Kotimaa

Oktomursketta epäillään syyksi ja­ko­hih­na­rik­koi­hin, Outokumpu kiistää

KUVA: Pekka Ala-Aho
Kotimaa 21.10.2013 16:58
Miika Manninen

Helsingin sanomien mukaan Oulun seudun autoilijoita vaivaavaan epidemiaan, jossa autojen jakohihnat eivät kestä täyttä vaihtoväliä, on mahdollisesti löytynyt syy.

VV-auton huoltopäällikön mukaan syy on jo aiemmin epäilty oktomurske.

Outokumpu oyj:n tiedotuspäällikkö Niina Kostiander kiistää oktomurskeen syyllisyyden jakohihnojen ennenaikaiseen kulumiseen.

Hänen mukaansa oktomurske on materiaalina yksi kaikkein kovimmista ja kestävimmistä, ja sitä käytetään tiemateriaalin sidososana Oulun ja Kemi-Tornion alueella noin 10–35 prosentin verran vuosittaisesta runkoainestarpeesta.

Jakohihnaongelma on ollut Outokummulla tiedossa jo aiemmin ja he ovat tutkineet asiaa omasta mielenkiinnosta.

”Tutkimme jo viime kesänä rikkoutuneen jakohihnakotelon sisällön ja analysoimme sen omassa tutkimuskeskuksessamme. Näytteestä löytyi normaalia tiepölyä, joka sisälsi muun muassa hiekkaa. Kromia näytteestä ei löytynyt lainkaan”, Kostiander toteaa.

Pörhön jälkimarkkinointipäällikön Jukka Mustosen näkemyksen mukaan rikkoutuneista jakohihnakoteloista löytynyt aine on pääsääntöisesti rikkoutuneesta hihnasta syntynyttä pölyä.

”Rikkoutuneiden autojen ilmansuodattimista, jarruista tai muusta moottorilasta outoa pölyä ei ole löytynyt lainkaan. Erityisesti ilmansuodattimesta pitäisi löytyä merkkejä jos jakohihnoja kuluttava aines olisi joku ulkoinen ainesosa”, hän lisää.

Lue lisää 22.10.2013 Kalevasta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (146)

kyll se vika taitaa olla niissä vag konsernin hammaspyörissä. Ollaan tehty satoja hihnanvaihtoja vuosien varrella erimerkkisiin autoihin ja vag diesel koneet ovat ainoita mihin joutuu uusimaan joka kerta hammaspyörät. Kuluvat pirulaiset niin paljon. Taitaa olla liian pehmeää seosta tai jotain.
Bensa koneissa ei sitä ongelmaa olekkaan. Ei ainakaan ole tarvinnut uusia, vielä.
Niin ja jos sulla on pikku Fiat, Punto ym. niin suosittelen myös vaihtamaan hammaspyörät.
Noissahan kannattee uusia jakohihna aina 60tkm/3 vuotta.
Niin jouduttiihan me yhteen Volvoon vaihtamaan, tosin sillä oli ajettu jo yli 550tkm.
Hihna ei yleensä katkea, vaan hihna kuluu loppuun ja sen seurauksena hampaat irtoavat.
Niin ja jos sulla on Renault merkkinen henkilökuljetin, bensa tahi diesel. Pidä huoli että apulaitehihna uusitaan myös säännöllisesti. Rellun koneissa on vaihtoväli yleensä 120tkm/4 vuotta, kannattee uusia apulaitehihna viimeistään puolessa välissä. Nekun tuppaavat luikertelemaan jakohihnan väliin. Monia kansia on tehty juurikin tuosta syystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jaha voisko toi tielle laskettu lios, jota kylvetään nytkin joka päivä kun pikkusenkin pakastuu.saattaapi sekin jotain harmia aiheuttaa pitemmän päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luultavasti Outokumpu on aivan oikeassa siinä, että heidän tuotteensa on kovaa. Ainoa ongelma on, että sen ympärillä oleva sidosaine ei sitä ole, joten murske irtoaa tiestä sidosaineen murentuessa. Kun kyse ei ole aivan hienojakoisesta aineesta, se ei edes kerry mihinkään vaan osuessaan hihnaan hiertää siellä hetken hihnaa tomuksi ennen putoamistaan takaisin maahan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se pojat on kaasujalasta kiinni kestääkö jako remmi jos huuvattaa jatkuvasti kaasu pohjassa moottoria niin siinä ei kestä minkään remmit ajaa normaalilla kaasulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

