Kotimaa

Lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Sanna Marin Helsingin Sanomissa: "Tampereen ja Turun tunnin juniin on suhtauduttu aivan liian op­ti­mis­ti­ses­ti"

Tamperelainen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (vasemmalla) ja tamperelainen kokoomuksen kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen nousemassa junaan viime talvena. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 20.7.2019 12:22
Tanja Nuotio

Ministerin mukaan kyse on rahasta, ei tahdosta. Suunnittelussa olevat kolme nopeaa raideyhteyttä maksavat noin 10 miljardia. "En usko, että sellaista eduskuntaa tulee, joka ohjaisi käytännössä kaikki liikennerahat raiteisiin", Marin toteaa Helsingin Sanomille.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan Tampereen ja Turun tunnin junayhteyksiin on suhtauduttu aivan liian optimistisesti, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Marinin mukaan nopeiden junayhteyksien rakentaminen lähivuosina ei ole realismia.

Helsingin Sanomien mukaan vielä hallitusneuvotteluiden aikaan puhuttiin, että osan kolmesta suuresta ratahankkeesta voisi aloittaa jo tällä vaalikaudella. Nyt Marin sanoo haastattelussa, että hankkeet ovat vielä suunnitteluvaiheessa.

– Tämä ei ole kyllä tahdosta kiinni, me kaikki tahdomme, että tulevaisuudessa on nopeita raideyhteyksiä kaupunkien välillä. Kyse on rahasta, Marin painottaa.

Helsingin Sanomat muistuttaa, että kolmessa suuressa ratahankkeessa on kyse Suomi-radasta, eli niin sanotusta Tampereen tunnin junasta, länsiradasta eli Turun tunnin junasta ja idän radasta, joka kulkisi joko Kotkan, Kouvolan tai Lahden kautta. Läntisen radan suunnittelu on pisimmällä, koska jo edellinen hallitus laittoi siihen 40 miljoonaa euroa. Ratahankkeet on tarkoitus toteuttaa hankeyhtiöiden kautta.

Lehden mukaan kolmen nopean raideyhteyden suunnittelu maksaa 350 miljoonaa euroa. "Lisäksi nykyisiin ratoihin uppoaa rahaa riippumatta siitä, tehdäänkö nopeat yhteydet vai ei. Hallitus osoitti lisätalousarviossaan Turun radan peruskorjaamiseen 60 miljoonaa euroa", lehti toteaa.

Yhteensä kaikki kolme nopean junayhteyden hanketta maksaa noin 10 miljardia euroa, mikä on suunnilleen saman verran, mitä Suomen hävittäjähankinta tulee maksamaan. Marinin mukaan on epärealistinen ajatus, että raiderahat voisi ottaa budjetista.

– En usko, että sellaista eduskuntaa tulee, joka ohjaisi käytännössä kaikki liikennerahat raiteisiin, Marin toteaa HS:n haastattelussa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (39)

Takavuosien ministerit pyrkivät lopettamaan ratayhteyksiä, kuten Kemijärvellä ja Kainuussa. Demari ja vasuri. Kenen politiikkaa he ajoivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotain rotia ja järkeä sentään näihin ratahankkeisiin!

Perämeren kaaren ratahankkeen loppuunsaattaminen, johon on jo EU-rahoituskin luvattu on koko Suomemme huoltoturvan takaamiseksi ehdottomasti tärkein yhteinen ratahanke toteutettavaksi mahdollisimman pian!

Teollisuus tarvitsee ehdottomasti mahdollisimman pikaisesti kaksoisraiteet ainakin Ouluun asti! Tällä ratkaisulla korjataan heti nopeasti monta käytännön aikatauluvaikeuiksia ja turhia hidastumista Pohjois-Suomen raideliikenteelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin rahaa menee valtavia summia 2015 maihinnousun ylläpitoon n.2000 miljoonaaeuroo/vuosi. Ei raha yksinkertaisesti riitä kaikkialle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän on investointi. Toisin kuin ne vappusataset.

Bernerillä oli rahoitus järjesteillä mutta ei vaan kelpaa ideologisista syistä demareille.

