Kotimaa

Kalliit pa­lau­tus­juo­mat voi korvata mai­to­kaa­kaol­la ja energiageelit banaaneilla

Urheilussa tärkeintä on pitää huolta hiilihydraattien saannista. KUVA: Saija Ollanketo
Kotimaa 7.2.2017 7:05 | Päivitetty 7.2.2017 8:21
Esko Aho

Pohjois-Amerikassa tehtyjen tutkimusten mukaan maitokaakao on mainio juoma myös urheilun ja kuntoilun jälkeen, vaikka ravitsemusfysiologian valossa ihminen ei erillisiä palautusjuomia välttämättä edes tarvitse.

Tennispelaajien on nähty syövän banaaneja pitkän ottelun aikana. Naispuolinen suomalainen tennisammattilainen takavuosilta käytti samaan tarkoitukseen vedellä 1/3-suhteessa laimennettua Coca Colaa.

Ennen energiageelien keksimistä pitkän matkan hiihtokilpailuissa tarjottiin mustikkasoppaa.

Monet purkitetut supervitamiinit ja -lisäravinteet jäisivät kauppojen hyllyille, jos niiden vaikutuksista olisi olemassa riittävä määrä sokkoutettuja testejä ja ihmiset kuuntelisivat mainosten ja itseoppineiden käyttäjien sijaan ravitsemusasiantuntijoita.

Alan arvostetun tutkijan, Helsingin yliopiston ravitsemusfysiologian professorin Marja Mutasen mukaan urheilussa tärkeintä on pitää huolta hiilihydraattien saannista. Niitä kannattaa juoda tai syödä myös suorituksen aikana, jotta veressä kiertäisi riittävästi glukoosia.

– Elimistö pyörittää elossapysymistämme siten, että verenkierron glukoosia pidetään koko ajan mahdollisimman vakaana insuliinin avulla. Kun glukoosia kuluu kuntosuorituksissa, on hyvä nauttia vähän lisää hiilihydraatteja koko ajan. Uskomuksessa, että proteiinin lisääminen tähän yhtälöön vähentäisi lihasten proteiinien hajoamista, on sen verran perää, että jos hiilihydraattia ei ole tarpeeksi, elimistö tekee glukoosia lihasten proteiineista.

– Maitokaakao sisältää proteiinia, sokeria ja rasvaa, joten se on fysiologisesti ihan ok. Elimistö saa juuri niitä aineita, mitä se toimintaansa tarvitsee. Toisaalta en täysin edes ymmärrä puhetta palautumisesta. Se on trainereiden iskostama ajatus. Vesi riittää. Sitten syödään, kun on nälkä.

Hedelmien sokeri imeytyy nopeasti

Yleisesti kuitenkin uskotaan, että kun lihas kasvaa levossa, palautusjuomat ja -patukat käynnistäisivät tämän prosessin ja palautumisen välittömästi harjoituksen jälkeen.

– Kun ihminen pyrkii voimaharjoittelulla kasvattamaan lihaksia, hän tarvitsee samaan aikaan enemmän ravintoaineita. Ilman systemaattista treenausta lihakset eivät sen kummemmiksi muutu, käytitpä palautusjuomia tai et. Jos juot maitoa tai piimää urheilusuorituksen päälle ja syöt pari hedelmää, vaikutus on fysiologisesti sama. Kehonrakentajien ruokavaliota en riittävästi hallitse pystyäkseni sanomaan siitä mitään varmaa, Mutanen sanoo.

– Kaikki hedelmät ovat nopeasti imeytyvän sokerin lähteitä ja siksi liikuntasuorituksissa hyviä. Tärkkelys on niin ikään hiilihydraatti, mutta se elimistön pitää ensin pilkkoa suolessa ennen glukoosin imeytymistä.

Lue lisää 07.02.2017 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (85)

Se tämä proffa ohjaa ja tarkastaa kaiken maailman lihastohtoreiden väitöskirjoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos tästä linkistä, kuntosalilla treenaavalle se on paljon selkeämpi ja hyödyllisempi kuin tämä lehden artikkeli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voin kyllä sanoa, että tämä artikkeli oli yhtä tyhjän kanssa. Lukekaa muutama artikkeli esim. Lihastohtori Juha Hulmin blogista, jossa on vähän tarkemmin kerrottu ja tutkittu voimailun, ravinnon ja levon(palautumisen) suhteesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne palautusjuomat välttämättä kalliita ole.

