Kotimaa

Lukijat pyö­räi­ly­sään­nöis­tä: Väis­tä­mis­vel­vol­li­suus yk­sin­ker­tai­sem­mak­si ja pyö­räi­li­jöil­le omat lii­ken­ne­mer­kit

pyörätie, pyöräily, kevyen liikenteen väylä KUVA: Maiju Torvinen
Kotimaa 13.4.2017 20:05
Kaleva

"Suurempi ongelma on se, että etuajo-oikeutetut autoilijat pysäyttävät ja laskevat pyöräilijän, kuin se että pyöräilijät ajavat väärin perustein auton eteen. Vaikuttaisi siltä, että pyöräilijät tuntevat nämä säännöt paremmin kuin autoilijat. Siksi poliisin pitäisi muistuttaa ennemmin autoilijoita eikä taas leimata pyöräilijöitä.

Oulussa ongelmana on myös keskustassa jalkakäytävällä polkupyörällä ajaminen. Jos pyöräilijät ajaisivat ajoradalla niin kuin heidän kuuluisi, lisäisi se turvallisuutta autoilijoiden tottuessa polkupyöriin ajoneuvoina."

Myös pyöräilijöiden käytös sai kommentoijilta pyyhkeitä.

"Monet autoilijat opettavat pyöräilijät vaaralliselle tavalle antamalla heille vapaan kulun, vaikka pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Joo, onhan se kivaa olla kohtelias, mutta nyt jo näkyy liikenteessä se, että pyöräilijät luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja joka paikassa. Tämä taas aihettaa aivan turhia vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Mennään siis sääntöjen mukaan oli alla sitten 2 tai 4 pyörää", kirjoittaa Arska1.

Säännöissä olisi parantamisen varaa

Myös väistämisvelvollisuus itsessään sai epäselvyytensä vuoksi pyyhkeitä lukijoilta. Lukijat ovat esittäneet parannusehdotuksia, joiden avulla pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteiselo tien päällä voisi muuttua sujuvammaksi.

"Liikennesäännöt muuttuvat. Jokaisen pitäisi myös oppia tämä. Kaikki 30 vuotta sitten opetettu ei pidä paikkaansa. Pyöräilijän väistämissääntö muuttui noin 15 vuotta sitten. Nykyinen sääntö on selkeä, mutta monille silti vaikea ymmärtää.
Tuo on totta, että autoilijat ovat itse vaikeuttamassa ymmärtämistä.
On myöskin väärin, että lapsi opetetaan suojatielle ajamaan pyörällä ja olevan etuajo-oikeutettu. Ja täyttäessään 12 vuotta, pitää oppia uusi sääntö yhdessä yössä. Autoilijan on myös vaikea nähdä onko joku 11-vuotias vai jo täyttänyt", toteaa nimimerkki Ajokortti vuodesta 87.

Nimimerkki Mieluummin pyörällä toteaa, että liikennesääntöjen oikea noudattaminen ei ole pyöräillessä kovin yksinkertaista:

"Autolla ajaessa osaan liikennesäännöt, mutta pyörän selkään hypättyäni en olekaan varma miten risteyksissä toimitaan. Huomasin vastikään, että olen työmatkoilla ajanut yhdessä risteyksessä aina väärin. Ihme, että olen vielä hengissä ja vahingoittumattomana. Autoilijana olen vaistomaisesti varuillaan pyöräilijän kanssa kohdatessa, vaikka minulla olisikin etuajo-oikeus."

Väistämisvelvollisuus toiselle osapuolelle, liikennemerkit pyöräilijöille

Tilanteen ja sääntöjen noudattamisen selkeyttämiseksi lukijat ehdottivat väistämisvelvollisuuden kohdistamista kokonaan joko pyöräilijöille tai autoilijoille.

"Selkeä ja kaikille helppo sääntö olisi se että autoilija väistää aina. Suuri osa pyöräilijöistä on lapsia ja nuoria joille voi olla vaikea ymmärtää autoilynkin vaikeampia sääntöjä", nimimerkillä Vastuukulkija kommentoinut lukija ehdottaa.

Selkeät säännöt taas ehdottaa väistämisvelvollisuuden siirtoa pyöräilijöille:

"Lakia pitäisi niin muuttaa, että pyöräilijä väistää aina. Silloin onnettomuudet vähenee." 

