Kotimaa

"Kuinka nykyaikana voidaan näin tehdä" – oululaisen Kari Martikaisen kahden viikon Madeiran matka oli koneeseen istumista vaille

Raija Alakangas ja Kari Martikainen olivat lähteneet jo aamuviideltä Oulusta Helsinki-Vantaalle. Madeiran lennot sijaan he päätyivät lentokentän kahvioon, kun Thomas Cookin konkurssi pysäytti Tjäreborgin matkojen lennot. KUVA: Mauri Ratilainen
Kotimaa 23.9.2019 11:18
Virpi Niemistö

Thomas Cookin aamuöinen konkurssi pysäytti Tjäreborgin lomalennot Helsinki-Vantaalta. Lomalle lähtijät pääsivät portille saakka ennen kuin tieto lennon peruuntumisesta tuli.

– Kyllä kismittää. Oulusta lähdettiin ensin lennolle Helsinkiin viiden maissa ja Helsinki-Vantaalla päästiin lähtöportille saakka. Kahden viikon Madeiran matka Tjäreborgilla olisi ollut edessä, harmittelee Kari Martikainen.

Lentokoneen sijaan Martikainen istuu maanantaina aamupäivällä Helsinki-Vantaan kentällä, kun emoyhtiö Thomas Cookin aamuöisen konkurssin vuoksi Tjäreborgin lomalennot eivät enää nousseet ilmaan.

Hän ihmettelee, miten nykyaikana voidaan toimia sillä tavoin, että matkustajalle ei kerrota lennon perumisesta kuin vasta viittä vaille koneessa.

– Lähtöselvitykset ja muut menivät niin kuin aina. Siinä portillakin asiasta tuli vain yksi kuulutus niin hiljaisella äänellä, etten edes kuullut sitä. Tjäreborgin edustajaa ei ollut portilla, eikä ole täällä koko kentällä. Mitään viestiä ei ole tullut sähköpostiin, eikä kännykkään, hän sanoo.

Martikainen ja Raija Alakangas olivat varanneet kahden viikon matkan Madeiralle.

– Vielä viime viikolla varasin Tjäreborgin kautta auton, ja hyvää matkaa toivottivat. Yli kahden tonnin paukku tämä oli kokonaisuudessaan.

Nyt Martikainen ja Alakangas odottavat muiden matkansa varanneiden kanssa luottokortilla maksettuja rahoja mahdollisimman pian takaisin.

Matkusteluinto ei kuitenkaan tähän loppunut, vaan pariskunta aikoo odottaa Helsingissä keskiviikkoon saakka, jos toisella matkanjärjestäjällä pääsee reissuun.

Tjäreborgin lomalennoille lähtijöille jaettiin lähtöportilla lappu, jossa oli tiedot matkatoimistosta. Matkatavarat jo menossa koneeseen ja sitten lähtö tyssäsi lähtöportilla.

"Tiedottamista, jota ei ollut"

Myös Markku Inkiläinen Vantaalta oli lähdössä Tjäreborgin Madeiran aamulennolle.

Hän kutsuu yhtiön tiedotusta tilanteessa ala-arvoiseksi.

– Lähtöportille asti päästiin niin kuin normaalisti, mitään tietoa ei tullut viestillä, sähköpostilla tai millään. Aamulla Tjäreborgin nettisivuilla oli vielä samat tiedot kuin sunnuntaina, vaikka lennot pysäyttänyt konkurssi oli tiedossa jo aamuyöllä, hän toteaa.

– Vaikka edes sen asian päivittäminen, että tilanne on nyt epäselvä, on parempi kuin täysi hiljaisuus, hän jatkaa.

Inkiläinen kertoo, että matkat on maksettu luottokortilla ja että he ovat jo tekemässä reklamaatiota.

Ylimääräiseen vaivaan kuluu ensimmäinen lomaviikon päivä, mutta jos illalla tai viimeistään tiistaina löytyy korvaava vaihtoehto, niin reissuun lähdetään.

– Muuten siirretään sitten lomaa.

"Juuri eilen maksoin Kanarian reissun"

Hämeenlinnalainen Sanna Rantanen maksoi Tjäreborgin Kanarian matkat Puerto Ricoon eilen sunnuntaina. Lähtö olisi marraskuussa.

– Summa erääntyi, niin olihan se maksettava. Onneksi luottokortilla, niin eiköhän sieltä saa omansa takaisin. Tjäreborgille laitoin viestiä heti aamulla, hän kertoo.

Rantasen mukaan tapaus Tjäreborg on ensimmäinen kerta, jolloin hänelle käy näin huonosti tilaaman tavaran tai reissun kanssa.

– Nyt sitten kolahti. Kyllä aamulla uutisia lukiessa kirosanakin pääsi.

Myös hän aikoo kaikesta lisävaivasta huolimatta yhä loppuvuodesta matkaan.

– Eiköhän tämä tilanne tästä parin päivän sisällä selkeä.

