Kotimaa

Nelostie E75 -yhdistyksen kannanotossa vaaditaan merkittäviä investointeja Nelostietä varten

Nelostie E75 -yhdistyksen kannanotossa vaaditaan merkittäviä investointeja Nelostiehen. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 21.5.2019 13:08
Antti Karvonen

Nelostie E75 -yhdistyksen kannanotossa vaaditaan tulevaan hallitusohjelmaan kirjauksia merkittävistä investoinneista Nelostietä varten. 

Maanantaina 20. toukokuuta julkaistussa kannanotossa toivotaan vuosille 2019-2023 tehtäviä investointipäätöksiä seuraaville tieosuuksille: Hartola-Oravakivensalmi (Joutsa) 24 miljoonaa euroa, Jyväskylän Vaajakosken kohta 140 miljoonaa euroa, Haaransilta Vt4/Vt8 liittymä (Liminka) 20 miljoonaa euroa, Iin kohta 102 miljoonaa euroa sekä Simon kohta 11 miljoonaa euroa. 

Kannanotossa todetaan, että hallituskaudella tehtävien investointien tulee olla yhteensä vähintään 200 miljoonaa euroa. 

Lisäksi kannanotossa toivotaan, että valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (LJS) 12-vuoden toimenpideohjelmaan sisällytetään kaikki Nelostien EU:n TEN-T -ydinverkkotasolle tarvittavat investoinnit. 

Kolmas vaatimus on, että LJS:n toimenpideohjelman investoinnit Nelostiehen jaetaan tasaisesti koko 2020-luvulle.

Neljäntenä vaatimuksena on se, että LJS:n toimenpideohjelmaan sisällytetään valtakunnallisen kaasu- ja vetytankkaus- sekä sähkölatausverkon toteuttamisohjelman laatiminen siten, että kattava tankkaus- ja latauspisteverkko toteutetaan ensimmäisessä vaiheessa pilottityyppisesti Nelostievyöhykkeellä.

Perusteluina muun muassa kilpailukyvyn parantaminen

Kannanotossa todetaan, että Suomen kilpailukyvyn edistäminen vaatii maan etelä- ja pohjoisosat yhdistävän Nelostien nopeaa kehittämistä entistä sujuvammaksi, turvallisemmaksi ja ilmaston kannalta kestävämmäksi. 

Myös Nelostien roolia Suomen viennin osalta korostetaan. Hyvä saavutettavuus alueilla joilta puuttuu ratayhteys tai junien matka-ajat ovat pitkiä ovat tärkeitä. Nelostie on työmatkaliikenteen keskeinen väylä etenkin Jyväskylän, Oulun, Kemin ja Rovaniemen seuduilla, kannanotossa todetaan.

Nelostien pullonkaulakohtien poistaminen vähentää myös päästöjä, kun pysähdysten ja kiihdytysten määrä saadaan laskemaan. 

Nelostien liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamisessa tulee myös hyödyntää tehokkaasti tieto- ja viestintätekniikkaa, kannanotossa sanotaan.

