Kotimaa

Mykkänen kritisoi lii­ken­ne­mi­nis­te­rin puheita ra­ta­hank­keis­ta – "Ristiriita lupausten ja tekojen välillä on suuri"

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkäsen mukaan Kokoomus tulee esittämään oman vaihtoehtonsa ratahankkeille syksyn varjobudjetissa. KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 20.7.2019 17:56
Juho Korpela

Kokoomuksen Kai Mykkänen kritisoi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) puheita siitä, että nopeisiin ratahankkeisiin on suhtauduttu liian optimisesti. Marin kertoi lauantain Helsingin Sanomissa, että nopeiden junayhteyksien rakentaminen ei ole realismia lähivuosina ja että niiden toteutuksessa on kyse rahasta, ei tahdosta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana toimivan Mykkäsen mukaan hallitus ei tähtää sitoviin päätöksiin nopeissa junayhteyksissä.

– Meidät yllätti viesti siitä, että hallitus on luopunut tavoitteesta, että tällä vaalikaudella saataisiin suuria ratahankkeita rakenteille. Vielä lisäbudjettikeskustelussa ääni oli toinen, Mykkänen kertoo Lännen Medialle.

Mykkänen syyttää demareita puheiden ja tekojen ristiriidasta.

– Demarit lupasivat tulevaisuusinvestointeja isolla kädellä, mutta herää kysymys: mitä investoinnit ovat, jos yhtään uutta suurta infrahanketta ei saada liikkeelle? Ristiriita lupausten ja tekojen välillä on suuri, jos muutaman kuukauden ikäinen hallitus jo luovuttaa kaupunkien kehityksen suurhankkeiden suhteen, Mykkänen pohtii.

Marinin mukaan nopeiden junayhteyksien rakentaminen lähivuosina ei ole realismia, sillä on epärealistista, että kaikkiin hankkeisiin tarvittavat rahat voitaisiin ottaa budjetista. Kolme junahanketta, tunnin juna Turkuun ja Tampereelle sekä itärata, maksaisivat kymmenen miljardia euroa.

Mykkänen toteaa, että tarvittaessa hankkeet on uskallettava laittaa ajalliseen järjestykseen.

– Valintojen pakoilu ei saa olla syy jättää kaikkea tekemättä, Mykkänen sanoo.

Hän kritisoi hallituksen suunnitelmia valtion omaisuuden myynnin käytöstä. Ratahankkeet on tarkoitus toteuttaa hankeyhtiöiden kautta, joiden pääomittamiseen voitaisiin Mykkäsen mielestä käyttää valtion omaisuuden myyntiä.

– Jos poliittista tahtoa on, ratkaisu hankkeisiin on löydettävissä. Kokoomus tulee esittämään oman hankemyönteisen vaihtoehdon syksyn varjobudjetissa. Hallituksella on vielä mahdollisuus arvioida uudelleen kolmen miljardin myyntitulojen käyttö ja tehdä oikeita investointeja tulevaisuuteen, Mykkänen kertoo.

Vaatimus sitovista päätöksistä

Kokoomus haluaisi Mykkäsen mukaan sitovat päätökset ratahankkeiden rakentamiselle. Hän ehdottaa, että syksyllä voitaisiin käynnistää Espoon kaupunkiradan rakentaminen.

– Emme näe sille estettä, että nopeiden junayhteyksien rakentaminen voisi alkaa tällä vaalikaudella. Toki se on selvä, että työ vie monta vaalikautta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (30)

