Kotimaa

Kolme kii­na­lais­yh­tiö­tä mukaan rakentamaan Vesterbackan Tallinnan tun­ne­li­han­ket­ta

Liikemies Peter Vesterbacka toimii Tallinnan ja Helsingin välisen tunnelin puuhamiehenä. KUVA: Timo Marttila
Kotimaa 12.7.2019 9:31
Virpi Niemistö, Reuters

Suomen ja Viron välille merenalaista rautatietunnelia suunnitteleva Finest Bay Area Development on allekirjoittanut aiesopimuksen kolme kiinalaisyhtiön kanssa tunnelin rakentamisesta.

Nämä yhtiöt ovat asiasta perjantaina uutisoineen Reutersin mukaan China Railway International Group, China Railway Engineering Company ja China Communications Construction Company.

– Nämä kumppaniyhtiöt ovat maailman suurimpia omilla erikoisaloillaan, sanoo tunnelihankeyhtiön Finest Bay Developmentin Peter Vesterbacka, joka toimii hankkeen vetäjänä.

Yhtiöt osallistuisivat tunnelin rakentamiseen ja lopulliseen suunnitteluun.

Westerbackan mukaan uudet kumppanit ovat tarpeen, koska Suomella ja Virolla on rajatut resurssit tunneli- ja nopeiden junien teknologiassa.

Finest Bay Area Development ilmoitti jo helmikuussa saaneensa sovittua 15 miljardin euron rahoituksen tunnelille kiinalaisen Touchstone Capital Partners (TCP) -sijoitusyhtiön kanssa.

Suomessa kiinalaisten mukaantulo hankkeeseen on herättänyt keskustelua motiiveista.

Kiinalaisten ratahankkeeseen kohdistuneen kiinnostuksen taustalla on nähty muun muassa suunnitelmia uudesta ”Jääsilkkitiestä”. Se yhdistäisi Kiinan Eurooppaan Jäämeren kautta.

Vesterbackan ajamaa jättihanketta on myös arvosteltu epärealistiseksi. Esimerkiksi Viron hallitus ei ole vakuuttunut siitä, täyttääkö projekti erikoiskaavamenettelyn edellytykset.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (51)

Tunneli suomenlahden alitse Viroon on täysin vailla taloudellista pohjaa. Siihen laitetut rahat eivät koskaan tule takaisin. Kun kiinalaiset raharikkaat sen oivaltavat, että heitä on harhautettu niin he sulkevat rahoituksen. Sen jälkeen se kaatuukin meidän ja Viron veronmaksajien päälle. Sitä velkaa maksetaan vuosikymmeniä tulevaisuuteen. Jäämeren rautatiestä pidettiin täällä kovastikin melua, kunnes todettiin sen olevan täysin kannattamaton rakentamisen kohde. Suomenlahden alittava tunneli on vielä tätäkin hölmömpi rakentamisen yritys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Positiivinen juttu. Mm. Tunnelin kautta yhdityy kaksi ns. pikkuista kaupunkia. Tunnelin kautta saadaan myös kaksi lentokentää lähekkäin. Seuraus siitä, hintakilpailu lisääntyy ja sitä kautta edullisemmat lennot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnelia tuskin tulee.

Kannattavaksi tunnelia ei saa millään. Tässä onkin kyseessä enemmän politiikkaa, mikä torppaa homman - toivottavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnelin saa helpostikin kannattavaksi ja jopa venäläiset tulevat tunnelia käyttämään todella paljon. Politiikka tässä ei onneksi ole yhtään mukana vaan yksityiset kerrankin jotka saavat enemmän valmista, kuin valtiot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli tuo tunnelin rakentaminen Suomen ja Viron välille käynnistyy niin se putoaa veromaksajain syliin ja meidän kaikkien maksettavaksi. Taloudellisessa mielessä se on täysin kannattamaton hanke. Tuohon tunneliin ei koskaan saada niin paljoa liikennettä, että käyttömaksuin sen rakentamisen kustanukset eivätkoskaan tule takaisin. Eivät suotta Virolaiset epäile tunnelin rakentamisen järkevyyttä ja siihen liittyviä poliittisia kytköksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puuha-Petterin nupissa ei kaikkia pultteja ole ehkä kiristetty.

Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi sitä, että kierroskonettakin voi uhata ryntäys ylikierroksille....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suunnitelma on muuten varteenotettava paitsi niiltäosin että Suomi ja/tai EU muka luovuttaisivat missään olosuhteissa tuollaisen strategisen infran kommunistisen Kiinan hallintaa ja/tai omistukseen.

