Kotimaa

Jenni Pitko: Neljän tunnin junayhteys Oulun ja Helsingin välille olisi aidosti vaihtoehto lentämiselle –kan­san­edus­ta­ja teki aiheesta kirjallisen kysymyksen

VR on reagoinut lisääntyneeseen junamatkustamiseen muun muassa kaksikerroksisilla vaunuilla.
Kotimaa 11.9.2019 22:14
Anna Leinonen

Oululainen kansanedustaja Jenni Pitko (vihr.) haluaa kaksoisraiteen Ouluun asti sekä alle neljän tunnin junayhteyden Oulun ja Helsingin välille.

Pitko jätti tiistaina kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyi, mitä hallitus tekee Oulu-Tampere-välin yhteyksien parantamiselle, jotta Oulu-Helsinki-välin junayhteys nopeutuisi neljään tuntiin?

Oululaisedustaja nostaa esiin, että Oulu–Helsinki-väli on Suomen suosituin sisäinen lentoreitti. Samalla se on merkittävä päästölähde.

– Alle neljän tunnin junan saaminen tälle välille toisi aidosti kilpailukykyisen vaihtoehdon lentomatkustamiselle ja auttaisi Suomea kohti vähähiilisyystavoitteita, Pitko kirjoittaa.

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Alle neljän tunnin junayhteys Oulun ja Helsingin välillä edellyttäisi PItkon mukaan sitä, että kaksoisraide rakennetaan Ouluun asti. Lisäksi Helsingin ja Tampereen välillä olevat pullonkaulat pitäisi poistaa.

Junamatkustajien määrä on kasvanut viime vuosina merkittävästi pääradalla.

VR kertoi keskiviikkona, että junamatkustajien määrä on kasvanut edellisvuoteen verrattuna. Elokuussa liikenne kasvoi eniten Oulun ja Helsingin välillä.

Pitko kirjoittaa, että päärata ollaan oletettavasti nimeämässä osaksi Euroopan ydinverkkokäytävää eli TEN-T-verkostoa. Se mahdollistaa myös korotetun EU:n rahoitusosuuden hakemisen kyseisille rataosuuksille.

– Hallitusohjelmassa onkin aiheellisesti kirjattu, että EU-rahoitushakujen varmistamiseksi väylähankkeiden suunnitteluvalmiutta edistetään, Pitko kirjoittaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (141)

Arkkitehtejä ei pitäisi päästää liikennesuunnitteluun. Eiväthän he osaa piirtää edes kunnollista "kiertoliittymää", kun eivät ole olleet ammattiautoilun raskaan kaluston ohjauspyörän takana sujuttelemassa täysperävaunua "sian persläven" kokoisten liittymien läpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohon aikaan jos menisi, niin ei tarvitsisi Oulunsalossa käydä💸💸💸

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo tuo 4 tuntia ei tule koskaan toteutuun nykyisellä rakentamisen laadulla jolla tehdään radan pohjat ja päällysrakenne. Kokkola-Ylivieskan 2v vanhat ratapohjat jo nyt huonot. Täynnä rajoituksia kun norm. nopeus sillä välillä on sn 200km/h ja körötellään 50-80 km/h kymmenien kilometriwn verran. Laatuun pitäisi panostaa eikä ottaa sitä halvinta tarjousta kilpailutuksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tilanne nyt se että valtiolla ei ole rahaa raideliikenteen kehittämiseen, eikä tule olemaan tulevaisuudessa koska rahat menevät hävittäjiin. Hävittäjien kokonaiskustannukset ovat 30 vuodessa 25-30 miljardia euroa joten hävittäjistä luopuminen mahdollistaisi kaikkien ratahankkeiden toteuttamisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupunki tarvitsee rataliikenteen ja työmatkailun strategian.

Oulun Ratakadulle ja suunnitellun matkakeskuksen paikalle sijoittuva 30-kerroksisten tornitalojen rypäs (liike-elämän keskus) mahdollistaisi kohtuullisen ajan (huom. ei matkan) päästä päivittäisen työmatkailun Ouluun.

Näin esim. Ii, Utajärvi ja Liminka/Ruukki muuttuisivat Oulun esikaupungeiksi. Mikäli liikenteellistä saavutettavuutta korkeaa rakentamista suunnitellessa ei ajatella, niin tämä vaihtoehto poistuu automaattisesti laskuista.

