Kotimaa

IS: Norwegian kiristää sääntöjään kä­si­mat­ka­ta­va­rois­ta – jatkossa edullisimpaan lipputyyppiin kuuluu vain yksi kä­si­mat­ka­ta­va­ra

Norwegian on kiristämässä käytäntöjään käsimatkatavaroiden suhteen. KUVA: JOHAN NILSSON
Kotimaa 14.1.2020 12:07
Jarkko Harjumaa

Ilta-Sanomien mukaan Norwegian on kiristämässä käytäntöjään käsimatkatavaroiden suhteen edullisimman lipputyypin matkustajilta.

Normaalisti Norwegianin halvimman lipputyypin matkustaja on saanut ottaa lennolle sekä matkatavarahyllylle sijoitettavan että edessä olevan istuimen alle sujautettavan käsimatkatavaran. Jatkossa budjettimatkaaja saa kuitenkin ottaa matkustamoon vain yhden käsimatkavaran, jonka täytyy mahtua edessä olevan istuimen alle.

Norwegian perii matkatavarahyllylle sijoitettavasta käsimatkatavarasta lisämaksun. Isommat käsimatkatavarat kuuluvat automaattisesti kalliimpiin lipputyyppeihin.

Norwegianin tiedotuksesta vastaava Tarja Valde-Brown viestittää Ilta-Sanomille, että yhtiö haluaa varmistaa, että asiakkaat voivat matkustaa miellyttävästi ja stressittömästi.

– Osana uutta käytäntöä olemme myös nostaneet edessä olevan istuimen alle sijoitettavan käsimatkatavaran kokoa, nostaneet kirjattavan matkatavaran painon 23 kiloon ja nostaneet Flex- ja Premium-lippujen käsimatkatavaroiden yhteispainon 10 kilosta 15 kiloon, Valde-Brown kertoo IS:lle sähköpostitse.

Norwegianin tavoitteena on saattaa muutos voimaan lähiaikoina. IS:n mukaan asiakkaille tiedotetaan asiasta ennakkoon. Uusi käytäntö ei vaikuta lippuihin, jotka on ostettu ennen käytännön voimaantuloa.

Norwegian liikennöi Oulun ja Helsingin väliä useita kertoja päivässä.

MAINOS

Kommentoi

Vai että pitäisi vaihtaa matkustamolaukut pienemmäksi? Maailmassa on useita satoja miljoonia nykysääntöjen kokoisia laukkuja, mieletön ajatus. Onko Norwegianilla Kiinassa minilaukkujen tehdas? Ei ole ilmastoteko.
Mikä on uusien laukkujen kokovaatimus.? Mielestäni esim. Kanarian lennolla jalkatilaan ei mahdu muuta kuin jalat, syvät laskimotulokset lisääntyvät räjähdysmäisesti, vaikeuksia on saada vatsakin mahtumaan nykyisiin penkkiväleihin jos aikoo aterian syödä.