Nelostie E75 -yhdistyksen taustalla on eri julkisia ja yksityisiä toimijoita, jotka haluavat vedota poliittisiin päättäjiin Nelostien parantamiseksi. 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Todellakin E75 on ehkä Suomen surkein "valtatie" Heinolasta-Äänekoskelle ja loppukin osa!
On tahkottu tuota väliä jo 40 vuotta ja aina samaa liikenteen takkuamista vuodesta toiseen.
Tietä on korjattu ja korjataan hätäapumaisesti pienillä ohituskaistan pätkillä, jotka ei paljoa jouhevuutta matkaan tuo.
Hetken kaahaukset päätyy samaan hidastukseen ja jonottamiseen, kameratolppiin.
Koko väylä pitäisi olla nelikaisten aina Heinolasta saakka, tuski muutosta tulee?
Turhaa on haikailla tarpeettomista tunnin junista, jotka ei pysähdy väliasemilla, kun rahtiliikenne valtatiekin kaipaisi pikaisesti lisärahaa peruskunnostukseen.
Liikenneministereillä on utopia ja käytännön tieto nykyisitä väylien perusparannuksista hakusessa. Vain ajamalla näkee minne rahaa todellakin tarvitaan, ei uusiin ratahankkeisiin!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kemi - Oulu välillä kesällä vaaratilanteita lisää matalalta paistava aurinko. Ohituskaistoja tai moottoritie Ouluun asti. Ja junaradalle sähköistys Tornioon ja paikallisjunat liikennöimään Oulu - Tornio välille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nelostiehen on juuri tehty valtavia satsauksia niin Oulun, kuin Jyväskylänkin seudulla, ja nyt jo kehdataan olla vailla lisää?!?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä parannuksia Jyväskylän seudulla, ei mitään!
Tie olisi pitänyt suunnitella/rakentaa nelikaistaiseksi Jyväskylästä-Äänekoskelle saakka koko matkalta.
Nyt tehdään pelkästään pätkäkunnostuksia ja osa uudehkoista liittymistä ei ole varattu edes nelikaistaisen tien mahdollisuudelle (Hirvaskangas, Saarijärvi jne). Aina samaa tilanne ei rahaa, 100 mijoonaa euroa kuitekin löytyy Espoon Keilaniemen tunnelin pätkään muutaman ajosekunnin takia, ja sielläkin Otaniemen liikenne hankaloitui huomattavasti järjestelyistä???
Suomessa päätietkin on unohdettu kokonaisvaltaisesti saati syrjäisemmät asfalttitiet, jotka korjataan merkillä "päällystevaurioita".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Infraan sijoittaminen tukee yrityksiä moniverroin tehokkaamin kuin suorat yritystuet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu-Kemi välinen pätkä olisi saatava nelikaistaiseksi aivan ehdottomasti.
Se on ollut jo vuosikymmeniä Suomen vilkkaimpia tieosuuksia.
Se on myös vaarallinen. Vuodessa useampi henkilö kuolee Oulu-Kemi välisellä tieosuudella.
Loukkaantuneita on vielä enemmän.
En tiedä mistä se johtuu, kun edes oman alueen ministerit ja kansanedustajat eivät saa mitään aikaiseksi asian edistämiseksi?
Kuinka paljon väkeä pitää vielä kuolla tai loukkaantua, että rahaa saadaan tähän investointiin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajakaapa poliitikot ja päättäjät joskus - ilman omaa kuljettajaa - Pulkkilasta Ouluun tai toisinpäin! Tulee/menee rekkaa ja linja-autoa ja yritäpä siinä ohittaa kun koko matkalla ei ole yhtään ohituskaistaa. Tulukaapa kokkeilleen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ihan hyvin siinä pulukkila oulu välillä on päässy ohittelemaan kun painaa kaasua, sen verran harvakseltaan sitä liikennettä on. Ja siinähän on matkalla kymmenen kilometrin suora, on se kumma jos ei edes siinä osaa ohittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pikkurahoista on kyse. Autoilijoilta kerättävä veropotti on n. 8 miljardia euroa. Kyllä sillä saa tiet kuntoon. valtio vain tupiloi rahojaan tuuleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...niinkuin esimerkiksi koulutukseen, vanhusten hoitoon, terveydenhoitoon, pelastuslaitokselle ja poliisille...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ja kun polttomoottoreilla liikennöintiä on tarkoitus CO2 päästöjen takia rajoittaa ja vähentää, niin selkeä johtopäätös yhteiskunnissa tulisi olla myös, ettei uusiin tiejärjestelyihin tarvitse nyt ihan heti lisää investoida.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

20 vuoden ajan hallitukset laiminlyöneet nelostien kunnostuksen. Kuitenkin tärkein väylä euroopasta lapin perukoille

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Suomessa olisi oikeasti ambitiota tulevaisuuteen niin nelostie tehtäisiin kokonaan moottoritieksi Helsingistä Äänekoskelle asti, samoin kuin Oulu-Kemi väli. Mutta ei ole pelkoa että täällä niin fiksusti ajateltaisiin. Miksi muuten Jyväskylä-Äänekoski väli ei ole yhdistyksen listalla, oman kokemukseni mukaan se on aina tukossa ja ohituskaistoja tai paikkoja ei ole yhtään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoritie on jo rakenteilla Jyväskylä–Tikkakoski–Vehniä-välille. Vaikka Vehniä–Äänekoski-välin osalta ei olekaan mitään päätöksiä, Jyväskylä–Äänekoski-välin toteutus on joka tapauksessa pitemmällä kuin listalla olevien kohteiden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Iin kohdalla pitäisi olla ohitustie eikä yhtään liittymää ja 120 rajoitus ja pysähtymiskielto niin hyvä olisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoritie on jo linjattu joten senkään puolesta ei ole muuta suunnitelmat pitää vain kirjoittaa puhtaaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

11:15
Mies löi naista 13 kertaa puukolla ylävartaloon Raahessa, miehen mukaan kyse oli hätävarjelusta – syyttäjä vaatii vankeustuomiota
11:06
Henkilöautot nokkakolarissa Kalajoella – viisi henkilöä loukkaantui, kaksi vakavammin
11:05
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
10:52
Kerrostalohuoneistossa syttyi tulipalo Sotkamossa – yksi ihminen vietiin jatkohoitoon
10:52
Suomen vanhin lotta Saara Kanerva on kuollut – 107-vuotias Kanerva oli Tornion vanhin asukas
10:33
Keskustan Minna-Maaria Sipilä eroaa Kempeleen kunnanhallituksen jäsenyydestä – vetoaa kahdella paikkakunnalla asumiseen
10:14
Näin Hahtiperän hylyn kappaleita lastattiin autoon Oulussa
52
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
38
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
26
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
24
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
19
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä – Taustalla asioita, joita "ei toistaiseksi voi kertoa"
15
Uskomaton ihmenousu! Suomen lentopallomaajoukkue taisteli lähes toivottomasta tilanteesta tiensä EM-kisojen neljännesvälieriin
14
Vanhan laivanhylyn kappaleet lähtivät rekalla Oulusta etelään kunnostettaviksi – paluu koittaa vuoden tai kahden päästä, katso video

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image