Kotimaa

Lukijat pyö­räi­ly­sään­nöis­tä: Väis­tä­mis­vel­vol­li­suus yk­sin­ker­tai­sem­mak­si ja pyö­räi­li­jöil­le omat lii­ken­ne­mer­kit

pyörätie, pyöräily, kevyen liikenteen väylä KUVA: Maiju Torvinen
Kotimaa 13.4.2017 20:05
Kaleva

"Suurempi ongelma on se, että etuajo-oikeutetut autoilijat pysäyttävät ja laskevat pyöräilijän, kuin se että pyöräilijät ajavat väärin perustein auton eteen. Vaikuttaisi siltä, että pyöräilijät tuntevat nämä säännöt paremmin kuin autoilijat. Siksi poliisin pitäisi muistuttaa ennemmin autoilijoita eikä taas leimata pyöräilijöitä.

Oulussa ongelmana on myös keskustassa jalkakäytävällä polkupyörällä ajaminen. Jos pyöräilijät ajaisivat ajoradalla niin kuin heidän kuuluisi, lisäisi se turvallisuutta autoilijoiden tottuessa polkupyöriin ajoneuvoina."

Myös pyöräilijöiden käytös sai kommentoijilta pyyhkeitä.

"Monet autoilijat opettavat pyöräilijät vaaralliselle tavalle antamalla heille vapaan kulun, vaikka pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Joo, onhan se kivaa olla kohtelias, mutta nyt jo näkyy liikenteessä se, että pyöräilijät luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja joka paikassa. Tämä taas aihettaa aivan turhia vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Mennään siis sääntöjen mukaan oli alla sitten 2 tai 4 pyörää", kirjoittaa Arska1.

Säännöissä olisi parantamisen varaa

Myös väistämisvelvollisuus itsessään sai epäselvyytensä vuoksi pyyhkeitä lukijoilta. Lukijat ovat esittäneet parannusehdotuksia, joiden avulla pyöräilijöiden ja autoilijoiden yhteiselo tien päällä voisi muuttua sujuvammaksi.

"Liikennesäännöt muuttuvat. Jokaisen pitäisi myös oppia tämä. Kaikki 30 vuotta sitten opetettu ei pidä paikkaansa. Pyöräilijän väistämissääntö muuttui noin 15 vuotta sitten. Nykyinen sääntö on selkeä, mutta monille silti vaikea ymmärtää.
Tuo on totta, että autoilijat ovat itse vaikeuttamassa ymmärtämistä.
On myöskin väärin, että lapsi opetetaan suojatielle ajamaan pyörällä ja olevan etuajo-oikeutettu. Ja täyttäessään 12 vuotta, pitää oppia uusi sääntö yhdessä yössä. Autoilijan on myös vaikea nähdä onko joku 11-vuotias vai jo täyttänyt", toteaa nimimerkki Ajokortti vuodesta 87.

Nimimerkki Mieluummin pyörällä toteaa, että liikennesääntöjen oikea noudattaminen ei ole pyöräillessä kovin yksinkertaista:

"Autolla ajaessa osaan liikennesäännöt, mutta pyörän selkään hypättyäni en olekaan varma miten risteyksissä toimitaan. Huomasin vastikään, että olen työmatkoilla ajanut yhdessä risteyksessä aina väärin. Ihme, että olen vielä hengissä ja vahingoittumattomana. Autoilijana olen vaistomaisesti varuillaan pyöräilijän kanssa kohdatessa, vaikka minulla olisikin etuajo-oikeus."

Väistämisvelvollisuus toiselle osapuolelle, liikennemerkit pyöräilijöille

Tilanteen ja sääntöjen noudattamisen selkeyttämiseksi lukijat ehdottivat väistämisvelvollisuuden kohdistamista kokonaan joko pyöräilijöille tai autoilijoille.

"Selkeä ja kaikille helppo sääntö olisi se että autoilija väistää aina. Suuri osa pyöräilijöistä on lapsia ja nuoria joille voi olla vaikea ymmärtää autoilynkin vaikeampia sääntöjä", nimimerkillä Vastuukulkija kommentoinut lukija ehdottaa.

Selkeät säännöt taas ehdottaa väistämisvelvollisuuden siirtoa pyöräilijöille:

"Lakia pitäisi niin muuttaa, että pyöräilijä väistää aina. Silloin onnettomuudet vähenee." 