Jatketaan dieselautolla ajamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusia yrityksiä perustamaan työttömät linja-autonkuljettajat. Kannattaa perustaa linja-autoyhtiö. Tarvitaan kilpailua ja uusia linja-autovuorojen ajoreittejä. Yritystukia hakemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yritystukiin käytetään 11miljardia niillä rahoilla rakennetaan nopeat radat nopeasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yritystuilla palkataan tuhansia työntekijöitä vuosittain töihin, siis PALKATAAN huom. Mietippä sitä. Ilman yritystukia maamme työttömyysaste olisi yli 50%.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

niinjuu, ne tuet menevät osakeen omistajien palkitsemiseen eikä niillä palkata uutta väkeä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpöhöpö Minä. Hienosti on Ay sinutkin aivopessyt. Ay, joka kitisee siitä, että on töitä:) Ja vielä, osakkeenomistajia ei palkita. Ay-pomot palkitaan, pieni vuodesta toiseen sama sisäpiiri, ja runsaalla kädellä, googlaa niin tietoisuutesi lisääntyy:) Ja hei, jos osakkeenomistajia palkitaan, palkitsevat he yritykset pitämällä osakeomistuksensa, jotta yritys kehittyisi ja voisi palkata lisää väkeä. Ymmärrätkö ollenkaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos työllisyys on verorahoilla kustannettavien yritystukien varassa, niin silloin on ihan turha puhua suomalaisesta kilpailukyvystä. Se on vähän niin kuin maataloustukiaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turun Helsingin rata on hyvin perusteltu, sillä täytyyhän ihmisten päästä Turusta nopeasti pois!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saisko sen perusradan kuntoon, että nykyiset junat voisivat ajaa edes sen 200km/h Helsinki-Kemi välin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ssh, suunnittelu maksaa jo 350 miljoonaa. Ilmeisesti on ajatuksena linjata uusi rata ihan muualle, kuin olemassa olevaan reikään, kun on niin vaikeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen jatkuvasti sitä, että miksi näihin hankkeisiin ei pyydetä ilmaista huippukonsultointia Kalevan kommenteista.

Täällä osattaisiin suunnitella raideyhteydetkin uusiksi ilmaiseksi, nyt pelkkään suunnittelutyöhön käytetään satoja miljoonia.

Tosi tyhmää kun olisi tällainen uskomaton resurssi käytettävissä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antin vappupuheen vappusataset ja infrahankkeet oli siis höpöhöpö-juttuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (39)

Uutisvirta

19:37
Etta kunnioittaa lauantain Akaa-kotipelissä Juha Keihäskosken uraa – ex-kapteeni teki seuran eteen pitkiä päiviä myös toimiston puolella
19:37
Näkökulma: Uudella hallituksella on vain lyhyt kuherrusvaihe – haasteet pysyvät samoina, vaikka hallitus vaihtui
19:00
Kärppähyökkääjä Jussi Jokinen keksi 16 vuotta sitten ylivoimakuvion, joka toimii edelleen ja on tuottanut kymmeniä läpiajoja – "NHL-valmentaja sanoi, että sinut vedetään kylmäksi siniviivalla" Tilaajille
19:00
Vanginvartijoiden liitto: Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisut suurin syy jengiongelman pahenemiseen vankiloissa
17:57
"Rasismiksi kääntyy se, mikä ei tähän saakka ole sitä ollut" – oululaisen emeritusprofessorin mukaan halu tiernapoikaperinteen muuttamiseen perustuu ymmärtämättömyyteen Tilaajille
17:13
Kokoomus ei tue Antti Rinteen valintaa varapuhemieheksi. Sdp:n toiminnassa "nöyryys loistaa poissaolollaan", sanoo kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja
16:58
Pohjankartanon ja Oulun musiikkikeskuksen huutavaan parkkipaikkapulaan tiedossa helpotusta – paikkojen määrä kasvaa noin kolmanneksella vuonna 2021 Tilaajille
82
Uusi hallitus puhui ensi kertaa medialle: Pääministeri Marin vakuutti 75 prosentin työllisyyden toteutuvan, puolueiden välejä kehuttiin, al-Hol-vastauksissa kierreltiin
59
Lääkkeiden omavastuut näkyvät ilman viivettä ensi vuoden alusta alkaen, samalla omavastuuosuus nousee
42
J. Rinta-Jouppi avaa käytettyjen autojen myymälän Keminmaahan – "Asiakkaat ovat sekaisin nykyisistä käyttövoimista ja siitä, minkälainen auto pitäisi hankkia"
31
Kokoomus ei tue Antti Rinteen valintaa varapuhemieheksi. Sdp:n toiminnassa "nöyryys loistaa poissaolollaan", sanoo kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja
27
Tekemällä tehty ongelma murjaanien kuninkaasta Lukijalta
27
Valtuustoaloite esittää villin idean korkealle kurottavasta korkean koulutuksen ja liike-elämän kampuksesta Raatinsaareen
27
Tuore väitös: Puolukkamehu voi alentaa verenpainetta ja parantaa verisuonten toimintaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi aamuyöstä alkaen seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio ja Tervola lumipyryn vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamuyöstä alkaen Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa, Keski-Lapissa, Pohjois-Lapissa ja Lapin itäosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Ranua, Pello ja Rovaniemi lumi- tai räntäsateen ja kuuraisten teiden vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

10.12.

Fingerpori

10.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image