Kotimaa

Katsastaja voi nyt määrätä auton ajokieltoon huo­no­kun­toi­sen tuulilasin tai liian kuluneiden renkaiden takia

Lasi Lipposen asentaja Jesse Jäkäläniemi keskittyy tuulilasin vaihtoon. Yrityksessä tehdään päivittäin 6–10 vaihtotyötä, minkä lisäksi siellä korjataan tuulilasiin esimerkiksi kivistä tai nastoista tulleita iskeymiä. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 24.5.2018 6:13
Susanna Kemppainen

Katsastusmies voi nyt määrätä auton ajokieltoon liian huonokuntoisen tuulilasin, renkaiden tai käsijarrun takia.

Huonokuntoinen tuulilasi voi nykyisin johtaa ajokieltoon. Sunnuntaina voimaan astuneiden katsastuslain, katsastusasetuksen sekä Trafin määräyksen seurauksena katsastaja voi tulkita tuulilasin vaurioitumista aiempaa laajemmalla asteikolla.

Jos tuulilasi on hänen mielestään vaurioitunut niin pahoin, että se vaarantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta, voi hän määrätä ajoneuvon ajokieltoon.

– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että lasista ei esimerkiksi näe enää ulos. Se on voinut mennä vaikkapa liikenneonnettomuuden tai hirvikolarin seurauksena säpäleiksi, Trafin erityisasiantuntija Teemu Toivanen kuvailee.

Tähän saakka huonokuntoisinkaan tuulilasi ei ole mahdollistanut ajokiellon määräämistä, vaan järein käytettävissä oleva seuraamus on ollut ajoneuvon katsastuksen hylkääminen.

Nyt katsastaja voi siis päättää, että ajoneuvolla ei saa enää ajaa metriäkään ennen kuin sen tuulilasi on vaihdettu uuteen ja auto on käytetty konttorilla jälkitarkastuksessa.

Ajokielto astuu voimaan välittömästi, mutta katsastaja voi harkintansa mukaan antaa kuljettajalle mahdollisuuden ajaa vielä suorinta reittiä korjaamolle, jos se voidaan tehdä turvallisesti.

Mahdollinen ajokieltomääräys koskee siis vain erittäin huonokuntoisia tuulilaseja.

Vähäisempien tuulilasivaurioiden osalta katsastuskäytäntö ei ole muuttunut. Katsastaja tutkii edelleen silmämääräisesti tuulilasin ja siinä mahdollisesti olevat lievemmät vauriot.

Näitä voivat olla esimerkiksi kuljettajan näkökentässä olevat halkeamat tai säröt, reunasta reunaan ulottuvat halkeamat tai naarmut.

Tuulilasissa voi olla myös liian voimakas tummennus eli sellainen, että valonläpäisykyky on alle 70 prosenttia. Samoin siihen on voitu liimata kalvo, tarra tai näkökenttää rajoittava esine.

Näissä tilanteissa katsastaja ratkaisee tapauskohtaisesti tuulilasin kunnon perusteella, antaako hän kuljettajalle korjauskehotuksen vai hylkääkö hän katsastuksen.

– Pienemmät vauriot johtavat korjauskehotukseen ja isommat hylkäämiseen, Toivanen selittää.

– Uudistuksessa ei siis ole kyse siitä, että kaikenlaiset vauriot tuulilasissa johtavat ajokieltoon. Se voi olla seurausta vain merkittävimmistä vaurioista. Ensisijainen arvostelu on korjauskehotus, hän jatkaa.

Tuulilasiin liittyvien ongelmien tarkennusten lisäksi uutta on se, että myös esimerkiksi liian kuluneet renkaat voivat jättää auton konttorin pihaan.

Jos renkaassa on alle 1,6 millimetriä kulutuspintaa, voidaan auto määrätä ajokieltoon. Aiemmin seurauksena oli hylkääminen.

– Renkaissa katsastaja voi käyttää harkintavaltaansa, eli jos auto voidaan siirtää turvallisesti paikkaan, missä sen renkaat vaihdetaan parempiin, on se mahdollista.

Sama sanktio on nyt myös tietyissä tilanteissa tietyn ajoneuvoluokan seisonta- eli käsijarrun toimimattomuudessa.

– Auto määrätään ajokieltoon, jos seisontajarrun kokonaisjarruvoima on alle kahdeksan prosenttia auton kokonaismassasta.

