Kotimaa

Kommentti: Sähköauton latauspisteet kuuluvat työpaikoille ja taloyhtiöihin – hinta ei ole enää ylivertainen este puhtaammalle autoilulle

Kaasuauto on valmis ratkaisu käyttöön, kun halutaan puhtaampaa autoilua. Kuvan kaasuauto oli autokauppias Deniz Söderströmin huomassa Turun satamassa. KUVA: Jori Liimatainen
Kotimaa 25.5.2019 9:00
Mikko Pihlatie

Suomen ilmastotavoitteet on mahdollista saavuttaa linjattua nopeammin. Ratkaisevaa on ajoneuvokannan uudistaminen nykyistä paremmaksi ympäristölle ottamalla käyttöön kaasu- ja sähköautoja. VTT:n asiantuntija Mikko Pihlatie kehottaa siirtymään puheista toimiin. Hän listaa puheenvuorossaan olemassa olevia käytännön keinoja keventää päästökuormitusta.

Vuosi sitten Suomen energia- ja ilmastostrategiassa asetettiin tavoitteeksi 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Helmikuussa valmistuneen selvityksen perusteella vaikuttaa siltä, että tavoitteet on mahdollista saavuttaa nykyisin olemassa olevilla toimilla.

Ilmastomielessä nämä ovat oikeastaan vielä vaatimattomia lukuja. Potentiaalia on paljon enempään. On luontevaa aloittaa kustannustehokkaista tapauksista.

Tarkastelimme vaihtoehtoja kehityksen nopeuttamiseksi mallintamalla autokannan muutoksia eri skenaarioissa. Ottamalla käyttöön edistämistoimia on mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä.

Saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä estä kaasuauton hankkimista. Tärkeintä onkin jatkaa tankkausverkoston laajentamista.

Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä kaasuauto on valmis ratkaisu päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen. Tällä rintamalla myös tapahtuu. Viime vuonna Energiaviraston kanavoimista liikenteen infrastruktuurituen avustuksista 90 prosenttia kohdistui kaasutankkausasemiin.

Uutta kalustoa autoetu- ja yritysajoon

Tehokas tapa kasvattaa käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa olisi tukea yritysten autohankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, vaikkapa autoetuautojen verotusarvon kautta.

Sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää ja mahdollistaa yhä useammalle sähköauton hankkiminen työmatka-ajoon. Vapaalla autoedulla hankittavissa ladattavissa hybrideissä on hyvä muistaa lataamiseen kannustaminen. Näissä autoissa kotilatausasema voisi olla laskettavissa auton vakiovarusteeksi.

Halvin ja mukavin tapa ladata oma sähköauto on kotona vaikka yön aikana.

Syksyllä 2018 Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometrin kyselyssä viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosina 2018–2021. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää jo taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Sähköautojen markkinaosuuden kasvun suurimpia esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja kotilatauksen toteuttamisen haasteet taloyhtiöissä.

Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Paljon ajaville ja ammattikäyttöön sähköauto voi olla taloudellisesti kilpailukykyinen. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää. Vuoteen 2025 mennessä markkinoille odotetaan yli 200:aa uutta sähköautomallia.

Bussiliikenne ja julkishallinto malliksi

Samalla, kun keskustellaan sähköautojen hankinnan tuista ja verotuksen rakenteesta ja ennakoidaan sähköautojen hankintahinnan putoavan, on nähtävissä merkkejä siitä, että edes nykytilanteessa autoteollisuus ei pysty tuottamaan kysyntää vastaavaa määrää ajoneuvoja markkinoille. Jos sähköautojen tuotanto kehittyy pullonkaulaksi, ei edistämistoimien vaikuttavuus välttämättä yllä toivotulle tasolle.

Ilmastotavoitteista puhutaan paljon, mutta miten siirtyä puheista tekoihin?

Kaupunkiseuduilla julkinen sektori voi osoittautua lähivuosina tärkeäksi pelinavaajaksi liikenteen murroksessa. Kaupunkien bussiliikenteen sähköistyksen ratkaisut ovat jo pitkälti olemassa, ja pääkaupunkiseudun HSL suurimpana toimijana näyttää selvästi tietä tulevaan.

Nippu hyviä kysymyksiä ansaitsee tulla vastatuksi.

Milloin kaupunkikeskustoihin vaaditaan päästötön ja meluton jakeluliikenne? Millä perusteilla kaupungit, muut julkiset toimijat ja yritykset hankkivat ajoneuvo- ja kuljetuskalustonsa? Miten liikenteen resursseja voitaisiin parhaiten jakaa ja edistää yhteiskäyttöä? Kuinka nopeasti laaja sähköauton latausvalmius yleistyy uudis- ja korjausrakentamisessa?

