Kotimaa

Kä­teis­mak­sa­mi­nen loppuu junissa syyskuussa – "Se on kon­duk­töö­ril­le hankala tilanne, jos nettiyhteys ei toimi"

Konduktöörit eivät enää syyskuun alusta alkaen ota junissa vastaan käteistä. KUVA: Taneli Kärki
Kotimaa 12.8.2019 15:46
Emmi Tilvis

Syyskuun alusta alkaen junista voi ostaa kaukoliikenteen lippuja vain maksukortilla. Konduktöörit eivät enää ota vastaan käteistä. Vuonna 2018 2,5 prosenttia VR:n asiakkaista osti lipun junista ja näistä ostoista 0,9 prosenttia tehtiin käteisellä. VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtajan Salla Ketolan mukaan lipun junasta ostaneiden osuus on pienentynyt tänä vuonna.

Yli 80 prosenttia lipuista ostetaan verkkokaupasta, mobiilisovelluksesta tai lippuautomaatista. Lippuja myydään myös kaikissa R-kioskeissa, VR:n palvelupisteillä ja puhelinpalvelussa sekä Matkahuollon toimipisteissä.

Vielä viime talvena matkustajia kehotettiin varautumaan aina käteisellä, koska VR ei pystynyt takaamaan joidenkin maksukorttien vaatiman nettiyhteyden toimivuutta kaikilla väleillä. Miten maksamisen sujuvuus pystytään takaamaan syyskuusta eteenpäin, VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola?

– Välillä siinä nettiyhteydessä voi tosiaan olla katkoja, ja sellaisissa tilanteissa me olemme sitten joustavia. Jos asiakkaalla tulee tällainen maksamiseen liittyvä ongelma, joka johtuu siitä, että meidän nettiyhteytemme ei juuri sillä hetkellä toimi, niin toki me voimme sitten myöhemmin yrittää myydä sitä lippua uudelleen. Asiakas ei joudu siitä pulaan.

Kannattaako asiakkaan yhä varata varmuuden vuoksi käteistä mukaan?

– Ei kannata. Tämän jälkeen se on tietysti meidän vastuulla, että pystymme asianmukaisesti myymään asiakkaalle lipun. Toki on pakko sanoa, että se on konduktöörille hankala tilanne, jos nettiyhteys ei toimi. Yritämme koko ajan kehittää meidän palvelua siihen suuntaan, että nettiyhteys toimisi paremmin ja pystyisimme takaamaan sujuvan maksaminen myös junassa.

Onko syrjäisten alueiden nettiyhteyksiä tarkoitus parantaa?

– Joo, kyllä me parannamme nettiyhteyksiä. Tutkimme myös sitä, saataisiinko palvelu toimimaan ilman nettiyhteyksiä, mutta vielä se ei ole onnistunut.

Mitä tapahtuu, jos matkustaja tulee syyskuun alun jälkeen junaan käteisen kanssa ilman maksukorttia?

– Tälläkin hetkellä käteisellä maksaminen junassa on hyvin harvinaista. Usein kyseessä on lapsi tai vähän varttuneempi henkilö, kenellä on käteistä mukana. Meidän ohjeistus konduktööreille on se, että ollaan joustavia ja asiakasystävällisiä tämän asian kanssa aluksi, että kaikki asiakkaat huomaavat, että käytössä on uusi toimintatapa.

Onko konduktööreillä valmius ottaa käteistä vastaan ja antaa vaihtorahat?

– Kyllä käteinen oikeasti poistuu käytöstä.

Hidastaako korttimaksujen vastaanottaminen konduktöörin työtä?

– Jos nettiyhteys ottaa jostain syystä aikansa, niin toki se silloin hidastaa. Pääasiallisesti uusien ja helppokäyttöisten maksulaitteiden pitäisi toimia nopeammin. Konduktöörin työlaitetta kehitetään koko ajan siihen suuntaan, että se tekisi heidän työstään nopeampaa ja helpompaa. Voi olla, että siinä on alkukankeutta, mutta tavoite on, että se olisi myöhemmin nopeampaa. Jos on kertalippua ostamassa, niin kannattaa ladata VR:n uusi mobiilisovellus, jos vaan älypuhelinta käyttää. Ymmärrän, että kaikki ei käytä älypuhelinta, ja se on ihan ok, mutta sieltä saa ostettua lipun tosi nopeasti.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (71)

