Kotimaa

Kai Mykkänen: Hallitus haluaa lii­ken­ne­pää­tök­siä ensi vuonna – uudistukset ehkä voimaan 2019 alussa

Kai Mykkänen kertoo, että hallitus haluaa liikenneasioista päätöksiä vielä tämän vaalikauden aikana. Jotta niitä pystyttäisiin tekemään, kokoomus on valmis uusien päätösten parlamentaariseen valmisteluun. KUVA: Kimmo Penttinen
Kotimaa 30.1.2017 16:38
Lauri Nurmi

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen vastaa kokoomuksessa liikenneasioista. Hän kertoo, että kokoomus kannattaa parlamentaarisen liikennetyöryhmän perustamista ja on valmis sitoutumaan sen työskentelyyn.

Tarkoituksena on Mykkäsen mukaan varmistaa se, että liikennettä ja liikenneverkkoa koskevia päätöksiä pystytään tekemään jo ensi vuonna eli vielä tämän vaalikauden aikana.

– Suhtaudumme myönteisesti parlamentaarisen työryhmän perustamiseen, koska on tärkeätä, että korjausvelan kasvun pysäyttäminen onnistuu pysyvästi. Samoin on tärkeätä edistää digitalisaatiota ja uusia ilmastotavoitteita. Tarvitsemme uudistuksia, vaikka live-malli [selvitys liikenneverkkoyhtiöstä] ei sellaisenaan edennyt. Korjaavia toimenpiteitä pitää tehdä tällä vaalikaudella, Mykkänen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) johtamaan työryhmään on Lännen Median tietojen mukaan tulossa yksi edustaja jokaisesta eduskuntapuolueesta. Sen puheenjohtajana toimii ministeri Berner. Näin ollen ryhmässä olisi enemmistö oppositiolla. Ryhmän on tarkoitus työskennellä noin vuoden ajan.

Uudistukset mahdollisesti voimaan vuoden 2019 alussa

Mykkänen korostaa, että kokoomus haluaa tehdä liikennettä koskevia päätöksiä vuonna 2018.

– Meillä on tärkeätä, että työryhmän linjaukset ehditään tällä vaalikaudella viedä päätöksentekoon. Noin vuosi on silloin looginen lähtökohta työryhmän toimikaudeksi. Paljon pidempi se ei voi olla, Mykkänen arvioi.

Tällöin eduskuntapuolueet kertoisivat uusista liikennettä koskevista esityksistä talvella 2018, jolloin hallitus ehtisi järjestää niistä lausuntokierrokset keväällä 2018 ja antaa sen jälkeen lakiesityksensä liikenteen uudistuksista eduskunnalle syksyllä 2018. Mykkäsen mukaan työryhmässä valmistellut uudistukset voisivat kenties astua voimaan vuoden 2019 alussa.

– Työryhmässä voitaisiin miettiä esimerkiksi Ruotsin mallin mukaisesti 12 vuoden liikennesuunnittelun ja tiehankkeissa viiden vuoden siirtomäärärahojen käyttöön ottamista, kun nyt on valitettu, että hankkeet tulevat kalliiksi sen takia, että vuosibudjetointi pysäyttää toimenpiteitä.

– Osa ajatuksista on jo kirjattu kaksi vuotta sitten julkistettuun edellisen vaalikauden parlamentaarisen liikennetyöryhmän mietintöön, joka pitää ottaa yhdeksi pohjaksi uuden parlamentaarisen ryhmän työlle. Hyvä on, jos myös uudet ideat pystytään ottamaan huomioon: esimerkiksi digitalisaation hyödyntäminen ja siirtyminen vaihtoehtoisiin käyttövoimiin liikenteessä, Mykkänen pohtii alkavaa työtä.

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla Mykkänen viittaa esimerkiksi keinoihin edistää sähköautojen määrän kasvua liikenteessä. Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen esitti viime vuonna Lännen Median haastattelussa, että valtio tukisi sähkökäyttöisten autojen hankintaa 4 000 euron suoralla ostotuella vielä tämän vaalikauden aikana. LM:n tietojen mukaan tätä ajatusta ei ole poistettu vaihtoehtojen joukosta.

