Kotimaa

Nopea sähköpyörä kulkee mopon vauhtia ja sen kuljettaminen ei käy ilman korttia – Pohjois-Pohjanmaalla niin sanotut S-pedelecit ovat vielä harvinaisia

45 kilometriä tunnissa kulkevat S-pedelec-sähköpyörät tulee rekisteröidä ja vakuuttaa mopojen tavoin, muistuttaa Liikenneturva. Suomen teillä mopoksi rekisteröitävä sähköpyörä on vielä harvinainen näky. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Kotimaa 24.8.2019 12:01
Mirko Siikaluoma

Niin sanotun S-pedelec-mallin nopeat sähköpyörät kulkevat 45 kilometriä tunnissa ja pyörämäisestä ulkomuodostaan huolimatta niitä koskee mopojen lainsäädäntö. Perinteisen sähköpyörän nopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa.

Liikenneturva muistuttaakin, että S-pedelec-sähköpyörät luokitellaan ajoneuvona L1e-B-luokkaan ja ne tulee rekisteröidä ja vakuuttaa mopojen tavoin. Pyörän kuljettajalta vaaditaan myös vähintään mopon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

– Nopeaa sähköpyörää koskevissa liikennesäännöissä voi olla eroja maittain, mutta Suomessa säännöt ovat samat kuin mopolla. Esimerkiksi pyörätiellä ajaminen on pääsääntöisesti kiellettyä, ellei pyörätiemerkin yhteydessä ole lisäkilpeä, jolla mopoilu on sallittu, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen linjaa.

Käytännössä kaupungissa nopeilla sähköpyörillä tulee ajaa mopojen tavoin ajoradalla.

Oululaisissa pyöräliikkeissä nopeat sähköpyörät ovat tuttu ilmiö, mutta niitä ei ole ollut juurikaan myynnissä. Oulun Special Bike -liikkeestä kerrotaan, että mopoksi rekisteröimistä vaativia pyöriä on myyty liikkeestä yksi kappale.

– Muutama asiakas on kysellyt asiaa, mutta ollaan annettu asiakkaalle itselleen tehtäväksi selvittää asiaa. Nämä eivät kuulu meidän mallistoon, Special Biken yrittäjä Timo Isokääntä.

Traficomin ajoneuvorekisterissä nopeat sähköpyörät ovat rekisteröity samaan luokkaan mopojen, skootterien ja sähköpotkulautojen kanssa. Kalevan pyynnöstä Traficomissa eriteltiin L1-luokan sähkökäyttöiset polkupyörät seulottiin kaikkien ajoneuvojen joukosta massojen, merkkien ja mallien perusteella.

Heinäkuun lopussa 2019 Suomen ajoneuvorekisterissä oli yhteensä 78 rekisteröityä nopeaa sähkökäyttöistä polkupyörää, joista liikennekäytössä oli 72 kappaletta. Pohjois-Pohjanmaalle rekisteröityjä nopeita sähköpyöriä oli vain kaksi kappaletta.

Tähän lukuun eivät kuitenkaan kuulu luvattomasti omatoimisesti viritetyt sähköpyörät, joista myös Oulun poliisilaitos on saanut muutaman ilmoituksen. Kaleva kertoi sähköpyörien virittämisharrastuksesta heinäkuussa, jolloin Oulun polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja arvioi, ettei kyse ole kovin laajasta ilmiöstä.

Lue myös: Epäilyttävän lujaa ohi sujahtava sähköpyörä voi olla lainvastainen – pyöräteillä riskiksi muodostuvat vauhtierot, kun viritetty pyörä voi kulkea jopa 70 kilometriä tunnissa

Liikenneturva ohjeistaa, että nopean sähköpyörän hankkija tutustuu laitteeseen, sen tehoihin ja käyttöön hieman rauhallisemmassa paikassa ennen liikenteen sekaan sujahtamista. Sähköpyörän kuljettajaa koskevat myös samat rattijuopumussäännöt kuin muitakin moottoriajoneuvon kuljettajia.

– Muistutuksena vielä, että tiekohtaisia nopeusrajoituksia tai aluerajoituksia ei saa ylittää nopeilla sähköpyörilläkään. Ja luonnollisesti nopeus on sovitettava myös tilanteen ja olosuhteiden mukaiseksi, yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen korostaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (183)

Sähköavusteisen polkupyörän moottorin ottoteho (huom!) on 250W. Jännitettä nostamalla tehoa voisi jonkin verran nostaa ilman käämien palamista.

Kilpapyöräilijän polkutehon aerobinen kynnys on n. 300W. Tällä aerobisella teholla kilpapyöräilijä voi polkea jopa tuntikaupalla. Huipputeho kilpapyöräilijällä menee lyhyemmillä pätkällä reippaasti yli 500 watin, hetkellisesti paljon enemmänkin.

