Kotimaa

Onko naisen farkkupeppu räväkkää si­joi­tus­mai­non­taa vai seksististä stereotypiaa? – Rakennusyhtiö puolustaa kritisoitua mainostaan

Lauantaina julkaistu mainos on lyhyt video kävelevästä naisesta, josta näkyy vain takapuoli. Lehto Groupin mukaan mainos on harkittu ja keskustelu odotettua.
Kotimaa 22.5.2019 18:00
Tiia Haapakangas

Rakennusyhtiön mainosta on kuvailtu sekä seksistiseksi että mauttomaksi. Yhtiön mukaan keskustelu kertoo onnistumisesta.

Rakennuskonserni Lehto Group on saanut keskiviikkona vastata tuoretta sijoitusmainosta koskevaan kritiikkiin.

Yhtiön asuntomyynnin johtaja Petri Kuutti kuulostaa kuitenkin tyytyväiseltä.

– Selvästi mainos on toiminut. Se on onnistunut herättämään kiinnostusta mainostettuun asiaan ja sivukäynnit (verkkosivuilla) ovat lisääntyneet, hän sanoo.

Kritiikki koskee viikonloppuna julkaistua sijoitusasuntomainosta, jonka kuvituksena on videolähikuva kävelevän, farkkuihin pukeutuneen naisen takapuolesta. Farkkujen takataskussa on seteleitä, ja mainoskuvassa nainen tunkee niitä sinne lisää.

Kuutin mukaan oli odotettua ja toivottuakin, että mainos on rohkea ja herättää keskustelua.

– Tietysti me sen tiedostimme. Halusimme, että mainos on räväkkä, mutta ei ylitä sopimattomuuden rajaa, hän sanoo.

Mikä siinä on rohkeaa? Takapuoliko?

– Niin.

– Jos mainoksessa olisi mies, ei kukaan olisi tarttunut siihen eikä se olisi herättänyt kiinnostusta, Kuutti jatkaa.

Yhtiön mukaan tietoista rohkeutta

Sukupuoliset stereotypiat ja sukupuolten esineellistäminen on varsin usein todettu mainonnan ongelmiksi, ja esimerkiksi useissa maissa on annettu langettavia linjauksia seksistiseen mainoskuvastoon liittyen.

Kuutti korostaa, että asia on tiedostettu.

– Mutta meidän mainoksemme ei edusta sitä, hän sanoo.

Kuutin mukaan mainoksen fokus on siinä, että sijoittaja, tässä tapauksessa nainen, käärii voittoja ja taskut pursuavat rahaa. Hänen mukaansa mainoksen kuvitus on perusteltua.

– Tässä mainoksessa on olemassa oleva tuote, jota mainos kuvaa, Kuutti perustelee.

Seksistisestä mainoksesta voi saada huomautuksen

Suomessa mainonnan eettisyyttä käsittelee elinkeinoelämän itsesääntelyelin Mainonnan eettinen neuvosto. Pääsihteeri Paula Palorannan mukaan Lehto Groupin mainoksesta ei ole tullut lausuntopyyntöä. Neuvosto ei ota kantaa muihin kuin käsiteltyihin mainoksiin.

Yleisesti seksistiset mainokset eivät Palorannan mukaan näyttäydy ongelmana. Käsiteltävänä on vuosittain noin sata mainosta, joista noin kolmannes koskee mainoksen tunnistettavuutta. Yleisiä valituksen aiheita ovat myös lapsille sopimattomat mainokset tai mainosten väkivaltaisuus.

Suomessakin on joskus puututtu mainonnan seksistisyyteen. Vuonna 2016 neuvosto antoi huomautuksen salibandytuotteiden mainoksesta, jossa oli neuvoston mukaan vähäpukeinen nainen katseenvangitsijana niin, että bikiniasuisella naisella ei ollut mitään tekemistä mainostettavien tuotteiden kanssa. Harkinnassa huomioitiin se, että kyseessä oli isokokoinen mainos lasten urheilupaikassa.

Palorannan mukaan seksistisestä tai esineellistävästä kuvastosta ei voi todeta yleislinjausta, vaan asia on tapauskohtaisesti harkittava.

Kommentointi juttuun on päättynyt.

Hyvän markkinointitavan vastainen mainos

– Jos naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla

– Jos naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä

– Jos mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tai lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä.

– Jos siinä väitetään tai vihjataan, että toisen sukupuolen asema on sosiaalisesti, taloudellisesti tai kulttuurisesti alempiarvoinen kuin toisen tai jos mainoksessa ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.

Mainos ei ole hyvän markkinointitavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia tai alastomia ihmisiä, jos heitä ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla.

Lähde: Mainonnan eettisen neuvoston hyvän markkinointitavan periaatteet

MAINOS

Kommentointi on lukittu.

Näytä kaikki kommentit (40)

Naisen takapuoli. Riskitön sijoitus.

Rasvaista. Halventavaa. Ällöä! Viimeaikaisten tapahtumien lisäksi Lehto Group haluaa tarjota tätä aikuisten tasolla.

