Kotimaa

Osa vammaisista on työnantajia vasten tahtoaan – Marko Päivänsädettä rasittaa jatkuva avustajien rekrytointi ja sijaisten järjestely

Marko Päivänsäde toimii itse henkilökohtaisten avustajiensa työnantajana. Pätevien sijaisten puute ja avustajien rekrytointi rasittaa häntä, mutta kunta ei myöntänyt palveluseteliä, jolla avustajapalvelun voisi ostaa yritykseltä. KUVA: Eero Saarikoski
Kotimaa 10.8.2018 5:00
Ilona Koskimäki

Moni vammainen toimii itse avustajiensa työnantajana. Toisille se sopii, toisille ei. Lakia aiotaan tarkentaa, jotta kukaan ei joutuisi työnantajaksi pakosta.

Keltaisen kerrostalon toisessa kerroksessa olevan asunnon nurkassa vahtii musta pantteri. Esteettömässä keittiössä ei ole lainkaan alakaappeja, ja olohuoneessa on useita pyörätuoleja.

Yhdessä niistä istuu Marko Päivänsäde. Hän joutui parikymppisenä auto-onnettomuuteen ja loukkaantui vakavasti. Diagnoosi on tetraplegia, korkea selkäydinvamma. Kädet toimivat jonkin verran, mutta hän tarvitsee apua päivittäisissä toimissaan.

Vuodesta 2000 asti hän on toiminut työnantajana omille henkilökohtaisille avustajilleen, joita on tällä hetkellä neljä. Tosin yksi on lähdössä opiskelemaan, joten jälleen on rekrytointi päällä.

Päivänsäde ei haluaisi toimia työnantajana. Häntä rasittaa se, että hyviä avustajia on vaikea saada ja toisaalta huonoista vaikea päästä eroon. Avustajan työ on monelle vain läpikulkuhomma. Lisäksi joka kevät pitää rekrytoida sijaiset avustajien lomien ajaksi.

Päivänsäteen ei tarvitse itse hoitaa esimerkiksi palkkojen laskentaa, sillä avustajakeskus tekee sen. Sen pitäisi huolehtia myös siitä, että jos vakituinen avustaja ei pääse paikalle, hänelle lähetetään sijainen, joka auttaa Päivänsäteen esimerkiksi yöksi sänkyynsä tai tarvittaessa katetroi.

Käytännössä kuitenkin on usein käynyt niin, että avustajaa ei ole keskuksesta löytynyt. Sen päivystys menee arkisin kiinni jo kello 15, joten jos avustaja ilmoittaa vaikka kello 16, että ei pääse iltavuoroon, Päivänsäde joutuu järjestämään sijaisen omien verkostojensa avulla.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Jaana Huhta tietää, että työnantajamallissa on ongelmia. Niitä pyritään korjaamaan nyt syksyllä eduskuntakäsittelyyn tulevassa uudessa vammaispalvelulaissa. Siinä on mukana esimerkiksi pykälä siitä, että vammaisen on saatava riittävä selvitys työnantajan vastuista ja annettava suostumus työnantajana toimimiseen.

– On pyritty varmistamaan, että ihminen saisi aina sillä tavalla järjestetyn avun kuin hänelle sopii. Ja että häntä ei pakotettaisi työnantajamalliin. On aika absurdi tilanne, että pakotetaan tekemään työsopimus, joka tuo merkittäviä vastuita, Huhta sanoo.

Jos lakiesitys menee läpi eduskunnassa, se tulee voimaan vuonna 2021, yhtä aikaa maakunta- ja soteuudistuksen kanssa.

Viime syksynä Päivänsäde oli jälleen laittanut te-toimiston sivuille ilmoituksen, että etsii uutta avustajaa, sillä yksi hänen avustajistaan oli lopettamassa työn. Avustajakandidaattien sijasta hän saikin puhelun yksityiseltä hoivafirmalta, joka ehdotti, että hän pyytäisi kunnalta palveluseteliä ja ostaisi avustajapalvelunsa heitä.

Ajatus kuulosti Päivänsäteestä hyvältä, sillä hänestä yhden tahon kanssa toimiminen olisi helpompaa kuin omien avustajien ja avustajakeskuksen välillä sompailu. Hoitajat olisivat ammattitaitoisia ja eikä sijaisia tarvitsisi järjestää itse.

Avustajan työ on monelle vain väliaikainen vaihe. Kun avustaja lähtee opiskelemaan tai muuttaa, vammainen joutuu rekrytoimaan uuden tilalle.