Tavallisessa mopossa moottorin teho on n. 1600W.

Sähköavusteinen polkupyörä ei ole mikään tehohirviö, vaikka kommenttien perusteella niin voisi luulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo 250W on tyypillinen tavallisen max. 25 km/h avustavan moottorin teho. Minun mopoksi rekisteröidyssä max. 45 km/h sähköpyörässä on tehoja tuplasti, 500W. Voi olla välillä 250-1000W myös max. 25 km/h avustavissa ja se on silloin moottoroitu polkupyörä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vertaatko hybridi autossakin pelkkää sähkömoottorin voimaa, vai otatko huomioon yhteistehon🤯🤯

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rauhoittukaa. Hengittäkää rauhallisesti. Maailmassa on kaameampiakin asioita kuin pyörä, joka saattaa kulkea kilometrin 50km/h. Ajatelkaa vaikka, että meteoriitti voi pudota päähänne, joten muistakaa pitää armeijan kypärää aina pääsänne. Nukkuessakin!
Ps. Lehdistö voisi lopettaa paniikinlietsonnan, vai ovatko kaikki lehdet, Kaleva mukaanlukien, vajonneet keltaisten lehtien tasolle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos laitan sähköpyörän jolla pääsee huipussaan 150km/h. Onko minulla mahdollisuus saada siihen mp kilpeä ja tieliikenne vakuutusta? Saanko liittyä moottoritielle? Mopoakaan ei onnistu rekisteröimään kevariksi mutta silti kun kiinni jään niin verottaa pystytään. Nurinkurista

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siitä vaan hakemaan moottoripyörällesi tyyppihyväksyntää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä mopon pystyy rekisteröimään kevariksi kun teet siihen tarvittavan tyyppikatsastuksen. Se ei ole halpa.
Verottaa pystytään koska se katsotaan tyyppikatsastamattomaksi ja siis rekisteröimättömäksi moottoripyöräksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei nappaa tutkapeltipolliisi, kun laskettelen sataavittäkymppiä, nyt on maailma avoin ja talveksi pitkää nastaa alle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudet kamerapeltipoliisit nappaavat ja hahmontunnistus hoitaa henkilötiedot kuvaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mopojen ja nopeiden polkupyörien paikka on ajoradalla autojen ja rekkojen seassa. Jos säännöt eivät oikein mene kalloon, pitää luonnon valinta siitä huolen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka laki sanoisi mitä tahansa niin on vastuutonta esittää että sähköpyöräilijöiden pitäisi ajaa autojen ja rekkojen seassa vaikka vieressä menisi pyörätie. Nähtävästi liikenneturvan yhteyspäällikkö ei välitä sähköpyöräilijöiden liikenneturvallisuudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei laki pakota ketään ajamaan sähköpyörällä eikä millään muullakaan välineellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On olemassa turvallinen vaihtoehto. Voi ajaa absoluuttisena maksiminopeutena 25km/h ja silloin pääsee pyörätielle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on ollut nopea sähköpyörä yli pari vuotta ja olen saanut joskus toruvia katseita joiltakin autoilijoilta, kun poljen polkupyörän tapaisella laitteella autotiellä, kun vieressä on pyörätie, vaikka ajan sääntöjen mukaisesti. Näiden ajopelien paikasta liikenteessä pitäisi tiedottaa enemmän, mikäli ne yleistyvät. Jos piennar on kovin kapea ja vieressä on tyhjä pyörätie, niin olen käyttänyt sitä pyörätietä ja tähän mennessä kukaan ei ole siitä nokkaansa kopauttanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laki on säädetty syystä varjelemaan onnettomuuksilta. Tietenkään kaikkia rikollisia ei laki mitenkään suojaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heleppo virittää netissä olevien ohjeiden mukaan. Olipa se sähkö taikka ei, ymmärrystä ei kauhijasti oo ku jotkut pyöräilijät vetelee jalankulkijoitten seassa kovalla vauhilla. Ittellä on tapana esim. Rotuaarilla pyöräillä jalankulukijoitten vauhilla eli hilijaa. "Huonojalakasten" sähköpyörä on sitte viritettynä suht edesvastuuton peli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähempi näitä on teinijannuilla joilla virittäminen on verissä. Miksi laittaa mopon hintainen pyörä ja virittää se kulkemaan kuin mopo?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköpyörien myötä on ajankohtaista ottaa kayttöön pyörävero ja laittaa nopeusrajoitukset pyöräteille. Kaupunkiin 10 km/h ja taajamaan 20 km/h. Kameratolpat myös pyöräteiden varteen keräämään verorahoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse ostin pitkän harkinnan jälkeen sähkö-avusteisen fatbiken pääasiassa ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn. Ajelen sillä vapaa-ajallakin tietysti. Tänä vuonna kertynyt lähes 1000 km vapaa ajan ajelua. Kesällä oli yleensä aina selkä märkänä jos tuli ajettua akku lähes tyhjäksi.

