Kotimaa

Lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Sanna Marin Helsingin Sanomissa: "Tampereen ja Turun tunnin juniin on suhtauduttu aivan liian op­ti­mis­ti­ses­ti"

Tamperelainen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (vasemmalla) ja tamperelainen kokoomuksen kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen nousemassa junaan viime talvena. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 20.7.2019 12:22
Tanja Nuotio

Ministerin mukaan kyse on rahasta, ei tahdosta. Suunnittelussa olevat kolme nopeaa raideyhteyttä maksavat noin 10 miljardia. "En usko, että sellaista eduskuntaa tulee, joka ohjaisi käytännössä kaikki liikennerahat raiteisiin", Marin toteaa Helsingin Sanomille.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan Tampereen ja Turun tunnin junayhteyksiin on suhtauduttu aivan liian optimistisesti, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Marinin mukaan nopeiden junayhteyksien rakentaminen lähivuosina ei ole realismia.

Helsingin Sanomien mukaan vielä hallitusneuvotteluiden aikaan puhuttiin, että osan kolmesta suuresta ratahankkeesta voisi aloittaa jo tällä vaalikaudella. Nyt Marin sanoo haastattelussa, että hankkeet ovat vielä suunnitteluvaiheessa.

– Tämä ei ole kyllä tahdosta kiinni, me kaikki tahdomme, että tulevaisuudessa on nopeita raideyhteyksiä kaupunkien välillä. Kyse on rahasta, Marin painottaa.

Helsingin Sanomat muistuttaa, että kolmessa suuressa ratahankkeessa on kyse Suomi-radasta, eli niin sanotusta Tampereen tunnin junasta, länsiradasta eli Turun tunnin junasta ja idän radasta, joka kulkisi joko Kotkan, Kouvolan tai Lahden kautta. Läntisen radan suunnittelu on pisimmällä, koska jo edellinen hallitus laittoi siihen 40 miljoonaa euroa. Ratahankkeet on tarkoitus toteuttaa hankeyhtiöiden kautta.

Lehden mukaan kolmen nopean raideyhteyden suunnittelu maksaa 350 miljoonaa euroa. "Lisäksi nykyisiin ratoihin uppoaa rahaa riippumatta siitä, tehdäänkö nopeat yhteydet vai ei. Hallitus osoitti lisätalousarviossaan Turun radan peruskorjaamiseen 60 miljoonaa euroa", lehti toteaa.

Yhteensä kaikki kolme nopean junayhteyden hanketta maksaa noin 10 miljardia euroa, mikä on suunnilleen saman verran, mitä Suomen hävittäjähankinta tulee maksamaan. Marinin mukaan on epärealistinen ajatus, että raiderahat voisi ottaa budjetista.

– En usko, että sellaista eduskuntaa tulee, joka ohjaisi käytännössä kaikki liikennerahat raiteisiin, Marin toteaa HS:n haastattelussa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (39)

Takavuosien ministerit pyrkivät lopettamaan ratayhteyksiä, kuten Kemijärvellä ja Kainuussa. Demari ja vasuri. Kenen politiikkaa he ajoivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotain rotia ja järkeä sentään näihin ratahankkeisiin!

Perämeren kaaren ratahankkeen loppuunsaattaminen, johon on jo EU-rahoituskin luvattu on koko Suomemme huoltoturvan takaamiseksi ehdottomasti tärkein yhteinen ratahanke toteutettavaksi mahdollisimman pian!

Teollisuus tarvitsee ehdottomasti mahdollisimman pikaisesti kaksoisraiteet ainakin Ouluun asti! Tällä ratkaisulla korjataan heti nopeasti monta käytännön aikatauluvaikeuiksia ja turhia hidastumista Pohjois-Suomen raideliikenteelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin rahaa menee valtavia summia 2015 maihinnousun ylläpitoon n.2000 miljoonaaeuroo/vuosi. Ei raha yksinkertaisesti riitä kaikkialle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän on investointi. Toisin kuin ne vappusataset.

Bernerillä oli rahoitus järjesteillä mutta ei vaan kelpaa ideologisista syistä demareille.