Tornitalojen funktio on palvella liike-elämää, eikä toimia vain maamerkkinä. Siksi tornissa on oltava työpaikkoja ja niiden oltava liikenteellisesti optimaalisella paikalla. Siis lähellä moottoritieliittymää ja rautatieasemaa. Oikeat tornit sitten kyllä näkyvät kyllä mihin tahansa vaikka sijaitsisivatkin vaikka Raksilassa, eikä umpikujan päässä torinrannassa.

Esim. japanilainen Nagoya train station näkyy ja toimii. Samanlaisia ratkaisuja on tehty myös Sveitsiin, jossa toimivan ja aikatauluissa pysyvän julkisen liikenteen vuoksi on normaalia käydä töissä jopa kauempanakin olevissa kaupungeissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muualla tämä ei olisi ongelma, mutta Suomessa on. VR on liian hidas, tunnelit vaan pystöön ja junaa putkiin vauhdilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toiveet ja uskomukset ovat hiivatin korkealla joillakin kommentoijista. Moni elää fantasiaa junien nopeudesta Oulusta Helsinkiin ja vertaa luotijuniin esim. muualla Euroopassa ja Japanissa. Tuskinpa siellä on maaperä samanmoinen, kuin meillä Suomessa.
Mikäli junayhteys saadaan joskus neljään tuntiin, niin juna lähtee Oulusta ja pysähtyy seuraavan kerran Helsingissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tottakai pitääkin olla, kun tulevaisuutta ajattelee. Kertoisitko vielä, mihin perustat väitteesi siitä, että meidän maaperä on niin yksilöllinen, ettei sitä voisi verrata mihinkään muualle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä tarvitse pysähtyä täälläkään. Kuuluuko Oulu noihin isoihin onkin sitten jo eri asia😂😂

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaalien edellä Pitko välitti somessa viestiä, jonka mukaan pallo palaa jo 20 vuoden päästä ilmastonmuutoksen takia. Ei taida tuplaraiteet valmistua ennen tuota paloa Ouluun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä ja oikea tavoite, jota on syytä edistää kaikin tavoin isänmaan etujen vuoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neljän tunnin junasta on aloitteet jo aiemmin tehnyt sekä Oulun kaupunki että Pohjois Pohjanmaan maakunta. Yrittääkö Pitko peitellä kysymyksellä sitä, että hallituksen ministeripoliittinen työryhmä juuri siunasi Tampereen ja Turun tunnin junat ja kohdisti huomionsa Poriin, Seinäjoelle ja Jyväskylään. Samalla hallitus jätti pohjoisen suunnan ten-T verkkoineen täysin huomiotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieman ristiriitainen henkilö. Arvostaa rauhallista pohjoista elämän muotoa, ajelee miesten polkupyörällä ja samalla ajaa nopeaa rautatie liikennettä. Berneriläinen kaiken tietäjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajatuksenkulkusi on niin hieno, että selvennät varmaankin pohdintasi syvintä olemusta. Erityisesti miesten pyörä kiinnostaa, miten se erityisesti liittyy tähän raideliikenneyhteyteen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noita ei siellä yliopiston komeroissa ymmärretä vaikka rautalangasta väännetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (141)

Uutisvirta

0:13
Uskomaton ihmenousu! Suomen lentopallomaajoukkue taisteli lähes toivottomasta tilanteesta tiensä EM-kisojen neljännesvälieriin
18.9.
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä
18.9.
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
18.9.
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
18.9.
Kärpät otti Jukureista kotivoiton Raksilassa takkuisen pelin jälkeen, katso kuvia ottelusta
18.9.
NBA:n supertähti Stephen Curry ilmoittautui jo Yhdysvaltain olympiajoukkueeseen
18.9.
"Näillä budjettiesityksen miljoonilla päästään vasta 0,6 hoitajaan" – Työnantajat lisäisivät hoitoalan koulutusta, Tehy on toista mieltä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Eurojackpot voittaja osti Toyota yariksen

Mikäs siinä, jos kehtaa ajella niin rumasti muotoillulla autolla, jonka ajo-ominaisuudet ovat lisäksi huonot. Moottori o... Lue lisää...
Yäkris

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image