Kotimaa

Onko naisen farkkupeppu räväkkää si­joi­tus­mai­non­taa vai seksististä stereotypiaa? – Rakennusyhtiö puolustaa kritisoitua mainostaan

Lauantaina julkaistu mainos on lyhyt video kävelevästä naisesta, josta näkyy vain takapuoli. Lehto Groupin mukaan mainos on harkittu ja keskustelu odotettua.
Kotimaa 22.5.2019 18:00
Tiia Haapakangas

Rakennusyhtiön mainosta on kuvailtu sekä seksistiseksi että mauttomaksi. Yhtiön mukaan keskustelu kertoo onnistumisesta.

Rakennuskonserni Lehto Group on saanut keskiviikkona vastata tuoretta sijoitusmainosta koskevaan kritiikkiin.

Yhtiön asuntomyynnin johtaja Petri Kuutti kuulostaa kuitenkin tyytyväiseltä.

– Selvästi mainos on toiminut. Se on onnistunut herättämään kiinnostusta mainostettuun asiaan ja sivukäynnit (verkkosivuilla) ovat lisääntyneet, hän sanoo.

Kritiikki koskee viikonloppuna julkaistua sijoitusasuntomainosta, jonka kuvituksena on videolähikuva kävelevän, farkkuihin pukeutuneen naisen takapuolesta. Farkkujen takataskussa on seteleitä, ja mainoskuvassa nainen tunkee niitä sinne lisää.

Kuutin mukaan oli odotettua ja toivottuakin, että mainos on rohkea ja herättää keskustelua.

– Tietysti me sen tiedostimme. Halusimme, että mainos on räväkkä, mutta ei ylitä sopimattomuuden rajaa, hän sanoo.

Mikä siinä on rohkeaa? Takapuoliko?

– Niin.

– Jos mainoksessa olisi mies, ei kukaan olisi tarttunut siihen eikä se olisi herättänyt kiinnostusta, Kuutti jatkaa.

Yhtiön mukaan tietoista rohkeutta

Sukupuoliset stereotypiat ja sukupuolten esineellistäminen on varsin usein todettu mainonnan ongelmiksi, ja esimerkiksi useissa maissa on annettu langettavia linjauksia seksistiseen mainoskuvastoon liittyen.

Kuutti korostaa, että asia on tiedostettu.

– Mutta meidän mainoksemme ei edusta sitä, hän sanoo.

Kuutin mukaan mainoksen fokus on siinä, että sijoittaja, tässä tapauksessa nainen, käärii voittoja ja taskut pursuavat rahaa. Hänen mukaansa mainoksen kuvitus on perusteltua.

– Tässä mainoksessa on olemassa oleva tuote, jota mainos kuvaa, Kuutti perustelee.

Seksistisestä mainoksesta voi saada huomautuksen

Suomessa mainonnan eettisyyttä käsittelee elinkeinoelämän itsesääntelyelin Mainonnan eettinen neuvosto. Pääsihteeri Paula Palorannan mukaan Lehto Groupin mainoksesta ei ole tullut lausuntopyyntöä. Neuvosto ei ota kantaa muihin kuin käsiteltyihin mainoksiin.

Yleisesti seksistiset mainokset eivät Palorannan mukaan näyttäydy ongelmana. Käsiteltävänä on vuosittain noin sata mainosta, joista noin kolmannes koskee mainoksen tunnistettavuutta. Yleisiä valituksen aiheita ovat myös lapsille sopimattomat mainokset tai mainosten väkivaltaisuus.

Suomessakin on joskus puututtu mainonnan seksistisyyteen. Vuonna 2016 neuvosto antoi huomautuksen salibandytuotteiden mainoksesta, jossa oli neuvoston mukaan vähäpukeinen nainen katseenvangitsijana niin, että bikiniasuisella naisella ei ollut mitään tekemistä mainostettavien tuotteiden kanssa. Harkinnassa huomioitiin se, että kyseessä oli isokokoinen mainos lasten urheilupaikassa.

Palorannan mukaan seksistisestä tai esineellistävästä kuvastosta ei voi todeta yleislinjausta, vaan asia on tapauskohtaisesti harkittava.

Kommentointi juttuun on päättynyt.

Hyvän markkinointitavan vastainen mainos

– Jos naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla

– Jos naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä

– Jos mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tai lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä.

– Jos siinä väitetään tai vihjataan, että toisen sukupuolen asema on sosiaalisesti, taloudellisesti tai kulttuurisesti alempiarvoinen kuin toisen tai jos mainoksessa ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.

Mainos ei ole hyvän markkinointitavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia tai alastomia ihmisiä, jos heitä ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla.

