Kotimaa

Orpo käyttäisi kolmen miljardin in­ves­toin­ti­ra­hat ratoihin ja kor­kea­kou­lui­hin – " Ei kannattaisi ripotella vaa­li­lu­pauk­siin"

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi Turussa, että kokoomus aikoo esitellä työllisyyspaketin keskiviikkona. Taustalla varapuheenjohtaja Antti Häkkänen.
Kotimaa 20.8.2019 14:57
Kirsi Turkki

Kokoomus tekisi myös tulevaisuusinvestointeja, jos se olisi hallituspuolue. Orpon mukaan kokoomus käyttäisi kolmen miljardin potista kaksi miljardia raideyhteyksiin ja yhden miljardin korkeakoulujen pääomittamiseen.

– Hallitus käyttää investointirahat vaalilupausten kattamiseen, pysyvien budjettimenojen lisäämiseen. Hyvin harvoista menoista voi sanoa, että ne ovat tulevaisuuteen kasvua ja työllisyyttä tuovia, entinen valtiovarainministeri, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoi kokoomuksen puoluejohdon kokouksessa Turussa tänään.

Hallitus päättää ohjelmansa mukaisesti maksimissaan kolmen miljardin kertaluonteisista investointimenoista syyskuun budjettineuvotteluissaan.

Kokoomuksella on selvät suunnitelmat, mihin investointirahat pitäisi laittaa.

– Käytettäisiin kaksi miljardia suuriin raideyhteyksiin, päärataan, Turun tunnin junaan ja itäyhteyteen. Ne ovat suuria ilmastoystävällisiä ratkaisuja, jotka parantaisivat työvoiman liikkuvuutta.

Viime hallituksen aikana perustettiin hankeyhtiö Pohjolan Rautatiet Oy ratahankkeita varten. Valtio pääomitti ratayhtiötä Nesteen osakkeille. Pohjolan Rautatiet myi Nesteen osakkeet ja sai niistä 105 miljoonaa euroa. Orpo jatkaisi ratayhtiön pääomittamista kahdella miljardilla eurolla.

– Hankeyhtiöt ovat oikea tapa toimia, niissä kukaan ei ole myymässä kenellekään mitään. Ne ovat valtion ja kaupunkien omistamia yhtiöitä, jotka voivat hankkia rahoituksen muualta. Nykyhallitus ei ole ymmärtänyt, mistä hankeyhtiöissä on kyse. Sillä ei ole mitään tekemistä yksityistämisen kanssa.

Kaikkien kolmen raideyhtiön yhteenlaskettu investointisumma on yli 10 miljardia euroa.

Realismi vastaan SDP:lle ja vihreille

Yhden miljardin investointirahoista kokoomus käyttäisi korkeakoulujen pääomittamiseen.

– Käytännössä miljardi siirrettäisiin yliopistoille ja ammattikorkeakouluille ja ne voisivat käyttää sen tuottoa oman toimintansa kehittämiseen.

Viime kaudella kokoomus oli mukana hallituksessa, joka teki isoja koulutusleikkauksia. Orpon mukaan jokainen leikattu euro tuntui pahalta, mutta se tehtiin siinä ajassa.

– Alussa jouduttiin tekemään isoja leikkauksia kaikkeen, myös koulutukseen. Vuonna 2017 kelkka saatiin kääntymään ja ryhdyttiin palauttamaan pala kerrallaan rahoja koulutukseen ja sivistykseen, mutta ei pystytty kompensoimaan kaikkea sitä, mikä meni.

Orpon mukaan realismi on tullut vastaan vihreille ja demareille, kun ne menivät hallitukseen. Koulutukseen on luvassa 200 miljoonaa euroa, vaikka vihreät lupasivat ennen vaaleja miljardi euroa koulutukseen.

– Vihreillä oli neljä vuotta jatkuvaa lyömistä koulutuslupauksen pettämisestä. He puhuivat koulutuksen kunnianpalautuksesta ja miljardista eurosta koulutukseen. Missä se on?

Orpo uskoo kannatuksen nousevan

Kokoomuksen kannatus mielipidemittauksissa on ollut 16-17 prosentin välillä eli käytännössä sama kuin kevään eduskuntavaaleissa. Puolueen puheenjohtaja, Petteri Orpo uskoo, että suunta on ylöspäin.

– Meillä on vankka kannattajakunta. Nyt odotetaan sitä, millaista oppositiopolitiikkaa kokoomus alkaa tehdä ja millaisia esityksiä meiltä tulee Suomen uudistamiseksi.

Keskiviikkona kokoomus esittelee työllisyyspaketin, joka on Orpon mukaan yksityiskohtainen ja esityksien perässä on lasketut, todennetut työllisyysvaikutukset. Paketin avulla yksityiselle sektorille pitäisi saada syntymään 60 000 uutta työpaikkaa.

– Syksy tulee näyttämään sen, mihin suuntaan mennään ja uskon, että kannatuksessa tullaan menemään ylöspäin.

Ensin työt ja sitten katsotaan tuloksia.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Kyllö Petterillä on ajatusta ja hyviäkin,ei sovi rahahanoja avata liian lepusti kuten tekee Demarien Antti,se ei hyvään pääty.
Ei Suomi Sosialistien ja sosialisoimalla nouse,onhan se nähyt naapurimaassa ym:sosialistisissa maissa.
Mietikääpä sitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnin junat ovat täyttä haihattelua. Kenenkään ei kannata käydä Turusta tai Tampereelta käsin Helsingissä töissä. Neljän tunnin juna Oulu-Helsinki on tarpeellinen ja sitä varten tarvitaan kaksoisraide koko pääradalle. Tavara- ja paikallisliikenne hyötyisivät myös kaksoisraiteesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rautateiden ja maanteiden omistamisessa pitäisi lopettaa hankeyhtiöiden höpölöpö puhe ja perustuslaillisesti määrittää että verovaroilla rakennetut rautatiet, maatiet ja kaikki muu on kansallisomaisuutta. Poliitikoilla eikä kenelläkään muulla olisi mitään oikeutta muuttaa tätä omistusta. Esimerkiksi Sipilän hallitus oli myymässä maantiet yhtiölle joka keräisi maksuja maanteiden käytöstä.