Näiden tyyppien kanssa en halua olla missään tekemisissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä en jaksa ymmärtää näitä loukkaantujia... Jos tuossa mainoksessa olisi normaalivartaloisen naisen tilalla ihan mikä tahansa muu, niin se ilmeisesti kävisi, mutta kun ei...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuollaisestakin asiasta stressaaminen kuvastaa hyvin Suomessa vallitsevaa ahdasta ilmapiiriä. Ei päivää ilman Me too tai vastaavaa mielensäpahoittamisjuttua. AAArgh!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mainoksessa timmi naisen derrieeri on seksististä, mainoksessa trimmattu miehen takamus on vaan mainos. Twitterissä kaikki ylistää biksuissa pakaroiden kehitykselle omistautuneita naisia.

On se kumma kun ei tässä maailmassa mikään käy, tuossakin olisi varmaan pitänyt olla lyhyt neontukkainen ja 150kg elopainoinen nainen niin olisi kelvannut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko kuvassa varmasti nainen? Sukupuolikirjo on nykyään niin laaja, että kuvassa voi olla mies, nainen tai mitä tahansa näiden teoreettisten ääripäiden väliltä. Ihmisen henilökohtainen sukupuoli-identiteetti on todennäköisesti niin ainutkertainen, että sukupuolia on yhtä monta kuin on ihmisiä, vähän niin kuin sormenjälki tai dna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi nykyaikainen mainos! Juuri nythän tulee laittaa sukupuolet esille, koska ne halutaan hävittää maapallolta. Todella nykyaikainen mainos ja kannanotto. Hyvä Lehto!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun tiedetään, että tietyissä uskonnoissa naista poljetaan, niin ymmärtää että tämä mainos on todella sovinistinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ysäri mainos kuin olla ja voi, nyt lähinnä aiheuttaa myötähäpeää mainoksen ostajaa kohtaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän mainoskuvaan se "romantiikka" paperiseinäisissä kolosseissa sitten jääkin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanha, tylsä, jo haudatuksi luultu stereotypia, ei mitään uutta eikä rohkeaa, mutta toki rahan tienaaminen takapuolella voi olla ennen noin suoraan esittämätön fakta. Tuo mainoshan ei mitenkään tuo mieleen asuntoa, ei siis jotenkin asunnosta tulevaa sijoitusta tms., vaan tasan sen, että rahat ovat kertyneet takapuolen jaosta, eli tuo on ko. ammatin mainos! Ehkä siihen sitten on käytetty sitä asuntoa tekopaikkana, sitäkö tuossa ajataan takaa, mutta ei sekään mikään mainos kyllä ole asunnolle eikä rakennusfirmalle; tokkapa kukaan haluaa asuntoa moisesta naapurilähiöstä.... Tuo on ammatin mainos, näköjään se tehdään nyt takaapäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (40)

Uutisvirta

12:10
Raportti: Kasvihuonekaasujen päästöjä pitäisi rajoittaa kolme kertaa enemmän, jotta kahden asteen tavoitteeseen päästään
12:00
Oulun yliopiston ryhmä palkittiin eturauhassyöpätutkimuksesta – tunnustus kansainvälisesti korkeatasoisesta työstä
11:59
Game of Thrones piti Emmy-otteensa loppuun asti, mustanpuhuva komedia Fleabag yllätti
11:58
Game of Thrones juhli Emmy-gaalassa - upeita pukuja ja juhlan loistoa
11:41
Kohu presidentti Trumpin ympärillä syvenee – Trump myöntää puhuneensa Ukrainan presidentin kanssa Bidenistä
11:18
"Kuinka nykyaikana voidaan näin tehdä" – oululaisen Kari Martikaisen kahden viikon Madeiran matka oli koneeseen istumista vaille
11:05
Konkurssiin kaatuneen Thomas Cookin kiinalainen päärahoittaja pahoittelee – Brexit-epävarmuus sai britit lykkäämään matkavarauksiaan
25
Kysyimme: Miksi kaikille koululaisille ei aina riitä istuinta ja turvavyötä Oulun joukkoliikenteessä?
25
Thomas Cook konkurssiin – Tjäreborg peruu maanantain lentonsa emoyhtiönsä konkurssin vuoksi, maailmalla noin 3 500 asiakasta
16
On liian monia taloyhtiöitä, missä yhtiön hallitus on luovuttanut ”valtansa” ja päätöksenteon isännöintitoimistolle ja hoitavalle isännöitsijälle Lukijalta
9
Donald Trumpia saattaa uhata virkasyyte – Trumpin väitetään painostaneen Ukrainan presidenttiä sotilasavustusta panttaamalla
8
Avaimettomia lukkoja valmistava Rollock avasi toimipisteen Ouluun – yhtiöllä takanaan yli 4 miljoonan euron tuotekehitysprosessi
8
Thomas Cookin konkurssi iskee monille kentille Suomessa, myös Ouluun
8
Tjäreborgin yhden edestakaisen Antalya-Oulu -lomalennon tilanne auki – lähtemässä ja palaamassa yhteensä yli 300 matkustajaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi koko maassa tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus osti sotalaivoja 1300 miljoonalla!

102 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

AKAVA VIRITTELEE JO TYÖTTÖMYYSTURVALEIKKURIA.

Meidän kaikkien hyvinvointi vaatii kunnollista työntekoa. Kuka tarvitsee työttömyystuella chillailijaa, joka vie silti l... Lue lisää...
Idea kaikkien etu

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image