Kotimaa

Ku­lut­ta­ja­vi­ras­to varoittaa säh­kön­myyn­tiyh­tiö Fi-Nergystä, asiakkailta satoja valituksia – ylisuuria en­nak­ko­las­ku­ja, so­pi­mus­vir­hei­tä, asia­kas­pal­ve­lu vastaa huonosti

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo, että kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut tammikuun aikana 200 ilmoitusta, jotka koskevat sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergyä. Viime vuonna ilmoituksia tuli 500. KUVA: Kaleva
Kotimaa 23.1.2020 10:46
STT

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo, että kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut tammikuun aikana 200 ilmoitusta, jotka koskevat sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergyä. Viime vuonna ilmoituksia tuli 500. 

Kuluttajat kertovat KKV:n mukaan virheistä ja puutteista sopimuksissa, laskutuksessa ja asiakaspalvelussa. Esimerkiksi sähköntoimituksesta on laskutettu etukäteen käyttöarvion perusteella, ja arvio on monesti ollut huomattavasti liian suuri.

Laskutusta ei ole tasattu tasaisin väliajoin vastaamaan asiakkaan todellista sähkönkäyttöä, KKV kertoo.

Kuluttajien on myös ollut vaikea saada laskutusvirheitä korjattua sopimuksen päättymisen jälkeen muun muassa siksi, että yritykseen on vaikea saada yhteyttä sekä puhelimitse että sähköpostitse.

Ilmoitusten mukaan sähkönmyyntisopimuksia on syntynyt ilman, että kuluttajat olisivat hyväksyneet tarjottua sopimusta. Monet Fi-Nergyn asiakkaat eivät ole saaneet lainkaan sopimusvahvistusta, vaikka laskuja on alkanut tulla nopeassa tahdissa.

Kuluttajalla oikeus kiistää epäselvät sopimukset

KKV tähdentää, että kuluttajalla on oikeus kiistää epäselvissä olosuhteissa syntynyt sähkönmyyntisopimus.

Jos myyjä ei ole toimittanut sopimusvahvistusta tai se tulee vasta 14 päivän peruuttamisajan jälkeen ja myyjä alkaa silti laskuttaa, kuluttaja voi ilmoittaa kirjallisesti sekä uudelle myyjälle että paikalliselle sähköverkkoyhtiölle kiistävänsä sopimuksen.

Tällöin verkonhaltija ei toteuta myyjänvaihtoa.

MAINOS

Kommentoi

Velipojan yhtiöllä on kaksi alihankkijaa toinen toista ylempänä jostavan ja ennenkaikkea nopean perinnän tehostamiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama asia on tuo siirtomaksut,mennyt jo laillistetun ryöstön puolelle. Ja kukaan ei puutu mitenkään asiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liityin FI.NERGYYN syyskuun lopussa liittymän piti alkaa 1. 11 ja laskutuli heti lokakuun alussa 49,60 eur ja toinen heti lokakuun puolivälissä eli kun olintehnytsopimuksen oli jo maksettana lähes satanen ,kun kulutus meillä on noin 20 eur kk niin jamarraskuussa olisi tullut kulutuksen mukaan eli olisi pitänyt maksaa yli satanen kk laskusta no panin pelin poikki samantien ja liityin takasi entiseen joulukuun lopussa jäin saaliiseen 11.96eur ja kun viestittelin nergyyn ahkerasti eilen sain takasin liikaa maksamani . Siis en suostunut toista heidän lähettämää laskua maksamaan selvisin vähällä tästä vajaa kahden kk liittymisestä ,en ikinä enää sähköntoimittajaa vaihda vaikka maksas mitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja jos Kokoomuksesta ja Keskustasta olisi kiinni niin tällaisia firmoja tulisi koko aika lisää kuin sieniä sateella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi en ole koskaan mennyt tarjouksien perään. Minulle paikallinen piisaa hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähkö kannattaa kilpailuttaa, mutta miksi ottaa riski ja käyttää näitä pieniä epämääräisiä yhtiöitä? Ei tule yhtään kalliimmaksi ottaa luotettavaa yhtiötä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viimeksi kun kilpailutin halvin oli valtionyhtiö Fortum. Jos haluaa hankaluuksia, kannattaa ottaa postilokerofirmalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin, ihmetellä sopii miten helppoa joitakin ihmisiä on jymäyttää. Noh kantapään kautta oppii jos silloinkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän se tulekaan ja minkä ihmeen takia sen tarvitsemansa sähkön täytyisi yleensä ollenkaan ostaa sellaiselta yhtiöltä mikä ei sitä sähköä millään tavalla yhtään edes varsinaisesti tuota mutta siirtelee sitä kyllä sellaista vähintäänkin kohtuullista korvausta vastaan varsin innokkaasti?
Ja mikä ihmeen varsinainen vuosikymmenen "aivopieru" sai nämä sähkön varsinaiset tuottajat yleensä ollenkaan myymään ne omat siirtoverkkonsa näille ns. "bulvaaneille" ja muulle sen tyyppiselle porukalle?
Oliko sekin nyt TAAS KERRAN sitä jo varsin ja aivan liiankin tutuksikin tullutta Kokoomuksen ja KEPUlien kerho yhdessä "säätämää" poliittista "suhmurointia" juuri silloin kun tuo kaiken mahdollisen yksityistämisen vimmakin kävi kaikkein kuumimmassa vaiheessa siinä tämän silloisen Liikenne Ministeri Bernerin ihan iki- oman "liikenneumpisolmun" mukaisen Taksilaki uudistuksen rakentelemisen yhteydessä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedän tapauksen. Ensin firma myy halpaa sähköä ja haalii asiakkaita ja maksattaa sähkönkulutuksen 2kk ennakkoon (arviolasku) . Kun sitten on saanut asiakkaita tarpeeksi lähettää kirjeen, jossa kertoo sähköhinnan nousevan enemmän kuin tuplasti. Hintaan tulee mukaan perusmaksu, marginaali ja tietty se kWh -hinta nousee rajusti."
Tästä rajusta hinnankorotuksesta johtuen asiakaskato firmassa on melekonen ja kun laskutuskin on jonkun "alihankkijan" toimintaa niin ei toimi enää mikään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täyttää, tosin sen onneksi jo kuitenkin sentään "edesmenneen" Porvariisto hallituksen mielestä kysymys olisi varmaankin vain sellaisesta erittäin "yrittäjä henkisestä" firmasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos selkeistä yleisohjeita, kun näitä puhelukaupustelijoita on näköjään taas näin vuoden alusta palkattu rutkasti, myös näköjään uusiin koijarifirmoihin, joilla ei liene ole edes tietotaitoa alastaan ja siksikään tarkoitustakaan toimia aloillaan pitempään, vaan pikahuijata asiakkailtaan äkkiä, mitä sallitaan ja vaihtaa pikaisesti taas uusille markkinoille!