Nimimerkki Pitkät päällä ehdottaa liikennesääntöjen noudattamisen helpottamiseksi pyöräilijöille omia liikennemerkkejä:

"Pitäisikö pyöräilijöille asentaa omat kolmiot ja stop-merkit? Siellä liikenneturvassa ei taida edelleenkään olla yhtään nimettyä edustajaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille? Liikennesäännöt ovat ihan liian monimutkaisia pyöräilijöille. Autoilunkin säännöt ovat yksinkertaisempia ja autoiluun vaaditaan sentään kortti."

 

 
 
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (119)

YKSI SELKEÄ SÄÄNTÖ:
Suojatielle pyörällä ajava väistää AINA.
Ei epäselvyyksiä tulkinnassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaahas.... Kuka niitä liikennemerkkejä sitten mahtaa noudattaa ? Tuskin kukaan. Pitäisi myös olla olemassa pyöräilijöille oma ajokorttinsa, ilman sitä ei saisi ajaa tai edes taluttaa mitään pyörää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paras ja aukottomin sääntö olisi se, että pyöräilijä väistäisi aina, koska joka tapauksessa he ovat se haavoittuvampi osapuoli auton kanssa kolaroidessaan, eikä heillä ole minkäänlaista pakollista vastuuvakuutustakaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumpaa on helpompi väistää, autoa vai äänettömästi pimeässä ilman valoja kuolleesta kulmasta tien ylitykseen singahtavaa pyörää? Aivan, tämän takia pyöräilijän tulisi aina väistää autoa. Järjen käyttö on sallittua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Ketku! Asia on juuri noin. Vuosi sitten tuli pyöräilijä autoni oikeanpuoleiseen lokasuojaan suoraan 90 asteen kulmassa. Kaverin vauhti oli kova ja ajoi vielä päin punaisia valoja. Mutta miten sinä voit väistää, kun et kerkeä ja valot oli pyöräilijälle punaiset. Laki on tyhmä ja sakko tuli, eikä auttanut selittelyt poliisille ollenkaan. Poliisimies oli kuitenkin todella fiksu mies, eikä jäänyt silti pahaa makua suuhun. Tästä kolarista olisi vielä sellaista asiaa kerrottavana, mutta en halua tehdä tälle pyöräilijälle mitään ilkeää ja me sovimme asian tosi fiksusti.
Nämä pyöräilijän ja autoilijan väistämisvelvollisuus säännöt kaipaisivat todella järjellistä muutosta. Kyllä pyörä pysähtyy autoa helpommin ja pyöräilijä näkee tilanteet aivan varmasti. Itse ajan myös pyörällä ja olen huomannut, että pyöräilijät ovat tosissaan röyhkeitä tuolla liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksinkertainen sääntö on selvä! Pyöräilijä väistää aina jos kerran ei osaa kahta poikkeusta noudattaa! Silloin se on helppoa! Ei autoilijaa voi velvoittaa väistämään noita pimeässä ilman valoja polkevia kamikatseja tai siinä rupeaa onnetomuustilastot kasvamaan. Mahdoton kun on mahdotonta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sääntöjä pitäisi yksinkertaistaa. Autoilija väistää aina. Tällä keinolla saavutettaisiin mahdollisesti kaksi asiaa tai ainakin toinen.

Valtion verotulot saataisiin nousuun lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena, koska autot joutuisivat pysähtelemään ja kiihdyttelemään jatkuvasti. Jos taas autoilijat suivaantuisivat tästä ja ryhtyisivät pyöräilijöiksi, kansanterveydelliset vaikutukset olisivat huomattavia tämän ylipainoisen, liikkumattoman kansan keskuudessa. Terveydenhoitoon käytetyt varat kutistuisivat olemattomiin.

