Kotimaa

Len­to­ko­ne­teh­das etsii paikkaa lentokentän ja vesistön läheltä, kiinnostusta on myös Oulussa

Atol Avion Oy on Suomen ainoa lentokonevalmistaja. Se kootaan Suomessa valmistetuista puuosista. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Kotimaa 9.5.2018 20:49
Greta Virranniemi

Rovaniemeläinen Atol Avion Oy etsii paikkaa uudelle lehtokonetehtaalle. Yhtiö haluaa sen lentokentän ja vesistön lähelle.

Atol Avion Oy kehittää, valmistaa ja myy ATOL 650 LSA -amfibiokoneita.

Tehtaasta ovat olleet kiinnostuneita Oulu, Lappeenranta, Utti, Mänttä ja Rovaniemi, kertoo markkinointijohtaja Anssi Rekula.

Suomen ainoan lentokonevalmistajan nykyiset tilat käyvät ahtaiksi. Rovaniemen tehtaassa valmistuu korkeintaan kaksitoista konetta vuodessa, uusissa tiloissa määrä olisi tarkoitus nostaa sataan.

– Tarkoituksena on saada tehdas toimintaan ensi vuonna, joten haluamme tehdä päätöksiä mahdollisimman pian, Rekula sanoo.

Investointi on hänen mukaansa muutamia miljoonia euroja.

– Toivomme, että kaupunki tai paikallinen kehitysyhtiö rakentaisi meille tilat. Meille kustannuksia tulisi lähinnä laitteiden hankinnasta ja työntekijöiden koulutuksesta.

ATOL-koneet kootaan Suomessa valmistetuista puuosista myös ulkomailla. Puukoneet ovat Rekulan mukaan nykyään harvinaisia, vaikka rakennuksen hiilijalanjälki on tavallista pienempi ja korjaaminen helpompaa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (42)

On kuolleena syntynyt ajatus saada tuo lentokonetehdas Ouluun. Oulussa ei ole tarpeeksi suuria tyhjiä halleja ja jos onkin niin sen omistaa joku muu kuin kaupunki ja Oulun kaupunki sitä ei varmasti tee. Tuo Atol Avion Oy toimii Rovaniemellä lähellä lentokenttää aika vaatimattomissa tiloissa tällä hetkellä ja jos tuontanto kasvatetaan lähes kymmenkertaiseksi niin tilojen pitää kasvaa saman verran ja sitten ei enää puhuta ihan pinestä hallista ja sellaisia ei täällä Oulussa tyhjinä ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saloon, entinen Nokia tehdas.
Tilaa on ja yrittäjä ystävällinen kunta.
Meri lähellä.
Lyhyt matka satamaan tuoda raaka-aineet tai viedä valmiit tuotteet maailmalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanginjoki ja ahmonsuo. Tekijämies vois päältä kattoa ja antaa vinkkiä. Siis se paikallinen lentäjä..!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alkuajan vaikeudet suomalaisen byrokratian kanssa ovat ilmeisesti toistaiseksi ohi. Suomalainen hallinto ei halua Suomeen suurta pienkone kantaa. Siitä pitää huolen Trafin sääntötehtailu niin koneen rakenteitten, kuin lentäjien kelpuutuksienkin kanssa. Toiminta tehdään tarkoituksella kalliiksi. Taivaalla on kuulemma ahdasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä homma. Ristiin naulattu hirsipuu on paras materiaali rakenteisiin, jotka eivät ole maakosketuksessa. Eivätkä kastu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Inarin järvi? Kunta rakentaa tilat ja ikioman pienen lentokentän? Tai Laatokka, siellä ois lääniä, mut ei Suomessa? Vaikee paikka😊