Koko ajatus on täysin mieletön. Kas kun ei Venäjälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä taas kiehun kateellisuudesta sillä Oulu jää jälleen ilman uudistuksia, kunHelsinkiin rakennetaan tuo mahtava tunneli. Tosin ehkä se on parempi ettei Ouluun tehdä mitään nykyaikaista ja varsinkaan sellaista joka maailmalla huomioitaisiin, sillä mehän olemme kiinnostuneita vain siitä, ettei mitään uutta saa koskaan tehdä. Tosin ketä nyt kiinnostaisi tällaisen tuppukylän tekemiset täällä keskellä ei mitään josta joka paikkaan aivan liian pitkä matka. Eihän täällä ole edes teollisuutta joka voisi mitään ratoja saatikka tunneleita hyödyntää, eikä tänne ole tuontia, kuin muutaman rekallisen verran vuodessa eli senkin voi helposti kuljettaa tuolta sivistyneemmästä maailmasta tänne periferiaan.
Kuitenkin olen järjettömän kateellinen jopa sille kuljettajalle joka saa tänne tavaraa rahdata ja varsinkin kun pääsee sen hakemaan alueelta joka elää nykyaikaa. Kateellisempi haluaisin olla Oulusta toisille, mutta kun täällä ei ole mitään kadehdittavaa. Pääasia kuitenkin on, että saan olla sairaan kateellinen kaikille toisille ja varsinkin asioille jotka minua ei millään tavalla kosketa, kuten esim. tuo mahtava junatunneli Tallinnaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Terveisiä vaan sinne kehäkolmosen sisäpuolelle purkaus on niin Suomalaista ja korostaa sitä itsekkyyttä oikeaa kateutta, mitä siellä puhtaimmillaan riittää, hävetkää, mutta samaa kansaahan tässä ollaan, joten ymmärrän senkin. Täysin turhaa rakentaa tunnelia Tallinnaan, joka on jo kyllä kansainvälinen kaupunki Helsinkiin verrattuna, ihan tosissaan siellä näyttää Helsingissä olevan 300 miljardia maksaa, se on 300 000 miljoonaa euroa, puhutaan kuin ei muuta maassa olisi. Maailman laajuisesti Helsinki on oikeasti pikku kaupunki, kaupunginosa, kuten kotikaupunkini Kuopio, ihan samanlainen kyläpahanen, eikä sinne kukaan halua, Helsinkiin, tulee vain ylpeäksi, Oulu on Helsinkiläisille näköjään jokin pakkomielle ja kilpailija.
Paras junayhteys Etelä Eurooppaan on jo olemassa Ruotsin kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerro koska Oulun keskustasta on Helsinki tullut? Nyt näytit juuri sen mistä kommentissani kerroin eli näytti osuvan uppoavan täydellisesti. Mikä kumma kateellisuus Helsinkiä kohtaan meillä oululaisilla oikein on, koska se tuntuu olevan jo sairaus eräiden kommentoijien keskuudessa ja aina ne samat jotka tuota kateellisuuttaan tuo julki sinä ja moni muu.
Huomasitko miten hyvin osasi tuoda julki meidän oululaisten tunnetilan asioihin jonka sinä nyt kommentillasi tulit täydentämään.
Kovin vaikeea ei ole meitä oululaisia saada näyttämäänhölmöyttään näiilä palstoilla varsinkin kun hiukan antaa kipinää tuuleen.
Koita nyt kuitenki päästä irti tuosta Helsinki kateellisuudestasi ja yritä näyttää meille oululaisille ja muillekin hiukan sivistyneempää kuvaa itsestäsi ja Oulusta, jookosta? Nythän ei ole pelkästään kyse mistään junayhteydestä Eurooppaan, vaan ainoastaan junayhteydesta Helsingistä Tallinnaan joka siis kuljettaisi autoja, Semiä ja matkustajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kateellinen Helsingistä? Eihän se ole yhtään sen kummoisempi Oulun mittakaavassa - siis kaupunki, joka haluaisi olla huomattavasti rahkeitaan suurempi - kuin Helsinki, joka haluaisi olla todellinen suurkaupunki. Metropoli? No huh huh.. Asuin aikoinaan metropolissa ja niitä kaupunkeja ei maailmassa montaa ole. Mikä ihmeen mammuttitauti näitä oulujen ja helsinkien asukkeja ja päättäjiä vaivaa? Ei ne kaupungit muutamalla tornitalolla tai jollain tunnelilla isoiksi muutu. Korkeintaan henkinen heppi saattaa jollain hieman nousta, niin kummallista kun se onkin. "Mun kaupunki on suurempi kuin sun..". Poikasten hiekkalaatikkoleikkejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitähän minäkin tässä ihmettelen, että miten me oululaiset voimme olla kaikesta kateellisia.
Minä asun ja olen asunut 40 vuotta metropolissa, tosin kesät Oulussa mutta kuitenkin ja ei voi kuin ihmetellä tämän kaupungin ja kaupunkilaisten aivoituksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jääsilkkitie... ööö Ruotsin tai Venäjän kautta. On kai tuo sekaisin? Paljonkohan verorahoja tähän menew?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti olet sen verran kujalla ettet tiedä, että Venäjä aikoo rakentaa uuden moottoritien maansa läpi Kazastaniin ja siitä Kiinaan. Berliinistä alkava ns. silkkitie kulkisi Puolan ja Valko- Venäjän kautta Venäjälle ja siitä Kazastanin kautta Kiinaan. Tuo reitti avaisi Tallinnatunnelin kautta Suomelle todella helpon reitin sekä itään, että länteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutama hakusana googleen ja ymmärrätte kiinan motiivit:
Vyö ja tie
Made in china 2025

