Kotimaa

Isokyrö on Suomen autoistunein kunta, jossa ajetaan yli 10 vuotta vanhoilla autoilla – Pohjois-Pohjanmaalla vähiten autoja Uudenmaan jälkeen

Isokyrö on Suomen autoistunein kunta. Siellä on myös tunnettu Tervajoen autokaupan keskittymä. KUVA: Tomi Vuokola
Kotimaa 15.9.2019 14:16
Pekka Mauno

Etelä-Pohjanmaalla on autotiheyden keskittymä: tuhatta asukasta kohti 583 henkilöautoa. Kainuussa on kaikkein vähiten hybridejä ja sähköautoja.

Isokyrön kunta on kuva auto-Suomesta. Siellä on henkilöautoja asukasta kohti eniten Suomen kunnista, tuhatta asukasta kohti 718 liikenteessä kurvailevaa, varsin iäkästä henkilöautoa, kertovat Traficomin tilastot.

Isossakyrössä asuvien autot eivät ole uusia hybridejä tai muilla vaihtoehtoisilla käyttövoimilla liikkuvia henkilöautoja. Ne ovat vanhoja, jopa yli 10 vuotta vanhoja. Vuosimallin perusteella lukumääräisesti eniten on vuonna 2005 käyttöönotettuja bensiinikäyttöisiä autoja. Myös samaa ikäluokkaa olevilla dieseleillä ajetaan Isossakyrössä edelleen paljon.

Etelä-Pohjanmaa on muutoinkin Suomen autoistunein maakunta. Sitä se oli 10 vuotta sitten, ja on Traficomin ja Tilastokeskuksen tilastojen mukaan edelleen.

Etelä-Pohjanmaalla tuhatta asukasta kohti on 583 liikennekäytössä olevaa henkilöautoa. Autotiheys on kasvanut kuitenkin eniten Lapin, Kainuun ja Etelä-Savon maakunnissa, joissa kasvuprosentit kymmenvuotiskaudella ovat yli 10 prosenttia.

Uusimmat autot Uudellamaalla, missä myös eniten hybridejä

Traficomin tilastoista näkyy, miten sekä autotiheys että autokanta erilaistuvat eri puolilla Suomea.

Helsingissä ja Uudellamaalla autotiheys kasvaa vähiten. Uudellamaalla kasvu on kymmenvuotiskaudella 2008–2018 vain prosentin luokkaa. Siellä on myös pienin autotiheys: asukaslukuun suhteutettuna 425 henkilöautoa tuhatta asukasta kohti.

Uudellamaalla myös ajetaan uusimmilla autoilla. Hybridejä ja sähköautoja on siellä eniten: vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus henkilöautokannasta on 1,7 prosenttia.

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan tässä tilastoinnissa täyssähköautoja, ladattavia hybridejä sekä kaasu- ja flexfuel-autoja.

Vähiten näitä on autokannasta laskettuna Kainuussa, missä muiden kuin bensiini- ja dieselautojen osuus autokannasta on vain 0,2 prosenttia.

– Ilmastotavoitteiden kannalta on hienoa, että vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien henkilöautojen määrä on kasvanut. Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää lisäämällä kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttöä, vähentämällä liikennesuoritetta, siirtymällä liikennevälineiden käyttövoimissa yhä enemmän vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja tankkaamalla dieselautoon uusiutuvaa dieseliä, sanoo johtava asiantuntija Outi Ampuja Traficomin tiedotteessa.

Autotiheys alhaisin kaupungeissa

Autotiheydessä on isot erot maakuntien välillä.

Tiheimmillään autokanta on Etelä-Pohjanmaalla, jossa on 582 henkilöautoa 1000 asukasta kohti.

Paljon autoja on myös Satakunnassa (565/1000as.), Pohjanmaalla (554), Kanta-Hämeessä (547), sekä Keski-Pohjanmaalla (531) ja Kainuussa (531).

Vähiten autoistuneita maakuntia Uudenmaan (425/1000 as.) ohella ovat Pohjois- Pohjanmaa (478), Pirkanmaa (485) ja Päijät-Häme (500).

Myös kuntien välillä autotiheydessä on suuria eroja. Vähiten henkilöautoja suhteutettuna asukaslukuun on suurissa kaupungeissa: Helsingissä, Tampereella, Turussa, Espoossa ja Oulussa. Kun Isossakyrössä on 718 autoa tuhatta asukasta kohti, Helsingissä vastaava luku on 329.

 