Valtion osalta mittariksi sopii valmius ja halu latauslaitteiden toteuttamiseen julkishallinnon Senaatti-kiinteistöissä asioiville. On aika siirtyä visioista tekoihin, ratkaisuja kyllä löytyy.

Kirjoittaja on tutkimustiimin päällikkö teknologian tutkimuskeskus VTT:ssä. "Saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä estä kaasuauton hankkimista. Tärkeintä onkin jatkaa tankkausverkoston laajentamista."

Lisätty otsikkoon sana "kommentti" 25.5. kello 14.11.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (187)

Minä haluan taloyhtiöni pihaan 95 oktaanisen polttoainepumpun ja säiliön kun ja jos naapurille asennetaan sähkölatauspiste.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voiko aikuiset ihmiset olla enää surkuhupaisempia näissä itkuvirsissään? Sulla sekä naapurilla on varmasti siellä parkkipaikalla lämmitystoppa, eikö vaan? Tuon tolpan sisuskalut vaihtamalla siitä saa latauspistokkeen kWh-mittarilla, sama rasia käy jatkossa myös lämmitysroikalle. Sisuskalut kustantaa 300€ kahden auton tolppaan, joten kustannuksetkaan ei päätä huimaa. Mikä ihme suakin tässä asiassa oikein risoo? Sun ei ole pakko hankkia sähköautoa, mutta mietipä sitä, miten sun asuntosi myyntiarvo laskee, jos ja kun taloyhtiö profiloituu "latausmahdollisuuden kieltäväksi änkyräksi"? Se vasta kalliiksi tuleekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa ihmettelen myös minä, että mikä saa ihmisen kommentoimaan noin surkuhupaisia kommentteja. Eniten tuntuu olevan äänessä ne jotka eivät sähköautoa tule koskaan hommaamaan ja vain siksi koska ikä tulee vastaan eli kortti lähtee tai monttu kutsuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäärät jaksaa jurnuttaa jokaiseen sähköautojuttuun minkä ehtii. Tosiasia on se, että dieselöljy sisältää energiaa 10kWh ja jos tavallinen dieselauto kuluttaa sen 5-7 litraa satasella, se tekee 50-70kWh energiaa. Sähköauto puolestaan kulkee saman matkan noin 15kWh energiamäärällä, joka vastaa siis noin 1,5 litraa dieseliä satasella. "Mitä se nyt kannattaa säästää, kun hinta nousee kuitenki ja verot nousee ja kaikki nousee..." - tuota samaa jurnutusta jaksetaan jauhaa loputtomasti. Mullehan on ihan sama säästättekö vai ette, mutta lopettakaa se jurnutus ja maksakaa kiltisti dieselinne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksan sähköntuotannosta tehtiin 40 % (= lähes puolet) hiilivoimaloissa vielä vuonna 2018. Siis polttamalla rusko- ja kivihiiltä!!! Siitä huolimatta, että siellä on investoitu miljardeja euroja aurinko- ja tuulivoimaloiden tukiin. Täyssähkö ei siis voi olla ratkaisu Suomessa, koska se ei ole sitä paljon lämpimämmässä Saksassakaan. Montako uutta ydinvoimalaa tarvitaan Suomeen, jos kaikki automme muutetaan täyssähköisiksi? Seitsemän.

St1:n ja Shellin bioetanolin (= E85) ja Nesteen biodieselin (= MY diesel) sekä biokaasun valmistukseen käytetään omia jätteitämme, ja niiden avulla päästöt putoavat noin 90 %. Siinä ovat selkeästi parhaat, halvimmat, ympäristöystävällisimmät ja ennen kaikkea heti toteutettavissa olevat ratkaisut autojemme polttoaineiksi.

Sitäpaisi, jos normaalissa vanhassa taloyhtiössä halutaan rakentaa viisi tai useampia täyssähköautojen latauspistettä, kaikkien muutostöiden kustannusarvio on n. 100.000 €. Käsittelimme asiaa juuri yhtiökokouksessa ja totesimme, ettei kannata hullutella.

