Kotimaa

Ja­ko­hih­naon­gel­man aiheuttajaksi epäillään nyt happamuutta

Jakohihnaongelmien aiheuttaja on edelleen epäily- ja tutkinta-asteella. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 13.2.2017 5:00
Timo Myllykoski

Johtava vesitalousasiantuntija Arto Lehto Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen vesistöyksiköstä epäilee, että Raahen ja Tornion välillä autoilijoita koettelevan jakohihnaongelman aiheuttaja on happamuus. Lehto sanoo, että liukoisen raudan olomuodon muutos kaksiarvoisesta kolmiarvoiseksi aiheuttaa voimakasta happamoitumista, mikä näkyy ruskeana värinä.

– Jakopääkoteloissa on ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön. Liukoista rautaa irtoaa asfaltin kiviaineesta asfaltin kulumisen yhteydessä, ja se reagoi hapen ja lämmön kanssa, jolloin liukoisen raudan olomuodon muutos tapahtuu. Kun rauta joutuu auton jakopääkoteloon veden mukana, se näkyy ruskeana värinä.

Ilmiö esiintyy mustaliuskealueella. Oulun seudulla asfaltissa käytetty kiviaines louhitaan nimenomaan mustaliuskealueelta.

Jakohihnaongelmien aiheuttaja on edelleen epäily- ja tutkinta-asteella. Jakohihnojen ennenaikaisiin vaurioitumisiin on kuitenkin löytymässä ainakin yksi lupaavana pidettävä ratkaisu.

Yksi lupaava ratkaisu löytynyt

Raahelaisen Jorma Peranderin keksintö jakohihnakotelon paineistuksesta on osoittautumassa tehokkaaksi keinoksi estää jakohihnojen ennenaikaiset rikkoutumiset.

– Olen täysin vakuuttunut, että tämä menetelmä poistaa jakohihnaongelman. Ongelman syytä sillä ei poisteta, mutta siitä tulevat seuraukset saadaan poistettua, A-Autopalvelu Oy:n toimitusjohtaja Aki Pitkälä sanoo.

Kaleva esitteli keksinnön viime toukokuussa. Pian tämän jälkeen Pitkälä asensi Peranderin suunnitteleman laitteiston Tupoksessa asuvan Timo Savikosken Audiin.

Päivittäin Tupoksesta Oulun pohjoispuolelle työmatkaa ajavan Savikosken autosta oli katkennut jakohihna jo kaksi kertaa noin 30 000 kilometrin välein, vaikka vaihtoväliksi ilmoitetaan 90 000 kilometriä.

Audilla on ajettu pölyn torjuntaan kehitetyn järjestelmän asentamisen jälkeen nyt 12 000 kilometriä. Kotelossa ei ole ruskeaa pölyä, ja jakopään osat edelleen kuin uudet.

– Nyt jakopää kestää varmasti normaalin 90 000 kilometrin vaihtovälin, ennakoi Pitkälä.

Paineistus tarkoittaa käytännössä noin 20-asteisen auton sisäilman puhaltamista jakohihnakoteloon. Menetelmä pitää jakopään puhtaana ja estää pölyn kertymisen koteloon.

Lue lisää 13.02.2017 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (152)

Ssab masuuni hiekka jauhautuu ja kuluttaa hihnan . Raahessa lähtiessä kastellaan kuorma mutta pölisee jo limingassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulihan ratkaisu tähänkin ongelmaan , kun jaksettiin ruikuttaa ja uskoa keksijöihin .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän tähän yhden automerkin ongelmaan ole jo käytetty yhteiskunnan varoja jo riittävästi. Yhden automerkin vika ei voi olla tiestä, tai sen ominaisuuksista johtuva, ilmanlaadusta nyt puhumattakaan. Harmillista tietenkin että kyseessä on suosittu automerkki, koska se koskee monia autonomistajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tuon tason ihminen viihtii edes lähtä tuollaista tutkimaan, hihna asennuksessa liian tiukalle ja auto jos käy paljon tyhjäkäyntiä niin hihnan vaihto väli puolittuu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainoa syy ilmiöön on VAG-autojen nokkahihnan surkea suojaus, pöly ja lika pääsee kampiakselin hihnapyörälle, joka tuulettimen tavoin heittää sen pitkin hihnakoteloa ja hihnaa, muissa automerkeissähän näitä vikoja ei ilmenekään.

