin, Pohjois-Suomeen tulee viisi uutta rahannostopaikkaa
13
Seksuaalirikoksia tehneitä ei voi palauttaa edes perustuslakia muuttamalla – palautukset tuskin edes toimisivat rikosten ehkäisyssä, asiantuntija sanoo
13
"Kansalla ei ole lähtenyt mopo keulimaan" – Tuoreet seksuaalirikosepäilyt eivät ole juurikaan koventaneet asenteita ulkomaalaisia kohtaan, kertoo IL:n kysely
12
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

106 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Keskustelu työttömyydestä on ala-arvoista

Aikuisella ihmisellä on ihmisvelvollisuus elättää itsensä ja hieman tukea yhteiskunnan toimintaa. Muutoin on lapsen tas... Lue lisää...
Kylmä totuus

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image