Kotimaa

Myös kotiaskareet, kauppareissut ja muu kevyt liikuskelu edistävät terveyttä – UKK-instituutti julkisti uuden aikuisten liikkumisen suosituksen

Lihaskuntoa on suosituksen mukaan hyvä kohentaa kahdesti viikossa. KUVA: Jukka Ritola / Aamulehti
Kotimaa 21.10.2019 10:35
Hannamari Ahonen

Uudessa liikkumisen suosituksessa huomio on entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuudessa, siksi riittävä uni ja paikallaan olon tauotuskin on otettu suositukseen.

Kevyt liikuskelukin kuten kotiaskareet, kauppareissut ja muut tavalliset puuhat edistävät ihmisen terveyttä. On tutkimusnäyttöä, että erityisesti vähän liikkuville myös kevyestä liikuskelusta on terveyshyötyjä.

UKK-instituutti julkisti maanantaina uuden 18–64 -vuotiaiden aikuisten liikkumisen suosituksen ja siinä on mukana myös kevyt liikuskelu. Myös riittävä uni ja paikallaan olon tauotus on nyt osana suosituksia eli huomio on entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuudessa. Aiemmin suositeltiin, että liikunnan pitää kestää kerrallaan ainakin kymmenen minuuttia, että siitä on hyötyä. Nyt muutaman minuutin liikuntapätkät kerrallaankin riittävät.

Muut eri-ikäisten suositukset tullaan nekin päivittämään tulevan talven aikana. Nyt ne perustuvat vuonna 2009 päivitettyyn liikuntapiirakkaan.

Reipasta liikuntaa suositellaan yhä kaksi ja puoli tuntia viikossa

Suositukset kertovat, mikä on terveyden kannalta tarvittava määrä liikuntaa viikossa. Entisellään suosituksissa on se, että sydämen sykettä kohottavaa reipasta liikkumista suositellaan viikossa kaksi ja puoli tuntia. Reipas liikunta voi olla esimerkiksi uintia, sauvakävelyä, jumppaa, tanssia tai retkeilyä eli mitä tahansa, jossa sydämen syke kohoaa.

Saman terveyshyödyn saa, jos harrastaa rasittavaa liikuntaa tunnin ja vartin viikossa. Liikunta on rasittavaa, kun sen aikana ei hengästymisen vuoksi pysty puhumaan aivan tavallisesti. Rasittavaa liikkumista voi olla muun muassa juoksu, pyöräily, hiihto tai pallopelit.

Suositus perustuu amerikkalaiseen suositukseen

Entisellään on myös suositus lihaskunnon ja liikehallinnan vahvistamisesta kahdesti viikossa. Lihaskuntoa voi kehittää esimerkiksi kuntosalilla, porraskävelyssä, raskaita pihatöitä tekemällä, pallopeleissä ja ryhmäliikunnassa.

UKK-instituutin laatima uusi liikkumisen suositus perustuu amerikkalaiseen vuonna 2018 päivitettyyn suositukseen. Yhdysvaltojen terveysviraston laatima suositus perustuu laajaan tieteelliseen näyttöön.

Liikkuminen hoitaa, kuntouttaa ja ennalta ehkäisee monia sairauksia kuten useita sydän- ja verisuonisairauksia, tyypin 2 diabetesta, tuki- ja liikuntaelinsairauksia ja joitakin syöpätauteja.

MAINOS

Kommentoi

Tutkimus joo, mutta entäs ne tulokset? Suurin osa suomalaisista tekee näitä kotihommia, käy kaupassa jne, mutta kansa vain paisuu kuin pullataikina! Mikäli kansan paino vain nousee on kaiketi selvää, ettei tälläiset pikku toimet liikunnan suhteen auta...kuvassa olevalla naisellakin näyttää olevan vyötäröllä ylimääräistä ja reidetkin ovat aika tuhdit...ilmeisesti liikuntaharrastus on aloitettu ihan hiljattain, eikä tuloksia ole vielä tullut.
Suositukset ovat yhtä tyhjän kanssa, mikäli tuloksia ei tule...riittävä määrä liikuntaa on vasta sellainen määrä jolla saadaan tuloksia, painon, kunnon ja lihasvoiman suhteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nyt näissä suosituksissa on järkeä tavalliselle ihmiselle! Lopultakin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyötyliikunnan hyvät vaikutukset on tiedetty maailman sivu. Ei ennen kuntosaleiltu ja silti olivat hyväkuntoisia ihmisiä kaikki. Nyt kuntosaileillaan ja ollaan huonokuntoisia, tyytymättömiä, masentuneita ja sairaita. Kuntoilu on mennyt niin holtittomaksi, että ei osata erottaa tervettä liikkumista epäterveestä. Jutun kuvassakin on niin epätoivoinen keski-ikäinen ikuista nuoruutta kurkottamassa. Tämän kun lisätään Pekka Puskan epätieteelliset ruokaohjeistukset, niin liikakilojakin saadaan. Kaikki kevyttuotteet, hiilarit ja maito ovat ne, jotka lihottavat. Ennen leipääkään ei syöty joka päivä, mutta yksinkertaista rasvaistakin ruokaa syötiin, ja tehtiin koti- ja maataloushommia. Mitään olegelmaa terveyden kanssa ei ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se noin monimutkaista ole kuin sanot! Millään muulla ei ole merkitystä kuin saadun ja kulutetun energian erotuksella! Aivan sama vaikka söisi voita läskin päällä jos kuluttaa tavalla tai toisella enemmän kaloreita ja kilojouleja kuin leipälävestään on alas nakannut!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

voi voi,olipa tutkimus ja kalliilla tehty,tuohan on päivänselvis asia ollut aina,lisää tutkimuksia turhia yms,työllistää mukamas jonkun joutilaan jolla ei ole tärkeämpää hommaa,hyvä suomi ja ddr