Autonvalmistajan tulisi tehdä hihnakotelosta pölytiivis niinkuin oikeat autonvalmistajat tekevät, jos se on kustannuskysymys niin jättää vaikka jonkun tingeltangelin pois auton kojelaudasta, jotta on varaa suojata moottorin liikkuvat osat kunnolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valmistajan ilmoittama hihnanvaihtoväli on turvaväli. Ei se hihna mene poikki kun vaihtoväli täyttyy. Tiepöly, oli se sitten oktomursketta, rautaoksidia tai kuupölyä, ei ole ainoastaan Pohjois-Pohjanmaan ja Meri-Lapin ongelma. Valmistaja suorittaa laatutestit tehtaalla, ja jos hihnoja menee poikki niin kyllä se syy löytyy asentajasta, valmistajan materiaaleista ja laadunvalvonnan laiminlyönneistä kuin mistään tienpinnan toimittajasta. Ajatelkaa nyt, päällystämättömät tiet pölyävät vähän eri malliin jolloin hihnan pitäisi napsahtaa siellä poikki 200 km matkalla?

En ole yhtään hihnaa saanut menemään poikki, eikä ole tutuillakaan mennyt ja alueella ikäni asuneena en tietenkään välttämättä ole asiantuntija. Viime kesänä hankin ensimmäisen jakoketjulla varustetun auton ja siihen on ketju vaihdettu, että vaikka mitenpäin vääntelette niin edelleen joudutte makselemaan niitä vaihtotöitä.

Lyhyestä virsi kaunis, jos hihnan katkeaminen huolettaa valitkaa halvempi käytetty tai aivan muuta merkkiä oleva auto ja takuu sillä hihnanvaihtotyölläkin on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raaka-aine vika, jakohihnan rattaasta hampaat kuluu teräviksi.Ei pöly eikä murske sitä aiheuta.Tolkuton suolaliuoksen levitys tielle (ei ole edes pelkkää suolaa vaan jotain ihme kemikaalia) pitää tien märkänä.Suolamössösumu kulkeutuu jakohihnakoteloon ja tietenkin kuivuttuaan jää sinne.Heikompilaatuinen metalli sitten alkaa syöpyä.Jos pyörät olisi rosteria niin olisivat ikuisia.P.S Myöskin MB käyttää jakohihnaa joissain moottoreissa, ikävä kyllä.Tutkittava mitä kemikaalia ELY-keskus kylvää teille.Maksaja löytyy jakopää ongelmiin sieltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä on jo monta kertaa todettu, että on se ihmeellistä tavaraa tuo ruskea mönjä, kun sitä ei löydy ollenkaan käyttöhihnasta ja moottorin/matkustamon ilmansuodattimesta. Kerron nyt oikean syyn tähän ongelmaan, joka on helposti pääteltävissä: Jakohihnakotelo ei ole mikään tiivis kotelo, vaan useasta kohdasta auki esim. alapuolelta.
Ilmassa olevat epäpuhtaudet pääsevät sinne pikku hiljaa ja hihnan pyöriessä kotelossa pyörii aikamoinen "hiekkapuhallus", joka taas kuluttaa hammaspyöriä ja hihnaa.

Jakopäänkotelo suojaa hihnaa lähinnä yläpuolelta tulevilta iskuilta. Itse ratkaisin ongelman 10 vuotta sitten poraamalla kotelon sivuihin useita reikiä, jolloin ilma/epäpuhtaudet poistuvat paremmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukava lukea näitä kommentteja! Kaikki tämä kertoo, kuinka paljon meillä löytyy tietotaitoa ja osaamista! Suomi kyllä selviää oli kyse jakopäästä tai muusta "alapäästä", tietotaitoa vaan kehiin! Terve maalaisjärki on kova sana tämän päivän some ja sote maailmassa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Omistatko VAG ajoneuvon? Onko sinulla kokemusta ko. merkistä?
Ajatko ikivanhalla autolla? Oletko asiantuntija määrittelemään tuotteiden laadun?
Tavarantarkastaja?
Jos et, niin olet ehkä väärä ihminen kertomaan tuotteiden laadusta. Ko. konsernin tuotteita
myydään maailmassa eniten, myös Suomessa.
Osaamme ihan itse päätellä, millaisen auton haluamme ja millä ajamme.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pösön kolmipyttyisessä on jakoremmi,joka pyörii kokoajan öljyssä.Tuskin tiepöly pääsee öljytilaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaiset on kyllä Suomen happamimpia! Hajottaako se happamuus jo autojakin, näköjään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiku reippaasti kierroksia! Pikkuvaihdetta ja kierroksia. Jos ei kestä, niin on rakennevika.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sentään epäillä happamia pihlajanmarjoja.
Jutussa kerrotaan hapettumisesta. Sehän on ruostetta raudan tapauksessa. Miksi ei muiden autojen hihnat niin helposti katkeile?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (152)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image