Itse ostan ison pöntöllisen jauhetta, ja siitä tehty 30 grammaa proteiinia sekä sopivasti hiilihydraatteja maksava annos palautusjuomaa maksaa noin 70 senttiä.

Monelle nuo palautusjuomat ovat hyödyllisiä ja käteviä, itselleni jopa tarpeellisia lisäenergian lähteitä, sillä ei sitä kiireinen ihminen ehdi joka välissä käydä jääkaapilla.
Marjoja, hedelmiä, pähkinöitä jne. syön toki aina mieluummin, mutta aina ei ole mahdollisuutta, eikä edes varaa siihen vaihtoehtoon.

Kaikille nuo palautusjuomat, eivät varmasti ole tarpeellisia, aivan totta.
Turha niitä on kuitenkaan demonisoida.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Läskiä , voita , piimää, ruisleipää ,metsätöitä ja homma toimii. Omakohtainen kokemus 40 vuoden ajalta. Suositukseni kaikille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovin erilaisia tarpeita voi olla eri ihmisillä urheilusuorituksen jälkeiseksi ateriaksi tai juomaksi.

Riippuu varmasti liikkujan iästä ja ruumiinrakenteesttesta aika paljon.

Paljonko liikkuu, onko kyseessä 20 tuntia viikossa vai vuodessa tai jotain siltä väliltä harrastava?

Onko urheilu pitkäkestoista aerobista liikuntaa, tai vaikkapa lihasmassan ja voiman kasvattamiseen tähtäävää kuntosalitreeniä?

Siinäpä jokunen muuttuja, jotka kaikki vaikuttavat eri lailla kehitykseen ja palautumiseen tarvittavaan neste- ja ravintokoktailiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei näitä tarvi tutkia,mennään sata vuotta taaksepäin,millähän meidän veteraanit ja kaikki muut raskaantyöntekijät ovat palautuneet,ovat syöneet ruisleipää ja vettä,maitoa oikeaa voita ja korven kyyneltä?Lapsellisia tutkimuksia,Palautusjuoma???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei tarvi mennä kuin parikymmentä vuotta taaksepäin ja katsoa 90-luvun jalkapallon huippumaiden Saksa, Italia, Ranska jne. otteluita, niin huomaa että kun silloin ei ravinnon osalta noudatettu urheilijan elämää, ei silloinen pelitempo ja urheilullinen tasokaan yltänyt nykypäiväiselle huippu-urheilijoiden tasolle.

Huippu-urheilijat, kuntourheilijat ja ammatikseen 50 tuntia viikoittain raskasta työtä puurtavat tarvitsevat kukin erilaiset vaatimukset ruokavaliolle ja palautumiselle.

Voisi sitäpaitsi ruumiillisen työn tekijät ottaa urheilijoista enemmänkin mallia ravinnon ja palautumisen osalta, tällä voisi olla terveyttä ja työuran pituutta edistäviä vaikutuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

70-luvulla suomalaiset yleisurheilijat olivat esim. aamiaisella pulla- ja kahvilinjalla. Voimalajien harjoittajat ymmärsivät paremmin ravitsemuksen päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika huonosti palautuivat. Selät, lonkat ja polvet loppu. Ja noutaja tuli 40 - 60 iässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutama kova bisnes on tämän hetken hitti,Koirat ja niiden kaikkinainen hyysäys,personal trainerit ja fitnesbuumi ja siihen liittyvä alue,näitä ääripäitä tulee ja menee,niin kuin karppaus aikanaan... proteiineja ja tatskoja...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä ennen ollut näitä nettilehtiä ja kommenttipalstojakaan.