Ennen vaaleja vihreillä riitti rahaa toteuttaa molemmat tunnin junan hankkeet. eikä ollut halustakaan kiinni. Näin ainakin päätellen eteläisen Suomen valtamedioissa käydystä rummutuksesta hankkeiden toteuttamiseksi. Päivät päästään nämä julkaisivat hankkeille myönteisten "uutisten" lisäksi lukijoiden kolumneja. Yksi toisensa jälkeen asiantuntijoina esiintyneet lukijat saivat kertoa näkemyksiään hankkeiden siunauksellisuudesta. Siihen sisältyi ensisijaisesti hiilijalanjäljen pienenemiseen vetoaminen. Se puristamalla matka-aika Helsinki - Tampere ja Helsinki - Turku väleille yhdeksi tunniksi. Kolumneista välittyi lähinnä kuva että nopeus palvelee akateemista yhteydenpitoa mainittujen kaupunkien välillä. Jäi huomioimatta että tulevaisuudessa proffat voivat hoitaa luentonsa etänä, ja saman voivat tehdä opiskelijat proffien oppeja sisäistäessään. Tarvikkeetkin liikkuu yliopistojen välillä autonomisesti sähköautoilla. Hankkeita puolustavissa kolumneissa ei vain huomioitu sitä että duunareilla työkalut eivät mahdu salkkuun, eikä läppärin tiedostoon. Edelleenkin kompurat, betonimyllyt ja maalipurkit yms. täytyy siirtää autoilla työmaille tieverkoston kautta. Tietysti on mahdollista että demarit "työväen" puolueena palasivat juurilleen työväen pariin. Ymmärsivät jättää joutavat tunnin junan hankkeet seuraaviin vaaleihin vihreiden vaaliteemoiksi. Siihen asti, uutta hankkeita koskevia vaalirummutusta odotellessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Edellinen liikenneministeri lakkautti junavuoroja ja siirsi ensi töikseen raideliikennettä kumipyörille. Ei ole mitään merkitystä meneekö matkaan tunti tai kaks jos junia ei kulje. Moni joutui ostamaan auton työ-ym.matkoja varten. Ensimmäiseksi pitäisi laittaa tiet kuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Homma on kuin aikanaan 1950-1970 luvuilla metsänojitusbisnes. Jotkut kääri rahat. Ja veromaksajat maksoivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mykkäsen saldo viime hallituksessa toimiessa oli tasan nolla, täydellinen lapanen, ei saanut mitään aikaan, turha on elvistellä, jotta missä junat ja radat viipyy, sitäpaitsi rukkasen puoluetta äänestäneet eivät kaipaa lisää junia, vaan tiet kuntoon ja pian sekä uudemmat autot kehiin kuin kuubalaisilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tunninjunien suhteen tehty edes minkäänlaista kannattavuusarviota? Esimerkiksi Helsinki - Turku välillä ei taida olla enempää matkustajia kuin Seinäjoki - Kokkola välillä, vaikka nopeaa yhteyttä vaaditaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

SDP Se sitten lupasi mannaa Suomen köyhille. Sitä saa mitä tilaa. Äänestäkää sitä mitä saatte.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kai ministeri voi kiskoiksi muuttua. Luulisi tämän kokoomuksenkin ymmärtävän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen vaaleja kiskot oli jo kainalossa. Kepu pettää aina ja demarit joka päivä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko Suomenniemen hultovarmuuden takaamiseksi on yllättävissä maapallomme nykypoliittisissa kädenväännöissä ensin toteutettava jo EU-rahoituksenkin saanut ratayhteys Ruotsiin, Luulajan. Sillä puolen rajan on jo suunnitelmatkin tehty, eikä maidemme rataleveyden eurojaan ole hoitamaton ongelma!

Etelästä katsoen Kemi - Tornio näyttänevät muka kaukaisilta, mutta nyt onkin ajateltava nenäänsä pidemmälle ja luotava koko maamme huoltovarmuuden turvaava ratkaisu, eikä ajatella vain ' lillukanvarsi tasolla, jonnin joutavien minuuttien aikasäästöä Helsingistä itään tai länteen vievillä radoilla ' !

Järjen ja budjettivarojen käyttö kaikkein tärkeimpään, koko Suomen eduksi olisi suotavaa sekä odotettavaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talous edellä mennään.Missä se kokoomuksen vastuullisuus nyt on?Eihän sitä ole eikä ole koskaan ollutkaan.Ikävä kyllä näin on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järki käteen! Miksi Turusta ja Tampereelta pitäisi päästä kahden tunnin sijaan tunnista Hesaan? Sitähän tehdään duunia nykyään junassakin, on puhelimet, läppärit ja netit! Haloo, ja Kalevan lukijat vielä kritisoi ratoja jarruttavaa Marinia. Olettekos piankin muuttamassa etelään nauttimaan ko. yhteyksistä? Soon jotta luotijuna Jäämerelle ja Vesterbackalle ainakin henkinen tuki että Tallinnan yhteys toteutuu! Rahat tänne kiinalaisilta, ne on meidän työpaikatkin ryövänneet, joten takaisinmaksu on vaan reilua. Koko Suomen etu näin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikai niiden kukaan oikeasti odota hetkessä valmistuvan. Määrätietoista toimintaa kuitenkin kaivataan, jotta asiat etenee. Ne projektit joihin on ollut suunitelmat valmiina vuosikausia pitäsi saada tarkistettua ajantasalle ja rakentaminen työnalle. Jos ei koskaan aloiteta, niin ei kyllä tule koskaan valmistakaan. Ja virkamiehet rohkeasti hakemaan niitä EU maksupalautuksia osarahoitukseksi, jos ei osaa niin kursseille vaikka Italiaan kun siellä asia kyllä osataan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jep perusasetelmat kuntoon ja hankkeita liikkeelle, ovat vielä kalliimpia vuonna 2040.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hmmm... jos ratahankkeet lopuksi jotain hyödyttävät niin ne ovat urakoitsijat ja ratojen rakentajat. Ehkä se onkin se taustasyy näiden näkyvään esilläoloon.

