Kotimaa

Julkiset ja yksityiset työ­voi­ma­pal­ve­lut yhdistetään te-palveluiden di­gi­re­mon­tis­sa

KUVA: Heikki Uusitalo
Kotimaa 12.5.2016 4:00 | Päivitetty 12.5.2016 8:43
Mikko Pulliainen

Lähivuosina Suomen te-palveluilla on edessään mittava digiloikka.

Työllisyyttä ja kilpailukykyä kohentaviin kärkihankkeisin kuuluvan 20 miljoonan euron te-palvelujen digitalisointiprojektin pitäisi valmistua kuluvan vaalikauden aikana.

Luvassa on muun muassa uudenlainen hakukone, joka kulkee työnimellä ”työmarkkinatori”. Sen on tarkoitus olla merkittävästi nykyisiä digitaalisia työvoimapalveluita joustavampi ja älykkäämpi. Lisäksi järjestelmä aukeaa julkisen hallinnon sekä kansalaisten lisäksi yksityisille työvoimapalveluille ja esimerkiksi oppilaitoksille.

– On aikamoinen haaste saada tämä onnistumaan. Tämäntyyppisiä match-järjestelmiä on kyllä käytössä muualla, mutta ehkä ne eivät ole niin haastavia kuin mihin tässä pyritään, luonnehtii ely-keskusten sekä te-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus KEHA:n kehittämisjohtaja Vesa Jouppila Lännen Medialle.

Korjattu 8.43: Jutussa puhuttiin aluksi te-keskuksista, jotka lakkautettiin jo vuosia sitten. Nykyisin puhutaan te-toimistoista.

MAINOS

Kommentoi

Moi. Lupaan tehdä kahdessa viikossa skriptin joka kerää kaikki avoimet paikat jokaiselta työnhakusaitilta. 10 miljoonaa riittää minulle, kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonkohan hupeni veronmaksajien euroja tuohon nimenvaihtoon te-keskuksista te-toimistoihin? Aika paljon varmaan, mutta kai se oli toimintaa oleellisesti parantava muutos...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas uusi kiva kirjainyhdistelmä KEHA. Sinne on varmasti saatu runsaasti "tuttuja"
töihin ja veronmaksajat elättävät kiltisti nämäkin "turhakkeet".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joskus vuonna 2000 puhuttiin it-huumasta. Tätäkö se nyt sitten on, kun poliitikot ja virkamiehet käynnistää loputtomia ja kalliita it-projekteja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TE-toimistojen porukka saisi kaivaa niitä piilotyöpaikkoja esiin. Olisi jotain vastinetta verorahoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työpaikkojen lukumäärä väheneee jatkuvasti suomesta. Niiden lisäämiseksi ei digiloikka auta. Työtilla ulkomaille koska suomalainen työ on kallista. Yritysten on tahkottava omistajilleen osinkoja ja on haettava yhä halvepia maita työn tekijäksi. Suomalaisen kansallistunto ja moraali on mennyt ahneuden mukana. Tarvitaan loikka asenneilmapiirissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saadaan työttömät ohjelmistokehittäjät lopultakin töihin! Toivottavasti te-toimistoissa on sen verran pelisilmää, että unohdetaan tiedot ja accenturet ja annetaan mahdollisuus niille, joilla ei ole työtä tällä hetkellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luuletteko, että 20milj riittää tähän? Virkamiehet, joille taskulaskin on digiaikaa. Myyntitykit vie teitä kuin kuoriämpäriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmasti on haastava te keskukselle joka ei kykene hoitamaa yksinkertaistakaan hommaa ilman älytöntä byrokratiaa. Yhdistetään te-keskus YKSITISELE puolelle ja karsitaan turhat rönsyt pois eli n75% paperipyörittäjistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TE-keskukset = miljardiluokan kuluerä veronmaksajille, jotta saataisiin työttömät työpaikkoihin, JOITA EI OLE!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

20 miltsiä ei riitä mihinkään kun ruvetaan jotain koodaamaan. Kohta ollaan lisää vailla ja aikatauluja joutuu valitettavasti myös rukkaamaan hamaan tulevaisuuteen. On näitä valtion softaprojekteja nähty jo niin monta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no vastahan 10 vuotias poika löysi haavoittuvuuden jostakin ohjelmasta, sai muutaman tonnin että otetaan nuoriso töihin tällä tavalla, hommat hoituu ilman kouhoiluja

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On totaalisen eri maailma hakkeroida järjestelmiä kuin suunnitella ja kehittää ohjelmisto ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TE-keskushan on naurettava byrokratian ja pomputtamisen paikka. Nuo rahat tuohon hankkeeseen on taas peittelyä kuinka paljon siellä on ns. porukkaa jotka pyörittää paperia ja ei todellisuudessa tee mitään. Muutama työntekijä on sitten niitä jotka on oikeasti tekemässä ja kantaa muidenkin työtehtävät loppuu.
Esimerkki: Työtön hakee haastatteluun matkustamiseen tukea, Hän jättää sen paperin ennakoiden etukäteen koska se on sallittua ja olettaa että paperin käsittely tapahtuu seuraavalla viikolla haastattelun jälkeen ja saa matkustusrahat nopeaa koska ne tekee ison loven kuukauden budjettiin. No menee kolmatta viikkoa niin TE-keskuksen virkailija soittaa rastista boxista ihan turhasta kohdasta ja toteaa että menee vielä muutama viikko ennekuin paperi siirtyy maksutuspuolelle. Eli siellä paperi siirtyy pyödältä toiselle että etana on nopeampi.
Pitäisikö Te-Keskuksessa tehdä oikeasti kunnon remontti henkilöstön osalta ennekuin aletaan tekee ihan turhia projekteja jotka näyttää näin työttömän kohdalla ihan naurettavilta,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei edistä oikeaa työtä työllistymistä jos joka päivä saadaan lukea irtisanomisista tehkää tolla 20 millillä biokemia tehdas tai jotain mikä myy maailmalla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kolari, Sodankylä, Enontekiö ja Inari.

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä koko maassa lukuun ottamatta Pohjois-Karjalan ja Etelä-Karjalan maakuntia sekä Enontekiön kuntaa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Naton kannatus hurjassa nousussa

183 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi suuri osa suomalaisista vastustaa velkakattoa?

Kyllä velkakatto olisi järkevää. Jos ei pysty hoitamaan asioitaan. Toisethan siinä ovat maksajina muodossa tai toisessa.... Lue lisää...
Dr. Feelguud

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image