Kotimaa

Kehon matala-asteista tulehdusta voi korjata kasviksilla – univaje ja psyykkinen stressikin voivat altistaa

Runsaasti kuituja ja hedelmiä sisältävä ruokavalio ehkäisee ja vähentää matala-asteista tulehdusta. Se kannattaa, sillä tila voi edistää esimerkiksi sepelvaltimotaudin etenemistä tai nostaa verenpainetta. KUVA: Silja Viitala
Kotimaa 28.11.2017 0:00 | Päivitetty 8.12.2017 11:45
Elina Pajunen

Terveellinen ruokavalio on paras keino ehkäistä ja hoitaa kehossa kytevää matala-asteista tulehdustilaa.

Tulehdus voi näkyä verensokerin heittelynä ja rasva-arvojen kohoamisena.

Kiristääkö vyötärönnappi?

Keskivartalon tukevoituminen saattaa olla ainoa havaittava merkki kehossa vallitsevasta matala-asteisesta tulehduksesta.

Matala-asteisella tulehduksella tarkoitetaan tilaa, jolla keho vastaa tavallisimmin juuri lihomisen aiheuttamiin aineenvaihdunnan muutoksiin.

Kudokset, ja erityisesti rasvakudos, alkavat erittää aineita, joiden avulla keho pyrkii korjaamaan muuttunutta tilannetta. Ne kuitenkin ylläpitävät elimistössä tulehduksellista tilaa. Samalla myös tulehdusta estävien aineiden eritys vähenee.

Kehon reaktio on ravitsemustieteen professorin Marjukka Kolehmaisen mukaan sinänsä tarkoituksenmukainen mutta toimimaton yritys reagoida tilanteeseen.

- Keho ei tällä keinolla pysty poistamaan ylimääräistä rasvakudosta tai muuttamaan aineenvaihduntaa mutta voi sen sijaan edistää muiden riskitekijöiden ilmaantumista.

Matala-asteinen tulehdustila vaikuttaa niin sokeri- kuin rasva-aineenvaihduntaankin. Tämä voi näkyä verensokerin heittelynä ja rasva-arvojen kohoamisena. Vähitellen nämä voivat edistää lopulta sydän- ja verisuonitautien tai kakkostyypin diabeteksen puhkeamista.

Ja juuri siitä syystä sinällään oireettomasta tulehduksesta olisi hyvä olla tietoinen.

Nimityksenä tulehdus johtaa Kolehmaisen mukaan hiukan harhaan.

- Matala-asteisessa tulehduksessa ei ole kysymys samantyyppisestä tulehduksesta kuin esimerkiksi bakteeri-infektiossa. Elimistö on ennemminkin varotilassa.

Matala-asteinen tulehdus ei myöskään pätkähdä päälle yhtäkkisesti.

- Puhutaan pitkäaikaisesta vähittäisestä kehittymisestä, kuten kroonisissa sairauksissa ylipäätään, Kolehmainen toteaa.

Taustalla on usein tuttu tarina.

Aikuisuudessa painoa alkaa vähitellen kertyä. Aineenvaihdunta pyrkii hoitamaan tilannetta ja pystyykin siihen melko pitkään.

- Jossakin vaiheessa aineenvaihdunnan muutokset kuitenkin alkavat rasittaa elimistöä niin paljon, että verenpaine kohoaa tai sokeri- ja rasva-arvot alkavat muuttua, Kolehmainen toteaa.

Myös pitkään kestävä psyykkinen stressi voi aiheuttaa muutoksia elimistön aineenvaihdunnassa ja altistaa matala-asteiselle tulehdukselle.

Samoin univajeen on tutkimuksissa havaittu lisänneen tulehdustekijöiden pitoisuuksia verenkierrossa.

- Stressiin kuitenkin liittyy usein se, että ei jaksa liikkua tai huolehtia terveellisestä ruokavaliosta, Kolehmainen huomauttaa.

Kun stressi monesti vielä muuttaa ruokamieltymyksiä rasvaisia, sokerisia ja suolaisia ruokia suosivaksi, kaikki tämä yhdessä voi altistaa painon kertymiselle ja siten matala-asteiselle tulehdukselle.

- Tutkimuksissa onkin usein hankalaa erottaa psyykkisen stressin vaikutusta sen aiheuttamien elintapamuutosten vaikutuksista, Kolehmainen sanoo.

Koska tulehdus itsessään ei välttämättä oireile, sen olemassaolon voi varmasti selvittää vain verinäytteellä, niin sanotulla herkällä crp-mittauksella.