Oletko lähtemässä Tjäreborgin lennolla matkalle ja vaikuttiko Thomas Cookin konkurssi sinun matkaasi? Jos vaikutti, miten? Kerro meille kommentoimalla tätä juttua tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen verkkotoimitus@kaleva.fi.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (89)

Voi kyynel.

Käytännössä ilmaiseksi pitäisi saada lennellä ympäri maailmaa, joutavan perässä saastuttamassa. Ei taida paljoa yhtiöiden kulurakenne kiinnostaa siinä vaiheessa kun silmissä kiiluu 2 vk loma Thaimaassa 500 eurolla, all inclusive. Vaikka itsestään selvää pitäisi olla että noilla hinnoilla ei voi mikään yritys toimia kestävästi.

Ihan tässä niitetään sitä mitä on kylvetty. Yhtiöt toimivat tappiolla niin kauan kuin rahoittajien pinna kestää, ja sitten konkurssiin.

Mutta hei, eiköhän huudeta valtiota apuun, korvaamaan peruuntunut lomareissu ja maksamaan uusi tilalle. Mielellään upgreidattu. Se olisi pelkästään kohtuullista myttyyn menneiden suunnitelmien korvaamiseksi.
Onneksi sentään valtio nykyisin maksaa kyydin lomakohteesta Suomeen, jos siellä tulee paha mieli syystä taikka toisesta. Että jotain pientä lohtua hädänalaisille sentään on tarjolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä myös nieleskellään itkua, kun Lomareissulle lähdön piti/pitäisi olla 2.10.. Tjäreborgin kautta, ja Thomas Cookin lennoilla piti lähteä.
Lauantaina luin ensimmäisen uutisen mahdollisesta tulevasta konkurssista, otin yhteyttä Tjäreborgiin ja minulle vakuuteltiin että mitää syytä huoleen ei ole, matkan toteutumisen suhteen.. Eikö..? Nyt sit odotellaan, et miten käy(vaikka lopputulema suunnilleen jo tiedetään..). Matkaa on odotettu pitkä tovi, pettymys on kyllä super suuri! :(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pieni viulu kaikille kärsijäraukoille. Voi voi voi, ei päässyt vielä pössyttelemään tonneittain hiilidioksidia ilmakehään, voi voi voi. Autokin oli vielä varattuna, tietysti bensakone, lisää hiilidioksidia ilmaan.

Oliko tämä suurikin tragedia? Menikö jonkun henki, oliko terveys vaarassa? Ei. Onko saatavilla juomavettä? On. Onko asuinpaikka jäänyt tulvavesien tai merenpinnan nousun alle? Ei. Onko nälänhätä kuivuuden takia? Ei. Onko käynnissä sota ilmastonmuutoksen takia? Ei vielä. Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen ja muiden fossiilipäästöjen vuoksi edellä mainitut jutut ovat jo nyt tai tulevaisuudessa todellisuutta miljoonille ihmisille.

Miksi ilmasto pitää tuhota? Miksi elinympäristöt, eliölajit, ruokaturva, vesivarannot, asuinpaikat, koko elämiseen tarvittavat resurssit pitää tuhota? Siksi että länsimaalainen pääsee ulkomaille lomille pätemään, ottamaan kuvia että on sitä jossain käyty, eipä olla ihan turhaa porukkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on nimenomaan nykyaikaa, koska nykyään lainarahoilla miljardibisnestä pyörittävät häikäilemättömät ja vastuuttomat bisnesmiehet eivät välitä yhtään mitään siitä mitä asiakkaille tapahtuu. Jos tulee konkurssi niin viedään suurin osa rahoista mukana ja kohta istutaan jonkun toisen suuryhtiön johdossa, kunhan hyväveliverkosto on etsinyt jostain vapautuvan johtoportaan paikan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko Kaleva tehdä jutun myös siitä näkökulmasta, kuinka paljon päästöjä jää syntymättä? Nyt nämä on kirjoitettu matkailua ihannoivasta näkökulmasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellinen katastrofi on jutun sairaalloinen näkökulma, joka unohtaa ilmastokriisin kokonaan. Pitää iloita, mitä enemmän lentoja jää lentämättä sen parempi. Turhan lentoliikenteen alasajo on välttämätöntä. Tällaiset lentomatkailua ihailevat, puolustavat tai edistävät jutut pitää lopettaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei taida olla niinkään kyse, ainakaan Suomessa, siitä että ulkomaanmatkailu olisi vähentynyt, vaan siitä että ihmiset järjestävät lomansa itse eivätkä osta valmista pakettia matkatoimistolta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanha totuus. Nousukausi näkyy ensimmäisenä lentoliikenteessä, samoin laskukausi. Tämä oli kuulkaas vasta alkua mitä Brexit sekoilu tulee saamaan aikaiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parempi kun menee turkansaareen jää hiilijalanjälki pienemmäksi kaikki lomalennot on turhia joutais kieltää lailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tjäreborg ei ole konkurssissa, emoyhtiö on? Konkurssissa yrityksen toiminta voidaan keskeyttää ja jopa joudutaan keskeyttämään, kunnes konkurssipesä ottaa toiminnan haltuun. Emoyhtiön rahoituksen kiinni meneminen voi pistää tytäryhtiötkin haasteisiin, varmasti hetki joudutaan miettimään, toimiiko Thomas Cookin alainen lentoja järjestävä tytäryhtiö. Näitä konkursseja on nähty, viime aikoina BR-lelut, Anttila jne. Hetki menee järjestellessä, onko toiminnan jatkumiselle edellytyksiä, riittävätkö varat ja mitä mieltä velkojat ovat. Muuten omaisuutta aletaan hiljalleen realisoida ja velkoja selvittää ja laittaa järjestykseen. Niin, vuosikymmeniä sitten Keihäsmatkat Oy ja Spear-Air. Muutama halpalentoyhtiö on vaikeuksissa, ja onpa noita valtiollisiakin lentofirmoja kaatunut.