Jatketaan dieselautolla ajamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusia yrityksiä perustamaan työttömät linja-autonkuljettajat. Kannattaa perustaa linja-autoyhtiö. Tarvitaan kilpailua ja uusia linja-autovuorojen ajoreittejä. Yritystukia hakemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yritystukiin käytetään 11miljardia niillä rahoilla rakennetaan nopeat radat nopeasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yritystuilla palkataan tuhansia työntekijöitä vuosittain töihin, siis PALKATAAN huom. Mietippä sitä. Ilman yritystukia maamme työttömyysaste olisi yli 50%.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

niinjuu, ne tuet menevät osakeen omistajien palkitsemiseen eikä niillä palkata uutta väkeä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpöhöpö Minä. Hienosti on Ay sinutkin aivopessyt. Ay, joka kitisee siitä, että on töitä:) Ja vielä, osakkeenomistajia ei palkita. Ay-pomot palkitaan, pieni vuodesta toiseen sama sisäpiiri, ja runsaalla kädellä, googlaa niin tietoisuutesi lisääntyy:) Ja hei, jos osakkeenomistajia palkitaan, palkitsevat he yritykset pitämällä osakeomistuksensa, jotta yritys kehittyisi ja voisi palkata lisää väkeä. Ymmärrätkö ollenkaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos työllisyys on verorahoilla kustannettavien yritystukien varassa, niin silloin on ihan turha puhua suomalaisesta kilpailukyvystä. Se on vähän niin kuin maataloustukiaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turun Helsingin rata on hyvin perusteltu, sillä täytyyhän ihmisten päästä Turusta nopeasti pois!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saisko sen perusradan kuntoon, että nykyiset junat voisivat ajaa edes sen 200km/h Helsinki-Kemi välin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ssh, suunnittelu maksaa jo 350 miljoonaa. Ilmeisesti on ajatuksena linjata uusi rata ihan muualle, kuin olemassa olevaan reikään, kun on niin vaikeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen jatkuvasti sitä, että miksi näihin hankkeisiin ei pyydetä ilmaista huippukonsultointia Kalevan kommenteista.

Täällä osattaisiin suunnitella raideyhteydetkin uusiksi ilmaiseksi, nyt pelkkään suunnittelutyöhön käytetään satoja miljoonia.

Tosi tyhmää kun olisi tällainen uskomaton resurssi käytettävissä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antin vappupuheen vappusataset ja infrahankkeet oli siis höpöhöpö-juttuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (39)

Uutisvirta

12:40
Pudasjärven ampumistapauksessa nostettu syytteitä taposta – oikeudenkäynti alkaa Oulun käräjäoikeudessa ensi viikolla
12:30
Poliisi pyytää havaintoja 17-vuotiaasta kadonneesta rovaniemeläistytöstä
12:17
Mörköpilvi kohoaa Kittilän ylle kerran päivässä – puolustusvoimat räjäyttää vuosittain taivaan tuuliin 25 000–30 000 kiloa vanhoja räjähteitään Tilaajille
12:06
Presidentti Niinistö sanoo puhuvansa Putinin kanssa Moskovan mielenosoituksista ja Arkangelin räjähdyksestä – kutsuu Norjan puolustuskeskusteluihin
12:03
Ranskalaispari vei hiekkaa sardinialaiselta rannalta – nyt paria uhkaa jopa kuuden vuoden vankeustuomio
11:58
Kesälomalta palaava Sipilä kertoo saaneensa työtarjouksia – "En ole antanut ymmärtää, että olisin käytettävissä"
11:31
Poliisi aloittaa keskiviikkoaamuna 24 tunnin mittaisen automaattivalvonnan – käytössä erityisesti kamera-autoja
61
Utajärveläisen Attendon hoivakodin asukkaat saivat 750 euron yllätyslaskun – "Attendo tuottaa tukipalvelut ja voi periä niistä mitä haluaa"
50
Viinaralli Virosta kiihtynyt rajusti, suurtuojat suhaavat edelleen kauemmas – "Kasvuluvut yllättävät rajuudellaan"
21
Oulun kaupungin velanotto voi kasvaa tulevina vuosina – kaupunginhallitus pohtii tulevia investointeja
19
Henkilöstöpalvelualalla pulaa työntekijöistä – toimitusjohtaja Merru Tuliaran mukaan työllistämiskynnystä tulisi madaltaa
17
Metsästyskausi pamahtaa liikkeelle tänään – Karhuja voi kaataa reilut 300, sillä tarkoitus on "pitää karhut karhuina"
16
Orpo ikävöi vanhoja SDP:n vastuunkantajia – "Nyt on tämän vuosituhannen vasemmistolaisin hallitus"
12
IS: Rinne odottaa julkisen nokittelun hallituspuolueiden välillä loppuvan kuukauden sisällä –  "Pari sellaista asia­kokonaisuutta, joissa on jännitteitä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia kehittyy ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Että meitä älykkäitä demareita on. Maailma on hieno paikka, kun meitä viisaita on. Tuntuu siis tosi hyvältä. Lue lisää...
On se hyvä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image