Erityisasiantuntija ei usko, että tehdyt uudistukset tulevat lisäämään ajokieltojen määrää merkittävästi.

– Vuonna 0,31 prosentissa tehtyjä katsastuksia määrättiin ajokieltoa. Tuskin ne jatkossakaan tulevat yleistymään.

Uudistusten taustalla on EU:n muuttunut katsastusdirektiivi. Se toi muitakin muutoksia suomalaisiin katsastuskäytäntöihin.

 

Pohjantien remontin yllättävä seuraus: Laseja vaihtoon vähemmän

Tuulilasia koskeva katsastuslain muutos on näkynyt myös tuulilaseja vaihtavissa ja korjaavissa yrityksissä.

Tmi Jyrki Koivikon yrittäjä Jyrki Koivikko kertoo, että osa asiakkaista on ollut tietoisia uudistuksista.

– He ovat vaihtaneet herkemmin tuulilaseja uuteen ennen kuin he menevät katsastukseen, hän kuvailee.

Koivikon mukaan yrityksen tukkuliike on kasvattanut tänä keväänä lasivarastojaan 20 prosentilla uudistuksen vuoksi.

– Sekään määrä ei ole kuulema riittänyt, kun kysyntä on ollut niin kovaa.

Lasi Lipposen myyntipäällikkö Annavera Lipponen kertoo, että heidän yrityksessään on kuultu paljon uudistukseen liittyviä kommentteja ja kyselyjä.

– Monet ovat nyt halunneet vaihdattaa lasinsa ennen katsastusta. Kun uudistuksesta uutisoitiin isommin huhtikuussa, tuli meille useita kyselyjä aiheesta heti samana päivänä.

Oulun seudulla Pohjantie on yksi tyypillisimmistä paikoista, joissa tuulilaseja vaurioituu.

Jyrki Koivikko pitää tiellä sattuviin vaurioihin syynä Oulussa käytettävää hiekoitushiekkaa, joka on hänen mielestään liian karkeaa ja teräväkulmaista.

– Hiekka tarttuu auton renkaisiin kotipihoilta. Kun auton nopeus nousee Pohjantiellä sadan kilometrin tuntinopeusvauhtiin, kivi irtoaa renkaasta ja lentää perässä tulevan silmille.

Pohjantien remontti on vaikuttanut tuulilasiliikkeen asiakasmääriin, sillä siellä on ollut voimassa alennetut nopeusrajoitukset, Koivikko kertoo.

– Kolmen vuoden ajan tuulilasin korjaukset kiven iskujen vuoksi tuplaantuivat joka vuosi. Nyt remontin aikaan ne putosivat puoleen. Kun vauhdit laskivat, vauriot vähenivät. Hiljaisemmassa vauhdissa kivet eivät lennä renkaista samalla lailla.

Myös Lasi Lipposen Annavera Lipponen kertoo, että Pohjantien remontti on vähentänyt asiakasmääriä jonkin verran.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (61)

Eikös Sipilän hallitus luvannut säätelyä purkaa?? Mitenkäs tässä näin kävi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että vanhoihin autoihin ei kannata lasia vaihtaa ja joutaa paalaamoon näin autokanta nuorenee

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ihmeessä kansalaiset haluavat lisää tätä sääntelyä joka alkaa olemaan jo mielivaltaista hommaa. Autojen tekniset viat ovat niin vähäinen osa onnettomuuksien syistä joten näiden sääntöjen lisääminen on pelkkää kiusantekoa. En yhtään yllättyisi jos kyse olisi poliitikkojen, trafin ja katsastusasemien korruptiosta jossa pyritään korottamaan katsastuksen hintoja ja voittoja. Olisi mukava tietää miten paljon joku saanut palkkioita tällä säätämisellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipiläälle kiitos vie aktiivisesti kansalaisten eurot millä rahalla vois ostaa uudenpaa autoa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ähäskutti, minunpa auton jarruja ei testatakaan dynamometrillä. Neliveto on yliveto!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yritin mennä tänää eräälle asemalle katsastaa nii sanovat että uuvet määräykset niin pitää ostaa ensin laitteet. Eivät alkaneet katsastaa jarrujen vuoksi. Menin seukki asemalle ja kysyin että voiko teillä katsastaa jatkuvaa nelkkua. Sanoivat että voi. Jarrut katsotaan niin ku enneki.😁