Jotta matkustusmukavuus paranisi niin jokaiseen lippuun pitää kuulua oikeus laittaa ruumaan yksi matkalaukku ilman lisämaksua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei matkalaukkuja ole tarkoitettu tuotavaksi matkustamoon. Laukun koko on annettu lähtöselvityspapereissa, jonka saa matkustamoon tuoda. Ihmetellyt aina valvonnan heikkoutta. Ilmansuojelussa suuri osa Suomalaisista menee Suomen pienuuden taakse, niin kuin suojelu ei meitä koskisi, kun olemme niin pieni. Maailma on täynnä pieniä valtioita, joista kertyy iso saastuttaja. Suomi yksin ei maapalloa pelasta, on myös yleinen sanonta. Mistä tämä ajatus on lähtöisin! Ei tietenkään pelasta. USA on pois ilmansuojelu sopimuksesta ja Trumpin poistuttua tulee myös mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli ei enää Norwegialla matkustamista! Kaikki lennot Finnairilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä ja ystävällinen palvelu. Lisäksi edullisemmat hinnat. Jatkan siis Norwegianin matkassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsittämätön on se tavaran määrä, joita ihmiset kantaa mukanaan jo 1-2 päivän reissuilla. Ja suurin osa OUL-HEL matkustajista on näitä työmatkaveivaajia. Normaalikokoiseen päiväreppuun mahtuu aivan hyvin ne tavarat, joita parin-kolmen päivän työreissulla tarvitsee. Kyse on siitä, osaako ihminen pakata. Sama uudistus saisi tulla kaikkiin lipputyyppeihin ja lentoyhtiölle, silloin loppuisi liian Isojen laukkujen kanssa koneeseen tunkevien ja kiilaavien matkustajien törttöily.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Ite olin viikon Puolassa, riitti käsimatkatavarana menevä matkalaukku hyvin.Oli puhdasta vaatetta joka päivälle, ja mahtui vielä tuliaisetkin mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenkähän saat mahtumaan matkalaukun penkin alle? Ei sinne mahdu kuin pieni päiväreppu. Et se siitä Norwegianista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenköhän Norskin lentoemot kontrolloivat koneessa kunkin matkustajan oikeutta nostaa laukku hyllylle😃 Tähän mennessä olisivat saaneet olla paljon tiukempia boarding-vaiheessa monilaukkuisten matkustajien kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, nimenomaan jaloillaan joutuu äänestämään. Jos joutuu sullomaan kassinsa edessään olevan penkin alle, ei enää ole tilaa oikaista koipiaan suoraksi.
Miksi eivät varsinaiset tavarasäilöt ole sitten enää käytössä? Jos tulee jokin hätätilanne, niin ympäriinsä lattialla pursuilevat kassit ja käsilaukkujen hihnat aiheuttavat varmasti ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Seuraavaksi varmaan peritään lisämaksu päällystakista ja hatusta, erikseen. WC-käynnit lienevät jo maksullisia? Tälle tielle lähteneet yhtiöt ovat useasti ajautuneet konkurssiin, jolleivat ole peruneet ajoissa. JetTime meni niin pitkälle, että vaati ensin maksua viltistä ja alkoi sitten lahjoittaa sellaisen jokaiselle matkustajalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis ns. lentolaukusta peritään lisähinta. "... jotta asiakkaat voivat matkustaa miellyttävästi ja stressittömästi." Taas esimerkki siitä, miten lentoyhtiöt pitävät lentäviä asiakkaitaan ihan tyhminä. Eihän tässä ole muu tarkoitus kuin nostaa lentolipun kokonaishintaa. Onneksi Finskillä on nykyisin niin paljon lentoja että hyvin usein siltä löytyy halvempi lento.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno ja tarpeellinen uudistus. Kyllä on saanut monesti ihmetellä että miten osa kehtaa kantaa mukanaan koneeseen valtavan kokoista "käsilaukkua", isoa matkalaukkua ja vielä tax free-ostoksia muovikasseissa. Tai sitten tullaan ison rinkan kanssa joka vie vähintään kahden tavallisen lentolaukun verran tilaa ylhäältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellakin odotettu uutinen! Meno mennyt ihan naurettavaksi, kun väki rullailee melkein täysikokoisten matkalaukkujen kanssa tyynesti kabiiniin ja pahimmillaan vaan jättävät ne siihen käytävälle henkilökunnan hyllyille nosteltaviksi. Sitä ei uutinen tosin kerro, että miten niiden paikkojen kanssa toimitaan, joissa edellä olevan istuimen alle ei voi laittaakaan mitään (hätäuloskäytävän rivi eturivi, jotkut reunapaikat)?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maiden sisäisien lentojen lopettaminen olisi VÄHINTÄ mitä lentoliikenne voisi tehdä päästöjensä vähentämiseksi ja onhan sekin ihan täyttä faktaa, että turistilennot ovat täyttä turhuutta, mutta kun eipä tyhjäpäillä näytä olevan muuta sisältöä elämässä loputtoman oravanpyörässä juoksemisen lisäksi kuin päästä kerran vuoteen nollaamaan pää etelään. Sääliksi ihan käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et varmaan ite lennä. Kerro harrastuksesi ja palvelu jota käytät niin minä kerron mitä sille pitää tehdä.

