Kotimaa

Molemmat Hawk-ohjaajat kokeneita lentäjiä, har­joi­tuk­ses­sa mukana kolmaskin kone

Kotimaa 13.11.2013 18:14 | Päivitetty 13.11.2013 20:40
Kaleva, STT

Molemmat turmassa olleet Hawk-ohjaajat olivat kokeneita lennonopettajia, kertoi Lentosotakoulun johtaja, eversti Jukka Ahlberg Ilmavoimien tiedotustilaisuudessa.

Molemmilla oli takanaan noin tuhat suihkukonelentotuntia.

Menehtynyt oli 30-vuotias lennonopettaja, sotilasarvoltaan kapteeni.

Turmasta selviytynyt ohjaaja on 31-vuotias kapteeni. Hän käveli itse ambulanssiin. Hänellä ei ole hengenvaaraa. Hän on sairaalassa Kokkolassa tutkimuksissa.

Turmasta selviytynyt lentäjä käytti heittoistuinta.

Ahlbergin mukaan vielä ei tiedetä, mitä toiselle heittoistuimelle on käynyt. Tutkintaa on hidastanut turmapaikan hankala sijainti ja pimeys.

Hawk-koneisiin liittyvistä turmista ei tiedetä tapausta, jossa heittoistuin ei olisi toiminut. Heittoistuinta on pidetty luotettavana.

Harjoituksessa mukana kolme konetta

Turmakoneet törmäsivät ilmassa Salamajärven alueella Perhossa puolen päivän jälkeen. 

Mukana harjoituksessa oli kolmaskin kone. Ohjaajat olivat tekemässä kaksi vastaan yksi -kaartotaisteluharjoitusta. Kolmas kone laskeutui turvallisesti.

Sääolosuhteet olivat harjoitukselle erinomaiset.  Turma sattui hieman yli 1 500 metrissä, selvästi pilvien yläpuolella.

Turmakoneet vaurioituivat pahasti. Koneita ei saada enää kunnostettua lentokelpoisiksi.

Onnettomuus ei aiheuttanut vaaraa asutukselle. Hylyt löytyivät asumattomalta alueelta.

Törmäyksen tarkka syy ei ole toistaiseksi tiedossa.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Olin eräänä talvena Keski-Pohjanmaalla järven jäällä, kun Kauhavan lennosto suoritti taisteluharjoituksia. Se oli hurjan näköistä, kun kaksi suihkaria tuli matalalla kohti ja näytti siltä, että niillä oli siipi kiinni toisissaan. Ne lähempänä havaitsi, että oli siinä ehkä ainakin 10 m väliä. Koukkaukset toistuivat eri kuvioin tunnin aikana, Silloin ajattelin, että nuo kaverit osaavat hommansa "taivaallisesti" paremmin kuin me tieliikenteen sompailijat lukemattomina jokapäiväisinä vahinkoina ja tahallisina törttöilyinä. Kunnia menehtyneelle lentäjälle ja osanotto hänen läheisilleen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ois pojat ollee kotona ottamassa tulilientä ja tonttulakit pääs laulellee joululauja niin tältäkin olisi vältytty,mut elämä on täynnä valintoja..jotku haluaa taivaal leikkiä sotasta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuinka joku ihminen voi kuvasta päätellä, millä korkeudella liput ovat.
Lisäksi "puolitanko" ei tosiaankaan ole ohjeistuksen mukaan "puolitanko".
Asiaan.
Hyvin surullinen tapaus, josta Ilmavoimien pitäisi ottaa jotakin opikseen.
Ihmishenki on kallein asia, eikä sen menettämistä pitäisi harjoitella rauhan aikana.
Surullisin ja kaikkein kallein, myös inhimillisesti, on omaisten kärsimys.
Siinä asiassa ei puhuta ollenkaan rahasta, sillä ovathan suomalaiset taistelleet joitakin kymmeniä vuosia sitten sodassa.
Sen jälkeen ainoastaan lesken eläkkeet ovat korjautuneet, mutta Kelan korvaukset siviiliasioihin ovat vielä sotien tasolla.