Maassammehan on jo hyviä kokemuksia kaikista noista em. biopolttoaineista!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taloyhtiö ei sitten ajatellut asiaa sen pidemmälle. Mihin nuo sadan tuihannen kustannukset perustuu? Entä paljonko asuntojen myyntihinnat tipahtaa, kun asuntojen ostajat eivät kiinnostu latausmahdollisuushaluttomasta taloyhtiöstä? Paljonko tuo asuntojen hinnan romahtaminen maksaa osakkaille? Yksinkertaisimmillaan latausmahdollisuus tarkoittaa tavallisen lämpötolpan kuoriin asennettuja vermeitä, joissa on vahvistettu pistoke, vikavirtasuoja sekä kilowattituntimittari. Aivan, mittari, jonka mukaan käytöstä voidaan laskuttaa käyttäjää. Nythän homma menee niin, että kaikki maksaa kiinteää hintaa lämpötolpista, jotkut käyttää roikkaa paljon ja jotkut vähän. Toisilla on pelkkä lohkolämmitin ja toisilla suuren tehon sisätilalämmittimet....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskelman löydät perusteluineen vaikkapa täältä: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/sahkoauton-latauspisteprojekti-voi-tulla-kalliiksi-hintaa-tulee-akkia-auton-verran-6739186

Tuo "yksinkertainen latausmahdollisuus" toimii pistokehybrideillä, mutta Teslaa tms. täyssähköautoa varten tarvitaan paksummat kaapelit ja uudet järjestelmät sähköpääkeskukselta asti! Koska esim. 80-luvun tai vanhempien rivi- ja kerrostaloyhtiöisen sähkökeskusten kapasiteetit eivät riitä kuin muutaman täyssähköauton latauspaikan tarpeisiin, menee keskustelu Asunto-osakeyhtiölain tasa-arvopykälien tulkitsemiseksi. Tyypillisesti massiivisia muutostöitä tarvitaan, jos halutaan perustaa viisi tehokasta latauspaikkaa, mutta mitä tapahtuu, kun niille haetaan maksajia? Haluaako autoton Cityvihreä maksaa vaikkapa pienkerrostalossa tai rivitalossa 5-10.000 € osana vastikettaan, jotta edistää autojen sähköistymistä?

Kannattaa suunnitella asiat hyvissä ajoin etukäteen, sillä pienemmistäkin kustannuksista on saatu taloyhtiöissä aikaan sukupolvien mittaisia riitoja...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo Tesla-harha tulee siitä, kun kuvitellaan, että jokainen tesla ladattaisiin täysin tyhjästä ihan täyteen joka ikinen vuorokausi. Näinhän ei tehdä juuri koskaan, vaan yleensä siihen ladataan 50-100 km päivässä, eli noin viides- tai kymmenesosa kapasiteetista. Se kestää 10 ampeerilla jokusen tunnin, eli yöaika riittää mainiosti. Ei tarvita mitään paksumpia kaapelointeja. Toki jos asiaa kyselee "alan toimijoilta", pitää asentaa sadan tonnin härpäkkeet ja nimenomaan heiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kuitenkin se bensa-auto tuottaa päästöjä enemmän kuin diesel ja kuka mittaa kaikki sähkön tuotantoon liittyvän öljyn ja ongelmajäteakkujen ympäristövahingot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

