Kotimaa

Kau­pun­ki­pyö­riä ja sähköautoja – liikenteen päästöjä vähennetään kaupungeissa aktiivisesti

Kotimaa 8.7.2017 12:31
STT

Monissa kaupungeissa on otettu käyttöön erilaisia keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) väläytti kesäkuun lopussa Lännen Median haastattelussa kaupungeille velvoitetta vähentää liikenteen päästöjä alueellaan. Berner sanoi, että kaupungit saisivat itse valita, miten vähennyskiintiön saavuttavat.

Turun kaupunkikehitysryhmän johtaja Pekka Sundman sanoo, että päästövähennyksiin pyritään ilman vaatimuksiakin.

–  Turulla on tavoite olla vuoteen 2040 mennessä hiilineutraali kaupunki ja sen eteen tehdään koko ajan työtä.

Jyväskylän kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen pitää mielenkiintoisena sitä, että valtio haluaisi siirtää velvoitteita kuntien vastuulle.

–  Voisi kuvitella, että valtiolla olisi enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan.  Jos valtio esimerkiksi muuttaisi lainsäädäntöä niin, että kaupungeilla olisi mahdollisuus rajoittaa liikennettä vaikka siten, että toisina päivinä ajaminen olisi sallittu parillisella rekisterinumerolla ja toisina parittomalla, Vuoriainen sanoo, mutta myöntää, että sellaiset toimenpiteet olisivat melko kovia.

Suurin osa päästöistä ei tule liikenteestä

Sundmanin mukaan liikenteen osuus Turun päästöistä on noin viidennes. Suurin osa hiilidioksidipäästöistä tulee lämmityksen tuotannosta, kuten Espoossakin.

–  Kaupungin ilmasto-ohjelmaan sisältyy muun muassa sähköautoilun edistämistoimia, kertoo johtava ympäristöasiantuntija Leena Sjöblom Espoon kaupungilta.

Espoossa ensimmäinen kaupungin itse rakentama latauspiste valmistui vastikään luontokeskus Haltiaan Nuuksioon. Jyväskylään valmistuu lähiaikoina kaksi biokaasun tankkauspistettä. Turussa taas on arvioitu, että tarvetta olisi noin 70:lle latauspisteelle.

Sjöblom myöntää, että liikenteen päästöjen vähennystavoitteet ovat kovia eikä pelkällä vapaaehtoisuudella välttämättä päästä riittävän nopeasti riittävän hyviin tuloksiin. Silti autoilun suoraa rajoittamista ei ole Espoossa nähty hyvänä keinona.

–  Tarkoituksena on pyrkiä luomaan mahdollisuuksia, että mahdollisimman suuri osa matkoista voitaisiin tehdä muuten kuin omalla autolla.

Kaupunkipyörien suosio kasvaa

Jyväskylässä joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna noin 10 prosenttia. Markkinointiin ja lipputuotteisiin on panostettu.

–  Joukkoliikenne on tehty tietyllä tavalla näkyväksi ja mahdollisimman helpoksi käyttää, Vuoriainen sanoo.

Espoossa kaupunkipyörät on tarkoitus ottaa ensi vuonna käyttöön koko metron varrella ja Turussakin on päätetty hankkia kaupunkipyöriä.

Espoossa länsimetro aloittanee liikenteen syksyllä ja Länsiväylän bussikaistat jäävät vähemmälle käytölle.

–  Länsiväylä on valtion tie, ja valtio on linjannut, että tulevaisuudessa näillä bussikaistoilla voisi ajaa myös vähäpäästöisillä autoilla, Sjöblom kertoo.