hihna volvolla 650 tkm. itse hihnan aina vaihtanut. on ollut myös punertavaa pölyä joskus, mutta koskaan ei ole Gates vielä pettänyt. pyörät alkuperäiset. heavy duty hihnojakin saa. ainkin valloista tilaamalla. myös volkkareihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä veikkaan että kyseessä on ainoastaan erään kolmikirjaimisen saksalaiskonsernin oma laatuongelma. Yrittävät nyt vain löytää syntipukkia jostain muualta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka ostaa hihnalla varustetun auton, jos markkinoilla on tarjolla saksalaisia, japanilaisia jne. autonvalmistajia, jotka käyttävät ketjua hihnan sijaan. Ei tarvitse olla jatkuvassa jännityksessä ja kummasti helpottaa tuommoinen pieni valinta..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ketjuvehkeissä on ollut viimevuosina paljon murheita kun ketjut ovat löystyneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaisi tutkia noiden autojen raitisilmansuodattimet. Jos pöly on tiestä lähtöisin sitä on autossa muuallakin. Itse uskon että kyse voisi olla keraamisten katalysaattorien palamistuotetta. Eli kun polttoaineeseen alettiin lisäämään alkoholia, se aiheuttaa eroosiota katalysaattorien kennoille.
Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin jakohihnan asennus ei oikeasti ole simppeli juttu, kun se tehdään oikein. Hihnoissa on eroja ja lisäksi aina pitäisi vaihtaa kuluneet osat uusiin (kiristimet, pyörät jne) Kun jakohihna joutuu kulkemaan esim kuluneen kiristimen kautta ja asento muuttuu se alkaa hioutua. Ja tuosta hioutumisesta syntyy pölyä ja lämpöä niin kauan, kunnes hihnan kuidut tulevat vastaan ja silloin tapahtuu katkeaminen. Väärin asennettu, likaiseen/kuluneeseen istukkaan asetettu ohjainpyörä voi tuoda myös turmion laakerille hihnalle ja moottorille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja jostain syystä katalysaattoreista syntyy palamistuotteita ainoastaan Oulun seudulla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä ole jakohihnaongelmia ilmennyt kun on valinnut merkkinsä oikein. Nykyään tosin merkkivalikoima on suppeahko, mutta riittävä. Muunlaistakin ongelmaa tuntuu olevan tietyillä automerkeillä. Huoltoon liittyen. Onko syynä huonolaatuinen jakohihnakaan....nykyäänhän nuo tulostimetkin on ajoitettu hajoamaan. Eikä oikein tuo tiettyjen merkkien korjaamotyö vakuuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

väittäisin että tuo vika on hammaspyörissa,jako ei passaa,se syö hihnan rikki,siellä on mahdollisesti ajoitus merkit, jos ei ole on ihme, mutta opastappa Insinööriä maallikkona?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Satunnainen remmien repsahtelu aiheuttaa kauhua ja paniikkia autoilijoissa. Autovalmistajien edustajat ja huoltoliikkeitten asentajat raapivat päätään ja levittelevät käsiään. Kiviaineksista ja kemikaaleista vastaavat tahot pyrkivät omilla "tutkimuksillaan" vakuuttamaan peljästyneet kansalaiset oktopölyn ja oktonesteen harmittomuudesta. Kansakunta tarvitsee apua, mutta kuka voi ratkaista mysteerin? Hälyttäkää Oktonautit paikalle niin syylliset selviävät ja ongelmat ratkeavat!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

miksihän tuo murska haittaa yhtä auto merkkiä,olen ajellu usealla eri merkkisellä autolla ja tuo ongelma ollut vain eräässä autossa jossa tuo hihna ei kestänyt,yli 4 milj,km riittänee kokemuksen poikaseksi,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asentaja ei merkinnyt huoltokirjaan jakopänremmin vaihtoa, työnjohtaja pisti rastin vaihtotyön suorittamisen kohdalle ja sanoi, että nyt se on vaihdettu. Aikaa meni 7 sekunttia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkisiko joku kunnolla Oulun ilmanlaadun keväisin pahimpaan katupölyaikaan. Onhan noita ilmanlaatutilastoja kyllä ympäristötoimen sivuilla, mutta aika yleisellä tasolla. Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkia aineita siitä ilmasta keuhkoihin tuleekaan vedettyä. Katupölyaika aiheuttaa astman kaltaisia oireita, jotka eivät oikein lievity edes allergia- eivätkä astmalääkkeillä. Jos ei kestä jakohihnat, miten kestää ihmisten keuhkot?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (146)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image