Toivottavasti ei tämmöinen touhu ole vielä juurtunut ja mielletä perisuomalaiseksi yrittämiseksi aloillaan! Rehellisyys maan perii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö Suomessa ole valvovaa viranomaista kun nää ovat saaneet huseerata vapaasti ja pitkään vaikka monesti valitettu. Jotenkin meillä Suomessa on avuttomia toimijoita silloinkin kun huijaukset läpinäkyvää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko samat huijarit kuin market energiassa reilun kymmenen vuoden takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa. Saatiin vielä skämmerit rahastelemaan.
Elkää ostako, kiistäkää kaikki.
Muistakaa ladata se puhelujen nauhoitus äppi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

9:19
Pohjoisen poliiseista kolmasosa katsoo työturvallisuuden heikentyneen – asiakkaat ovat entistä aggressiivisempia ja arvaamattomampia
8:45
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
8:43
Väitös Oulun yliopistossa: Mobiilipelien grafiikkaoptimoinnin haasteet on mahdollista ratkaista
7:00
Päivän leffapoiminnat: Arto Paasilinnan Ulvova mylläri sai Asterix-käsittelyn – ranskalaisessa kyläkomediassa on sadunomaisia piirteitä
7:00
TV-arvio: Erityisherkkyys ei ole sairaus eikä se näy ulospäin – Katariina Männikkö kertoo Akuutissa, kuinka hän oireilee
7:00
Esteettömien autopaikkojen väärinkäyttö harmittaa – Kynnys ry:n puheenjohtaja: "Asiasta huomauttaessa vastaus on monesti välinpitämätön tai tyly – ei kuulu sinulle" Tilaajille
6:40
Turverekan pyörän laakeri syttyi tuleen Kuivaniemellä Iissä
21
Koronan leviäminen uhkaa Euroopassa, hallitus pui varautumista keskiviikkona – Asiantuntija vastaa kysymyksiin pandemian uhasta, viruksen leviämisestä ja rokotuksista
17
Uutisanalyysi: Oulun yliopisto tulossa Raksilaan – sijainnilla iso merkitys kilpailukyvylle Tilaajille
9
Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja ammattipätevyyden puuttuminen
6
Koirille uusi puistoalue Toppilan Rantapuistoon
3
Tervahiihto peruttiin hätiköidysti – Oulun seudulla mitä parhaimmat lumi- ja latuolot Lukijalta
3
Maailman onnellisin maa – helpolla hyvinvointivaltiossa ei pääse, jos on vanha tai sairas, usein yhtälöön kuuluu myös köyhyys Lukijalta
3
Oulun torihotellin työmaan suuri torninosturi rikkoutui ja puretaan – nosturi tarkoitus saada töihin taas keskiviikkona

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

191 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image