Kotimaa

Kes­kus­ta­lai­set­kin älähtävät tak­si­lii­ken­teen uudistuksesta

Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Alatalo kyseenalaistaa varsinkin ehdotuksen siitä, että taksien määrän ja asemapaikan säännöstelystä luovuttaisiin. KUVA: Peura Pekka
Kotimaa 19.4.2016 19:28 | Päivitetty 19.4.2016 21:54
STT

Keskustalaisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin malli taksiliikenteen vapauttamiseksi tekee kipeää myös keskustassa. Puolueen liikenneasioista vastaavat kansanedustajat eivät hyväksy mallia sellaisenaan.

Bernerin toimintaa ministerinä STT:n haastattelemat liikennekansanedustajat eivät kritisoi, vaan antavat tälle osin myös kiitosta keskustelun avaamisesta.

Berner esittää, että taksilupa myönnettäisiin vastaisuudessa yritykselle, eikä lupien määrää tai kyytien hintaa säädeltäisi. Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Alatalo kyseenalaistaa varsinkin ehdotuksen siitä, että taksien määrän ja asemapaikan säännöstelystä luovuttaisiin. Kilpailu avautuisi hänen mukaansa myös ulkomaisille yrityksille.

Kansanedustaja Markku Rossi epäilee, että säätelyn poistaminen heikentäisi taksipalveluita maaseudulla ja voisi nostaa hintoja. Hän muistuttaa, että monin paikoin bussiyhteydet ovat niin vähäiset, että taksi on ainoa tapa liikkua.

- Tämä taksipuoli on mietittävä liikennekaaren osalta ihan uusiksi, Rossi vaatii ja odottaa lausuntokierrokselta tyrmäävää palautetta.

Yhtiöittäminen saa ymmärrystä

Moni keskustan liikennekansanedustajista epäilee myös suunnitelmaa pienimuotoisesta taksitoiminnasta. Berner ehdottaa, että pienimuotoinen kuljetustoiminta tulisi mahdolliseksi ilman lupaa. Kuljettaja saisi kerryttää enimmillään vuodessa 10 000 euron liikevaihdon, jolloin tulot katsottaisiin ansiotuloksi.

- Onko tämä ovi harmaalle taloudelle, Alatalo miettii.

Taksiliikenteen vapauttaminen on osa laajaa liikennekaari-uudistusta, jonka osana Berner esittää myös valtion väylien yhtiöittämistä.

Keskustan liikennekansanedustajat pitävät ehdotusta hyvänä, vaikka ajatus kansallisen omaisuuden yhtiöittämisestä arveluttaakin.

Liikennevaliokunnan jäsen Eeva-Maria Maijala odottaa, että järjestelyn myötä liikennehankkeiden rahoittaminen helpottuu. Valtionyhtiö voisi saada EU-rahoitusta, jota ei myönnetä suoraan valtiolle.

Valtio-omistajalla halutaan kuitenkin pitää ohjat, jotta tiet pysyvät kunnossa kaikkialla Suomessa.

- Omistajaohjausta pitää voida tehdä. Tämä on varmasti seikka, joka poistaa epäluuloja hankkeesta, Antti Rantakangas sanoo.

Perussuomalaiset ilmoitti maanantaina vastustavansa niin väylien yhtiöittämistä kuin taksiliikenteen osittaista avaamista kilpailulle.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (50)

Jos liikennekaari tulee voimaan, on villien taksien toimintaa mahdoton valvoa. Koko laki ei koske ketään, jonka liikevaihto on alle 10000 e. Ei mitään tarkastuksia rikostaustasta, ei taksamittaria/appia, ei hintaa auton oveen, ei maksimihintaa. Ei kuittia, kirjanpitoa, eikä rekisteröityä yritystä. Ei veroja. Ei liittymispakkoa taksikeskukseen tai välityspalveluun, joka valvoisi toimintaa, kun viranomaiset ei viitsi.

Saat varmasti halvempaa kyytiä kuin oikeassa taksissa, mutta raha menee suoraan takataskuun. Lisäksi nostetaan yhteiskunnan tuet, ja eläkettäkään ei kerry, joten me muut sitten maksamme näiden sankarien elannon myöhemmin. Tosi reilua. Kyllä lähtee Suomi nousuun!

Säännöt pitää olla kaikille ja kaikille samat. Myös takseissa, niin kuin muuallakin yhteiskunnassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yhtiöittämisen jälkeen aletaan puhua laiskasta rahasta ja sitten viedään yhtiöt pörssiin. Sieltä omistus valuu käsiin, joissa julkisella vallalla ei ole mitään sanottavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykykäytäntöä puolustavat ne, jotka siitä hyötyvät. Yhteiskunta ei uudistu, jollei sen rakenteita muuteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autojen kalleudesta ja hienoudesta päätellen taksikyytien hinnat ovat pilvissä. Kanarialla kyydin saa 10-osalla Suomen hinnoista. Kallein mersukyyti oli talven aikana 4 euroa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli jos taksit olisi Ladoja, hinnassa ei olisi mitään ongelmaa, mutta koska mersu niin se on syy kalliisiin hintoihin...ihme logiikka..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli jos taksit olisi Ladoja, hinnassa ei olisi mitään ongelmaa, mutta koska mersu niin se on syy kalliisiin hintoihin...ihme logiikka..