Nimimerkki Pitkät päällä ehdottaa liikennesääntöjen noudattamisen helpottamiseksi pyöräilijöille omia liikennemerkkejä:

"Pitäisikö pyöräilijöille asentaa omat kolmiot ja stop-merkit? Siellä liikenneturvassa ei taida edelleenkään olla yhtään nimettyä edustajaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille? Liikennesäännöt ovat ihan liian monimutkaisia pyöräilijöille. Autoilunkin säännöt ovat yksinkertaisempia ja autoiluun vaaditaan sentään kortti."

 

 
 
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (122)

YKSI SELKEÄ SÄÄNTÖ:
Suojatielle pyörällä ajava väistää AINA.
Ei epäselvyyksiä tulkinnassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paitsi että suojatiellä ei saa ajaa kuin alle 12-vuotiaat ja autoilijoiden soisin heitä väistävän. Pyöräteiden kohdalla autoteitä sen sijaan ylittää suojatien jatkeet, joilla pyöräilijät saavat ajaa, ja aika monessa tapauksessa myös autoilijat ovat väistövelvollisia heitä kohtaan, esim. pihalta tullessa, kolmion tai stop-merkin takaa tullessa, kääntyessään, tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa väistäessä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaahas.... Kuka niitä liikennemerkkejä sitten mahtaa noudattaa ? Tuskin kukaan. Pitäisi myös olla olemassa pyöräilijöille oma ajokorttinsa, ilman sitä ei saisi ajaa tai edes taluttaa mitään pyörää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paras ja aukottomin sääntö olisi se, että pyöräilijä väistäisi aina, koska joka tapauksessa he ovat se haavoittuvampi osapuoli auton kanssa kolaroidessaan, eikä heillä ole minkäänlaista pakollista vastuuvakuutustakaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulisi liikenteestä tuommoisen säännön kera TODELLA vaarallista kaikille pyöräilijöille ja mahdollisesti myös kävelijöille, kun autoilijoille opetettaisiin että ketään ei tarvitse väistää. On nimittäin tälläkin hetkellä sääntöjen olemassa ollessakin niin paljon vihamielistä tai välinpitämätöntä käytöstä autoilijoilla pyöräilijöitä kohtaan että tuommoisilla villin lännen säännöillä alkaisi ruumiita tulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumpaa on helpompi väistää, autoa vai äänettömästi pimeässä ilman valoja kuolleesta kulmasta tien ylitykseen singahtavaa pyörää? Aivan, tämän takia pyöräilijän tulisi aina väistää autoa. Järjen käyttö on sallittua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Ketku! Asia on juuri noin. Vuosi sitten tuli pyöräilijä autoni oikeanpuoleiseen lokasuojaan suoraan 90 asteen kulmassa. Kaverin vauhti oli kova ja ajoi vielä päin punaisia valoja. Mutta miten sinä voit väistää, kun et kerkeä ja valot oli pyöräilijälle punaiset. Laki on tyhmä ja sakko tuli, eikä auttanut selittelyt poliisille ollenkaan. Poliisimies oli kuitenkin todella fiksu mies, eikä jäänyt silti pahaa makua suuhun. Tästä kolarista olisi vielä sellaista asiaa kerrottavana, mutta en halua tehdä tälle pyöräilijälle mitään ilkeää ja me sovimme asian tosi fiksusti.
Nämä pyöräilijän ja autoilijan väistämisvelvollisuus säännöt kaipaisivat todella järjellistä muutosta. Kyllä pyörä pysähtyy autoa helpommin ja pyöräilijä näkee tilanteet aivan varmasti. Itse ajan myös pyörällä ja olen huomannut, että pyöräilijät ovat tosissaan röyhkeitä tuolla liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksinkertainen sääntö on selvä! Pyöräilijä väistää aina jos kerran ei osaa kahta poikkeusta noudattaa! Silloin se on helppoa! Ei autoilijaa voi velvoittaa väistämään noita pimeässä ilman valoja polkevia kamikatseja tai siinä rupeaa onnetomuustilastot kasvamaan. Mahdoton kun on mahdotonta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpä olet heikosti ymmärtänyt liikennesäännöt. Autoilija on se, joka väistää, pyöräilijä vain tietyissä poikkeustilanteissa. Autoilijoille on paljon enemmän väistämisvelvollisia tilanteita mutta eivät tunnu osaavan autokoulun aikaisia oppeja, vaikka ei se nyt niin vaikeaa pitäisi olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sääntöjä pitäisi yksinkertaistaa. Autoilija väistää aina. Tällä keinolla saavutettaisiin mahdollisesti kaksi asiaa tai ainakin toinen.