Molemmissa tapauksissa taloudelliset vaikutukset olisivat suotuisat. Autoilija siis väistäköön aina. Tämä kannustaa liikkumaan ja maksamaan veroja. Tai kannustaa ainakin toiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko Kokoomusmies ihan järjissään, kun haastelee moista? Vieläkö tuonne ilmaan pitäisi saada lisää saastetta, jotta voisit vedellä pakokaasuhenkosia? Voithan siellä kadunkulmissa ihan itse noudattaa moista ehdottamaasi järjettömyyttä!
Muuten se parveketupakointi se vasra onkin suurinta ilmakehämme saastuttamista! Vai mahtaneeko olla sittenkään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parasta olisi, jos autoilija väistäisi aina. Pyöräilijällä on huomattavasti raskaampaa polkea pyöränsä vauhtiin taas. Ja usein on pyöräteillä muutenkin suunnittelun kukkasia. Pyöräilijä joutuu aina ja jokapaikassa kiertämään pyörätietä pidemmän matkan kuin autoilija ja lisäksi hänelle on suunnittelija tehnyt alikulkuihin ja muuallekin ylämäkiä ja hidastusesteitä. Autoilijan ei tarvitse, kuin istualtaan seisauttaa autonsa, mikä ei ole suuri vaiva.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silloilla ajellaan väärää puolta polkupyörillä johon olisi poliisin syytä puuttua ja sakottaa väärin pyöräilijöitä. Onhan pyöräilijänkin kuten muidenkin noudatettava omia liikennemerkkejään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijat opettaa vääriä tapoja pyöräilijöille, kun kohtelevat suojatiellä ajavia pyöräilijöitä tasan samoilla säännöillä kun jalankulkijoita ja pyörää taluttavia, jotka ovat kuninkaita lain mukaan suojatiellä ja ihan oikein silloin on aina jalankulkijoille ja pyörän taluttajille ehdottomasti annettava suojatiellä tietä. Yksi esimerkki: Aikuinen mies ajaa lujaa kilpapyörällä minun ohi ja kohta kääntyy vasemmalle Pohjankartanon mutkassa suojatiellä Madetojan tunnelia kohti yllättävästi lähestyvän auton eteen ja heiluttaa nyrkkiä autoilijalle ja huutaa etkö näe tässä on suojatie. Todellisuudessa autoilija pelasti pyöräilijän vakavilta seurauksilta paniikkijarrutuksella, ei ollut kuin milleistä kyse. Pyöräilijä olisi joutunut vielä korvaamaan autoilijan vahingot!Pyöräilijä teki virheen kovalla vauhdilla kääntämällä auton eteen mikä itsessään on jopa etuajo-oikeus tapauksessakin tuomittavaa. Suojatiellä ja paikassa jossa autolla kiistaton etuajo-oikeus ei (käänny risteyksessä /eikä kolmiota). Suojatiellä on talutettava pyörää ( muuttuu jalankulkijaksi). Ajan päivittäin tien yli siitä Caritaksen läheltä alitunnelin kautta ja muutamat/monet autoilijat pysähtyy ja opettaa pyörällä ajavia menemään ajamalla yli tien, eihän se ole virhe vaan kohteliaisuus. Nuorille ja liikennesäännöistä tietämättömille pyöräilijöille on tapa ajaa jopa katsomatta yli paikassa joita on paljon Oulussa vastaavia! Meneehän ne pyöräilijät ja loukkaantuvat, vaikka autoilijalla kiistaton etuajo oikeus!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katukäytävällä ajamisen salliminen on Oulussa suuin ongelma. Miksi ihmeessä siihen ei puututa? Pyöräilijät suihkivat vapaasti kävelijöiden seassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katukäytävällä ajetaan koska ei ole pyöräkaistoja. Ajokaistalla ajaminen on taas hengenvaarallista kun Oululaiset autoilijat eivät pidä pyöräilijöistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toissapäivänä sain kiskaistua juuri viime tingassa 8- vuotiaan poikani pyörän edestä. Alle olisi jäänyt jalkakäytävällä Torikadulla. Kuski oli iso 30- vuotias mies.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainaki Oiulussa on sekavaa koko pyöräilytouhu. On annettu sellainen yleiskuva että pyöräilijöillä ei ole velvoitteita siis sääntöjä joita noudattaa vaan saa ajella miten tykkää.
Tämä näkyy ja kuuluu sitte.
Hallutuskatu on typeryyden huippuesimerkki. Nyt siinä olevat pyöräilyjaista pitää tehdä keskelle katua siis tavallaan keskiviivan molemmin puolin tietysti ottan huomioon keskellä olevat autopaikat. Näin jäisi liikkeiden kovasti tarvisevia, autolla liikkuvia ostajia varten, pysäköintipaikkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pienempi väistää aina isompaa -pitäisi olla maallakin sama sääntö mikä on merelläkin. Säännöistä ei liikenteessä välitä enään kukaan, tai ne ovat niin sekavat,ettei ole ymmärrystä ainakaan pyöräilysäännöissä.
Siis pyöräilysäännöt selviksi, yksiselitteisiksi ja ymmärrettäviksi. Suojatiellä pitäisi aina kävellä. Autoilijat eivät ehdi reagoida pyöräilijöihin. Kilpapyöräilijät ja niihin itsensä laskevista, pois liikenteen seasta ainakin kaupungissa. Ovat sitä paitsi piittaamattomia ja röyhkeitä. Itsekin sain auton kylkeen potkun tälläiseltä " sukelluspukuun" pukeutuneelta väärää puolta polkevalta herrasmieheltä, kun olin kääntymässä risteyksessä. Ammattiautoilijana tiedostan pyöräilijänä ollessani olevani heikompi osapuoli ja siksi minulla ei todellakaan ole kiire näyttää olevani oikeassa, edes silloin kun olen oikeassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autolla ei joudu väistämään suojatiellä laillisesti ajavia pyöräilijöitä yhdessäkään sellaisessa tilanteessa, missä reagointiaikaa ei olisi runsaasti. Joudut siis väistämään pyöräilijää, jos tulet kolmion takaa tai kääntymisen jälkeen ajat suojatien yli, ja molemmissa tilanteissa joudut joka tapauksessa seuraamaan liikennettä, väistämään muita autoja, jalankulkijoita jne. Mahdollisen väistämistarpeen pystyy aina ennakoimaan, 100 % tapauksissa. Vauhdin voi sovittaa sen mukaan. Kannattaa lopettaa autoilu, jos ei ehdi tehdä havaintoja noissa tilanteissa.

