Kotimaa

Kiertotalous voi vähentää saasteita ja luoda halvempia tuotteita – EU hakee tehokkaampaa kierrätystä ja muutosta kulutukseen

Kierrätyksen lisäksi kiertotalous tarkoittaa sitä, että tuotteista tehdään pitkäikäisiä ja osaa tavaroista ennemmin vuokrataan kuin omistetaan. KUVA: Heikki Westergård
Kotimaa 12.7.2019 15:02
Ossi Rajala

Kiertotalous auttaisi torjumaan ilmastonmuutosta ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä.

Tätä korosti Tukholman ympäristöinstituutin asiantuntija Per Klevnäs Helsinkiin kokoontuneille EU:n ympäristöministereille perjantaina. EU:n ympäristöministerit keskustelivat perjantaina epävirallisessa kokouksessaan kiertotaloudesta.

– Voitaisiinko ihmiskunnan perustarpeet täyttää vähemmällä materiaalimäärällä? Maailmalla käytetään miljardeja tonneja materiaaleja vuosittain. Esimerkiksi teräksen, alumiinin, sementin ja muovin tuotanto aiheuttavat paljon ilmastopäästöjä, Klevnäs puhui ministerikokoukselle.

Klevnäs painotti puheessaan, että kiertotalous mahdollistaisi vähemmän materian tuotannon. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että tuotteet ja myös raakamateriaalien tuotanto suunniteltaisiin alusta asti kierrätettäviksi.

Tukholman ympäristöinstituutin asiantuntija Per Klevnäs puhui EU-ministereille kiertotalouden mahdollisuuksista. - Materiaaleista on tehtävä kierrätettäviä, hän penäsi.

Tehokkaampi kierrätys mahdollistaisi sen, että uutta materiaalia tarvittaisiin vähemmän, mikä puolestaan Klevnäsin mukaan vähentäisi tuotannon päästöjä.

– Sähköä tarvittaisiin teollisuudessa vähemmän. Kiertotalous olisi kustannustehokasta ja siinä on taloudellisia mahdollisuuksia. Materiaaleista on kuitenkin tehtävä kierrätettäviä. Esimerkiksi teräkseen sekoitetaan kuparia, mikä haittaa sen kierrätystä, Klevnäs kertoi.

Kiertotaloutta varten tarvittaisiin niin lainsäädäntöä, investointeja, uudenlaista yritystoimintaa kuin asennemuutosta kulukseen. Kertakäyttökulutuksesta olisi päästävä eroon.

Niin terästä kuin muovia kierrätetään jo, mutta enemmän tarvitsisi tehdä.

– Ruokahävikin torjuntaan ja ravinteiden kiertoon pitäisi satsata. Myös rakentamisessa syntyy paljon hukkamateriaaleja. Kiertotalouden ulkopuolisesta tuotannosta pitäisi lisäksi tehdä mahdollisimman puhdasta, Klevnäs sanoi.

Vuokrausta omistamisen sijaan

Kiertotalous auttaisi luonnon köyhtymisen ehkäisyssä siten, että maata jäisi enemmän kasvien ja eläimien elinympäristöksi, jos maankäyttöä raakamateriaalien tuotannossa voitaisiin jopa vähentää.

Samalla vesistöjen saastuminen muoviroskalla toivottavasti vähenisi.

– Kiertotalous mahdollistais sen, että teollisuuden päästöistä saataisiin puolet pois 2050 mennessä. Kiertotalouden on kuuluttava teollisuuspolitiikkaan. Muutoksessa tarvitaan kaupunkeja, joissa suuri osa kulutuksessa tapahtuu, ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) sanoi.

Kiertotalous tarkoittaisi myös sitä, että omistamisen sijaan ihmiset vuokraisivat autoja sekä tavaroita sekä käyttäisivät erilaisia palveluita.

Osassa kaupungeissa on jo saatavilla yhteiskäyttöautoja, joita voi vuokrata.

Klevnäs nostaa yhteiskäyttöautoilun kaupunkien mahdollisuudeksi.

– Olisi taloudellista, jos autot olisivat tehokkaassa käytössä eivätkä seisoisi pitkiä aikoja käyttämättä, kuten moni auto nyt tekee. Se vaikuttaisi myös kaupunkien pysäköintitiloihin. Myös arkkitehtuurin olisi sopeuduttava muutokseen, Klevnäs sanoi.

Myös komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen (kok.) oli kutsuttu puhumaan kiertotaloudesta. Katainen kertoi kiertotaloudesta tulleen hänelle jo pakkomielle.

– Viisaalla suunnittelulla on saatava tuotteet kestävimmiksi, mikä vähentää jätteen syntymistä. Olisi lisäksi kiellettävä sana jäte ja puhuttava resursseista. Ympäristöystävällisellä suunnittelulla saadaan esimerkiksi kahvinkeittimistä, hisseistä ja teollisuusjääkaapeista sellaisia, että energiaa säästyy Ruotsin kulutuksen verran, Katainen puhui.

Meressä hajoava muovi haussa

Katainen nosti seuraavaksi haasteiksi muovipakkausten standarisoinnin kierrätystä varten sekä sen, että kehitettäisiin meressä hajoava muovi.

– Eurooppaan on luotava toimivat sisämarkkinat kierrätetyille raaka-aineille, hän lisäsi.

EU:n ympäristö-, meri ja kalastusasioista vastaava komissaari Karmenu Vella sanoi, että kiertotalous palvelee myös kuluttajia.

– Kiertotalous on hyväksi myös kuluttajille, koska se laskee hintoja. Kierrätetty materiaali on usein edullisempaa. Esimerkiksi autoteollisuudessa on säästetty rahaa kierrättämällä. Tarvitsemme kuitenkin lisää kapasiteettia kierrätykseen, jotta jätteita tai siis resursseja ei laivata Afrikkaan tai Aasiaan, Vella puhui.

