Kotimaa

Kolumni: Suomi kehitti kevytautoista päänsäryn EU:lle – Sanna Marinin jarruliike oli ainoa oikea

Auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen. KUVA: ERIIKA AHOPELTO
Kotimaa 29.8.2019 14:21
Kari Pitkänen

EU on lähettänyt Suomelle kirjeitse kaksi vakavaa huomautusta kevytautoista. Ensimmäinen saapui syyskuussa 2018, uusin 1. elokuuta tänä vuonna.

Kummankin kirjeen sävy on ollut ankara: suomalainen hanke henkilöautojen nopeuden rajoittamisesta 60 kilometriin ja niille kaavaillusta ajo-oikeudesta rikkoo EU:n ajokorttidirektiiviä 2006/126/EY, aiheuttaa uusia turvallisuus- ja ympäristöongelmia ja vääristää ajoneuvomarkkinoita tavalla, jota EU ei voi jäsenmaaltaan hyväksyä.

Suomi "pitää keskusteluyhteyttä yllä" ja "ottaa huomautukset vakavasti", kuten ministeriön ja Traficomin viranhaltijat määrittelivät. Liikenneministeri Sanna Marin veti kuitenkin jarrut päälle ja ilmoitti, että koko laki voidaan joutua perumaan.

Se lienee ainoa oikea reaktio. Muuten meillä ollaan Unkarin ja Puolan tiellä EU-määräyksiin suhtautumisessa.

Kevytautolaki on edellisen hallituksen lempihanke, johon moni suosionkipeä poliitikko hurahti liikoja kyselemättä. Vaikka itsekään en erityisesti nykyisiä mopoautoja rakasta, ihmettelen silti, miten kevytmielisesti lainsäätäjät ovat pitkin matkaa suhtautuneet EU:n kritiikkiin ja huomautuksiin. Liikenneturvan ja monen muun varoitukset jätettiin tietoisesti huomioimatta.

EU:n mukaan uudet teiniautot on väärin luokiteltu T1-traktoriluokan ajoneuvoiksi, eikä niitä näin ollen saa mitenkään ajaa kevyiden nelipyörien AM-ajokortilla. Kevytautot ovat moottoriajoneuvoja, joihin on sovellettava tämän luokan omia sääntöjä.

Traficomia on huomautettu nopeudenrajoittimen teknisistä riskeistä ja virittelyn vaaroista. Sen perusteella, mitä itse olen asiaan tutustunut, juuri tämä seikka vaikuttaa kaikkein helpoimmin ratkaistavalta ongelmalta.

Kevytautoja vastaan ovat lobanneet paitsi kotimaiset toimijat, myös Italian ja Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen jälkeen uusia kevytautoja kaivattaisiin kohta muuallakin Euroopassa. Tällaisia markkinahäiriöitä ei juuri nyt haluta.

Sanna Marin veti jarrut päälle ilmoitti, että koko laki voidaan perua. Muuten tällä oltaisiin pian Unkarin ja Puolan viitoittamalla tiellä.

MAINOS

Kommentoi

Kevytauto on hyvä kaupunkiajoneuvo nuorisolle , sillä ei jää taajama-alueella henkilöautokuskien jalkoihin ja myös poispääsy sauvoilla huitovien kävelijöitten , kiroilevien pyöräilijöitten ja rollaattorimummojen ulottuvilta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuoret eivät tarvi kevytautoja, laiskasti liikkuvat nytkin. 15-vuotiaista nuorista moni on vielä henkisesti lapsen tasolla, auton ajaminen vaatii henkistä kypsyyttä ja arviointikykyä, ne tulevat iän mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikista vaarallisin koulujenkin läheisyydessä on mopoauto jota myös voi virittää. Ei mitään hätäjarrutus tai muita turvavarusteita. Lisäksi vetää vaarallisia jonoja.Matkustajille mopoauto ihan kiljotiini. Kevytauton maXnopeus 80 een ja ei kysellä mopoautovalmistajilta mitään. Pelkkää lobbareitten hopötystä johon Eu kyllä lankeaa kun sopivasti rahaa liikkuu joihinkin salaisiin puroihin. FINEXIT pitäs tehä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyin perustein kannatat Finexit'iä. Suomessa ei apinoida brittejä, Brexit vie Iso-Britannian talouden taantumaan. Suomen ja koko Euroopan talouteen Brexit vaikuttaa myös kielteisellä tavalla. Nyt on tulossa kovabrexit eli EU-ero ilman sopimusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Vääristää ajoneuvomarkkinoita" tarkoittaa sitä, että surkeita kertakäyttötyyppisiä ranskalaisia ylikalliita lasikuitu koppeja ei enään myytäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parhaiten lobbaa se saa EU:n taakseen ja mitä ihmeellisintä mediatkin puolustaa ihan mitä tahansa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:18
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden aikana maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
15:06
Onnettomuuksia nelostiellä: Henkilöauto törmäsi tolppaan Tupoksessa ja Iissä sattui peräänajo
14:38
Iivo Niskanen haki Olokselta tuplan – voittovaihde löytyi myös vapaalla
14:00
Nordean pankkipalvelut toimivat jälleen normaalisti, käyttökatko on ohitse
13:33
Tuore tutkimus: Suomalaiset olivat ylivertaisia talvisodassakäynnissä toisen maailmansodan aikaan, varusteita ja taktiikkaa oli kehitetty sisällissodan jälkeen
13:16
Kahavilla: Potnia Artisan Cafe Roasterin Emily Wong tekee kahvista taidetta nyt uusissa tiloissa Myllyojalla
12:13
Parisuhde vähentää juomiskertoja ja alkoholin riippuvuusoireita – tutkimuksen mukaan varsinkin humalahakuinen juominen vähenee, mutta vain miehillä
86
Oulun yliopisto ei ole halvalla ja helposti siirrettävissä – ja mitä tehdään tyhjiksi jäävillä neliöillä? Lukijalta
55
Puheenaihe: Pitääkö Oulun lyseo korjata kouluksi? "Meillä ei ole varaa hylätä tanakkaa ja tervettä koulurakennusta"
47
Hätäisimmät demarit antaisivat Antti Rinteelle jouluun asti aikaa – puolue on nyt historiallisessa kannatuskuopassa
41
Postikiistan ratkominen jatkuu tänään – Useat tukilakot uhkaavat pysäyttää Postin lähetysten käsittelyn ja kuljetuksen maanantaina
13
Nordean kortit ja verkkopankki pois pelistä osan sunnuntaista – asiakkaita kehotetaan varaamaan käteistä
13
Parisuhde vähentää juomiskertoja ja alkoholin riippuvuusoireita – tutkimuksen mukaan varsinkin humalahakuinen juominen vähenee, mutta vain miehillä
12
Kahdeksan tehopisteen kakkosketju antoi vihdoin tulitukea Kärppien ykkösnyrkille – Kolmen pisteen iltaa viettänyt Jussi Jokinen: "Se oli tämän illan suurin juttu"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

223 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kuka ne työntekijöiden palkat neuvottelee? Ei ainakaan ytk Lue lisää...
Noo

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.11.

Fingerpori

16.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image