Parhaillaan hallitus valmistelee liikennetyöryhmän toimeksiannon muotoilua, johon oppositiopuolueet sen jälkeen ottavat kantaa. Alustavasti opposition edustajat ovat vastanneet hallitukselle, että he ovat valmiita osallistumaan parlamentaariseen liikennevalmisteluun. Asia vahvistetaan oppositiolähteistä.

Parlamentaarisen valmistelun tulokset velvoittavat myös seuraavaa hallitusta

Mykkänen ei halua kommentoida sitä, tulisiko työryhmän käsitellä hallituksen kuoppaamaa Bernerin ajatusta väyläverkon yhtiöittämisestä.

– Tärkeintä on, että parlamentaarisella työryhmällä on selkeät tavoitteet korjausvelan kasvun pysäyttämisestä, digitalisaatiosta ja ilmastotavoitteiden toteuttamisesta. Muilta osin ryhmä lähtisi miettimään ratkaisuja puhtaalta pöydältä. Tämän enempää en halua ottaa toimeksiantoon kantaa, koska muuten lausunnot ohjaavat keskustelua liikaa etukäteen johonkin suuntaan, Mykkänen huomauttaa.

Mykkänen kertoo kokoomuksen kannattavan opposition ottamista mukaan valmisteluun, jotta myös seuraavan vaalikauden hallitus on varmasti sitoutunut toteuttamaan ryhmän tuloksia, joita nykyinen hallitus ei ehtisi saattaa voimaan.

– Kaikki puolueet suurin piirtein jakavat kolmen päätavoitteen – korjausvelan, digitalisaation ja ilmaston – tärkeyden. Silloin on luontevaa, kun keinoista on nyt ollut vaikeata löytää mallia, katsoa asioita laajapohjaisemmin, jotta pitkäjänteisyys toteutuu ja myös seuraava hallitus voi sitoutua ratkaisun kulmakiviin. Tästä syystä näen parlamentaarisella työryhmällä potentiaalia, Mykkänen sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Nyt voidaan jotakin hyvää saada aikaiseksikin, kun kaikki puolueet ovat mukana suunnittelemassa uuteen uskoon liikennettä ja liikenneverkostoa. Sipilän hallituksen paukut eivät riittäneet yksin ongelmien ratkaisemiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