Ei hyvä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksityiset saavat maksaa tämän mielettömän hankkeen.
Paras yhteys Eurooppaan olisi Tornion ja Haaparannan kautta ratayhteyden korjaus, Helsinki jäisi kyllä syrjään, mutta laivatukirahathan sinne menee!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän kytekytyy jäämeren ratahanke. Oulussa pitäisi alkaa jo kaavoittaa keskustan ohittavaa ratalinjaa hurjasti kasvavalle rahtiliikenteelle. Jonnekin tuonne Kiiminki-Jääli väliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, mutta Putinhan on hyvää pataa kiinalaisten kanssa,että kuka ne tunnelit itseasiassa loppupeleissä rahoittaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin,saadaan senjälkeen nopeasti Helsingistä uusi Krimi,mikä olis helkkarin hyvä,lähtee kettutyttöporukat sen jälkeen maasta.

Heja Trump ja Putin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä ennen on pohjoinen lahjoitettu venäläisille ja päästään yhdestä riippakivestä eroon ja kettutytöt lahjoitetaan sitä ennen pohjoiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (51)

Uutisvirta

18:00
Oulun ainoa keltakoivu ja mänty, jonka käpyihin hiiret piiloutuivat – Jenni Miettunen tuntee Hupisaarten mielenkiintoiset puut Tilaajille
17:56
Superlupaus Laura Lahtinen kauhoi Suomen ennätyksen sivulajissaan
17:29
Limingantien tietyömaiden kohdalla liikenne on sujunut pääosin hyvin, mutta kaikki eivät ymmärrä kääntymiskieltoa Kempeleentielle
16:59
Pelastuslaitos hälytettiin Kemissä rakennuspalon sammutustehtäviin – paljastui liedellä käryäväksi ruoaksi
16:39
Niittokoneesta lentänyt kipinä sytytti maaston palamaan Siikalatvalla – alkusammutus auttoi palon rajaamisessa
16:15
Kahden kantasuomalaisen nuoren epäillään pahoinpidelleen kaksi ulkomaalaistaustaista nuorta Kajaanissa
15:48
Poliisi kertoo lisätietoa Luumäen kuolonkolarista: henkilöauto pysähtyi todennäköisesti matkustajien erimielisyyksien takia
108
Polttoainetta 100 litraa tunnissa ja noin 4000 katsojaa – Tractor Pullingin SM-sarjan viides osakilpailu pidettiin Tyrnävällä
53
Puheenaihe: Onko Suomi kallis matkailumaa suomalaisille? Matkailu- ja ravintolapalvelujen edusmies Timo Lappi: Alkoholin verotus suomalaisissa ravintoloissa on EU-maiden kireintä
50
IS: Tuomas Enbuske kertoo, miksi kolaroi sähkötolppaan Sievissä
46
Miksi ihmiset nousivat henkilöautosta keskellä tietä? – Poliisi kertoo tänään lisää Luumäen kolarista, jossa kaksi jäi rekan alle ja kuoli
30
Vain kuningatar Elisabet saa syödä joutsenia Britanniassa – hovi pitää tiukasti kiinni hullunkurisista perinteistään
30
HS: Venäjä pohti Karjalan palauttamista Suomelle vuonna 1991 – "Venäjän mukaan alueellisia ongelmia oli niin Krimillä kuin Karjalassakin"
16
Kaakkurissa juostaan portaita ja poljetaan maastossa – Liikuntamaassa riittää treenaajia, vaikka alue ei ole vielä läheskään valmis

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio ja Tervola.

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Etelä-Lapissa.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hakkaraisen Teuvo on kyllä aika äijä sanon minä

Ei varmaankaan löydy.. Jos Teuvon varassa on yhteiskunnan ja eduskunnan päätökset niin sama lähteä ruotsiin. Miehellä o... Lue lisää...
Vanhus48

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image