Kaupunki ei kuitenkaan myöntänyt hänelle palveluseteliä. Perusteena oli se, että Päivänsäde oli jo pitkään toiminut työnantajana, eikä kaupunki nähnyt siihen olevan estettä jatkossakaan. Lisäksi vedottiin siihen, että avustajakeskuksesta saa apua tarvittaessa.

Päivänsäde ja vammaislakiin erikoistunut oikeudenkäyntiavustaja Jukka Kumpuvuori valittivat päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka kuitenkin päätyi samalle kannalle kuin kunta. Nyt on vetämässä valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Henkilökohtainen apu myönnetään vaikeavammaisille ihmisille, jotka tarvitsevat avustajaa selvitäkseen normaalista elämästä.

Tällä hetkellä se tarkoittaa yleensä sitä, että vammainen henkilö toimii itse avustajiensa työnantajana. On muitakin vaihtoehtoja, kuten mainittu palveluseteli. Siinä vammainen hankkii avustajapalvelun joltain yritykseltä, jonka kunta on hyväksynyt palveluntuottajiensa joukkoon.

Avustajapalvelua tarjoavia setelituottajia on tullut alalle lisää. Se on yrityksille houkutteleva bisnes, koska avustajan tarve on pitkäaikaista. Toisaalta taas avustajat voivat välitysfirman kautta tehdä työstä kokopäiväistä, kun avustettavia voi olla useampia.

Osa kunnista kuitenkin välttelee palvelusetelin myöntämistä, koska seteli voi tulla kalliimmaksi kuin se, että vammainen on itse työnantaja.

– Jotkut kunnat ovat asiassa jääräpäisiä, vaikka vammaispalvelulain mukaan lähtökohta on, että järjestämistapa pitäisi valita yksilöllisen tarpeen mukaan, Kumpuvuori sanoo.

Toisille työnantajamalli sopii hyvin ja antaa vapauden valita avustajat itsenäisesti, mikä ei palvelusetelin kohdalla ole aina mahdollista. Seteli voi tulla kunnalle kalliimmaksi, mutta toisaalta hinta voi olla melkein sama, jos työnantajana toimiva vammainen tarvitsee paljon tukea velvoitteidensa hoitamisessa.

Avun voi järjestää eri tavoilla

Nykyisen lain mukaan henkilökohtaista apua voi järjestää monella eri tavalla. Se on käyttäjälleen ilmaista, palvelun maksaa kunta ja maakuntauudistuksen jälkeen maakunta.

Yleisintä on, että vammainen toimii itse henkilökohtaisten avustajiensa työnantajana. Hän hoitaa esimerkiksi työvuorosuunnittelun ja palkanlaskennan. Työnantajana toimimiseen voi saada tukea, jolloin vammaisen ei tarvitse hoitaa kaikkia velvoitteita itse.

Palvelusetelimallissa vammainen voi ostaa avustajapalvelut yritykseltä, jonka kunta on hyväksynyt palveluntuottajiensa joukkoon. Hän voi itse valita, minkä yrityksen palveluja haluaa käyttää.

Kolmas vaihtoehto on ostopalvelu. Silloin jokin kilpailutuksen kautta valittu yritys hoitaa palvelun.

Avun voi järjestää myös kunta itse, niin että avustajat ovat sen palkkalistoilla.

MAINOS

Kommentoi

Turha tässä on vammaisten valittaa, kun vertaa heidän etujaan esimerkiksi vanhusten hoitoon. Vanhusten hoidossa olisi paljon enemmän tekemistä kuin vammaisten hoidossa juuri nyt. Meillä Suomessa vammaisten hoito toimii ihan hyvin ja vammainen saa riittävät avustukset yhteiskunnalta. Suomessa vanhukset jätetään yksin monissa tilanteissa ja apua ei ole saatavilla ollenkaan samalla tavalla kuin vammaisilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse joudun avustajana hoitamaan myös työnantajan velvollisuudet ja vielä vapaa aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä sama, en tosi tiedä minne tuntilistan ja verokortin toimitan, olen kuullut että keskustassa on joku laatikko:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmiset jotka eivät osaa käyttää sähköhellaa joutuvat toimimaan työnantajina, siinä voi jokainen miettiä onko työntekijällä mitään oikeuksia. Eikä ole sattumaa kun samat nimet hakevat avustajaa mol.fi vuodesta toiseen. Onneksi löisin toista kautta ihmisen jonka kanssa tehdään yhteistyötä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokemukseni avustajan työstä,

Avustettava oli työnantajani,joka ei välittänyt lakisääteisistä asioista lainkaan.