Valtion verotulot saataisiin nousuun lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena, koska autot joutuisivat pysähtelemään ja kiihdyttelemään jatkuvasti. Jos taas autoilijat suivaantuisivat tästä ja ryhtyisivät pyöräilijöiksi, kansanterveydelliset vaikutukset olisivat huomattavia tämän ylipainoisen, liikkumattoman kansan keskuudessa. Terveydenhoitoon käytetyt varat kutistuisivat olemattomiin.

Molemmissa tapauksissa taloudelliset vaikutukset olisivat suotuisat. Autoilija siis väistäköön aina. Tämä kannustaa liikkumaan ja maksamaan veroja. Tai kannustaa ainakin toiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko Kokoomusmies ihan järjissään, kun haastelee moista? Vieläkö tuonne ilmaan pitäisi saada lisää saastetta, jotta voisit vedellä pakokaasuhenkosia? Voithan siellä kadunkulmissa ihan itse noudattaa moista ehdottamaasi järjettömyyttä!
Muuten se parveketupakointi se vasra onkin suurinta ilmakehämme saastuttamista! Vai mahtaneeko olla sittenkään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parasta olisi, jos autoilija väistäisi aina. Pyöräilijällä on huomattavasti raskaampaa polkea pyöränsä vauhtiin taas. Ja usein on pyöräteillä muutenkin suunnittelun kukkasia. Pyöräilijä joutuu aina ja jokapaikassa kiertämään pyörätietä pidemmän matkan kuin autoilija ja lisäksi hänelle on suunnittelija tehnyt alikulkuihin ja muuallekin ylämäkiä ja hidastusesteitä. Autoilijan ei tarvitse, kuin istualtaan seisauttaa autonsa, mikä ei ole suuri vaiva.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silloilla ajellaan väärää puolta polkupyörillä johon olisi poliisin syytä puuttua ja sakottaa väärin pyöräilijöitä. Onhan pyöräilijänkin kuten muidenkin noudatettava omia liikennemerkkejään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilijat opettaa vääriä tapoja pyöräilijöille, kun kohtelevat suojatiellä ajavia pyöräilijöitä tasan samoilla säännöillä kun jalankulkijoita ja pyörää taluttavia, jotka ovat kuninkaita lain mukaan suojatiellä ja ihan oikein silloin on aina jalankulkijoille ja pyörän taluttajille ehdottomasti annettava suojatiellä tietä. Yksi esimerkki: Aikuinen mies ajaa lujaa kilpapyörällä minun ohi ja kohta kääntyy vasemmalle Pohjankartanon mutkassa suojatiellä Madetojan tunnelia kohti yllättävästi lähestyvän auton eteen ja heiluttaa nyrkkiä autoilijalle ja huutaa etkö näe tässä on suojatie. Todellisuudessa autoilija pelasti pyöräilijän vakavilta seurauksilta paniikkijarrutuksella, ei ollut kuin milleistä kyse. Pyöräilijä olisi joutunut vielä korvaamaan autoilijan vahingot!Pyöräilijä teki virheen kovalla vauhdilla kääntämällä auton eteen mikä itsessään on jopa etuajo-oikeus tapauksessakin tuomittavaa. Suojatiellä ja paikassa jossa autolla kiistaton etuajo-oikeus ei (käänny risteyksessä /eikä kolmiota). Suojatiellä on talutettava pyörää ( muuttuu jalankulkijaksi). Ajan päivittäin tien yli siitä Caritaksen läheltä alitunnelin kautta ja muutamat/monet autoilijat pysähtyy ja opettaa pyörällä ajavia menemään ajamalla yli tien, eihän se ole virhe vaan kohteliaisuus. Nuorille ja liikennesäännöistä tietämättömille pyöräilijöille on tapa ajaa jopa katsomatta yli paikassa joita on paljon Oulussa vastaavia! Meneehän ne pyöräilijät ja loukkaantuvat, vaikka autoilijalla kiistaton etuajo oikeus!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katukäytävällä ajamisen salliminen on Oulussa suuin ongelma. Miksi ihmeessä siihen ei puututa? Pyöräilijät suihkivat vapaasti kävelijöiden seassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katukäytävällä ajetaan koska ei ole pyöräkaistoja. Ajokaistalla ajaminen on taas hengenvaarallista kun Oululaiset autoilijat eivät pidä pyöräilijöistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toissapäivänä sain kiskaistua juuri viime tingassa 8- vuotiaan poikani pyörän edestä. Alle olisi jäänyt jalkakäytävällä Torikadulla. Kuski oli iso 30- vuotias mies.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainaki Oiulussa on sekavaa koko pyöräilytouhu. On annettu sellainen yleiskuva että pyöräilijöillä ei ole velvoitteita siis sääntöjä joita noudattaa vaan saa ajella miten tykkää.
Tämä näkyy ja kuuluu sitte.
Hallutuskatu on typeryyden huippuesimerkki. Nyt siinä olevat pyöräilyjaista pitää tehdä keskelle katua siis tavallaan keskiviivan molemmin puolin tietysti ottan huomioon keskellä olevat autopaikat. Näin jäisi liikkeiden kovasti tarvisevia, autolla liikkuvia ostajia varten, pysäköintipaikkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (122)