Joissakin tapauksissa kierrätetyistä materiaaleista tehty tuote on kalliimpi kuin tavanomainen.

– Yritin jokin aika sitten etsiä kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä urheiluvaatteita. Ne olivat kalliimpia, koska valmistajilla ei ole riittävästi tarjolla kierrätettyjä rakka-aineita. Tarvitaan lisää kilpailua, Katainen puhui.

MAINOS

Kommentoi

Erikoista, että EU:ssa ajetaan kiertotalouden asioita eteenpäin, mutta ilmastoasioissa viivytellään. Suomi on ainoana maana, joka lähtänet asiassa tekoihin. Kiertotalous on monessa suhteen vaan luoda enemmän rahastusta ihmisiltä ja vaikutukset ilmastoon voi pitää kyseenalaisena koska kiertotaloudesta aiheutetut toimet monessa suhteen lisäävät ilmastonsuhteen haitallisia tekijöitä. Ainoa asia millä ilmastoon voi tässä asiassa vaikuttaa on, että ihmiset kuluttavat vähemmän. Ihmiset alkaisi miettimään, että tarvitsenko todellakin jotain vai voisinko jättää sen ostamatta. Se, että lähdetään miettimään kiertotaloutta niin voitaisiin lähtä miettimään millä voitaisiin kuluttaja tottumuksia muuttaa. Mutta tätähän ei EU ja yritykset halua koska voittoahan pitää saada. Yrityksillä vuosi toisensa jälkeen pitäisi kasvua nostattaa niin ilmastoasialla nyt saadaan kasvua nostettua. Kuitenkin jossain vaiheessa tulee vastaan katto ja silloin pitää ryhtyä järeisiin keinoihin. Ilmaston suhteen parempia ennen oli kun palvelut olivat lähellä mutta kustannus syistä ja voittojen maksimoimiseksi palvelut ovat kaukana ja keskitettyjä. Autoilussa myös kuten monissa muissakin aloissa kasvu on hiipunut ja ihmiset eivät uusia ja osta uusia tuotteita. Joten tehdään pakotteita ja kiristetään veroja, että saadaa ihmiset muuttamaan ajatuksia, että on pakko ostaa joku tuote.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos oikesti oltaisiin huolissaan niin miksi kaupungit suunnittelevat sähkökäyttöisten kaupunkipyörien ja potkulautojen tuomista yhteiskäyttöön. Eikö olisi järkevämpää tarjota moisia palveluja sähköttöminä eli perinteisenä mallina? Ai ei? No ei tietenkään koska tarkoitus on tehdä kommunismista muodikasta ja samallla rahastaa ihmisiä. Luonnonsuojelun ja ilmastoasian kanssa tällä ei ole juurikan tekemistä. Paitsi maailmanparantajat jotka kuvittelevat sähköpyörällä ajelun olevan ympäristöystävällisempää kun ei itse omista ajamaansa pyörää. Ympäristöystävällisintä olisi polokee akutonta pyörää iha ite!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainut mikä vähentää päästöjä on luopua ajatuksesta että joka vuosi pitää tulla 10% kasvua lisää. Toinen asia on ihmisten määrän vähentäminen pikkuhiljaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kulutuksen vähentäminen on kolmas, mutta yritykset ja hallituksissakin miettivät vaan miten ostovoimaa saadaan nostettua. Jos Eu haluaa olla vaikuttamassa niin sen pitäisi talouteen katsoa, että ihmisiä tuetaan kunnolla, että vähäpäästöisyyteen siirtyvät. Nyt vähä päästöiset ratkaisut ei saa tukea vaan taloutta ja kaupallista pyrkimyksiä olevat keinot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:05
Nyt on suurin riski ajaa hirvikolari – Oulu oli hirvivahinkojen määrässä sijalla 20
13:42
41 prosenttia pyöräilijöistä käyttää pyöräilykypärää, selvitti Oulun kaupunki – käyttö kasvanut erityisesti kahden viime vuoden aikana
13:37
Hongkongin mielenosoitusten pelätään kärjistyvän veriseksi yhteenotoksi – Poliisi pitää mielenosoittajia loukussa oppilaitoksessa
13:34
HS: Maajoukkueen alppihiihtovalmentajana toimineelle syytteet Ranuan kuolonkolarista
13:14
Poliisiammattikorkeakoulun opettaja syytteeseen seksuaalisista hyväksikäytöistä ja ahdistelusta – asianomistajia on seitsemän
13:11
Puolustusministeriö ei kertonut henkilöstöryhmille alueellistamisselvityksestä - työntekijät äimän käkenä
12:22
Neljä skenaariota, mitä Hongkongissa voi tapahtua seuraavaksi
38
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
32
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
25
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
19
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
15
Oululaiset yläkoululaiset saunottivat asunnottomia ja auttoivat naapureita – "Sai nähdä, että ihmiset olivat todella kiitollisia siitä, mitä me teimme"
14
Kivikukko koottiin uudelleen salaiseen paikkaan – Kyseessä on harjoittelukasaus, jotta se osataan koota oikein lopulliselle paikalleen Rautatienkadulle
12
Marraskuinen harmaus jämähtää ensi viikolla Oulun ylle, vesisateet ja lämmin sää sulattavat lumia – "Harmaa viikko tulossa"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

254 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mietin alkoholin jättämistä, mitä tilalle?

Toi uutuutena krapulattomat maanantait, itsetunto palasi pikkuhiljaa lääkkeen avustuksella. Ei enään koskaan kauheaa mor... Lue lisää...
Tenu, terve

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image