Vaatii että hänen luo on mentävä,kun hän soittaa tai laittaa viestin HETI ?

Työvuorolistaa en saanut koko kolmen kuukauden aikana.

Mikään sovittu aika ei pitänyt !

Olen ammatti ihminen, koulutukseltani hoitaja.

En tiedä miksi asiat ei toimineet ,yritin ehdotella reissuvihkoa johon asiat laitettaisi paperille,ei käynyt.

Perusteluina oli,että hän on niin kiireinen,ja ei voi sopia tulevia avustus aikoja ajoissa.

Tässä tapauksessa luulen,että asioita vaikeutti avustettavan alkoholin käyttö ja siitä johtuva mielen ailahtelu ja asioiden peruminen.

Jotta ei ole helppoa olla avustaja , ja luulen,että joku taho kai puuttuu asiaan,jos avustajat vaihtuu koko ajan ,ja mikään ei toimi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samat henkilöt avustajaa vailla vuodesta toiseen, käykää itse testaamassa. Sanat ei riitä kertomaan se pitää itse kokea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monet ovat niin sairaita ja vaikealuontoisia ettei kukaan jaksa heitä avustaa. Muutaman viikon kestävät ja sitten lopetetaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on mollin sivuilla vuosia seuranneena samat avustajanhakijat vähän väliä ja kyllä se pistää miettimään ...tulee hypättyä tiettyjen yli, koska vaikuttaa vaikeilta persoonilta, vaikka itse avustettavuudessa ei ongelmia olisikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

asiasta kummemmin tietämättä, tuo palvelusetelimalli kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta. on kai se avustajallekkin mielekkäämpää kun on kokoaikainen työ. haasteelliselta ainakin kuulostaa tuo avustuskeskuksen aukiolo-aika, luulisi että päivystys on oikea päivystys eikä normaalia työpäivääkin lyhyempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juurikin näin päivystys tulee olla vuorokauden ympäri toimiva ja jo tämä virkamies aukioloaika on eriarvoistavaa. Eikö meillä ollutkin virkamiehissä se "tasa-arvo virkamies/ministeri" jonka työnsarkaa tämä on. Tiedän tapauksen yhden avustajan asiakkaasta jonka olisi pitänyt tietää seuraavan päivän wc-käynnit ulkoa,kun soitti sijaista avustajapalvelusta ,oman avustajan sairastuessa, tietäisitkö sinä monenko aikaan sinulla on vessahätä huomenna?????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toisaalta eikö näillä ihmisillä ole kaikki päivät vapaata aikaa? Onko liikaa pyydetty että he itse etsivät itseään auttavat työntekijät ja järjestelevät nämä asiat? Yhteiskunta maksaa kuitenkin koko roskan viulut, pitäisikö tämänkin tulla täysin vastikkeetta? Toisaalta ja toisaalta, toisaalta tuntuisi että joutavathan hekin jotain itsensä eteen tekemään, vaikka ovatkin pyörätuolissa tms?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

”TOISAALTA 10.8.2018 07:25
Toisaalta eikö näillä ihmisillä ole kaikki päivät vapaata aikaa? Onko liikaa pyydetty että he itse etsivät itseään auttavat työntekijät ja järjestelevät nämä asiat? Yhteiskunta maksaa kuitenkin koko roskan viulut, pitäisikö tämänkin tulla täysin vastikkeetta? Toisaalta ja toisaalta, toisaalta tuntuisi että joutavathan hekin jotain itsensä eteen tekemään, vaikka ovatkin pyörätuolissa tms?”
- Työttömillähän on pitkät päivät vapaata. Onko liikaa pyydetty, että he etsisivät itselleen töitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"- Työttömillähän on pitkät päivät vapaata. Onko liikaa pyydetty, että he etsisivät itselleen töitä?"