MAINOS

Kommentoi

Uuden tai uudehkon auton hankintaa en voisi perustella tällä hetkellä mitenkään.. vuodessa ajokm määrä korkeintaan 15000 km, josta työmatka-ajoa 2/3 ,autona on 2002 mallinen 230 tkm ajettu bensanissani. Vasta yli 20000 km työajosuorite (josta saa km-korvaukset) olisi riittävä peruste uudehkon auton hankintaan tai liisaukseen.. Mutta jos nykyinen urakehitys jatkuu.. 5 v päästä eläkkeelle; niin jatkan ilman pilaamista vanhahkolla bensa-autolla. Ja ilman ilmastoahdistusta... totta puhuen säälittelen kuinka onnettoman pieneksi oma hiilijalanjälkeni jääkään.. haluaisin ajaa enemmän kaikenlaisilla pärisevillä vehkeillä mutta ei riitä vapaa-aika eikä rahatkaan... mutta tätähän ei voi eikä saa sanoa ääneen..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän se Isossakyrössä kuten monissa muissakin maaseutuvaltaisilla alueilla ole niin, että kun omasta lompakosta kulkupelinsä hankkii, niin silloin auto voi olla "jopa yli 10 vuotta vanha". Siellä auto on kulkupeli paikasta a- paikkaan b.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vois bensavehkeissä olla sääntö, että yli 200tkm ajetut sais flexfuelata ihan vapaasti eikä mitään ennen 2007 tehdyt vehkeet... tai sitten ilman kilometri rajaa tahi vuosirajaa... kaikki olis paperilla paremmin. Eikö se riitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelä-Pohjaanmaalaiset on joka asiassa parempia kun muut,ainakin omasta mielestä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taijan itekke ottaa lopputilin töistä ja hommata joku 1000€ vanha koslan, koska uuden auton pitäminen kaikkineen kuluineen niin kallista että palkka menee auton pitämiseen. Täällä korvessa on pakko olla uudehko auto jos aikoo töissä kulkea. Turvallisuuden ja pitkän matkan takia ei voi pitää vanhaa autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö, kun vanhaan autoon uusi vaikka laturin, starttimoottorin ja akun, sekä muutaman suodattimen ja öljyt, niin onkin ikuinen peli, eikä maltaita maksanu. Iloisia ja varmoja kilometrejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoja siis autoja ei kulkuneuvoja on monenlaisia itsellä vaikka vuoden 2008 bmw 330xd ajoominaisuudet huippua verrattuna moneen uuteen autoon ja erittäin turvallinen muutenkin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja minulla yli 30 v vanha vakiokuntoinen ajossa, 520 000 mittarissa... Toinen samanlainen jemmassa tallissa... Näillä molemmilla bensarosvoiksi moitituilla kulutus kesällä pitkällä matkalla 4,7 litraa 98 -oktaanista satasella. Tyhjäpaino noin 800 kg; uudet vastaavat noin puolitoista tonnia; pantu rautaa kun järki loppui... Missä se ekologisuus, järki ja osaaminen, kysyy vanha autoteknikko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos jontikassa joutuu istuun pahimmillaan 10 tuntia päivässä, niin ostaisin minäkin ennemin jontikan kuin uuden maasturin. Viime lauantaina naapuri kynti, karhitti ja lanas peltoja koko päivän. Auto sillä on varmaan joku 90 luvun loppupuolen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autot kannattaa ajaa loppuun ennen kuin siirtyy esim. sähköön. Valmistaminen aiheuttaa päästöjä ja joku ne käytetyt loppuun kuitenkin tulee ajamaan. Vanhoilla autoilla ajellaan myös vähemmän huvin vuoksi, mikä lievittää päästöjä. Säästäähän siinä sitten vielä rahaakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osuit asian ytimeen. Auton hinta ja ylläpito ovat järjettömän kalliita. Onneksi on vaihtoehtoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toiveesi on toteutunut. Polttoaineen hinnat juuri pompsahtavat droneiskujen jälkeen. Vaikutus saattaa kestää kauan ja jäädä pysyväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos jutun luki ajatuksella, niin selvisi hyvin missä maakunnassa on niitä vaihtoehtoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vuosi sitten ostin yli 10 tonnin auton Nyt sen hinta on enää 7-8 tonnia. 2-3 tonnin auto on ehkä järkevin ostos, jos sillä on ajettu n. 200 tonnia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

18:00
Kuinka Oulun ensimmäisen kuvernöörin kahvipannu päätyi Kiiminkiin: Vasta tarina tekee esineestä erityisen Tilaajille
18:00
Toisen roska on toisen aarre Pohjois-Pohjanmaan museossa
17:39
Poliisi perustelee toimia Turkki-mielenosoituksessa sillä, että aiemmin rikottiin lähetystön ikkunat – Sisäministeri Ohisalo pyytää poliisilta selvitystä
16:52
Rattijuoppo ja useiden autojen sivupeilit hajottanut nuori mies työllistivät poliisia Kajaanissa
16:47
Kajaanilaismies hermostui ravintolassa ja kaatoi toisen miehen katuun, uhri sai sairaalahoitoa vaativia vammoja
16:36
Nelikymppinen mies uhkasi aseella kolmea muuta Kajaanissa – aseen poisottaminen johti käsirysyyn
16:15
Tallinkin Silja Europa -laivalta löytyi yöllä kaksi suomalaista kuollutta nuorta – Viron poliisi ei tällä hetkellä epäile rikosta
185
Hallitus haluaa velvoittaa kiinteistönomistajat hankkimaan lisää sähköautojen latauspisteitä – myös autottomat voivat joutua maksajiksi
38
Jalankulkijoille annettu syksyn ensimmäinen liukastumisvaroitus Oulussa, kulkuväylät voivat olla erittäin liukkaita
33
Puheenaihe: Ovatko varusmiesten yhteistuvat tarpeellisia?
30
Opetusministeri Li Andersson haluaa poistaa kotihoidon tuen yli 3-vuotiailta sisaruksilta – Käyttäisi miljoonat varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen
19
Sadat tuhannet seniorit saavat kutsun influenssarokotetutkimukseen – "Tutkittavassa rokotteessa vaikuttavia aineita on nelinkertainen määrä"
17
Britannia pyysi EU:lta lykkäystä brexitille kirjeellä, jota Boris Johnson ei allekirjoittanut – Lähetti toisen kirjeen, jolla perui ensimmäisen
15
Haukiputaalle poliisin konttiputkaan viety henkilö sytytti putkassa tulipalon, palo laukaisi tilan sprinklerin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Maataloustuet.

Jos haluamme pitää kotimaisen maataloustuotannon omavaraisena, tarvitsevat maanviljelijät maataloustukea. Maanviljelijöi... Lue lisää...
Realismia

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image