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa on niin paljon positiivista pöhinää ja miljonäärejä, joten yhteistyö onnistuu varmaan heidän kanssaan. Sen sijaan Oulun kaupunki ei voi osoittaa kuin homerakennuksia alkaville yrityksille, eikä kuralla oleva Oulun talous pysty investoimaan uusiin, jos se ei ole ICT-teknologiaa tai hotellialaa. Yksi varteenotettava vaihtoehto on Kempeleen kunta, siellä tehdään yhteistyötä yritysten kanssa ja rahojen käyttö on järkevämmällä pohjalla. Toivon kaikkea hyvää yritykselle !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvänä neuvona yrittäjälle;kysele entisiltä Oululaisilta muualle lähteneiltä yrittäjiltä kannattaako Ouluun tulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyhäjoen Hanhikivelle on tasattu hyvä alue meren rannalle ihan kuin tehdasta varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika ronskit kasvusuunnitelmat. Mikä lie riskianalyysi, jos kauppa ei käykkään arvioidusti. Meinaan vaan, miten hallille käy, jos firma vaikka menee nurin? Noissa kai on usein niin, kunta tms rakentaa hallin ja firma sitten lunastaa sen aikanaan. Entäpä jos ei lunastakkaan, jotain muuta yritystoimintaa sitten. Meneee kivasti seuraavaan lakusuhdanteeseen, ennenkuin asia selviää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin sopiva tällaisen tehtaan sijoituspaikaksi on Vaala. On lentokenttä, on vesistöä, keskellä Suomea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuodossakin on lentopaikka (puskakenttä) ja vettä kentän ympärillä. Samoin Kalajoella on kenttä, ja Perämeri vieressä. Oulunsalon kentän iso hangaari on varastokäytössä. Aiemmin siellä tehtiin huoltohommia eri lentoyhtiöitten koneille, mutta nykyinen haltija heitti ulos kaikki yksityiset yritykset. Olisi erinomainen tuotantohalli Atolille. Rullaustien päästä yhteys Papinjärveen, mistä takavuosina kellukekoneetkin operoivat, eikä Vihiluotokaan ole kaukana Kempeleenlahden pohjukassa. JOT-yhtiön entiset tuotantotilat Oulunsalon kentän vieressä lienevät vajaakäytöllä. Rahaporukoitakin olisi juuri JOT,illa miljonääreiksi vaurastuneitten joukossa, joitten joukossa on puolestaan myös ilmailujoita. Vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon. Tulppana on vain innoton inno-oulu, kuten olemme saaneet nähdä Meri-Oulun ja sen merellisyyden imagon hoidon yhteydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdottomasti Vaalaan.. lentokenttä vesistön vieressä ja veronmaksajilla ei pohja näy lompakossa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pienin murheista,kyl stadiin uppoo kaikkialta suomesta revityt mammonat...niin oihan täällä malmin kenttä...ai nii kun se pitää rakentaa et grynderit ja pankit pärjää....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

" Toivomme, että kaupunki tai paikallinen kehitysyhtiö rakentaisi meille tilat. "
Ajatuksena varmaankin kuten ennenkin näillä peltihallifirmoilla oli, että kun alkaa menemään huonosti, niin nostetaan kytkintä ja firmasta ei jää muuta jäljelle kuin perävalot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (42)

Uutisvirta

20:51
Hyllytetty luisteluvalmentaja sanoo olevansa "äärimmäisen järkyttynyt ja pahoillaan" – syytetään muun muassa valmennettaviensa halventamisesta ja nöyryyttämisestä
20:46
Trumpin oikeudenkäynti alkoi senaatissa – avauspuheenvuoroissa jatkettiin kiistaa säännöistä
20:11
Tauno Haltta taisteli Ivalo–Nellim-soratien korjaaamisesta 30 vuotta ja nyt väylää kutsutaan "Haltantieksi" – "En pätkääkään ota itselleni kunniaa siitä"
19:51
Huumerikosvyyhdissä lisää syytteitä, nyt myös tapon yrityksestä. 54:stä syytteessä olevasta 15 on vangittuna
19:48
Kiina-kettujen kuljetus voi toteutua - viranomaisilla ei ole syytä uuteen karanteeniin. "Pitää olla vahvat todisteet", sanoo terveysvalvonnan johtaja.
19:40
Haukiputaan taajama-alueella liikkui joutsen tiistaina alkuillasta – poliisi joutui lopettamaan linnun
19:00
Meditaatio-oppaan kirjoittanut Monika Luukkonen eli ennen viikonlopuista ja lomasuunnitelmista mutta oppi nauttimaan nykyhetkestä buddhalaisten elämänohjeiden avulla: "Enää minun ei tarvitse haaveilla eksoottisesta lomasta ollakseni tyytyväinen" Tilaajille
209
Pelätty ja odotettu Oulun kaupungille tehty talouden ulkoisen arvioinnin loppuraportti valmistui – katso jutusta, mistä yli 54 miljoonan euron säästösumma koostuu Tilaajille
86
Etla: Hallituksen ilmastotavoite kaukana – energian tuotantoon ja kotitalouksien kulutukseen tarvitaan iso muutos
55
Pysäköinninvalvonta tulisi korvata neuvonnalla, oikeustajua rikkova rahastus ketuttaa Lukijalta
38
Päiväkodin lapset eivät ole pihalla taaskaan, sillä jäinen ja liukas keli pakottaa sisätiloihin – Oulun kaupungin ylläpitoyksikkö vaihtelee aurauskaluston ja hiekoituskaluston välillä
30
Näin taksiuudistus vaikutti: Hinnat nousivat ja asiakkaiden turvallisuuden tunne heikentyi – ministeri lupaa puuttua epäkohtiin
28
Yöllä tuuli puhalsi puuskissa jopa 25 metriä sekunnissa Oulun Vihreäsaaressa, yksittäisiä puita kaatunut – lauhtunut sää tuonut sivuteille suuria vesilammikoita
26
Oulun Jäälissä poimittiin puolukoita tammikuussa – "Kyllä tämä on eriskummallinen talvi"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Nyt ymmärrän miksi on työvoimapula

Tekijät ja osaajat työllistyy aina, eivätkä työtöntä päivää nää, jos eivät itse niin halua. Suomessa myös köyhyyteen pit... Lue lisää...
TOSI ON

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image