Kotimaa

Kolumni: Suomi kehitti kevytautoista päänsäryn EU:lle – Sanna Marinin jarruliike oli ainoa oikea

Auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen. KUVA: ERIIKA AHOPELTO
Kotimaa 29.8.2019 14:21
Kari Pitkänen

EU on lähettänyt Suomelle kirjeitse kaksi vakavaa huomautusta kevytautoista. Ensimmäinen saapui syyskuussa 2018, uusin 1. elokuuta tänä vuonna.

Kummankin kirjeen sävy on ollut ankara: suomalainen hanke henkilöautojen nopeuden rajoittamisesta 60 kilometriin ja niille kaavaillusta ajo-oikeudesta rikkoo EU:n ajokorttidirektiiviä 2006/126/EY, aiheuttaa uusia turvallisuus- ja ympäristöongelmia ja vääristää ajoneuvomarkkinoita tavalla, jota EU ei voi jäsenmaaltaan hyväksyä.

Suomi "pitää keskusteluyhteyttä yllä" ja "ottaa huomautukset vakavasti", kuten ministeriön ja Traficomin viranhaltijat määrittelivät. Liikenneministeri Sanna Marin veti kuitenkin jarrut päälle ja ilmoitti, että koko laki voidaan joutua perumaan.

Se lienee ainoa oikea reaktio. Muuten meillä ollaan Unkarin ja Puolan tiellä EU-määräyksiin suhtautumisessa.

Kevytautolaki on edellisen hallituksen lempihanke, johon moni suosionkipeä poliitikko hurahti liikoja kyselemättä. Vaikka itsekään en erityisesti nykyisiä mopoautoja rakasta, ihmettelen silti, miten kevytmielisesti lainsäätäjät ovat pitkin matkaa suhtautuneet EU:n kritiikkiin ja huomautuksiin. Liikenneturvan ja monen muun varoitukset jätettiin tietoisesti huomioimatta.

EU:n mukaan uudet teiniautot on väärin luokiteltu T1-traktoriluokan ajoneuvoiksi, eikä niitä näin ollen saa mitenkään ajaa kevyiden nelipyörien AM-ajokortilla. Kevytautot ovat moottoriajoneuvoja, joihin on sovellettava tämän luokan omia sääntöjä.

Traficomia on huomautettu nopeudenrajoittimen teknisistä riskeistä ja virittelyn vaaroista. Sen perusteella, mitä itse olen asiaan tutustunut, juuri tämä seikka vaikuttaa kaikkein helpoimmin ratkaistavalta ongelmalta.

Kevytautoja vastaan ovat lobanneet paitsi kotimaiset toimijat, myös Italian ja Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen jälkeen uusia kevytautoja kaivattaisiin kohta muuallakin Euroopassa. Tällaisia markkinahäiriöitä ei juuri nyt haluta.

Sanna Marin veti jarrut päälle ilmoitti, että koko laki voidaan perua. Muuten tällä oltaisiin pian Unkarin ja Puolan viitoittamalla tiellä.

MAINOS

Kommentoi

Kevytauto on hyvä kaupunkiajoneuvo nuorisolle , sillä ei jää taajama-alueella henkilöautokuskien jalkoihin ja myös poispääsy sauvoilla huitovien kävelijöitten , kiroilevien pyöräilijöitten ja rollaattorimummojen ulottuvilta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuoret eivät tarvi kevytautoja, laiskasti liikkuvat nytkin. 15-vuotiaista nuorista moni on vielä henkisesti lapsen tasolla, auton ajaminen vaatii henkistä kypsyyttä ja arviointikykyä, ne tulevat iän mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikista vaarallisin koulujenkin läheisyydessä on mopoauto jota myös voi virittää. Ei mitään hätäjarrutus tai muita turvavarusteita. Lisäksi vetää vaarallisia jonoja.Matkustajille mopoauto ihan kiljotiini. Kevytauton maXnopeus 80 een ja ei kysellä mopoautovalmistajilta mitään. Pelkkää lobbareitten hopötystä johon Eu kyllä lankeaa kun sopivasti rahaa liikkuu joihinkin salaisiin puroihin. FINEXIT pitäs tehä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyin perustein kannatat Finexit'iä. Suomessa ei apinoida brittejä, Brexit vie Iso-Britannian talouden taantumaan. Suomen ja koko Euroopan talouteen Brexit vaikuttaa myös kielteisellä tavalla. Nyt on tulossa kovabrexit eli EU-ero ilman sopimusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Vääristää ajoneuvomarkkinoita" tarkoittaa sitä, että surkeita kertakäyttötyyppisiä ranskalaisia ylikalliita lasikuitu koppeja ei enään myytäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parhaiten lobbaa se saa EU:n taakseen ja mitä ihmeellisintä mediatkin puolustaa ihan mitä tahansa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

18:07
Rajavartiolaitoksen uudeksi päälliköksi esitetään Pasi Kostamovaaraa – nimitys tarkoitus tehdä perjantaina
18:00
”Suru on myös kaunis tunne” – Tytär-tanssiteoksessa Kaisa Rundelin ja Taina Ala-Ketola käsittelevät suhdettaan isään, joka oli läsnä, mutta poissa Tilaajille
17:33
Kokoomus jättää välikysymyksen: "On päätetty menolisäyksistä, joille ei ole tulopuolella katetta"
17:26
Etiopian ME-nainen Genzebe Dibaba jää pois MM-Dohasta
17:18
Omakotitalossa syttyi tulipalo Sodankylän Vuotsossa – palo huomattiin Rajavartioston helikopterista
17:00
Aika on py­säh­ty­nyt, mutta voi myös ajaa kaiken ohi – Andreas Ala­ries­ton mökki uinuu ja ra­pis­tuu So­dan­ky­län Vuot­sos­sa Tilaajille
16:59
Siltatyömaa hidastaa liikennettä Pohjantiellä lähes kahden vuoden ajan – järjestelyn ensimmäisinä päivinä odotettavissa ruuhkaa
81
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
55
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
44
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys
42
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
41
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
33
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
33
Rehnin madonluvut poikivat heti rajun ehdotuksen keskustan riveistä: Massiivinen 50 miljardin euron velkaelvytyspaketti – Kärnä valmis harkitsemaan valtion omaisuuden myyntejä uudestaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image