Uutisvirta

20:57
Kaavailtu Baltian lentopalloliiga kiinnostaa suomalaisia seuroja, myös Ettaa – Olli Kuoksa: "Suomen liiga ei ole kehittynyt 25 vuodessa mihinkään" Tilaajille
19:51
Emmi Peltonen lyhytohjelman jälkeen viidentenä EM-taitoluistelussa – "Nyt on magee fiilis etenkin kaikkien hankaluuksien jälkeen"
19:48
Williams ja Osaka katsomoon Australian avoimissa – Federer kuilun partaalta jatkoon
19:40
Vankiloiden toimintamallin mullistus alkaa Hämeenlinnasta: vartijoista valmentajia – "Ei sovi vaarallisille vangeille"
19:32
Ivalossa olevien kiinalaisturistien näytteissä ei ole koronavirustartuntaa – THL: Yksittäiset tartuntatapaukset Suomessakin mahdollisia
19:00
Kommentti: Pudasjärvi ponnisti kuilun partaalta kohti hyvää oloa – nähtäväksi jää, kykeneekö Oulu samaan Tilaajille
19:00
Ole sinnikäs, esiinny omalla riskillä, viritä kuhinaa – oululainen Peltokurki tietää, että elävän yleisön eteen pääsy vaatii bändiltä rutkasti aktiivisuutta, eikä sekään aina riitä Tilaajille
116
Oulussa aletaan jakaa paketteja sähköavusteisella konttipyörällä Armadillolla – pyörä vie alle kolmasosan jakeluauton vaatimasta tilasta
80
Oulun teatterissa huolestuttiin kaupungille konsulttiselvityksessä ehdotetuista satojen tuhansien eurojen leikkauksista – säästöt johtaisivat kurjistumisen kierteeseen, teatterin johto varoittaa
44
Kahden kiinalaisen turistin epäillään kantavan koronavirusta Ivalossa – ylilääkäri: "Voi olla ihan tavallinen tauti"
42
Kauppakortteli Pekurin ylimpään kerrokseen tulee uusi ravintola – ovet avataan maalikuussa
35
Oulun yliopistoon tulee itseohjautuva Toyota, jota hyödynnetään ohjelmistojen kehittämisessä – autossa voi olla jopa 200 miljoonaa riviä koodia
31
Iltalehti: Hallitus valmistelee korotusta lapsilisiin
25
Seitsenkertainen Suomen mestari ja Sotkamon Jymyn pelaajalegenda Jimi Heikkinen liittyy ensi kaudeksi Lipon joukkueeseen ja heti taustaorganisaatioon – "Olen nöyrän innoissani"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mika Niikon yhteyksistä useat kysymykset yhä auki – Orpo väläyttää MTV:llä jo kovia toimia!!

Asetelma on herkullinen. Persut vaati ulkoministeri Haavistoa tilille toiminnastaan. Nyt kieltävät kolmesti omiensa rötö... Lue lisää...
Mielenkiintoista

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image