Kotimaa

Kuluttaja-asiamies: Finnair on johtanut asiakkaitaan harhaan kor­vaus­käy­tän­nöis­sä

Finnair ja kuluttaja-asiamies ottavat oikeudessa yhteen siitä, tarvitseeko lentoyhtiön maksaa vakiokorvaus matkustajille tilanteessa, jossa myöhästymiseen johtanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.
Kotimaa 12.10.2018 15:53
STT

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta määräämään lehtoyhtiö Finnairille uhkasakon, jos se ei ala noudattaa asiamiehen näkemystä sopivista korvauskäytännöistä. Oikeudenkäynnissä järjestettiin perjantaina jatkettu valmisteluistunto, minkä jälkeen oikeudessa päästään puimaan varsinaista asiaa.

Finnair ja kuluttaja-asiamies ottavat oikeudessa yhteen siitä, tarvitseeko lentoyhtiön maksaa vakiokorvaus matkustajille tilanteessa, jossa myöhästymiseen johtanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

Kuluttajien edunvalvojan mukaan matkustajilla on tällöin oikeus korvaukseen. Finnair taas katsoo, että vakiokorvausta ei tarvitse maksaa.

Osapuolet ovat myös eri mieltä siitä, voiko Finnair tarjota korvauksen sijaan sovintoratkaisuna lahjakortteja, joiden arvo alittaa korvauksen määrän. Sovintotarjous edellyttää kuluttaja-asiamiehen mukaan, että kuluttaja luopuu oikeudestaan vakiokorvaukseen.

Kaiken kukkuraksi kuluttaja-asiamies syyttää Finnairin johtaneen asiakkaitaan harhaan kertoessaan asiakkailleen, ettei sen tarvitse tällaisissa tilanteissa maksaa vakiokorvausta.

Finnair: Äärimmäisen ankara tulkinta

Finnairin mukaan tapauksissa tarjotaan vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, "koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa".

Finnairin mukaan kuluttaja-asiamiehen linjaus sovintotarjouksissa on sen selvityksen mukaan erilainen kuin muissa EU-maissa tehdyt linjaukset. Yhtiö pitää kuluttaja-asiamiehen tulkintaa äärimmäisen ankarana.

–  Kuluttaja-asiamiehen hakemuksen tarkoituksena on luoda vakiokorvauksia koskeva järjestelmä, jolla ohitetaan EU-oikeus ja kansallinen lainsäädäntö. Kieltojen tarkoituksena on siten puuttua Finnairilla oleviin perustavanlaatuisiin oikeussuojakeinoihin, Finnair toteaa vastauksessaan.

MAINOS

Kommentoi

Onkohan sinivalkoisten siipien välissä paljonkin väärin suunniteltuja ja virheellisesti valmistettuja osia? Miten ne ovat edes tulleet käyttöön ohi laatujärjestelmien?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahdoitkohan lukea viestiäni. Testataan siis esikäyttäjillä...ei mikään uusi idea nykypäivänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Finnair on kyllä Euroopassa äärimmäinen ketku tässä asiassa. Asia on käyty EU-oikeusasteissa jo vuosia sitten läpi ja on siltä osin selvä, kuluttaja-asiamiehen kuvaamalla tavalla. Silti Finnairissa pelataan aikaa, koska suomalaiset asiakkaat ovat näissä tilanteissa ne, jotka ensimmäiseksi oikeuksistaan vapaaehtoisesti luopuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa kerran finskin lento 2h 59 min myöhässä Ouluun tullessaan. Ei korvauksia, yksi minuutti pelasti finskin korvauvaatimusvyöryltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tuo oo tavallisen tallaajan elämään vaikuttanu pätkääkään,ikinä ku ei oo rahhaa matkustaa omalta kylältä lähikauppaa kauemmas ja sieltäkkää ei oo rahhaa ostaa ku kerran kuussa halavinta makaroonia..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Finnair on pitänyt tätä härskiä pelkä jo kauan. Hyvä jos asiaan tulee nyt parannus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Finnair hankki aivan ensimmäisten joukossa A350 koneita. Ihka uusi konetyyppi ja myöhästymisiä on ollut valtavasti Finnairin tulkinnan mukaan siis suunnittelu- tai valmistusvirheiden takia. Sinänsä ihan ymmärrettävä kanta lentoyhtiöltä, tuli lähdettyä aikanaan uuden konetyypin sisään ajajan rooliin ja nyt yritetään maksattaa sen hinta asiakkailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä homma. Ehkä maakunan herat voisivat maksaa Finnairille kompensaatiota imagotappiosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on finnair toiminut jo pitkään, huijannut. Onneksi asiaan puututaan. Ihme etteivät muut (ei halpa-) lentoyhtiöt toimi näin. Mutta jäähän enemmän palkioita ja bonuksia maksettavaksi johtoportaalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Ei eläkejärjestelmän tuotto ole riippuvainen jatkuvasta talouskasvusta, Nyt tuli nimellisellä 1%:n voitolla eläkekassaa... Lue lisää...
Vaahteramäen Eemeli

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image