Ilmastomuutoksen vuoksi kanikopissa eliniän asuminen ja sieltä poistumatta ei ole elämisen tarkoitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin Suomihan tämän pallon pelastaa. Katsoppas flightradar24 kuinka paljon lentoja on tällä hetkellä ilmassa ja montako niistä on Suomen päällä. Voit myös sieltä katsoa mistä mikäkin lento on lähtenyt ja mihin menossa. Suomen lentoliikenteellä ei ole mitään väliä.

Niin ja mene töihin :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pelkästään Delhissä tulee joka päivä 5000 uutta autoa liikenteeseen. Liekö edes sähköautoja kaikki, hehheh! Siellä kaivattaisiin valistustasi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:01
Syyttäjä vaatii rangaistusta yhdelle henkilölle Turussa 17 vuotta sitten tapahtuneesta arvokuljetusauton ryöstöyrityksestä
11:50
Koira jäi pulaan veden ympäröimälle jäälautalle Kalajoella – oli jäätynyt tassuistaan lauttaan kiinni
11:23
Korkeakoulujen kevään yhteishakussa ennätysmäärä hakijoita – haettavina vieraskieliset ja Taideyliopiston koulutukset
11:19
Oululaista äijäbalettia ja ilmakitaransoittoa on luvassa Talent Suomi -ohjelman aloitusjaksossa
11:12
Suomen Tieyhdistys kannustaa hakemaan avustuksia yksityisteiden perusparannuksiin – rahoitustilanne parempi kuin vuosiin, yhdistys sanoo
10:58
Lumo-valofestivaali avaa teoshakunsa vuodelle 2020
10:51
ELY-keskus rahoitti hankkeita Pohjois-Suomessa reilulla 28 miljoonalla – Pohjois-Pohjanmaalla rahoituksen määrä laski huomattavasti
98
Metsäteollisuuden laaja kolmeviikkoinen lakko alkoi – alan tuotanto pysähtyy lähes kokonaan Suomessa
57
Lakko pysäyttää työt mekaanisessa metsäteollisuudessa, pelkästään Pyhännällä lakon piirissä on noin 140 työntekijää
9
Metsäteollisuus vastaa lakkoon kolmen päivän työsululla, sovintoa haetaan valtakunnansovittelijan toimistolla
9
Metsänomistajille on suunnitteilla ensimmäinen valtiontuki täysin ja ainoastaan ilmastolähtökohdista – kompensaatioiden taustalla hiilinielujen vahvistaminen
8
Pysähtyvätkö paperitehtaat ja seisahtuvatko sellutehtaat? Metsäteollisuuden sovittelusta ei ole tihkunut tietoja, lakko uhkaa alkaa keskiyöllä
8
Ylen MOT-ohjelma: Veikkaus jätti kilpailuttamatta kymmenien miljoonien sopimuksen – lakitoimiston arvio sopimusmuutoksen laittomuudesta ohitettiin
7
Jalkansa loukannut joutsen huolettaa oululaisia – lintu kököttänyt Raatissa jään päällä pakkasessa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan keski- ja itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Kainuun maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Kuusamon, Taivalkosken ja Pudasjärven kuntia sekä Enontekiön kunnassa jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Keskusta korottamassa lapsilisiä!

221 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pulut kaupan edustalla

Näät heti siinä Lidlien pihalla. Heille se mättö käy, kun eivät ole parempaan tottuneet. Lue lisää...
ASIAKAS KUNNAN TASO

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image