Sitä ennen ei ollut edes sähköä tai autoja, tai lääkkeitä ja lääkäreitä.
Enkä minä ainakaan haluaisi palata siihen tilanteeseen, parannusta ja kehitystä tapahtuu koko ajan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan totta, että maitokaakaot ym. todellakin riittävät palautumiseen, PERUSKUNTOILIJALLE, eli juuri sille Seppo 53v:lle joka vuodesta toiseen 2 treeniä viikossa, yhden sarjan rintalaitteessa ja välissä heilutellen käsiään siirtyy seuraavalle. Jos olet tavoitteellinen treenaaja, kuten itse olen, niin maitokaakao ei todellakaan tarjoa yhtään mitään. On aivan käsittämätöntä, että tuollaista oksennusta joku suoltaa tekstinä edes ulos :D Proteiinia maidosta? Pitäisikö arvon professorin tarkistaa millainen se ihmisen proteiinin tarve on ylipäätään ja mitä siitä maidosta pääasiassa saa? No, lihavaa kansaa on helppo lihottaa entuudestaan halvoilla mielikuvilla. Jokaiselle purkille mitä lisäravinteena myydään, löytyy seloste kyljestä mitä se sisältää. Jos niitä tarvitsee keho, niitä voi hyvin käyttää. Tässä koko artikkelissa haiskahtaa nyt jotenkin vain läpi, että joku mummo yrittää saada oman näkemyksensä päivänvaloon tyrmäten kaiken olennaisen faktan mitä lisäravinteet tarjoavat. Ehkä tämä on sitä Seppojen ajatusmaailmaa kun ei mistään muusta ymmärretä kuin hiilihydraattien tarpeista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan..:) taisi kolahtaa pahasti nyt kun huomasi moni täällä että ihan turhaan on ostettu kalliita hienolta kuulostavia höpöhöpöjä :) hih.
placebo vaikutushan se on se kivoin vaikutus. Jos tarvitsee keho? No kuulepa..ei varmasti tarvitse yhtäkään mitään mitä niissä purkkien kyljissä sepostetaan..:) korkeintaan sitä proteiinia jota saa ihan sieltä maidosta ja lihasta..:) hehh..voimia sulle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen muinoin kun teki kotipirtelön, siinä oli palautusjuomaa. Palanen vaniljajäätelöä, banaani, maitoa ja ei kun sekaisin sähkövatkaimella.
Hyvää oli ja tulosta tuli...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Palautusjuoman idea on se, että se saadaan nautittua heti treenin jälkeen. Luulisi olevan hankalaa kuljettaa salille sähkövatkain, jäätelöpurkki, maitopurkki ja banaani. Kuljetitko niitä kylmälaukussa vai annoitko jäätelön sulaa ja maidon hapantua? Jos treenin tekee kotona, niin silloin on usein sama syödä ihan normaalisti ilman palautusjuomia tai pirtelöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (85)

Uutisvirta

81
Lähes 200 metriä pitkä risteilyalus Amadea saapui Ouluun – aluksen lähdön voi nähdä Nallikarista
64
Hallikainen haluaa Oulun kaupungilta lievempiä ukaaseja torihotellin rakentamiselle – esittää vakuuden pienentämistä puoleen miljoonaan ja rakennusajan ehdollista pidentämistä
57
Nelostielle saadaan kauan kaivatut liikennevalot Iihin – sivutieltä liittyminen helpottuu kahdessa risteyksessä
53
Kolumni: Huono omatunto kalvaa lihansyöjää, mutta kasvisravintoon siirtyminen ei onnistu sormia napsauttamalla
32
Maria Ohisalo: "Jos pelkäisin, en olisi lähtenyt politiikkaan"
31
Ukko-Pekka sytytti kolme maastopaloa reitillään Ylä-Savossa  –  samanlaisia tilanteita on ollut aiemminkin
22
Suomen HX-hävittäjähankinnasta kilpailevat korottavat panoksia – Boeing löi pöytään Growlerin ja kolme miljardia

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Juttutupaan kirjoittajat ovat ikävää porukkaa

Jos kirjoittajat ovat ikävää porukkaa niin on se källi homma että näitä kuiten luetaan. Mielipiteitä on niin monta kuin ... Lue lisää...
Ratiriti

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

15.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image