MAINOS

Kommentoi

Hiilihurmio jyrää. Kaupunkiliikenteen hiilidioksipäästöt ja niiden vähentämisellä saavutettavissa oleva ilmasto"hyöty" on etenkin hintaansa nähden kuin se kuuluisa p**** Saharassa. Julkinen sektori hukkaa prioriteettejaan entisestäänkin kun se laajentaa tehtäväkenttäänsä mm. polkupyöräsosialismin pakkoliikkeisiin. Oleellisia tehtäviä jää tekemättä, vaikkapa nuorisotyö tai vanhustyö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja missäköhän suomalaisessa kaupungissa liikenteen päästöt olsivat jokin ongelma

Tosin hyötyä Suomelle ei ole, jos täällä vapaaehtoisesti yhä vähennetään lähes olemattomia päästöjä, koska pariisin ilmastosopimus tällöin vain kurittaa suomalaisia jo tehdystä hyvästä päästövähennystasosta. Ja vastaavasti isot saastuttaja, kiina ja intia, saavat kehitysmaatittlin avulla vielä jopa tuplata valtavat saastepäästönsä.
Siinä menee vastuullisten maiden tekemä ilmastosuojelu kankkulan syvään kaivoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukaan järkevä ei aja polttomoottori kulkuneuvolla, ei kukaan.
Meillä kaksi Teslaa ja neljä sähköpyörää. Maalämpö talossa, sekä aurinko- ja tuulienergia sähköntuottajana.
Me osaamme arvostaa luontoa, emmekä tuhoa sitä, vaan käytämme järkevästi energiaa ja saasteettomasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:14
Elinkeinoelämä ja yritykset hallituksen budjetista: Hyvää tahtoa on paljon, mutta villoja kovin vähän
13:46
Hidasautolla tien päälle? STT luopuu kevytauto-nimityksestä ja alkaa kutsua nopeusrajoitettuja autoja "hidasautoiksi"
13:18
Huoltoauton pakoputken päälle valunut polttoaine roihahti tuleen 638 metrin syvyydessä Kittilän kultakaivoksessa – työntekijöitä evakuoitiin
13:05
Oulun kaupunginjohtaja Laajalan mahdollinen Kela-nimitys ratkeaa marraskuun alussa – Kela salasi 12 hakijan nimen
12:34
Tieksola tekemään tulosta Lammikon ja Puljujärven rinnalle ykkösketjuun – Kaksivuotisen jatkopaperin tehnyt Annunen kärppämaalilla illan Jukurit-pelissä
12:07
Väitöstutkimus paljasti Keminmaan kirkon alle haudatun kirkkoherran ruokavalion – pappilan pöydässä on tarjoiltu todennäköisesti kalaa ja hyljettä Tilaajille
12:07
Keminmaan kirkon alle muumioituneella kirkkoherralla oli ylipainoa ja miestissit – hautaan hänelle laitettiin tyyris asu ja pellavasukat Tilaajille
94
Näin budjetti vaikuttaa arkeesi: Keskituloisen palkasta tippuu 160 euroa, autoilu kallistuu ja kotitalousvähennys laskee
64
Hallitukselta pitkä lista työllisyystoimista – aktiivimalli kumotaan ensi vuoden alusta, "vuosisadan palkkatukiuudistus alkaa"
59
Kysyimme, miksi Tiernapojat-patsasta taas ollaan siirtämässä –"Kyllä se perustuu saatuun palautteeseen"
54
Autoliike luopui Oulunportin tonttivarauksestaan, tilalle suuri kauppa – tontti siirtyy Oulunsalo Pilot Holdingille
38
Punainen pyöräbaana jatkuu Raksilasta Mäntylään – kaupunki hakee 1,8 miljoonan euron hankkeeseen valtion avustusta
18
Halla-ahon mielestä työministeri Harakan työllisyystoimet vaikuttavat "aika sosialistisilta"– "Painopiste näyttää olevan, että valtio maksaa palkat"
14
Tutkimus: Yksi vuosi lisää Euroopan älypuhelimien vaihtoaikaan vastaa miljoonan fossiiliauton päästöjä - laitteiden korjattavuutta vaaditaan paremmaksi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Eurojackpot voittaja osti Toyota yariksen

Mulle tämä lottovoittaja vois ostaa uudet näppäimet. Lensi aamulla kahvit päälle. Lue lisää...
Uuno D.G

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image