Mä ajan autolla ja pyöräilen paljon nimenomaan keskustassa. Ei mulla tule juuri koskaan pyöräilijöitä yllättäen eteen, kun ajan autolla. Luulen, että se johtuu siitä, että osaan säännöt. Ja jos tulee yllättäen ja laittomasti, niin se jää alle. Aivan samalla tavalla ei kukaan aja autolla silläkään tavalla, että pystyisi aina välttämään törmäyksen, jos joku tulee autolla esim. kolmion takaa suoraan etuajo-oikeutetun auton eteen.

Ja vielä, musta tuntuu että porukka ei tajua, kuinka paljon keskustassa on pyöräteiksi merkittyjä jalkakäytäviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös autoilijoiden pitäisi suojatiellä kävellä, liikenteen sujuvoittamiseksi ja sääntöjen selkeyttämiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (119)

Uutisvirta

65
Pohjantien siltojen nopeusrajoitus laskee rajusti Oulujoen kohdalla – toinen vanhoista silloista jää pois käytöstä
64
Maatalouden fosforipäästöt ovatkin huomattavasti aiemmin luultua pienemmät – Johtava tutkija Ylelle: "On lakattava syyttämästä nautakarjatilojen lietekäsittelyä"
26
Voiko työntekijä rakentaa sairauslomalla omakotitaloa? Kaupallinen yhteistyö
26
Lämpöpatterit päälle ja tulet uuniin: Alkava viikko on Oulun seudulla hyinen ja sateinen, viikon puolivälin kylmät yöt voivat tietää mustaa jäätä
19
Trump: Yhdysvallat valmis vastaamaan Saudi-Arabiaa vastaan tehtyihin iskuihin – tämä öljyhyökkäyksistä tiedetään
13
Oululaiset työttömät työnhakijat pääsevät liikkumaan maksutta
12
Vaasalaisfanit riehuivat Raksilassa: Järjestyksenvalvoja joutui sairaalaan, poliisi kirjasi rikosilmoituksia pahoinpitelyistä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

142 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

Niin mikä on nyt sitä? Tämä nykyinen yltäkylläisyyskö? Ihmiset elävät pidempään ja rutiköyhien osuus on maailmassa pien... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image