Nopeus on rajoitettu 25 km/h -asti, jossa avustus loppuu. Tämän rajoituksen voi monissa pyörissä näpäyttää ajotietokoneesta pois, tai päälle. Itsekin otan rajoituksen pois syrjäisillä teillä, mutta en silloinkaan aja koskaan yli ~35 km/h, koska välitykset ei sovellu siihen, eikä minua kiinnosta "kaahailu". Olen ihan tarpeeksi nuorena ajellut moottoripyörillä äänisaastetta aiheuttaen. Parasta on kruisailla rauhallisesti ja katsella maisemia äänettömästi liukuen... Pyörällä pääsee helposti hiekka- ja metsäteillä, joita Oulussa riittää, mutta myös asfaltilla. Varsinkin kesäksi laittamillani asfalttirenkailla. Hyvä ostos on ollut. Hauskuus-tekijä on aivan eri luokkaa kuin autolla ajaessa, varsinkin kun ei pidä kiirettä. Eihän se kuitenkaan kaikille sovellu. Eihän moni nauti luonnossa olosta muutenkaan. Itse harrastan myös lenkkeilyä/polkujuoksua ja valokuvaamista.

Omavalmisteiset sähköavusteiset pyörätkin voivat olla täysin laillisia, jos niillä ajetaan lain mukaan ja ne toimivat lain rajoissa. Kiinalaisia sähköpyöriäkin ostetaan suomeen ainakin kymmentä eri merkkiä. Lisäksi voi olla monenlaisia muunnossarjoja. Nekin ovat täysin laillisia jos toimivat lain rajoissa. Silloin voi olla vaikea määrittää onko jotain "viritetty" vai ei. Toisaalta siihen ei ole tarvettakaan jos laista poikkeavaa toimintaa ei ilmene.

Jos joku harkitsee sähköläskin ostamista niin ehdottaisin hankkimaan etujousitetun sähkömaastopyörän eikä välttämättä läskiä. Kyllä 2" leveillä renkaillakin pääsee metsäteillä. Ei tarvitse olla välttämättä yli 4"! Hietikossa menee sitäpaitsi hiekkaa kettinkiin joka rahisee ja kuluttaa osia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (183)

Uutisvirta

12:33
Liike Nyt on kerännyt kannattajakortit puolueen perustamiseksi, luovuttaa kortit oikeusministeriöön ensi perjantaina
12:27
Oululaiset työttömät työnhakijat pääsevät liikkumaan maksutta
11:56
Mies ryöstettiin ja pahoinpideltiin puukepillä ja hehkuvalla terällä – oikeus antoi rangaistukseksi vuoden ja seitsemän kuukautta vankeutta
10:47
Uusi Suomi: Luksustuotteita myyvä oululainen Balmuir lopetti yhteistön kohutun intialaisyhtiön kanssa
10:30
Nivalalainen Teppo Polvi taisteli käsipyöräilyn MM-pronssia – "Aamulla en olisi uskonut"
10:28
Etlan ennuste: Hallituksen työllisyystavoite tuskin toteutuu – "Hallitusohjelmalta putoaa pohja, kun maailmantalouden kasvu hidastuu"
10:27
Polkupyöräilijä kuoli Australiassa variksen hyökättyä hänen kimppuunsa
37
Maatalouden fosforipäästöt ovatkin huomattavasti aiemmin luultua pienemmät – Johtava tutkija Ylelle: "On lakattava syyttämästä nautakarjatilojen lietekäsittelyä"
33
Pohjantien siltojen nopeusrajoitus laskee rajusti Oulujoen kohdalla – toinen vanhoista silloista jää pois käytöstä
24
Lämpöpatterit päälle ja tulet uuniin: Alkava viikko on Oulun seudulla hyinen ja sateinen, viikon puolivälin kylmät yöt voivat tietää mustaa jäätä
20
Voiko työntekijä rakentaa sairauslomalla omakotitaloa? Kaupallinen yhteistyö
14
Trump: Yhdysvallat valmis vastaamaan Saudi-Arabiaa vastaan tehtyihin iskuihin – tämä öljyhyökkäyksistä tiedetään
12
Vaasalaisfanit riehuivat Raksilassa: Järjestyksenvalvoja joutui sairaalaan, poliisi kirjasi rikosilmoituksia pahoinpitelyistä
11
Bensan hinta voi nousta Saudi-Arabian öljyntuotantolaitoksiin kohdistuneiden iskujen seurauksena, mutta miten paljon?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

125 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

Niin mikä on nyt sitä? Tämä nykyinen yltäkylläisyyskö? Ihmiset elävät pidempään ja rutiköyhien osuus on maailmassa pien... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image