Kotimaa

Ministeri Mykkänen Ylellä: Lii­ken­ne­sel­vi­tyk­sen kes­keyt­tä­mi­nen oli oikein

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.). Arkistokuva. KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 24.1.2017 7:40 | Päivitetty 24.1.2017 7:52
STT, Kaleva

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) sanoo, että liikenneselvityksen keskeyttäminen oli järkevää. Mykkänen totesi Ylen aamutelevisiossa, että malli ei esitetyssä muodossaan olisi toiminut.

Pitkä julkinen keskustelu tässä tilanteessa olisi ministerin mukaan ollut hankalaa.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) tiedotti eilen illalla, että ministeriö keskeyttää selvityksen. Berner totesi, että yhtiömuotoinen toimintamalli ei saanut kannatusta eikä liikenneverkon kehittämiseksi näin ollen ollut liiketaloudellisia edellytyksiä.

Mykkänen kertoi aamutelevisiossa, että hallituskumppaneiden kanssa oli käyty ennen selvityksen julkistamista keskusteluita, mutta koko esitystä ei hallitukselle tuotu ennen sen julkistamista.

- Berner valitsi sen tien, että tekee esityksen omissa nimissään. Saimme tietoa, mitä hän tietyissä asioissa on esittämässä.

Mykkänen arvioi myös, että Liikenneviraston rooli voisi jatkossa olla nykyistä itsenäisempi ja että liikennejärjestelmää tulee suunnitella kokonaisuutena.

Esitys ajoi hallituksen eripuraan jo tuoreeltaan

Viime viikolla julkistettuun selvitykseen kuului muun muassa ehdotus autoveron poistosta, mikä ajoi hallituksen ministerit keskinäiseen kiistaan, jossa toisaalta kyse oli selvityksen sisällöstä, mutta ministerit syyttelivät toisiaan myös liikenneuudistuksen toimintatavoista.

Mykkänen on jo aiemmin ihmetellyt, miksi autoveron poistamisesta ei keskusteltu seurantaministereiden kokouksissa.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) tyrmäsi yhtiöittämisen jo alkuunsa ja totesi aiemmin, että liikenneverkkojen yhtiöittäminen ei etene ministeriön selvityksessä olleella tavalla.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoi eilen illalla STT:lle, että liikenneverkon kehittämistä mietitään seuraavaksi rauhassa hallituspuolueiden kesken, ennen kuin seuraavista askelmerkeistä päätetään.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (37)

Toivottavasti saavat sorvattua selvitystä niin, että autoveron poisto tulee. Ei tässä muuta voi enää odottaa tapahtuvaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

En nyt tajunnut miten nämä kaksi asiaa ovat vertailukelpoisia.

Jos Suomen teiden tilanne on viime vuosikymmenen lopun Nokiaan verattavaa, ne todellakin kannattaa myydä hyvin nopeasti pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bernerin ajatukset näyttivät härskiltä lobbaukseta Ollilan tiliin. Vastaukset miksi -kysymuksiin jäivät saamatta ja epäily eliitin tekemään rahastukseen ovat edelleen vahvat.
On täysin selvää, että autojen hinnat eivät missään tapauksessa tule halpenemaan. Pikemminkin käy niin, että niiden käytöstä tulee mahdotonta varsinkin ikääntyneille ihmisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos autovero poistetaan, niin autojen halpenemista ei estä mikään. Jos automyyjät nostaa hintoja omiin katteisiinsa, niin ulkomailta saa auton verottomasti vaikka kotipihalle tuotuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

".. eikä liikenneverkon kehittämiseksi näin ollen ollut liiketaloudellisia edellytyksiä."
Tässä syy alasampumiseen, ts.autoilijoiden "liiketaloudellinen" rahastus.
Autovero asteittain alas,
ja autoilijoilta perittävät rahat tiestön ylläpitämiseen eikä pernereiden lompakoiden täyttämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tämä poukkoilu kertoo tämänpäivän ministerien tasosta? OVahto he päteviä ja äänestäjille luottamuksen arvoisia tyätehtäviensä hoidossa? Jos nyt äkkiseltään katsotaan hiukan taaksepäin miten ennen ovat selvinneet tehtävistään niin nyt täytyy todeta että viime aikoina on menty koko ajan huononpaa suuntaan! Jo edelliset Kataisen hallituksen kompuroinnit ja nyt nykyisen Sipilän vatuloinnit ovat kyllä osoittaneet totaalisen kyvyttömyyden hoitaa maan asioita!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyypä eka kerran sanoa, että kylläpäs suomalaiset rakastavat veroja. Autoverosta ei haluta luopua millään, ei edes asiasta haluta keskustella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Berner itse sanoi, että "liikenneverkkohanke oli alusta saakka suunniteltu niin, ettei se vaikuttaisi budjettiin".