Miksi ihmeessä harjoituksen suunnittelu on voinut hyväksyä tämän kaltaisen tilanteen?
Harjoittelussa pitäisi suojata ihmishenki ja se vähempiarvoinen, eli valtion omaisuus; koneet.
Nyt on surutila ja kukaan ei uskalla kysyä faktoja harjoituksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se olisi sodan sytyttyä vähän myöhäistä harjoitella. Kyllä sotilaslentäjillä on riskit tiedossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkä tilanteen ihmeen tilanteen harjoituksen suunnittelu on hyväksynyt? Kyseessä oli kaksi yhtä vastaan -kaartotaisteluharjoitus, joka on normaali osa treenausta. Tietysti kaikessa koulutuksessa kiinnitetään erityinen huomio turvallisuuteen ja riskien hallintaan. Karu tosiasia on nyt vain niin, että niin kauan kuin koneiden puikoissa on ihmisiä, riskit ovat olemassa ja inhimillisiä erehdyksiä sattuu: koneet eivät törmäile itsekseen. Etenkin silloin kuin koneet joutuvat harjoitelemaan lähietäisyyttä vaativia tehtäviä, pienetkin virheet voivat koitua kohtalokkaiksi.

Mikä ihme tämä lipputankokysely on? Miksi meidän pitäisi ryhtyä päättelemään kuvasta, millä korkeudella liput ovat. Kyllä ilmavoimat osaa liput nostaa - ja laskea ne sen jälkeen puolitankoon.

Osanottoni pilotin omaisille ja myös ilmavoimille, joka menetti korkeatasoisen ammattimiehen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ompa todella ikävä juttu. Surulliset "sulkiaiset" tulee Kauhavalle. Mistähän armeija tulisi saamaan tilalle korvaavat Mk.66-tyypin harjoitushävittäjät? Hetken jo ehdin lohduttautua sillä ajatuksin, etteivät pudonneet koneet olleet Horneteja. Mutta pilotin menehtyminen on aina surullinen juttu. Surunvalitteluni omaisille! Hän kuoli maansa turvallisuuden puolesta, tosiaankin... ;'-(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suruliputuksessa pitää Suomen Lipun olla alatasoltaan tangon keskikohdassa. Tämän pitäisi olla kiinteistönhoitajien peruskoulutuksessa ja tiedossa. Näin ei ollut tässä tapauksessa ja liput roikkuvat eri tasoilla. Upseerien pitää tämä tietää ja ohjeistaa henkilökuntaa. Tämä on liputusohjesäännöissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:33
Suomen Yrittäjien kysely: lähes puolet yrityksistä tarvitsee valtion tukea selvitäkseen koronakriisistä, joka kymmenes pelkää konkurssia
12:08
Suomessa voi tulla pulaa kahvista ja hedelmistä, jos ruokamarkkinat häiriintyvät pahoin – PTT: Ongelmat iskisivät jo valmiiksi nälänhädästä kärsiviin maihin Tilaajille
11:57
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin – yhtiö lomauttaa henkilöstöään
11:47
Taiteen edistämiskeskus: Uusi asiantuntijapalvelu taiteilijoille ja sote-sektorin toimijoille
11:32
Kärpät solmi sopimukset Aleksi Mustosen ja Cody Kunykin kanssa – katso koko sopimustilanne tästä
11:18
Koronapotilaiden määrä OYSissa kasvaa: Tiistaiaamuna hoidossa oli yhteensä 11 henkilöä, seitsemän tehohoidossa
11:06
THL aloittaa Suomessa koronan leviämistä kartoittavan vasta-ainetestaamisen – mukaan arvotut saavat kirjeen
50
Oulu valmistelee 54 miljoonan euron säästöjä – suurimmasta osasta säästötoimista päättäjillä yksimielisyys
32
Hallitus tiukentaa rajaliikennettä Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä, rajoitukset koskevat myös laivojen henkilöliikennettä – Katso tallenne tästä
22
Länsimaissa takki kääntyy ja kasvot peittyvät – miksi saksalainen suojaa kasvonsa, mutta suomalainen ei?
20
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
14
Tiistaiaamun tiedot: Tartuntoja todettu Suomessa nyt 2 308, varmistettu määrä nousi 132:lla – Oulussa nyt 70 tapausta, sairaanhoitopiirissä 85
10
Alkoholin kokonaiskulutus laski roimasti viime vuonna, suurin selittävä tekijä matkustajatuonnin väheneminen – suunta ollut laskeva jo yli kymmenen vuotta
9
Kehysriihi alkoi koronan varjossa – Kulmuni: Akuutin kriisin jälkeen tavoitellaan myös talouden tasapainoa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

296 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

sulla on varmaan joku järkevä perustelu tuommoselle verolle siitähän kärsii köyhät tuunarit ensimmäisenä esim minä nosta... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image