- On olemassa myös joitakin muita merkkiaineita, mutta ne eivät ole tavallisesti kliinisessä käytössä, Kolehmainen sanoo.

Paras mittari onkin oma vyötärö, sillä etenkin keskivartaloon ja vatsaan kertyvä rasva ruokkii tulehdustilaa.

Kolehmaisen mukaan matala-asteista tulehdusta ei ole kaikilla ylipainoisilla, mutta toisaalta tulehdusta on vain hyvin harvoin ei-ylipainoisilla ihmisillä.

- Mitä pidempään ylipainoa on ollut, sitä todennäköisemmin tulehdustila alkaa vaikuttaa.

Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja riippuu muun muassa perintötekijöistä ja muista elintavoista.

- Erityisen hoikka ei tarvitse olla, mutta jos kopin saa siinä vaiheessa, kun vyötärönauha alkaa kiristää, mitään ihmeempää tuskin on vielä tapahtunut.

Kolehmaisen mukaan on vaikea arvioida, moniko suomalainen potee matala-asteista tulehdusta.

- Mutta koska ilmiö kulkee käsi kädessä ylipainon ja muiden riskitekijöiden kuten kohonneen verenpaineen kanssa, niiden yleisyydestä saa jotain käsitystä asiasta. On siis melko todennäköistä, että tila on kovinkin yleinen.

Mitä sitten itse voi tehdä tulehdustilan taltuttamiseksi?

- On selvää näyttöä siitä, että nykyinen suositeltava runsaasti kuituja, täysjyväviljaa, hedelmiä, marjoja ja hyvälaatuista rasvaa sisältävä ruokavalio ehkäisee matala-asteista tulehdusta, Kolehmainen sanoo.

Tästä on apua, vaikka vaa'an lukemat pysyisivät ennallaan.

- Vaikkei paino laskisikaan, hyvälaatuinen ruokavalio vähentää tulehduksellista tilaa, Kolehmainen vahvistaa.

"Mitä pidempään ylipainoa on ollut, sitä todennäköisemmin tulehdustila alkaa vaikuttaa."

Marjukka Kolehmainen

Matala-asteinen tulehdus

Matala-asteisella tulehduksella tarkoitetaan aineenvaihdunnallista tulehdusta, jossa elimistö muodostaa tavanomaista enemmän tulehdusvälittäjäaineita.

Matala-asteinen tulehdus syntyy muun muassa epäterveellisten elintapojen seurauksena. Esimerkiksi runsaasti kovaa rasvaa ja sokeria sisältävä ruokavalio sekä stressi ja liian vähäinen uni altistavat tulehdustilalle.

Tulehdustila häiritsee elimistön toimintaa ja voi edistää esimerkiksi sepelvaltimotaudin etenemistä, heikentää diabeteksen hoitotasapainoa tai nostaa verenpainetta. Se voi myös lisätä riskiä sairastua muistisairauksiin.

Tulehdustilaa vähentävät riittävä uni, liikunta ja terveellinen ruokavalio.

Lähde: Ravitsemusterapian professori Ursula Schwab

MAINOS

Kommentoi

Kun syö päivittäin pienen määrän kurkumaa, inkivääriä ja mustapippuria. Loppui nivelkivut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kehon matala-asteiseen tulehdukseen auttaa kunnon sisäfilepihvi (raaka tai medium--). Kunnon brasilialainen raaka-aine havaittu parhaaksi. Ja nuo kasvikset voipi syöttää vaikka koiralle.
Tämän jälkeen sitten menee juoksulenkille. 10-20km juosten 3 kertaa viikossa niin ei ole läskitulehduksia. Vaatii jonkin verran itsekuria (varsinkin tuo juoksuosuus). Mutta pihvejä voi siis syödä päivittäin. Ja kasviksiin siis ei kannate alkaa ollenkaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kehon matala-asteista tulehdusta lisäävät sokerin ja huonojen kasviöljyjen (rypsi-, rapsi-, palmu-, auringonkukkaöljy) syönti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja noita huonoja öljyjä tungetaan sokerin lisäksi nykyisin joka tuotteeseen. Esimerkiksi kaupassa myytävissä graavilohissa on sokeria ja kaikenlaiset valmissalaatit on täynnä sokeria ja oljyjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Joutuvatko Suomi ja Ruotsi Nato-asiassa puun ja kuoren väliin?

Suomen paikka on NATO:ssa! Se on ainut turva. Ilman jäsenyyttä, jos Venäjän ja NATO:n välille tulisi selkkaus, Venäjä mi... Lue lisää...
Murmur

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image