Eli autoilijoille olisi tullut vanhojen päälle vielä reilusti uusia menoja. Veroja nekin on vaikka nimeäisi uusiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisihan sen järjettömän budjetin paisuttamisen lopettaa. Varmasti löytyy jokaiselle eurolle ottajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän hallituksen sisällä ja ministeriöiden kesken olisi pitänyt keskustella asiasta ennen ministeri Bernerin ehdotusta, vaikka yleiseen keskusteluun asiaa ei olisi päästetty.
Ministeri Mykkäseltä esittämä ajatus itsenäisemmästä liikennevirastosta on kannatettava, koska silloin tieverkoston kunnostamista katsottaisiin todellisen tarpeen mukaan eikä ministerien vaalipiirin mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiintoinen tulos tästä jupakasta. Autot pysyvät kalliina, tiestö rapistuu edelleen ja kansa, persut, kokoomus ja jopa oppositiokin pitää itseään voittajina puhumattakaan mediasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bernerkö olisi taikonut jostain rahaa jolla olisi korjannut tiet, korvannut verotulot ja maksanut operaattorien kustannukset?

Vai mistä se puuttuva raha olisi tullut jos autoilijoilta ei enää olisi peritty mitään....?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö tien käytöstä olisi tullut tuloja? Ulkomaiset rekatkin olisivat tuoneet verotuloja. Ja verotulojen korvaaminen muita veroja nostamalla pitäisi lopettaa, jos ei rahat riitä niin sitten säästetään että rupeaa riittämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kansa ei vaan halua maksaa yhä lisää ja lisää, siinä yksinkertainen syy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoveron poisto olisi ollut hyvä asia, mutta siihen ei olisi saanut kytkeä mitään muuta. Uusien autojen ostaminen olisi jonkinverran kasvanut. No, valtio tarvii verotuloja, on maksettavana suuret eu, maksut venetulokkaille sossuturva jne. Rahaa tarvitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi esitys ammutaan heti alas, olisi voitu tukia ja selvittää, mitä siinä oli hyvää ja mitä olisi voitu muuttaa. Suomessa lytätään heti kaikki uudet esitykset, tutkimatta niitä tarkemmin. Ja yleensä lyttääjinä ovat ne "tollot" politikot, jotka haluavat kunnian asiasta itselleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääongelmana tässä oli se, että selvitystä tehtiin liian avoimesti julkistamalla selvitysluonnos ennen lausuntokierrosta. Ei devalvaatiotakaan voi suunnitella julkisuudessa.

Pienempi ongelma oli se, että muita mahdollisia vaihtoehtoja ei tässä nyt ollut. Lausuntokierroksen jälkeen niitäkin olisi varmaan selvitykseen tullut.

On peräti onnetonta, että nyt jäi sellainen vaikutelma, että valtion virasto on hyvä ja "demokraattinen" tapa johtaa Suomen tieverkon ylläpitoa. Mikään virastohan ei oikeastaan ole demokraattinen, ei edes vero- tai lupavirastokaan, kuten kansalaiset hyvin tietävät. Juuri virastolähtöisen toiminnan ongelmien vuoksi hallitus tämän selvitystyön tilasi. Arkaluontoinen homma vain kompastui liialliseen avoimmuuteen, mikä on tietysti hallituksen johtamisongelma. Olisiko Sipilä liian naiivi...?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pääonhelma oli se että yksi ministeri (berner) kuvitteli kävelevänsä muiden ylitse. Jännä muuten miten rouva vanheni vuorokaudessa 10-vuotta ihan silmissä, sellaista se politiikka on, tulee ryppyjä naamaan kun törmää demokratiaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet ymmärtänyt asian ihan väärin.

Tämähän ei ollut mikään esitys, vaan vasta selvitysluonnos siitä, miten tiestöä voitaisiin hoitaa liiketaloudelliset näkökohdat huomioon ottaen, kuten hallituksen toimenanto kuului. Nykyinen tapa hoitaa tieverkkoa oli todettu hallituksessa ongelmaksi korjausvelan kasvaessa koko ajan.

Muutamalla korjauksella selvitys olisi näyttänyt paljon paremmalta. Nyt se kompastui pääasiassa tähän autoverokikkailuun, ja selvitys oli kyllä kieltämättä muutenkin aika räväkkä. Tällaiseen ei konservatiivisessa Suomessa ole totuttu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (37)

Uutisvirta

16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
16:02
"Husu" Hussein kertoo saaneensa huomautuksen taksifirmalta – Jatkossa edellytän itseltäni parempaa käytöstä ja harkintakykyä
15:51
Oulun poliisilaitos puhallutti pikkujoululiikenteessä lähes 3000 kuskia viikonlopun aikana – puolet kärähtäneistä ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena
15:25
Pelti rytisi maanantaiaamuna Kainuussa kahteen otteeseen
15:14
Kysely kertoo lihaan liittyvästä kahtiajaosta ja mahdollisesti kytevästä murroksesta
15:07
Kuusamon Juuso-karhu petaa innolla talvipesäänsä videolla – "On autuas olo", naurahtaa Sulo Karjalainen
15:04
Arvio: Äitimyyttiä nenuliin – käsikirjoittaja, ohjaaja ja näyttelijä Hanna Vahtikari etsii näytelmässään äitiyden syvää ydintä
55
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
44
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
27
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
24
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
17
Oululaiset yläkoululaiset saunottivat asunnottomia ja auttoivat naapureita – "Sai nähdä, että ihmiset olivat todella kiitollisia siitä, mitä me teimme"
17
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image