Kotimaa

Kestävätkö hä­vit­tä­jä­kan­di­daa­tit Suomen talven? – Puo­lus­tus­voi­mien tes­ti­ta­pah­tu­ma alkaa tammi-helmikuussa Pirkkalassa ja lentoja tehdään myös yöllä

Juha-Pekka Keräsen mukaan hävittäjäehdokkaita testataan Suomessa, jotta nähdään miten ne toimivat Suomen olosuhteissa. KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 1.11.2019 10:50
Taneli Koponen

Puolustusvoimat on myös esittänyt HX-kandidaateille erilaisia uhkatilanteita ja pyytänyt tietoa, miten kandidaatit ratkaisevat tilanteen. Pian hävittäjäehdokkaita testataan Pirkkalassa tapahtumassa, jota isännöi Satakunnan Lennosto.

Suomen HX-hävittäjähankkeen kandidaatteja testataan tammi-helmikuussa Pirkkalassa. Tavoitteena on testata, miten hävittäjäehdokkaat selviytyvät Suomen talvesta ja todentaa hävittäjäehdokkaiden antamia vastauksia.

Puolustusvoimat on linjannut tarjouspyynnössä hankittavien koneiden määräksi 64 kappaletta. HX-hankkeen hintakatoksi on asetettu 10 miljardin euroa. Hankkeen tilanteesta kerrottiin tiistaina medialle Puolustusministeriön tiloissa Helsingissä.

HX:ksi nimetyssä hankkeessa korvataan nykyisin Ilmavoimien käytössä olevien Hornetien suorituskyky monitoimihävittäjillä.

– Emme odota suuria muutoksia konemäärään, Puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen kertoo.

Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Juha-Pekka Keränen kertoi tilaisuudessa, että yksi HX-kandidaattien osalta vertailtava asia on se, miten nopeasti koneet ovat ilmassa. Puolustusvoimat on tehnyt tietokonemallinnuksia 64 ja 35 hävittäjän määrillä.

Ulkomailla tapahtuvissa simulaattorilentojen testaus- ja todennusvaiheessa on arvioitu HX-kandidaattien tarjouspyyntövastauksia ja käyttöperiaatteita tehtäväalueiden ratkaisemiseksi. Kyse on Purasen mukaan esimerkiksi ilmasta maahan- ja tiedustelutoiminnasta.

Monitoimihävittäjäksi ovat ehdolla Yhdysvalloista F/A 18 Super Hornet, jota valmistaa Boeing, F-35-hävittäjä valmistajanaan Lockheed Martin, ruotsalaisen Saabin valmistama Gripen E, ranskalaisen Dassaultin valmistama Rafale sekä brittiläisen BAE Systemsin Eurofighter Typhoon -hävittäjä.

Suomen olosuhteet haaste hävittäjävalmistajille

Hävittäjäehdokkaat esittelevät koneitaan HX Challenge -tapahtumassa testiradalla tammi-helmikuussa 2020 Suomessa. Lentotoiminta tapahtuu Tampere-Pirkkalan tukikohdasta. Jokaisella tarjoajalla on viikko aikaa lentotoimintaan.

– HX-Challengessa todennamme kandidaattien antamia vastauksia, Keränen sanoo.

Testitapahtumassa todennetaan monitoimihävittäjää ja sen järjestelmiä maassa, ilmassa, lentoonlähdössä ja laskussa. Suomalainen koelentäjä osallistuu lentotesteihin kaksipaikkaisilla koneilla, yksipaikkaisissa koneissa on hävittäjätarjoajan osoittama miehistö.

Hänen mukaansa Puolustusvoimat on myös esittänyt HX-kandidaateille erilaisia uhkatilanteita ja pyytänyt tietoa, miten kandidaatit ratkaisevat tilanteen.

– Kaikilla (kandidaateilla) tulee haasteiksi aseiden riittävyys ja uhkan vaativuus, Keränen kertoo viitaten uhkaskenaarioihin.

Suomen olosuhteet aiheuttavat haasteita hävittäjävalmistajille. Testitapahtumassa lennetään myös yöllä.

– Teemme sen takia testauksen Suomessa, että näemme miten järjestelmät toimivat meidän olosuhteissamme, Keränen kertoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Mää ihimettelen että eikö kannattais hankkia jottain mik15-konneita ku ne on tai oli aikannaan niinku lata-autoja ja ne kuluki sääsä ku sääsä vaikka siperiapakkasisa. Semmosia me tarvittais. Tottakai niitä pittäis vähän uuvistaa niinku laittaa ohojaustehosteita ja laittaa mankkaa sinne jotta lentäjälä olis oikeen hauskaa jotta se vois kuunella vaikka hittejä lentelyn lomassa taikka ootellesa lentelyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa oli YYA-aikana Mig-21bis koneita. Niistä joka neljäs tippui alas ja muutama lentäjä menetti henkensä.

Venäläiset vehkeet on tunnettuja siitä, että ne hajoaa melko helposti. Laatu on parhaimmillaan sekundaa ja huonoimmillaan sutta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Boenigin koneet on osoittautuneet heikkolaatuisiksi, jotuvat yhä enenevässä määrin lentikieltoon. F-35 on niin hidas kentältä lähtijä että toiset koneet esim. Gripen E on jo satojen kilometrien päässä kun F-35 vasta irtoaa kentältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Testataanko myös, kuinka nopeasti niille saadaan maantietukikohta pystyyn, kuinka pienelle tielle ne voivat laskeutua ja kuinka nopeasti ne saadaan uudelleen ladattua kenttäolosuhteissa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maantietukikohta-ajattelu on vanhanaikaista uudenaikaisten täsmäaseiden aikakaudella. Tällaisia aseita ei varastoida hajautetusti ympäri maakuntia soramontuissa.