autoliikkeet joutaa kiinni kahdeksi vuodeksi.
Uutta autoa kallilla hinnalla ei kannata ostaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bernerin ura politiikassa on ohi. Se, että Berner laitetaan vetämään työryhmää tarkoittaa ettei mitään ole tarkoituskaan saada aikaan. Ei puutu enää kun Stubitti kokoomuksesta, Tytti demareista, Kontula vasureista ja vihreä Niinistö, niin johan olisi tyhjää louskuttavien otusten kerho koossa. Laitetaanko Immonen parlamentaarisen työryhmän kirsikaksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nytkö on Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen vuoro olla selittäjänä Liikenneasioissa?? Luuleeko poliitikot että suomen kansa on tyhmä?? tässä asiassa. Lopettakaa jo tällaiset selitykset ja antakaa olla koko Liikennekaari hanke , saatte paremmat tuoton kun ette koske autoilijoitten maksamiin ajoneuvoveroihin ja kuluihin.
kaikki uudet hankkeet ovat poliitikoitten taskuihin meneviä rahoja, mutta tiestön kunnossapitoon ei mene lainkaan rahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No helppoa ,liikenteeltä kerättävät varoista kohdennetaan tieverkon parantamiseen pari miljardia vuosittain ,sensijaan että se syydetään pitkin mailmaa avustuksina. Näm kaikki tässä yhteydessä käytettävät termit kuten : kehittäminen,parantaminen,uudistaminen,korvvaminen ,digitalisointi ,jne. tarkoittavat suomeksi maksujen korotuksia .
Menojen leikkaaminen muualta olisi paljon vähemmän yhteiskuntaa passivoiva toimenpide.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan se hyvä pohtia laajalla joukolla liikenneverkkojärjestelyjä. Jos kaikki autoista ja polttoaineista nykyisin perittävä vero käytettäisiin liikenneverkkoihin, niin kertyisiköhän korjausvelkaa ollenkaan. Toivottavasti tällä kertaa saadaan kunnon selvitys eikä vain Bernerin esitys. Puheenjohtajaksi tulisi vaihtaa joku tolkun ihminen.
Olennaista on, että tieverkkomme pidetään valtion hallussa eikä päästetä sijoittajia nyhtämään kansalaisten varoja.
Pitkäjännitteinen tieverkoston ylläpito kuulostaa lupaavalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos kaikki autoiluun liittyvä vero käytettäisiin liikenteeseen ei korjausvelkaa olisi.
Mutta mistä otettaisiin kaikki se autoverotuksella kerättävä raha muihin tarkoituksiin? Useampi miljardi puuttuisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni noissa autojen sähköistsasioissa on kokonaan unohdettu ja tarkoitus näköjään jatkossakin unohtaa pienempituloiset autoilijat. He kun eivät taatusti tule jatkossakaan ajamaan uusilla autoilla vaan parempituloisten jo hylkäämillä liki loppuun ajetuilla vikapommeilla. Sähköautoissa se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi akut joutuu loppukäyttäjä uusimaan mikäli aikoo niillä ajaa. Akut on kuitenkin niin kallis uusittava komponentti, että niiden uusimisen kannattavuus on epävarmaa. Mistä köyhempi autoilija sitten saa alleen toimivan ajopelin? Ei mistään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin paljon haluutaan. Kuin paljon aikaa vie, teot.tulee hyvää jälkeä. Verrattuuna erään haliituksen toimiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuten arvelinkin, parempi pitää autonvaihtosuunnitelmat naftaliinissa vielä useamman vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilun verotuksesta nykyään saatavat tulot täysimääräisesti ao. käyttäjäkunnan tarpeisiin, niin ei tarvii miettiä. Onko millään muotoa oikein rangaista ajoneuvoa välttämättömiin toimiin tarvitsevaa tukemaan yhteiskuntaa muilla tahoilla. Autoilusta kertyvistä verovaroista pieni osa päätyy itsetarkoitukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli käy kuten aavistin. Sama esitys runnotaan läpi. Jotain pientä krumeluuria voi tulla pintaan, mutta pahalta kuulostaa tuo "digitalisaation" korostaminen. Sehän on suoraan tuo pakkomielle saada seurantalaitteet ja järjestelmät käyttöön. Hyvää businesta tietyille firmoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei nykymalli kelpaa et autovero ja polttpainevero ja kaikki siitä kertyvä tulo ohjattasiin suoraan liikenne hankkesiin ympäri suomen ei vaannpääkaipunkiseutu ja 4000 e sähköautoihin alennus ei paljon hyödydä tavallista palkansaajaa koska sähköautojen alku hinnat korkeat

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuinka loputtomasti voi ministeri suhmuroida ja ketkuilla hallituksessa saamatta kenkää ... loputtomasti osoittaa Bernerin tapaus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
16:02
"Husu" Hussein kertoo saaneensa huomautuksen taksifirmalta – Jatkossa edellytän itseltäni parempaa käytöstä ja harkintakykyä
15:51
Oulun poliisilaitos puhallutti pikkujoululiikenteessä lähes 3000 kuskia viikonlopun aikana – puolet kärähtäneistä ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena
15:25
Pelti rytisi maanantaiaamuna Kainuussa kahteen otteeseen
15:14
Kysely kertoo lihaan liittyvästä kahtiajaosta ja mahdollisesti kytevästä murroksesta
15:07
Kuusamon Juuso-karhu petaa innolla talvipesäänsä videolla – "On autuas olo", naurahtaa Sulo Karjalainen
15:04
Arvio: Äitimyyttiä nenuliin – käsikirjoittaja, ohjaaja ja näyttelijä Hanna Vahtikari etsii näytelmässään äitiyden syvää ydintä
51
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
44
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
27
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
23
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
17
Oululaiset yläkoululaiset saunottivat asunnottomia ja auttoivat naapureita – "Sai nähdä, että ihmiset olivat todella kiitollisia siitä, mitä me teimme"
17
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image