Onpa takapajuista kun vain yhdenlainen maksaminen kelpaa, hyvä ja menestyvä yritys tarjoaa asiakkaalle useita vaihtoehtoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi on harvaan asuttu maa. Totta on, että mobiiliverkkoa ei ole kaikkialla maassa. Käteismaksumahdollisuuden lopettaminen junissa on tyhmä päätös VR:ltä. Verkkoyhteyden puuttuminen käytännössä tarkoittaa sitä, että matkustaja matkustaa ilmaiseksi. Laskua ei kannata kirjoittaa, henkilö- ja yhteystietoja ei kannata jaella VR:n työntekijöille. Good Bye !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä kai maksan lentokoneesaakin kyydin aina käteisellä suoraan lentokapteenille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on Finnairilla piikki, maksan, tai siis lyhennän velkaa aina kun jaksan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käteisellä maksaminen takaa yksityisyyden. Moni ei halua koko maailman tietävän, että on junassa matkalla maailman ääriin. Nyt loppuu junalla matkustaminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matkustaminen ja maksaminen VR:lle loppui nyt, boikotoin yrityksiä joille ei kelpaa laillinen maksuväline.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi turistiparkoja. Kondyktöörien kielitaito on todella heikko, kuulutukset tulvat huonolla tai murteellisella Suomen kielellä ja junien näytöt ovat tyhjiä ruutuja. Teknologian ja Pisa tulosten maa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi voi, turisti varmaan astuukin ilman etukäteen ostettua lippua ja maksukorttia (turisteillahan ei ole maksukortteja...) johonkin Oulu-Helsinki-junaan, kas joskos tällä pääsisi Helsinkiin?

Ei nämä kommentit ole enää todellisia. Kukaan kommentoija ei ole ostanut lippua ylipäätään vasta junassa ja tästä tehdään nyt valtava ongelma.

Ostakaa lippu etukäteen. Ostakaa lippu etukäteen. Ostakaa lippu etukäteen. Silloin voitte maksaa millä tahansa maksuvälineellä.

Meneekö jakeluun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko konnari nykyään konna kun eivät saa enää käsitellä rahaa junissa.Onko pelkona että iso Bat ja pieni Bat hyökkää junaan ja vie konnarilta rahat kuten "lännen pikajunassa":-)))))

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eurosetelit ja kolikot on laskettu liikkeelle ja ne ovat käytössä koko euroalueella. En ymmärrä, miten joku VR voi todeta tämän pätemättömäksi. Maksakaa ihmiset aina käteisellä, ettei se katoa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisia koskettavassa kaukoliikenteessä tehtiin viime vuonna 13,6 miljoonaa matkaa.

Vasta junassa lipun ostaminen (2,5% matkoista) painottuu todennäköisesti lähes täysin lähiliikenteeseen, jota ei täällä ole. Juuri kukaan ei osta esimerkiksi Oulu-Helsinki-lippua vasta junassa. Suosituimmat vuorothan ovat välillä jopa täynnä, joten lippu on käytännössä pakko ostaa etukäteen. Samalla voi valita istumapaikan.

No, leikitään että sama 2,5% osuus pätee myös kaukoliikenteeseen, niin vasta junassa lippuja myytiin 340000 kappaletta, joista käteisellä ostettiin siis 0,9% eli huikeat 3060 kappaletta.

Tuo on noin kahdeksan (8) käteisellä junassa ostettua lippua päivässä - koko maan kaukoliikenteessä.

Itse asiassa olisi kiinnostavaa tietää maksettiinko ainuttakaan Oulusta lähtevää, tai tänne päätyvää, matkaa viime vuonna käteisellä vasta junassa. En yllättyisi vaikka vastaus olisi: ei maksettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voin vastata tähän omasta puolestani, että ainakin minä ostin viime vuonna lipun junasta ja maksoin sen käteisellä, parikin kertaa. Nämä matkat joko alkoivat Oulusta tai suuntautuivat Ouluun :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR joustavuus on näissä lippuasioissa ennenkin ollut sitä, että laitetaan matkalainen ulos junasta vaikka väkisin ja vaikka se olisi alaikäinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se ole aika reilu peli, että jos ei lippua ole esittää, eikä sellaista pysty maksamaan, niin poistetaan junasta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR on edelläkävijä asiakkaiden kusettamisessa. Minä maksan käteisellä suojaten yksityisyyteni. Täytyy matkustaa yksityisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kansanedustajista mallia, ajetaan taksilla , vihreät näyttivät mallia jo viime vaalikaudella, kuka sitä nyt junalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanha kuittihöylä käyttöön. Ei nettiongelmat haittaa ja on veeärrän tekniikan tasolla, ellei ylikin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (71)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

209 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image