Rautateiden rakentamispäätöksissä kannattaisi katsoa vain numeroita jossa kansantaloudellisesti parhaat ja kannattavat hankkeet toteutetaan ensimmäiseksi. Turun tunninjuna on kaukana näistä numeroista. Tasoristeyksien poistaminenkin on tärkempi hanke kuin Turun tunninjuna. Poliitikot tekevät itsestään korruptoituneen poliitikon kun esittävät kotimaakuntaan miljardihankkeita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikeasti esim. Kemi tuottaa oikeata raakaa rahaa vientituloina. Etelä, varsinkin pääkaupunkiseutu, tuottaa vientialijäämää kymmeniä miljardeja euroja vuodessa. Ne rahat menevät siis suoraan kehittyvään alijäämätyhjiöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovin on kummallista, että nyt oppositiosta huudeltuna Kokoomus löytääkin miljardin kouluille, kun vast' ikää hallitusvastuussa pitivät tärkeämpänä niistää niiltä toimintaedellytyksistä satoja miljoonia euroja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomus on kääntänyt takkinsa, pitää kuitenkin muistaa että edellinen hallitus lisäsi 4 vuoden aikana 10 miljardia valtion velkaa, eli sen maksajien veronmaksajien velkaa, tämä hallitus, jos selviää samalla summalla on onnistunut erittäin hyvin, perustelen sillä, että nyt ei olla koko aikaa Euroopan suuressa nousukaudessa joka koko viime vaalikauden oli.
Näyttää siltä, ettei tänne joka asiasta valittajilla, ole oikeaa tietoa missään, eikä kiinnostustakaan tutkia asioita, ne velat löytyy Valtionkonttorin tilastoista helposti.
Valtionkonttorin kautta valtion velka otetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin Orpohan on tottunut pettämään antamansa lupaukset äänestäjille,oikein pahvinpalasilla vakuutteli koulutuksen rauhaan jättämisestä.Miten sitten kävi,Orpo leikkas heti kun äänestäjiä huijaamalla valtaan pääsi.Että semmonen mies on Petteri Orpo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Isisnaisten pelastamiseen pitää kuitenkn varata joku miljoona, ihmiarvo on jakamaton ja suomi noudattaa oikeuvaltioperiaatetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomuksella oli pitka aika kayttaa kaksi miljardia ratakunnostuksiin ja korkeakouluihin. Sen sijaan Kokoomuksen ollessa hallituksessa korkeakouluilta (ja koulutuksesta muutenkin) supistettiin. Rataverkon kunnostuksesta ei pahemmin puhuttu, mutta sen ykstyistamisesta senkin enemman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnin juna Turkuun olisi aivan turha investointi ja siitä hyötyisivät hyvin harvat ihmiset. Orpo kokoomuslaisena tietää sen itsekin, että, jos ratayhteys olisi kannattava, niin yksityistä rahaa löytyisi ulkomaita myöten. Mutta, kun se ei ole mitenkään kannattava, niin siksi valtiota (eli suomalaisia veronmaksajia) huudetaan apuun). Näin se vaan on ja sama pätee myös Tampereen raidehankkeeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No eipä siihen Pekkarisen Savonlinnan rataan mitään rahaa ulkomailta tullut. Pohjoiseen menee ensimmäisenä rahat Kemin uuden tehtaan vaatimaan rataan. Turku ja Tampere ovat kasvualueita, Kemi ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikeastaan Rinteen rahat kuluvat kaikki vaalilupausten miettimiseen, kuinka ne toteutettaisiin. Jäljelle ei jää alkuperäinen summa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

29.1.
Oululaiset kehittämään tulevaisuuden liikkumista – Geely luovutti auton tuotekehitys- ja tutkimusalustaksi
29.1.
Kärpät vierailivat kauden ensimmäistä kertaa Kuopiossa, mutta voitto irtosi hampaat irvessä – "Tuosta on joskus ennenkin ammuttu etunurkasta sisään"
29.1.
Oulun seudun ympäristötoimi purkaa hakemusruuhkaa perustamalla määräaikaisen viran – liikelaitos päätti myös palvelumaksujen nostamisesta
29.1.
Oulun joukkoliikenne ottaa pian käyttöön uuden lippu- ja maksujärjestelmän – bussien elinkaari tarkasteluun ensi vuonna
29.1.
Oulunsalon ampumaradan melusta valitetaan – mökkiläiset kokevat radan käyttöajat kohtuuttomiksi
29.1.
Koronavirus levisi Eurooppaan ja Lähi-itään – Kiinassa koronavirus on vaatinut yli 130 kuolonuhria
29.1.
Venäjää uhkaavat Kansainvälisen yleisurheiluliiton yhä kovemmat voimatoimet –  "Sen sijaan, että Venäjän liitto olisi myöntänyt syyllisyytensä, se on mennyt äärimmäisyyksiin kieltäessään"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Voi teitä kateellisia

Entisenä kouluttajana muistan, että kateus vie kalatkin vedestä, Kateus on köyhyyden sisar, Kateus ei kauas kanna. Kateu... Lue lisää...
Koulittaja

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image