co2 ei ole päästö, tiisselin putkesta tulee enemmän elämälle haitallista kuin bensa autosta.
Jos kannat ilmastouskovaisena huolta hiilidioksidista niin kannattanee lopettaa hengittäminen, poltat kokoajan happea ja päästät ilmaan hiilidioksidia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota noin, CO2 on kyllä päästö, mutta ei saaste. Siis sillä ei ole mitään haitallisia terveydellisiä vaikutuksia. Sattuu vain olemaan niin, että se luokitellaan nk. kasvihuonekaasuksi, ja sen oletetun vaikutuksen ilmaston lämpenemiseen takia co2-päästöjä pyritään vähentämään. Näin on, siitä huolimatta uskooko itse asiaan vai ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aiheesta kerrankin asiallinen asiantunteva kirjoitus. Nykyinen autokanta on haluttaessa pienin teknisin toimenpitein muutettavissa merkittävissä osin helposti biokaasu käyttöiseksi, kun ja jos yhteiskunnalla ja päättäjillä on halukkuutta ohjata kehitystä siihen suuntaan. Tekniset ratkaisut ovat olemassa ja biokaasun raaka-ainetta, biojätettä, on lähes rajattomasti saatavissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on sama käsitys että näin voitaisiin Suomessa tehdä, ja kokonaispäästöt vähenisivät merkittävästi. Mutta kun maailma menee sähköautoihin! Mitä hyötyä Suomessa olisi rakentaa dieselmoottoreiden muutosinfrat biokaasukäyttöisiksi, jos dieseleitä ei enää valmisteta henkilöautoihin 20 vuoden päästä? Kuvittele tilanne, kun muu maailma on rakentanut latausinfran kuntoon ja ajelee sähkiksillä, kun suomalaiset remppaavat keskimäärin 20 vuotta vanhoja dieseleitään biokaasuautoiksi. Todellinen Pohjolan Kuuba!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bensa-autojahan lähes 100 % on ne konvertoidut. Pipo pois silmiltä siellä essonpaarissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan mahtavaa lukea dieselautoilijoiden paniikissa kirjoittamiaan kommentteja. Raukat paineessa haukkuvat autoja joilla tullaan tulevaisuudessa kulkemaan ja se on väistämätön tosi asia. Hauska huomata kun diesel autoilijat seisottavat kalustoaan pihallaan ilman polttoainetta ja katselevat naama mutrulla kun naapuri sähköautolla ajelee iloisena menemään ja jopa vielä vilkuttaa nokivasaran omistajalle.
Ottakaa vaan selvää missä lähin romuttamo sijaitsee, sillä sinne tulee nokivasaroidenne tie johtamaan ja tuuditetaan ikuiseen unholaan saastuttajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dieselmoottori on muutettavissa biokaasulla toimivaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ja sitten? Nyt olikin kyse dieselautoista, ei biokaasuautoista. Se luetun ymmärtäminen on ihan kiva taito.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos huomiosta. Diesel tuottaa vähemmän CO2 kaasuja kuin vastaavan kokoiset bensakoneella. Ongelmaksi on todettu typpioksidi ja hiukkaspäästöt varsinkin taajamissa, joiden takia niissä on nykyisin ne urea pakokaasujen puhdistussysteemit isoissa dieseleistä esim rekat ja traktorit.
Valta esim on kehitellyt myös biokaasutraktoria, sitähän voisi sitten tankkailla tunkion vieressä kotimaisesta biokaasusäiliöstä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nii ja sitten? Ei ollut edelleenkään kyse tässä alaketjussa biokaasuautoista, eikä hiukkaspäästöistä. On se vaan melko vaikeaa ymmärtää lukemaansa tekstiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko yhtään miettinyt sitä paljonko se diesel on tuottanut päästöjä ennen kuin se on tankissa josta se jatkaa moottoriin päästelemään lisää?
Oletko yhtään miettinyt paljonko se eläin, kasvi ym. on tuottanut päästöjä ja paljonko jalostus/ jakelu tuottaa päästöjä ennen kuin se on traktorin tankissa josta se jatkaa matkaa taas päästelemään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (187)

Uutisvirta

13:45
Lapsen ei tarvitse opettaa itseään, muistuttaa Opetushallitus – Opetusneuvos teroittaa opettajien roolia: "Kaiken pitää olla suunniteltua"
12:22
Ylitornion asuntopalon sytyttäjäksi epäilty ja uhri ex-pariskunta, asunnossa oli sylilapsi
11:55
Kaleva oikaisee
11:34
Piikkimattokaan ei pysäyttänyt poliisia pakenevaa rattijuoppoa, pakomatka loppui vasta ojassa – Varkaudet ja rattijuopot työllistivät poliisia viikonloppuna Rovaniemellä
11:22
Palestiinalaiset asemiehet pyrkivät Gazan rajan yli – Israelin armeija avasi tulen
11:04
Poliisi löysi Torniosta varastetun pakettiauton – varas jäi kiinni Kemissä ajettuaan autoa päihteiden vaikutuksen alaisena
10:59
Vanhat kuvat: Kuoroesityksiä ja rock-keikkoja – Oulussa on vuosikymmenten varrella nautittu erilaisista konserteista
68
Mielikuvat, populismi ja politiikan ääripäät puhuttivat keskustalaisessa kesäillassa – Sipilä: "Maailmankirjat ovat eri asennossa kuin neljä vuotta sitten"
51
Pääministeri Rinne uskoo, että sivu suun menneet johtopaikat edesauttavat Jutta Urpilaisen pääsyä komissaariksi
47
Puheenaihe: Tarvitaanko Suomeen kaivosvero?
26
Törkeästä veropetoksesta epäilty mies pakeni nuuskalastin kanssa, oli ajaa tullimiesten päälle Tervolassa – poliisi tutkii asiaa murhan yrityksenä
25
Vuodetut asiakirjat luovat karun kuvan sopimuksettoman brexitin vaikutuksista – Britanniaa saattaa uhata pula polttoaineesta, ruuasta ja lääkkeistä
16
Sammaltien muuttaminen yleiskaavassa työpaikka-alueeksi huolettaa asukkaita – "Uusia rakennuslupia voi nykytilanteessa saada, mutta hakijaa informoidaan yleiskaavasta, ympäröivästä alueesta ja siihen liittyvistä riskeistä"
11
Luonnonnurmikenttä on ympäristöystävällisin vaihtoehto Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: 
Maan pohjois- ja länsiosassa etelätuuli on voimakasta aamulla ja aamupäivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hoitajien palkkoja pitää leikata

Tuollaisia juttuja tulee, kun tietyt ihmisrymät ei käytä kondomia Lue lisää...
Skeptikko

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image