Kotimaa

Kaahaavaa rekkaa vaikea pysäyttää - iskun estäminen nojautuu ennakointiin

Kotimaa 8.4.2017 19:38
STT

Raskas ajoneuvo on teknisesti vaativa kohde pysäyttää, arvioi poliisitarkastaja Marko Savolainen Poliisihallituksesta. Suomessa rekkaiskun estäminen nojautuu erityisesti ennakointiin.

– Seuraamme koko ajan, mitä ulkomailla tapahtuu ja vaihdamme myös ulkomaiden poliisikollegojen kanssa tietoja eri tapahtumista ja eri keinoista, joilla asioita voidaan estää ja millä niihin voidaan puuttua.

Savolainen korostaa, että tärkeintä on etukäteissuunnittelu. Yleisötilaisuuksiin valmistautuessa poliisi ottaa asian huomioon esimerkiksi ajoreittien suunnittelulla ja huolehtimalla siitä, että raskaalla ajoneuvolla tehtävää iskua olisi mahdollisimman vaikea toteuttaa.

Varautuminen näkyi esimerkiksi Turussa joulurauhan julistuksen aikaan, kun Puolustusvoimien ajoneuvoja oli tuotu paikalle. Savolainen kertoo, että tuolloin varautuminen liittyi juuri tapahtuneeseen Berliinin iskuun.

Suojelupoliisin viestintäpäällikkö Jyri Rantala kertoi STT:lle lauantaina, että päivän mittaan ei ollut saatu mitään Suomen kannalta erityisen merkittävää tietoa liittyen Tukholman iskuun.

– Ei ole myöskään ilmennyt viitteitä kytkennöistä Suomeen, Rantala sanoi.

Hätäjarrutusjärjestelmä voi estää törmäyksen

Uusi tekniikka on tuonut raskaisiin ajoneuvoihin muun muassa ajonestolaitteita, joiden vuoksi autoa on erittäin vaikea saada käyntiin ilman avaimia, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n johtaja Petri Murto. Lisäksi Murto kertoo, että hätäjarrutusjärjestelmillä voidaan estää törmäys, jos kuljettaja ei reagoi vastaan tuleviin esteisiin.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on Murron mukaan ollut pakollinen EU:ssa kaksi- ja kolmiakselisissa kuorma-autoissa ja niiden vetämissä ajoneuvoyhdistelmissä loppuvuodesta 2015 alkaen.

– Lähtökohta on, jos kuljettaja ei reagoi edessä olevaan esteeseen, niin ajoneuvo puuttuu tilanteeseen itse. Mutta se on hankala tilanne, jos kuljettaja ohjailee ajoneuvoa ja ajaa tahallaan johonkin.

Murto kertoo myös, että kuljetusyritykset seuraavat usein ajoneuvojensa liikkumista reaaliaikaisesti kartalla. Silloin käy ilmi nopeasti, jos ajoneuvo poistuu suunnitellulta reitiltä.

– Joissain tapauksissa ajoneuvon liikkumiseen voidaan puuttua myös etänä, hän lisää.

Murto suosittelee, että kuljetusyritysten olisi hyvä antaa sisäisiä ohjeistuksia varkauksien varalle.

– Raskaan ajoneuvon anastamisesta voi ja tulee ilmoittaa hätäkeskukseen, jolloin tieto anastuksesta saadaan leviämään nopeasti viranomaisille, Murto sanoo.

Piikkimatto ei pysäytä

Pelkkä piikkimatto ei todennäköisesti riittäisi rekan pysäyttämiseen. Raskaiden ajoneuvojen massa on niin suuri, että renkaan tyhjeneminen todennäköisesti vain hidastaisi vähän vauhtia, mutta ei kokonaan estäisi sen kulkua.

– Poliisipartioilla on piikkimattoja, mutta niitä ei ehkä ole tarkoitettu ihan raskaisiin ajoneuvoihin, Savolainen sanoo.

Savolaisen mukaan erilaisia teknisiä vaihtoehtoja raskaan ajoneuvon pysäyttämiseen tutkitaan ja selvitetään.

– Siinä on aina tietysti se, että jos yksittäisessä partiossa on tällainen laite tai väline, niin onko se juuri silloin paikalla, kun sitä tarvitaan.

Iskun tekemistä voidaan myös estää kaupunkirakentamisella. Savolainen nostaa esimerkiksi kävelykatujen rajaamisen tolpilla niin, ettei niihin voida ajaa suoraan liikenteestä.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Helppo estää petoniporsailla,jos ne sijoitetaan niin että vauhtia on pakko hiastaa. Siis laitetaan niin että niitä pitää kiertää,vauhti putoo kävely vauhdiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku vois tokaista, et kielletään rekat. Ja toinen, et kielletään terroristit. Mut myöhästä on jo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

6:36
Mikael Granlund sankarina yön NHL-kierroksella – tasoitti pelin vain 0,1 sekuntia ennen loppua ja ratkaisi voiton jatkoajalla
6:00
Hovioikeus aloittaa tänään poliisipomojen virkarikossyytteiden pääkäsittelyn – maratonjutulle varattu hovissa 42 käsittelypäivää
6:00
Päätös Tervahiihdon perumisesta tehtiin yksimielisesti – olosuhteiden johdosta eri reittivaihtoehdoista oli luovuttava yksi kerrallaan Lukijalta
6:00
Kreikan leireiltä ei voi tuoda vain tyttöjä, mutta käytännössä sukupuolta voidaan painottaa – "Leirit eivät ole turvallisia kenellekään, vähiten lapsille"
6:00
Kysyimme: Ovatko taloyhtiölainat Oulussakin tiukassa? Tilaajille
27.2.
Ilmastonmuutos vaikuttaa lintujen elämään monin tavoin
27.2.
Mitalipeleihin edennyt Kärpät ei rallatellut jatkoon ilmaiseksi HIFK:ta vastaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

171 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ei päässyt rikastumaan osakesäästötililä

Juuri siksihän tässä hommassa ei pärjääkään kuin robotit, TRJ, Pannari ja Milady. Muiden on ihan turha yrittää koska täm... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

28.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image