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa jatkossakin käydä "oikealla" katsurilla. Mikä on sitten oikea, sitä ei kaikille kerrotakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ettet nyt vaan ole sohvakastelija ja puhu kokemuksen syvällä rintaäänellä, mutta katsastuksesta et osaa kertoa mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Normienpurkutalkoon pitäisi olla , mutta uusia entistä ikävämpiä vaan pukkaa. Miten ihmeessä 1,5 mm urasyvyys on niin vaarallien, että ajokielto tulee, eikä korjauskehoitus. Entä miten veron maksamattomuus vaarantaa ajoa ?
Onko yksityisellä kats. firmalla perustuslaillinen oikeus estää omaisuuden käyttö ja miten siitä voi valittaa hallinto-oikeuteen ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höperöt saa taas vettä myllyynsä. Mikään ei normi autoilijalla muutu katsastuksessa. Vai ajatko millin urasyvyydellä renkaissa, et. Tuulilasi tohjona,et ja käsijarrukin toimii joten kuten. Älä turhaan hätäile

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen katsastanut Berneriä ja Sipilän hallitusta jo yli kolme vuotta, hylky ja käyttökielto koko lössille, ilman romutuspalkkiota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ahaa, tuulilasien valmistajien ja autokorjaamojen lobbaus onnistui tuulilasienkin osalta.
Milloin autovalmistajat ja maahantuojat saavat lobattua yli 15 vuotiaiden autojen käyttökiellon?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on työn alla, ensin pitää vaan saada lisää ilmaa autojen hintoihin ... jotain lisäveroja tms, vaikka ympäristön varjolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Sama sanktio on nyt myös tietyissä tilanteissa tietyn ajoneuvoluokan seisonta- eli käsijarrun toimimattomuudessa.

– Auto määrätään ajokieltoon, jos seisontajarrun kokonaisjarruvoima on alle kahdeksan prosenttia auton kokonaismassasta."

Olisipa jutussas voinut mainita mitä ajoneuvoluokkia tuo käsijarrun toimimattomuus koskee. Joitain autoja luulisin, kun tuota jälkimmäistä virkettä tulkitsen. Se tosin ihmetyttää, että mikä tekee vaaralliseksi ajamisen autolla, jonka seisontajarru ei toimi, kun luulisin että sen pysäköitynä pitäminen se vasta vaarallista onkin. Pitäisi muistaa laittaa kiilat renkaiden eteen ja taakse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huonompi homma.olen nähnyt elämäni aikana niin itseääntäynnä olevia katsastusmiehiä että niistä.saisi hyvän kirjan aikaiseksi.toki auto pitää olla kunnossa jokainenhan sen tietää mutta sitten aletaan syynään jotain toisarvoista asiaa kun muuta vikaa ei löydä vaikka hakemalla hakee.tätä se on ja tulee olemaan.pitäkää varanne

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (61)

Uutisvirta

101
Sirkkaleipää leivotaan nyt myös Oulussa – Fazerin sirkkajauho tulee Hollannista, koska kotimainen hyönteistuotanto ei riitä
57
Joka kymmenes työtön aktivoitui, kun aktiivimalli leikkasi etuutta, kertoo Kela
47
Ruotsissa sytytetty tuleen kymmeniä autoja - pääministeriltä kovasanainen tuomio
39
Nuorten maailmantuska voi synnyttää uuden luonnonsuojelubuumin: "Ilmastonmuutos on vaarallisempi kuin ydinsota"
29
Myllytullin entinen Oulun seudun ammattiopiston kortteli uusiutuu täysin - suurin osa rakennuksista puretaan ja tilalle nousee asuin-, liike- ja toimistorakennuksia
28
Uusi taksilaki voi tuoda ongelmia koulutakseihin – harvaan asutuilla alueilla kela-kyytien ajo saattaa houkutella yrittäjää enemmän
26
Uusi pienpanimotuotteisiin erikoistunut pub avataan Rotuaarille perjantaina – Mallaskellari haluaa laajentaa Oulun oluttarjontaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Millainen auto pitäisi laittaa ettet olisi kateellinen?

Vaurauden esittelyn sijaan, varakas voi arvostaa omaa ja lähimmäistensä terveyttä niin paljon, että ostaa ison kalliin ... Lue lisää...
Motoman

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image