Kotimaa

Kesko: Vain harva kieltää tietojen keräämisen

Kesko kertoo, että se kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tietoja tuotetasolla. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 28.7.2016 17:32
STT

Myös Kesko kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tiedot tuotetasolla. Asiakas voi kuitenkin halutessaan kieltää tämän. Harva kuitenkaan tarttuu mahdollisuuteen.

K-Plussa-kortilla tai rinnakkaiskortilla tehdyt ostokset rekisteröidään tuotekohtaisesti. Keskon rekisteriin tallennetaan muun muassa ostetut tuotteet, niiden ostopaikka sekä oston päivämäärä ja kellonaika.

Tuotetietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa: asiakkaalle pyritään markkinoimaan sellaisia tuotteita, joista hän on ostotietojen perusteella kiinnostunut.

K-Plus Oy:n varatoimitusjohtaja Tapio Näveri kertoo, että tuotekohtainen asiakastietojen kerääminen otettiin käyttöön noin kaksi vuotta sitten. Sitä ennen ostotietoja kerättiin vain tuoteryhmätasolla.

Tiedonkeruun voi kieltää

Plussa-kortin haltija voi kuitenkin kieltää tietojen tuotekohtaisen rekisteröinnin. Silloin ostokset rekisteröidään vain tuoteryhmäkohtaisesti: Kesko saa tiedot ostosten tuoteryhmistä, muttei tarkoista tuotteista.

Kortin haltija voi myös kieltää tietojen rekisteröinnin kokonaan.

Näverin mukaan vain pieni osa asiakkaista on kieltänyt tuotetietojen keräämisen. Palautetta tiedonkeruusta ei myöskään tule.

– Eniten palautetta tuli ennen kuin tietoja alettiin kerätä tuotetasolla. Asiakkaat olettivat, että tietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa, Näveri sanoo.

Näveri kertoo, että asiakas voi kieltää tuotetietojen keräämiseen asiakaspalvelun kautta.

– Me pidämme tiukasti kiinni siitä, että tietoja kerätään vain asiakkaan luvalla, Näveri sanoo.

Tutustu ja tilaa kevättarjous 😎

Kaleva Digi 2 kk vain 9,90 €!
Säästä 67 %! (Norm. 2 kk/31 €)
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

kyllähän noita tietoja kerätään, jos ostan jotain, saattaa parin päivän päästä tulla samaa tuotetta henkilökohtaisena tarjouksena.
eipä ruo kauheasti haittaa, mutta joskus jää tarjous käyttämättä kun justiin olen tuotetta ostanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiva lukea lehdestä kaksi vuotta jälkikäteen, että Kesko on aloittanut tuotekohtaisen asiakastiedon keräämisen ihan kellon tarkkuudella. En muista, että asiasta olisi enemmälti aikoinaan Keskon puolelta tiedotettu saati asiakkaalta tuolloin lupaa pyydetty? Hävytöntä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki se mitä Lidlistä joko ei saa taikka on parempaa tai halvempaa ku Lidlissä. Niin muutkin ostaa, ei sitä tartte erikseen tutkia. Mie säästin tutkijoilta ison työn vaivan. Olkaa hyvä !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

34
Viljelytukea saavat tilat vähentyneet tuhannella – yhteensä viljelytukia maksettiin Suomessa viime vuonna yli 1,7 miljardia euroa
30
Kalen! kalluppi: Syökkö nää lihhaa?
15
Kotia ei vain löydy – onko luottotietonsa menettänyt huono ihminen? Lukijalta
11
Eläkeläiset osoittivat mieltään Pudasjärvellä pankin käteisnostojen rajoittamisesta – käteistä saa jatkossa vain neljän tunnin ajan viikossa
10
Nokian yt-neuvottelut päättyivät, Oulusta irtisanotaan noin 70 työntekijää
10
Pohjois-Suomen syntyneiden elämää on seurattu yli 50 vuoden ajan – "Meillä on valtava tietovaranto, josta voidaan louhia erilaisia asioita"
9
Jussi Jokinen ymmärtää Tero Lehterän huolen – painepelit houkuttelevat pelaajia enemmän kuin tyhjennysmyynnit

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia luoteistuuli on voimakasta aamuyöllä, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Ajokeli muuttuu huonoksi illasta alkaen Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image