Enemmistölle rataverkon käyttäjille muutaman minuutin nopeushyöty näissä lähimatkoissa on lopuksi aika merkityksetön, mutta hinnaltaan hankkeet järjettömiä.
Eikä ne liput taitaisi olla edes entisensä näissä nopeissa siirtymissä, onko todella edes riittävästi käyttäjiä etteivät tyhjinä kulkisi ?

Ehkä laajempaa hyötyä olisi Rovaniemi-Hki välin kehittäminen, joka palvelee laajemmin ja matkahyöty suurempi jos ne joskus nopeutuvat.
Tieverkkoa saisi myös kehittää tai ainakin siirtää ne polttoaineverotulot sen kunnossapitoon.

Hallituksessa lienee aikaisempaa enemmän maalaisjärkeä, joka taitaa olla hyväksikin, kaiken höseltämisen jälkeen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moni henkilö nauttii palkkaa siitä että laskee kustannusarvioita Suomessa, heillä on tarkempaa tietoa toivottavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän hallituksen, jossa Mykkäselläkin oli oma roolinsa, jäljiltä veronmaksajille jää pakko-kikyn vuoksi vuosittain maksettavaksi aiemmin yrityksille kuuluneita maksuja noin puolen miljardin edestä. Kaleva ei tästä vielä ole kertonut mitään, etelän media HS kertoili eilen ja tänään asiasta.
Että semmoista...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnissa Turusta kauppatorille kahville olevaa rataa ei tarvita, joutaa se Vapaavuori odotteleen Orpoa Turusta puolituntia pitempään.
Tarvitaan päärata kaksiraiteiseksi ja sähköistys koko matkalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä nopeampi juna sitä enemmän se kuluttaa energiaa matkutajaa kohti. Ei ole kovin hyvä idea. Ei ainakaan ennen kuin kaikki käytössä oleva eneria ei tuoteta hiilivapaasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomus on ollut viimeinen puolue, joka haluaisi sijoittaa yhteiskuntaan. Rikkaille vain lisää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (30)

Uutisvirta

9:22
G7-maiden kokous alkaa: Amazon-kriisi ja Trumpin kauppasota saattavat viedä tilan Macronin toivomilta globaaleilta keskusteluilta
9:00
Paula ja Toni Jaakola jakavat yrityksen ja kodin: "Kun vaihdoimme läpsystä, riitoja ei tullut" – Kahdesta bisnekseen liittyvästä asiasta ei kannata lipsua Tilaajille
8:25
Trumpin kauppasota Kiinan kanssa yltyy, samoin talouskiistely kotimaassa – "En vastustaisi, jos hän eroaisi", presidentti sanoi keskuspankin johtajasta
8:13
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
8:00
Kun kumppani mukiloi, hoituuko asia puhumalla? – Perheväkivallan sovittelu kuohuttaa uhreja puolustavia järjestöjä Tilaajille
8:00
Sähkönmuruja jauhetaan vaelluskalojen selkänahasta, hallitusohjelman kalamiljoonat voivat harventaa voimalaverkostoa – Miten Jasper Pääkkönen korvaisi menetetyn sähkön? Tilaajille
7:00
Terveiset sadan vuoden takaa – katso kuvia Kiimingissä seisovasta sisällissodan jälkeen valmistuneesta hirsitalosta, joka on yhä täynnä elämää
26
Suomi yrittää vaikuttaa Brasiliaan naudanlihan kautta – S-ryhmässä ja Lidlissä brasilialaislihaa myydään vain nimeksi
23
Oulun teatterin esitys myöhästyi – syynä myöhässä ollut lentokone, näyttelijä ei ehtinyt ajoisssa paikalle
18
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
13
Enne tulevasta? Puljujärvi kokeili jo Kärppien ylivoimassa – Manner: "Missä ikinä hän pelaakaan, sen on oltava Jessen oma päätös"
13
Tihkusade ei vienyt virettä ilmakitaroista Oulussa – vuoden 2019 voittaja on yhdysvaltalainen The Marquis
12
"Jokin tässä meillä falskaa" – lomamatka Kroatiaan avasi silmät: Suomi on pudonnut kelkasta, kun arvioidaan eri maiden siisteyttä
6
Kaupungin päättäjillä edessä isojen päätösten syksy – kovaa tasapainoilua liiallisen velkaantumisen ja välttämättömien investointien välillä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Ulkomailta tuodaan turisteja, mutta oman maan poika ei saa töitä

Tasan tarkkaan jokainen työhaluinen saa töitä. Kokenut olen. Ei vaan kelpaa duunit joillekin Ja vas.hallituksen aikana ... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image