Kotimaa

Kolumni: Suomi kehitti kevytautoista päänsäryn EU:lle – Sanna Marinin jarruliike oli ainoa oikea

Auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen. KUVA: ERIIKA AHOPELTO
Kotimaa 29.8.2019 14:21
Kari Pitkänen

EU on lähettänyt Suomelle kirjeitse kaksi vakavaa huomautusta kevytautoista. Ensimmäinen saapui syyskuussa 2018, uusin 1. elokuuta tänä vuonna.

Kummankin kirjeen sävy on ollut ankara: suomalainen hanke henkilöautojen nopeuden rajoittamisesta 60 kilometriin ja niille kaavaillusta ajo-oikeudesta rikkoo EU:n ajokorttidirektiiviä 2006/126/EY, aiheuttaa uusia turvallisuus- ja ympäristöongelmia ja vääristää ajoneuvomarkkinoita tavalla, jota EU ei voi jäsenmaaltaan hyväksyä.

Suomi "pitää keskusteluyhteyttä yllä" ja "ottaa huomautukset vakavasti", kuten ministeriön ja Traficomin viranhaltijat määrittelivät. Liikenneministeri Sanna Marin veti kuitenkin jarrut päälle ja ilmoitti, että koko laki voidaan joutua perumaan.

Se lienee ainoa oikea reaktio. Muuten meillä ollaan Unkarin ja Puolan tiellä EU-määräyksiin suhtautumisessa.

Kevytautolaki on edellisen hallituksen lempihanke, johon moni suosionkipeä poliitikko hurahti liikoja kyselemättä. Vaikka itsekään en erityisesti nykyisiä mopoautoja rakasta, ihmettelen silti, miten kevytmielisesti lainsäätäjät ovat pitkin matkaa suhtautuneet EU:n kritiikkiin ja huomautuksiin. Liikenneturvan ja monen muun varoitukset jätettiin tietoisesti huomioimatta.

EU:n mukaan uudet teiniautot on väärin luokiteltu T1-traktoriluokan ajoneuvoiksi, eikä niitä näin ollen saa mitenkään ajaa kevyiden nelipyörien AM-ajokortilla. Kevytautot ovat moottoriajoneuvoja, joihin on sovellettava tämän luokan omia sääntöjä.

Traficomia on huomautettu nopeudenrajoittimen teknisistä riskeistä ja virittelyn vaaroista. Sen perusteella, mitä itse olen asiaan tutustunut, juuri tämä seikka vaikuttaa kaikkein helpoimmin ratkaistavalta ongelmalta.

Kevytautoja vastaan ovat lobanneet paitsi kotimaiset toimijat, myös Italian ja Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen jälkeen uusia kevytautoja kaivattaisiin kohta muuallakin Euroopassa. Tällaisia markkinahäiriöitä ei juuri nyt haluta.

Sanna Marin veti jarrut päälle ilmoitti, että koko laki voidaan perua. Muuten tällä oltaisiin pian Unkarin ja Puolan viitoittamalla tiellä.

MAINOS

Kommentoi

Kevytauto on hyvä kaupunkiajoneuvo nuorisolle , sillä ei jää taajama-alueella henkilöautokuskien jalkoihin ja myös poispääsy sauvoilla huitovien kävelijöitten , kiroilevien pyöräilijöitten ja rollaattorimummojen ulottuvilta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuoret eivät tarvi kevytautoja, laiskasti liikkuvat nytkin. 15-vuotiaista nuorista moni on vielä henkisesti lapsen tasolla, auton ajaminen vaatii henkistä kypsyyttä ja arviointikykyä, ne tulevat iän mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikista vaarallisin koulujenkin läheisyydessä on mopoauto jota myös voi virittää. Ei mitään hätäjarrutus tai muita turvavarusteita. Lisäksi vetää vaarallisia jonoja.Matkustajille mopoauto ihan kiljotiini. Kevytauton maXnopeus 80 een ja ei kysellä mopoautovalmistajilta mitään. Pelkkää lobbareitten hopötystä johon Eu kyllä lankeaa kun sopivasti rahaa liikkuu joihinkin salaisiin puroihin. FINEXIT pitäs tehä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyin perustein kannatat Finexit'iä. Suomessa ei apinoida brittejä, Brexit vie Iso-Britannian talouden taantumaan. Suomen ja koko Euroopan talouteen Brexit vaikuttaa myös kielteisellä tavalla. Nyt on tulossa kovabrexit eli EU-ero ilman sopimusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Vääristää ajoneuvomarkkinoita" tarkoittaa sitä, että surkeita kertakäyttötyyppisiä ranskalaisia ylikalliita lasikuitu koppeja ei enään myytäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parhaiten lobbaa se saa EU:n taakseen ja mitä ihmeellisintä mediatkin puolustaa ihan mitä tahansa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19.1.
Henkilöauto ja rekka kolaroivat Simon Maksniemessä – yksi henkilö loukkaantui
19.1.
Ulkomaat sopivat aseidenvientikiellosta Libyaan – Huippukokouksessa linjattiin myös, etteivät ulkopuoliset sotkeudu enää Libyan taisteluihin
19.1.
Rentous puuttuu OLS:n otteista – "Kestää aina aikansa, ennen kuin saamme rivejä kasattua"
19.1.
Varusmiesliitto on puolustusministeri Kaikkosen kanssa samaa mieltä: Kutsunnat pitäisi kohdistaa koko ikäluokkaan
19.1.
Aerobic-mestari Tuuli Matinsalolla riittää yhä kysyntää – fyysisestikin rankka Selviytyjät oli mieleenpainuva kokemus
19.1.
Aalto hyppäsi maailmancup-kauden parhaan sijoituksensa – Puolan Kubacki voitti kireän kärkikamppailun
19.1.
Lämpötila sahaa ensi viikollakin nollan molemmin puolin – maanantai-iltana Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa myrskyää

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa länsituuli on voimakasta iltayöllä, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus suunnittelee uutta aktiivimallia

144 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Olette pahansuopia

Olen samaa mieltä. Moukilta puuttuu alkeellisimmatkin käytöstavat ja sivistys. Kateellisia riittää, jos joku on elänyt k... Lue lisää...
Sylva L

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image