Konkurssissa kuluttajasta voi tulla yksi velallinen, jos varoja sitten jaetaan niistä, mitä jäljellä on, jos on, ja lain määräämässä järjestyksessä. Suomessa pakettimatkailijan turvana on matkatoimiston vakuus, josta sitten järjestellään paluumatkoja kotiin ja korvauksia, jos reissuun ei ole päässyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole käyttänyt 20 vuoteen matkatoimistoja, vaan ole ns. omatoimimatkaaja. Yksikään sadoista lennoista ei ole peruuntunut. ja kerran pidemmästä myöhästymisestä sain hyvän korvauksen. Ei kannata matkatoimistoille maksaa turhaa välirahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama homma. Sen lisäksi, että itse varaamalla saa yleensä matkan halvemmalla, niin siinä toimii myös hajautetun riskin taktiikka. Perutun lennon voi korvata toisen yhtiön lennolla, peruttu majoitus toisella ja vuokra-autonkin voi ottaa toisesta firmasta. Ei kaikkia munia kannata laittaa samaan koriin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

20 vuoden aikana tuo mainitsemasi "väliraha" on kutistunut tai kääntynyt vastakkaiseksi niin että joskus jopa niiden pelkkien lentojesi hinnalla tai jopa halvemmalla saa tilauslentopaikan ja kohteesta keskitason hotellin viikoksi. Lentojesi peruuntumattomuus ei ole sinun ansiotasi vaan hyvää tuuria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (89)

Uutisvirta

20:02
Heidi Määtällä on kotonaan Pateniemessä on 15 kissaa, joista neljä on hänen omiaan ja loput PoPoPetin pelastamia eläimiä
20:00
Oululainen Raija Väyrynen yllättyi, kun kuuli voittaneensa luontokuvakisassa – innostus kuvaamiseen iski Lapissa
19:53
Kalajoen tytön kasvutarina – Kiia Nousiainen rakentaa määrätietoisesti elämäänsä ja kiekkouraansa
19:34
AC Oulun kausi päättyi tasapeliin – pettymysten kausi toi seitsemännen sijan
19:00
Mitä ihmettä tekee laitoslaulaja? Oululainen Kaisu Leinonen laulaa heleällä äänellään ja laulattaa vanhuksia laitoksissa sekä palvelukodeissa Tilaajille
19:00
Näin kajahtaa laitoslaulajan laulu Kaakkurin palvelukodissa
18:00
Kuinka Oulun ensimmäisen kuvernöörin kahvipannu päätyi Kiiminkiin: Vasta tarina tekee esineestä erityisen Tilaajille
188
Hallitus haluaa velvoittaa kiinteistönomistajat hankkimaan lisää sähköautojen latauspisteitä – myös autottomat voivat joutua maksajiksi
39
Jalankulkijoille annettu syksyn ensimmäinen liukastumisvaroitus Oulussa, kulkuväylät voivat olla erittäin liukkaita
33
Puheenaihe: Ovatko varusmiesten yhteistuvat tarpeellisia?
31
Opetusministeri Li Andersson haluaa poistaa kotihoidon tuen yli 3-vuotiailta sisaruksilta – Käyttäisi miljoonat varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen
19
Sadat tuhannet seniorit saavat kutsun influenssarokotetutkimukseen – "Tutkittavassa rokotteessa vaikuttavia aineita on nelinkertainen määrä"
17
Britannia pyysi EU:lta lykkäystä brexitille kirjeellä, jota Boris Johnson ei allekirjoittanut – Lähetti toisen kirjeen, jolla perui ensimmäisen
15
Haukiputaalle poliisin konttiputkaan viety henkilö sytytti putkassa tulipalon, palo laukaisi tilan sprinklerin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Maataloustuet.

Jos haluamme pitää kotimaisen maataloustuotannon omavaraisena, tarvitsevat maanviljelijät maataloustukea. Maanviljelijöi... Lue lisää...
Realismia

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image