On myös riskaabelia varastoida kalliita aseita ja polttoainetankkeja lähellä etulinjaa, jossa Suomi tulisi olemaan sotatilanteessa. Ne olisivat vihollisen ohjusiskuilta vaikeasti suojattavissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten niin vanhanaikaista, ensimäisenä vihollinen tuhoaa lentokentät, mistä sitten operoit?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Operoin Ruotsin tai Norjan kentiltä.

Nato-Norjassa JASSM-ohjukset yms. sekä polttoainevarastot ovat suojassa ja niitä saa tarpeen mukaan käyttöön. Oulusta Bodøn Nato-kentälle on vain 550 km ja Rovaniemeltä vähemmän, 500 km. Ilmatankkausmahdollisuuskin siellä on. Suomessa ei ole ilmatankkauskonetta, eikä sellainen voisikaan operoida Suomen kentiltä sotatilanteessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ne erinomaisen hyvin suojassa silloin, kun ne ovat Nato-maassa. Ei Vennään poika uskalla ampua tulikeppejään Nato-maahan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä jos hyökkääjä onkin Ruotsi tai Norja;-)? Lapsellisuus on sallittava, mutta voisi tietysti aikuiset olla jo ohi sen. Tänne kukaan hyökkää ja jos hyökkää so what? Kyllä ne koneet hankitaan vain isojen poikien leikkikaluiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyökkääjä on varmaankin Nauru-saari... :D

Hyökkääjää ei ole, jos hankitaan uskottava vastapelote. Se on se kaikkein halvin ratkaisu. Sota tekee nimittäin hirvittävää tuhoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen varsin vakuuttunut, että Ilmavoimat tekevät erittäin perusteelliset valintatestit kaikkiin kriittisiin tilanteisiin. Arvatenkin tuo toimiminen hajautetuissa kenttäolosuhteissa on korkealla arvioitavissa kriteereissä. Uskon, että valittavaksi ehdotettava kone on paras kone _meidän_ käyttöömme, elleivät poliitikot käytä oikeuttaan muuttaa Ilmavoimien ehdotusta. Hintalappuhan tulee olemaan sellainen, että saa hampaat narisemaan suussa veronmaksajan ominaisuudessa, valittiin mikä vain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19:35
Somessa hitiksi noussut kuva rapusta, jossa ilmoitettiin lauluharjoituksista talon asunnossa ei ollutkaan aprillipila – lapun jättänyt Karita Mattila haastattelussa.
19:31
Kevään valmistujaisjuhlille etsitään uutta ajankohtaa – pääsykokeet halutaan yhä järjestää normaaliaikataulussa
19:20
Päivän kotoiluvinkki: Vaihda multa viherkasville ja kasvata itse minipaprikoita tai chilejä
19:16
Vainajaa ei enää pääse katsomaan ennen siunaamista – hautajaisissa kymmenen henkilön ylärajasta voidaan joustaa, muissa kirkollisissa tilaisuuksissa raja on tiukempi
19:04
Suomen kansalaisia on jumissa Venäjällä – helsinkiläinen Alla Stepanova odottaa viranomaisilta päätöstä, joka mahdollistaisi kaksoiskansalaisen paluun kotiin Tilaajille
19:00
Oulu Sinfonian käyrätorvisti Pasi Salminen harjoittelee korona-aikana kotonaan, koska "koripalloilijoille loistavalla 70 prosentin osumatarkkuudella muusikosta ei tule miljonääriä, vaan työtön" Tilaajille
18:36
Putin lupasi venäläisille palkallista koronalomaa kuun loppuun – auki jäi, mistä rahat palkanmaksuun otetaan
61
Vantaa tekee lentoasemalla koronatestejä, toimia harkittiin läpi maaliskuun, yli 200 000 matkustajaa ehti saapua, päätös vasta viime viikolla – "Tilanne ollut ministeriöjohtoinen"
59
Vastaanottoyksikön johtaja: Maahanmuuttovirasto on valmiina vastaanottamaan turvapaikanhakijoita Kreikasta, mikäli toimeksianto tulee
42
Välipäivän jälkeen taas kaksi uutta koronakuolemaa Suomessa – tauti on vaatinut nyt 19 ihmisen hengen
39
Koronatartuntojen määrä kääntyi uudelleen nousuun - tartuntoja tulee lisää nyt eri puolilla maata
36
Etäopetuksen laatuun tulee kiinnittää huomiota – etäopetusta ei ole se, että Wilmassa lähetetään ohjeita ja kirjalliset vastaukset pyydetään palauttamaan Wilmaan Lukijalta
33
Pohjois-Pohjanmaalla kolme uutta koronatartuntaa, hoidossa edelleen neljä potilasta – OYS siirtää kiireettömiä vastaanottoaikoja syksylle
29
Osingot tulisi maksaa – osinkotulot ovat monelle tarpeellinen lisä jatkuvasti ostovoimaansa menettävän eläketulon jatkeeksi Lukijalta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi keskiyöstä alkaen Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

332 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

siipeilijöitten ytk.kassa ei pysty maksamaan työttömille korvauksia ajoissa??Puhkeaako kupla??

YTK:n kyvyttömyys maksaa normaalisti siipeilijöiden päivärahaa osoittaa, että työnantajien perustama YTK on keskittynyt... Lue lisää...
Kupla puhkeaa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image