Kyllä se vaan tosi on,jos auto kaikilla sama ja halvempi alle 15000€ niin hintaa voi pudottaa.
kulut pienenee.
vaikka ei ne mersun korjaukset halpoja ole kuukausittain huollossa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos jokainen saisi auton ilmaiseksi, mutta kaikki muut kulut olisivat ennallaan, voisi 20 euron taksimatkan hinnan pudottaa 18,40. Tuon verran hinnoissa on "mersu/lada -lisää".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vapaa kilpailu on hyväksyttävää ja eikä sitä pidä rajoittaa ahtaalla byrokratian sääntöviidakolla ja jonkun yksityisen suosintalinjalla. Tätä mieltä oli aamun 20.4. studio 55 haastattelussa myös pitkän linjan teollisuus- ja yritysjohtaja Martin Saarikangaskin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos taksit saisivat tulevaisuudessa tienata kymppitonnin varottomana,niin kyllä sen pitäis koskea myös tavallista työssä käyvää ihmistä ja eläkeläisiä.Eipä taas laiteta kansalaisia eriarvoiseen asemaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillä 10000:lla ei oikein tule toimeen,mutta voisihan se hallitus vähän myöhemmin lipsauttaa sen 20000:een,niin sillä jo pärjää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin mitä puoluetta tämä Berner edustaakaan. Ainakin tämä tekee puhtaasti puhdasta kokoomuspolitiikkaa joka asiassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitähän tulee meidän työpaikkasopimisesta? Hallituksen tuomat uudet ehdotukset, kehityslinjat ja rakennemuutokset saavat aikaan melkoista haukkumista , arvostelua ja heti alkuunsa lyttyyn myttäämistä ennenkuin mitään on päätetty. Missä arvioiva, asiallinen keskustelu niin kansan keskuudessa kuin eduskunnassakin, etenkin opposition taholla. Tämäkö sopii työpaikoille sopimisen tiellä. Ei taida tulla mitään. Emme ole näköjään tottunneet asialliseen keskusteluun ja neuvotteluun. Antaa melko surkean kuvan meistä, riitelevä kansa. Eikä näytä olevan sen kummempi tilanne keskusjärjestöissäkään, realiteeteistä ei hajuakaan ainakaan kaikilla järjestöillä.

Olen onneksi saanut olla aikanaan itse työssä yrityksessä, jossa henkilökunnan edustajat olivat mukana kehittämisessä ja koko henkilökunnalle tuotiin nähtäväksi ajoissa , keskustelua varten yrityksen strategia, tavoitteet ja keinot , miten niihin päästään. Tuloksia myös arvioitiin yhdessä ja tarvittaessa muutettiin suuntaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ompa hyvä että meillä on noin nokkela liikenneministeri. Viimeinki vanha Ladani pääsee oikeisiin hommiin. Neliovinen lämmin talviauto, nahkapenkeillä. Pitää varmaan vaihtaa vanha kasettisoitin uuvempaan soittopeliin, seku vejättää ja vouvvaa niin pahasti ja sitte tolopalle oottamaan kyytejä. ; ) eikä verottajallekkaa välttämättä tarvi ilimotella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsittämätöntä, että edustaja Alatalokin haluaa sosialistisen taksijärjestelmän pysyvän vain ja ainoastaan siksi, että isänsä on aikoinaan ollut taksimies.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt taksit ovat luotettavia, autot hyviä ja ne vievät asiakkaan varmasti perille. Kun kuka tahansa saa ajaa kyytejä vaikkapa vain kymppitonnilla, kuka valvoo. Silloin tulevat kaikki autonresut taksiliikenteeseen, vievät perille tai pusikkoon, kuka takaa. Minäkin ryhdyn taksariksi, kuskaan mummoja vaareja kaupunkiin. Tiet pitää pysyttää valtion hallussa. Näin puhui aina suuresti kunnioittamani ministeri ja maaherra Ahti Pekkala. Berner saa lähteä, pilaa Suomen Keskustan maineen kokonaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös se asiakas ole kuningas,hänhän valinnan tekee mihin autoon hän hyppää.Hyvä kello kauas kuuluu,vanha viisaus.Kaikkihan on vapaaehtoista,avarampaa ajattelua ja turha pelonlietsonta piiloon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ennen nuorena kun halus taksikyydin,sovittiin hinta määränpäähän.ei ollu takseista pulaa vaikka asuin pienellä paikkakunnalla.miksi nyt on pulaa vaikka mistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä taksiliikenne tulee myös jo vapauttaa kilpailulle, liian kauan on ollut suojeltu ala. Kuorma- autoliikenne vapautettiin jo aikoja sitten ja kuljetushinnat tulivat markkinatasolle, jopa 60% alennuksia tuli silloisiin taulukkohintoihin.
En ymmärrä miksi taksiliikenne on pidetty erikoisasemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha odotella taksojen laskevan koska firmojen pitää maksaa palkat ja sivukulut kuskeille eli täysin huuhaata koko uudistus vain harmaa talous voittaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (50)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

185 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image