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo määrät on kyllä niin vaatimattomia, että ei voi kukaan terve ihminen sanoa, etteikö ehtisi harrastaa liikuntaa. Tuntuu, että nuo määrät täyttyy jo ihan vahingossakin arkielämässä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vaan jos on tottunut hakemaan tupakka askinsa ja punasen maitonsa ja munkkipossut kaupasta 400 metrin päästä nii kai se seki hyövää jos tallustellee Autolleen 40 metrin matkan?
=D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyötyliikunta rapauttaa koko yhteiskunnan dynaamisen liikkeen, joka perustuu tavaroiden ja palvelujen kuluttamiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No johan on uutinen liikunta suosituksista, tuonhan olen tiennyt koko ikäni, että liikkeessä on ideaa, samoin ruokailu tottumukset maalaisjärjen ja taloudellisen tilanteen mukaan, perheessä syödään kaikkea kohtuudella, Arvo Ylpön tapaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisikö tuohon liittää vielä Amerikkalaisten ruokavalio, siellä ei sokeritautia juurikaan esiinny! Mitä niille Amerikkalaisille suositellaan kun on täyttänyt 64 vuotta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jenkeissä ei ole kuin 30 miljoonaa tyyppi 2 diabetesta sairastavaa, Suomessa niinkin paljon kuin 350 000... Jenkeissä 327 miljoonaa asukasta, Suomessa 5,5 miljoonaa. No, huonoa sarkasmia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sitä uidessakaan pysty puhumaan aivan tavallisesti. ja kyllä siitä saa myös rasittavaa, todella rasittavaa liikuntaa. Mutta sama kait se on mitä muut sanoo. Oma kroppa ja pää kertoo milloin mennään lujaa. Ja tietty Polar myös.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sukeltaminen - sinä ei puhelemiset tahdo onnistua oikein millään! Eikä kuulu pitkälle pittää korottaa ääntä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarvitaanko oikein UKK-instituutti älyämään, että jos nousee sieltä sohvalta liikkeelle se edistää terveyttä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä ollut edes UKK-instituutin oma idea, vaan amerikkalainen suositus. Siellähän kaikki ihmiset ovat niin hoikkia ja hyväkuntoisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Amiriikassa sanonta että alle neljäsataapaunaiset punnitaan kirjevaa'alla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:50
Kristi Raik Viron Nato-kiistasta: En näe mitään vaihtoehtoja sille, että lähtisimme luomaan korvaavaa järjestelmää Natolle tai Yhdysvaltojen roolille
15:39
Kärpät solmi luottopuolustaja Heshkan kanssa jatkosopimuksen – myös Huttula ja Järvitalo jatkavat
15:28
Kärnä haluaa hirviaseille, patruunoille ja hirvikoirille verovähennysoikeuden
15:23
Trumpin virkarikostutkinnassa kuullaan EU-suurlähettilästä – kertonut tapahtumista eri versioita
15:23
EK:n puheenjohtaja Lundmark Postin riidasta: "Valtio-omistajan ei pitäisi omilla toimillaan vaikeuttaa jo valmiiksi vaikeaa tilannetta"
14:25
Erno Saukko lähti elokuussa vuoden mittaiselle vaellukselle – talvi on näyttänyt jo ankaruutensa: "Olimme syysvarusteissa 30 asteen pakkasessa" Tilaajille
14:20
Raksilan K-Citymarket ja Jounin Kauppa äärioikeiston mainoksessa – ”Olihan se järkytys, koska emme missään nimessä ole tuommoisessa mukana”
74
Professori pyysi poistamaan Mannerheimin kuvan Oulun yliopiston opiskelijoiden kiltatilasta – "Esitin oman käsitykseni asiasta"
56
Oulun yliopiston hallitus: Kiinteistöselvityksen teko alkaa – "Joskus on järkevämpää rakentaa uutta kuin korjata vanhaa"
50
Postilakon purkuyritykset jatkuvat iltapäivällä – tukilakot jatkuvat, vaikka työnantaja syyttää niiden perusteita vanhentuneiksi
32
Huuhkajat varmuudella lohkossa A tai B: Tämä tiedetään jo nyt Suomen pelipaikoista, vastustajista ja ottelupäivistä
23
Metsästysrikoksia tutkitaan Kuhmossa: Susilauman kulkureitille oli asetettu polkurautoja ja myrkkyä – metsästäjän koira kuoli myrkkyyn
21
Pudasjärven vuoden 2022 Suviseurat siirtyvät, tavoitteena järjestää tapahtuma seuraavana kesänä
20
Oulun kouluissa ja päiväkodeissa juodaan jatkossa luomumaitoa, joka kerätään 120 kilometrin säteellä Oulusta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Kainuun maakunnassa, seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi ja Kemijärvi jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

243 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Jos EK:on kuuluva miljonääri maksaa käytännössä muutaman prosentin tuloistaan veroa, siis paljon vähemmän mitä omat palk... Lue lisää...
Maailmanrannan Rellu

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.11.

Fingerpori

20.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image