Lähde: Mainonnan eettisen neuvoston hyvän markkinointitavan periaatteet

MAINOS

Kommentointi on lukittu.

Näytä kaikki kommentit (40)

Naisen takapuoli. Riskitön sijoitus.

Rasvaista. Halventavaa. Ällöä! Viimeaikaisten tapahtumien lisäksi Lehto Group haluaa tarjota tätä aikuisten tasolla.

Näiden tyyppien kanssa en halua olla missään tekemisissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä en jaksa ymmärtää näitä loukkaantujia... Jos tuossa mainoksessa olisi normaalivartaloisen naisen tilalla ihan mikä tahansa muu, niin se ilmeisesti kävisi, mutta kun ei...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuollaisestakin asiasta stressaaminen kuvastaa hyvin Suomessa vallitsevaa ahdasta ilmapiiriä. Ei päivää ilman Me too tai vastaavaa mielensäpahoittamisjuttua. AAArgh!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mainoksessa timmi naisen derrieeri on seksististä, mainoksessa trimmattu miehen takamus on vaan mainos. Twitterissä kaikki ylistää biksuissa pakaroiden kehitykselle omistautuneita naisia.

On se kumma kun ei tässä maailmassa mikään käy, tuossakin olisi varmaan pitänyt olla lyhyt neontukkainen ja 150kg elopainoinen nainen niin olisi kelvannut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko kuvassa varmasti nainen? Sukupuolikirjo on nykyään niin laaja, että kuvassa voi olla mies, nainen tai mitä tahansa näiden teoreettisten ääripäiden väliltä. Ihmisen henilökohtainen sukupuoli-identiteetti on todennäköisesti niin ainutkertainen, että sukupuolia on yhtä monta kuin on ihmisiä, vähän niin kuin sormenjälki tai dna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi nykyaikainen mainos! Juuri nythän tulee laittaa sukupuolet esille, koska ne halutaan hävittää maapallolta. Todella nykyaikainen mainos ja kannanotto. Hyvä Lehto!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun tiedetään, että tietyissä uskonnoissa naista poljetaan, niin ymmärtää että tämä mainos on todella sovinistinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ysäri mainos kuin olla ja voi, nyt lähinnä aiheuttaa myötähäpeää mainoksen ostajaa kohtaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän mainoskuvaan se "romantiikka" paperiseinäisissä kolosseissa sitten jääkin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanha, tylsä, jo haudatuksi luultu stereotypia, ei mitään uutta eikä rohkeaa, mutta toki rahan tienaaminen takapuolella voi olla ennen noin suoraan esittämätön fakta. Tuo mainoshan ei mitenkään tuo mieleen asuntoa, ei siis jotenkin asunnosta tulevaa sijoitusta tms., vaan tasan sen, että rahat ovat kertyneet takapuolen jaosta, eli tuo on ko. ammatin mainos! Ehkä siihen sitten on käytetty sitä asuntoa tekopaikkana, sitäkö tuossa ajataan takaa, mutta ei sekään mikään mainos kyllä ole asunnolle eikä rakennusfirmalle; tokkapa kukaan haluaa asuntoa moisesta naapurilähiöstä.... Tuo on ammatin mainos, näköjään se tehdään nyt takaapäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (40)

Uutisvirta

63
Oulun poliisilaitoksen sisäilmaongelmat jatkuvat, osa väestä välttelee Hiukkavaaran tiloja – Työsuojeluvaltuutettu: "Kyllä siellä aika tyhjää on"
18
Biologi kouluttautuu nyt 12 viikossa koodariksi, kun oman alan töitä ei löytynyt – pikakoulutuksista toivotaan apua ohjelmistoalalle
17
Qstockin kahden päivän liput myyty loppuun kuukausi ennen festivaalia – tältä kesältä odotetaan uutta kävijäennätystä
16
Oulun kaupunginhallitus myönsi Torihotellille jatkoajan tiukoilla ehdoilla – kaupungille 800 000 euron vakuus
15
Iran: Diplomatian tie on suljettu Yhdysvaltain pakotteiden takia
9
Kauppa yritettiin ryöstää Oulun Koskelassa, teko keskeytyi toisen myyjän tultua paikalle – poliisi kaipaa havaintoja tapahtuneesta
8
Suviseurat tuo runsaasti liikennettä Oulun alueelle – liikenne saattaa jonoutua, ruuhkaa odotetaan muun muassa keskiviikolle ja torstaille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

176 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kaleva rikkoo

Kaikilla suomen kansalaisilla on myös oikeus valittaa. Myös mediassa. Mikä ihmeen pyhä lehmä on eri uskonnot. Saako sitt... Lue lisää...
jussijuonio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image