Kotimaa

Oktomurske-epäilyt kumottiin – tiesuolan epäillään aiheuttaneen ja­ko­hih­na­vau­riot

Kotimaa 11.3.2014 16:49
Antti Korhonen

Oktomurske ei aiheuta autojen jakopäähihnojen vaurioitumista, kertovat tuoreet tutkimustulokset.

”Lapin ammattikorkeakoulun tutkimusten perusteella oktomurske-epäily voidaan suurella varmuudella hylätä”, kertoo yliopettaja Timo Kauppi.

Oktomursketta epäiltiin syyksi siihen, miksi autojen jakohihnat eivät kestä täyttä vaihtoväliä Oulun seudulla.

Kaupin mukaan tutkimuksissa raaputeltiin pölyä noin kahdestakymmenestä eri kohteesta, jonka jälkeen niiden alkuainekoostumus määriteltiin elektronimikroskoopilla.

”Eri näytteissä on esiintynyt kromia vain ihan satunnaisesti. Huomattavasti enemmän on löytynyt rautaa, piitä, kaliumia ja klooria. Kalium ja kloori viittaavat tiesuolaan, ja pii viittaa ihan normaaliin hiekkaan”, Kauppi havainnollistaa tuloksia.

Samaan aikaan Aalto-yliopistossa tehdyissä tutkimuksissa on analysoitu myös itse asvalttia. Testeissä on todettu, että oktomurske-pohjainen asvaltti kestää nastojen kuluttavaa kuormitusta jopa kaksi kertaa paremmin kuin normaali asvaltti.

”Tämäkin tulos viittaa siihen suuntaan, että ei sieltä kovin helposti sitä pölyä edes irtoa”, Kauppi kertoo.

Tiesuolaa ei kuitenkaan vielä varmuudella voida julistaa syylliseksi. Kaupin mukaan tutkimukset tiesuolan osalta jatkuvat ja tuloksia saadaan viimeistään parin kuukauden päästä.

Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Lue lisää 12.03.2014 Kalevasta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (173)

Pienimuotoinen kysely ei anna minkäänlaista tilastollista varmuutta. Kyllä muuallakin kuin Oulun seudulla autojen moottoritilaan kertyy pölyä, mutta jakopäät kestävät.
Oktomurske antaa asfaltille hyvän nastarengaskulutuskestävyyden, kestävä asfaltti – siitä irtoava pölymäinen aines on siis myös tavanomaista (muualla Suomessa tiestä syntyvää pölyä) kuluttavampaa autojen jalkopäässä.
Olisiko jo korkea aika ottaa lusikka kauniisen käteen ja myötää tosiasiat ja tehdyt virheet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä muuallakin kuin Oulun seudulla autojen moottoritilaan kertyy pölyä, mutta jakopäät kestävät.
Oktomurske antaa asfaltille hyvän nastarengaskulutuskestävyyden, kestävä asfaltti – siitä irtoava pölymäinen aines on siis myös tavanomaista (muualla Suomessa tiestä syntyvää pölyä) kuluttavampaa autojen jalkopäässä.
Olisiko jo korkea aika ottaa lusikka kauniisen käteen ja myötää tosiasiat ja tehdyt virheet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

uudehko audi alla alkoi räpyttää ja kajahti ketju jakopää ei murske vaikuta hinuri vei mahtaa tulla laskuna lotto
voitto ootellaan mitä kuuluu..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

oliskohan osoitetta johon voisi lähettää a6 sen koneremontti laskun 4800e olis rahoille muutaki käyttöä .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyauto ei kestä mitään. Jos ihminen kestää suolaa, niin miksi ei auto? Ostakaa ihmiset oikeita autoja. Jättäkää ne kiinalaiset romut laivaan. Kuka ostaa esimerkiki daewoon tai hundain. Itse löydän kyseisiä merkkejä vain kaupasta, jossa myydään mikroaalto uuneja. Jokainen tietää sen, että mikroautoja ajaa, vain jupit ja rikkaan pennut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niissä daewoissa (Chevrolet) on/oli nykyään sama tekniikka kuin esim. Opeleissa... Hyundain, Mitsubishin ja Chryslerin GEMA-moottoreita taas löytyy tietty n. puolivälin kolmenkymmenen automallin uumenista...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaleva voisi tehdä jutun suolasta. Miyen ruåttis suolaus hoidetaan esim. luleåssa, käyttävätkö mitä suolaa ja montako kg/m2. Sulattaaks ne sielläkin lumen suolalla, ettei tartte aurata -7 asteeseen asti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ennenkään ei suolaa kylvetty teille ilman mitään tolkkua ja sontaa jos joku rekkakuski sanoo et ei voi ajaa jos ei suolata..sillon oot väärässä ammatissa sillä olen itse ajanut rekkaa 32 vuotta ja ikinä en ole suolaa tarvinut muutakuin ruuassa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jipii nyt tietää kelle voi lähettä laskun etuajassa hajonneesta remmistä,nimittäin destialle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yhdessä automerkissä esiintyvä ongelma viittaa selvästi laatu vikaan joka kuuluu takuun korjattavaksi .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukaan ei varmaan tätä lue, mutta totuus on, että nykyautot ovat persiistä. Itellä on vuodesta 1967 ollu Austin Mini 850, 1967Volvo Amazon,1970 Madza 1500 jne. VW Polon mittarissa on nyt 450 tkm, eikä mitään ongelmia. Eiköhän sovita, että parasta autoa ei ole vielä tehtykään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nyt kuulostaa jo järkevältä selitykseltä, sitä suolaahan täällä perämeren rannikolla kylvetään ja paljon. Näyttää aiheuttavan ongelmia eräille VAG-merkkisille autoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No on se kummaa kun tietyn merkkisessä Saksalaisessa tulee heikkoa laatua niin aletaan syyttään asiakasta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisikohan jotain syytä myös auton omilla jarrupaloilla.Ainakin monessa autossa näkee kuinka ruskean pölyn peitossa on etuvanteet,toisissa myös takavanteet?Onko jarrupalojen laatu sitäluokkaa että se kuluu tavallista nopeammin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taidan alkaa imuroimaan jakohihnan viikottain, tai emäntä kun se imuroi muutenkin niin saa asunnon imuroinnin yhteydessä imuroida jakohihnan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suolan käyttö on karannut käsistä. Talavirengaspakko ja kuitenkin tiestö pidetään sulana suolan avulla. Kitkarenkailla mennyr 20 vuotta eikä ongelmia liikkumisessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (173)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image