Ei ole. Mutta liittyykö tämä tähän asiaan jotenkin? Vammaisen ei tarvitse tehdä mitään koska maailmassa on työttömiä(kö)? Jokainen voisi tehdä osansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juurikin nämä immeiset ovat monet jo sairauksiensa vuoksi niin väsyneitä jatkuvaan paperi rumpaan.
Päätökset joilla normaaliarki sujuu yleensä tulee kielteisenä ja siitä pitää valittaa monta kertaa.
Arki on jo haastavaa ilman tätä jatkuvaa kamppailua olemassaolostaan ja lisätään yhteiskunnan puolelta jos katsoo ettei ole kykenevä itse avustaja asioita hoitamaan.
Hänhän ei välttämättä pysty kynää kädessä pitämään tai sähköisesti ei kykena sairauden vuoksi tietokoneita käyttämään.
Jos kerran kansalaisella on itsemääräämisoikeus tulisi se tässäkin tapauksessa saattaa asiakkaan edun mukaisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelmia tässä mallissa tulee myös siksi, että jos avustettavan tai avustattavan läheisen kanssa tulee ristiriitatilanne, ei apua saa mistään. Avustajakeskukset nostavat kädet ylös eivätkä puutu asioihin. Itsekin olen sitä mieltä ettei apua tarvitsevien kuulu joutua pakotettuna työnantajaksi. Avustajakeskusten kuuluu toimia virallisena työnantajana ja lisäksi avustajan saama palkka 9e/h on jäänyt jo kauan sitten ajan jalkoihin. Siivoojienkin tuntipalkat liikkuu nykyään yli 10e.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Avustajan perustuntipalkka on tällä hetkellä 10.06€. Se nousi hiljattain 12 sentillä. Jos työnantaja kuuluu Heta-liittoon, se on tätäkin korkeampi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä näkyy TAAS päättäjien osaamattomuus ja ammattitaidottomuus todella selkeästi ,mutta kukaan ei ota vastuuta ,ollaan vaan töissä mentaliteetilla mennään vuodesta toiseen. On se kumma , että asioille ei tehdä mitään ennenkuin niistä kirjoitellaan lehdissä tai MOT ottaa "hampaisiinsa"..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:24
Ihmiskunta elää broilerin aikakautta – tulevaisuuden arkeologit voivat päätellä paljon fossiloituneista kananluista
12:24
Rikkoutunut raskas ajoneuvo häiritsi liikennettä Pohjantiellä
12:21
Lumikylttikiistaan ajautuneet poliisi ja professori laativat puhelinkeskustelun päätteeksi yhteisen tiedotteen: kokevatkin olevansa samaa mieltä
12:21
Ruotsi pidätti yhden epäiltynä terroriteon suunnittelusta, turvallisuuspoliisiin mukaan tapaus ei liity Strasbourgin ampumistapaukseen
12:17
Suurin osa joulun yöjunista on jo myyty loppuun, tungosta eritoten Helsinki-Rovaniemi-reitillä
10:49
Mies sai aikanaan raiskauksesta tuomion, johon korkein oikeuskaan ei myöntänyt valituslupaa – naisen tunnustus johti lopulta tuomion purkuun
10:46
Vihreiltä noin 14 miljardin euron ratapaketti – rahoitus ruuhkamaksuilla ja lentoverolla, hankeyhtiö myös mahdollinen
59
EU:lta tulee kymmenien miljoonien vuosipotti Helsinki-Tornio -radan parantamiseen – pääradan varrella asuu puolet suomalaisista
50
Päätös syntyi: Oulu saa kaupunkipyörät jo ensi kesäksi – 600 polkupyörää, 60 asemaa eri puolille kaupunkia ja hintalappu 6,7 miljoonaa: "Selkeä panostus pyöräilyn kehittämiseen"
44
Oulun kauppahallin remontille ei myönnetty rakennuslupaa – laajennuksen julkisivut eivät sovellu kaupunkikuvaan
19
DNA purkaa lankaverkkoja Oulun seudulla ja Lapissa – lankaliittymä tuskin katkeaa ilmoittamatta
18
Keskusta ei halua kieltää dieseliä – jyrkkää dieselpolttoaineen hinnannousua puolue ei pysty estämään
11
Kärpät purki kiukkunsa kouvolalaisiin – Vt. Päävalmentaja Mikkola: "Meillä oli tänään hirveä halu hyökätä ja tehdä maaleja"
11
Vihreiltä noin 14 miljardin euron ratapaketti – rahoitus ruuhkamaksuilla ja lentoverolla, hankeyhtiö myös mahdollinen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

RANSKAN LEVOTTOMUUDET JA SIPILÄ

212 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät ja pienituloiset, miksi äänestätte etuanne vastaan?

Onhan totisesti "auttanut". Suurin osa työllistetyistä ovat joutuneet ottamaan vastaan puhelinmyyntityötä, osa-aikatyötä... Lue lisää...
vähän faktaakin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image