Kotimaa

Kesko: Vain harva kieltää tietojen keräämisen

Kesko kertoo, että se kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tietoja tuotetasolla. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 28.7.2016 17:32
STT

Myös Kesko kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tiedot tuotetasolla. Asiakas voi kuitenkin halutessaan kieltää tämän. Harva kuitenkaan tarttuu mahdollisuuteen.

K-Plussa-kortilla tai rinnakkaiskortilla tehdyt ostokset rekisteröidään tuotekohtaisesti. Keskon rekisteriin tallennetaan muun muassa ostetut tuotteet, niiden ostopaikka sekä oston päivämäärä ja kellonaika.

Tuotetietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa: asiakkaalle pyritään markkinoimaan sellaisia tuotteita, joista hän on ostotietojen perusteella kiinnostunut.

K-Plus Oy:n varatoimitusjohtaja Tapio Näveri kertoo, että tuotekohtainen asiakastietojen kerääminen otettiin käyttöön noin kaksi vuotta sitten. Sitä ennen ostotietoja kerättiin vain tuoteryhmätasolla.

Tiedonkeruun voi kieltää

Plussa-kortin haltija voi kuitenkin kieltää tietojen tuotekohtaisen rekisteröinnin. Silloin ostokset rekisteröidään vain tuoteryhmäkohtaisesti: Kesko saa tiedot ostosten tuoteryhmistä, muttei tarkoista tuotteista.

Kortin haltija voi myös kieltää tietojen rekisteröinnin kokonaan.

Näverin mukaan vain pieni osa asiakkaista on kieltänyt tuotetietojen keräämisen. Palautetta tiedonkeruusta ei myöskään tule.

– Eniten palautetta tuli ennen kuin tietoja alettiin kerätä tuotetasolla. Asiakkaat olettivat, että tietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa, Näveri sanoo.

Näveri kertoo, että asiakas voi kieltää tuotetietojen keräämiseen asiakaspalvelun kautta.

– Me pidämme tiukasti kiinni siitä, että tietoja kerätään vain asiakkaan luvalla, Näveri sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

kyllähän noita tietoja kerätään, jos ostan jotain, saattaa parin päivän päästä tulla samaa tuotetta henkilökohtaisena tarjouksena.
eipä ruo kauheasti haittaa, mutta joskus jää tarjous käyttämättä kun justiin olen tuotetta ostanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiva lukea lehdestä kaksi vuotta jälkikäteen, että Kesko on aloittanut tuotekohtaisen asiakastiedon keräämisen ihan kellon tarkkuudella. En muista, että asiasta olisi enemmälti aikoinaan Keskon puolelta tiedotettu saati asiakkaalta tuolloin lupaa pyydetty? Hävytöntä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki se mitä Lidlistä joko ei saa taikka on parempaa tai halvempaa ku Lidlissä. Niin muutkin ostaa, ei sitä tartte erikseen tutkia. Mie säästin tutkijoilta ison työn vaivan. Olkaa hyvä !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

48
Yli 600 Stora Enson Oulun tehtaalla työskentelevää henkilöä osallistuu lakkoon – "Me olemme sitä mieltä, että talkootyön pitää nyt loppua"
28
Mestarivalmentaja Kari Jalonen sai kenkää SC Bernistä – edelliskausien menestys ei paljon painanut
26
Surkea ajokeli aiheutti kilometrien mittaiset seisahtelevat jonot Pohjantien aamuliikenteessä
20
Koronaviruksen kuolonuhrien määrä nousi yli sataan – ulkoministeriö kehottaa välttämään matkustamista Wuhaniin ja Hubein maakuntaan
15
Jokunen republikaani äänestää Trumpia vastaan, uskoo puolueen senaattori – Trumpin oikeudenkäynti jatkuu, uusi vuoto asetti puolustuksen tukalaan asemaan
11
Sähköautoilijan kokemattomuus ja latausongelmat kostautuivat maantiellä, Helsinki–Vaasa-väli venyi 14 tuntiin – Näin käytetty ja halpa täyssähköauto toimii Suomen talvessa Tilaajille
10
Helsingin poliisin ylikomisario teki rikosilmoituksen kansanedustaja Ano Turtiaisesta – taustalla kansanedustajan tviitti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image