Kotimaa

IS: Lii­ken­ne­lää­ke­tie­teen professori pitää uutta pis­te­koh­tais­ta no­peus­val­von­taa älyttömänä – "Homma on lähtenyt täysin lapasesta"

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo ihmettelee Iltasanomien haastattelussa muun muassa miksei nopeusvalvontakameroiden kohdalla ilmoiteta sallittua maksiminopeutta. KUVA: Jarmo Kontiainen
Kotimaa 15.7.2019 12:35
Mirko Siikaluoma

Suomen teille on tänä kesänä pystytetty 42 huipputarkaa peltipoliisia. Uudenlaisia nopeusvalvontakameroita on tulossa vuoteen 2023 mennessä yhteensä 500 kappaletta.

Liikennelääketieteen professori Timo Tervon mielestä valvonnassa mennään sakkotulot edellä. Iltasanomien haastattelussa hän pitää selvänä, että nopeusvalvontaa tarvitaan, mutta kyseenalaistaa sen tavoitteita.

– Homma on lähtenyt laadullisesti ja määrällisesti täysin lapasesta. Täällä mennään sakkotulojen kerääminen edellä, eikä liikenneturvallisuus, Tervo kritisoi.

Tervo ihmettelee myös miksei nopeusvalvontakameroiden kohdalla ilmoiteta sallittua maksiminopeutta, kuten Ruotsissa on tehty. Useasti ylinopeuden syynä on se, ettei kuljettaja muista sallittua nopeutta.

– Kameran kohdalla hiljennetään sitten alempaan nopeuteen, mistä aiheutuu lisää vaaratilanteita, kun takana ajavalle jarrutus saattaa olla yllätys. Myös kameroiden sijoittelussa on toivomisen varaa, Tervo huomauttaa.

Tervo epäilee, että maksiminopeuden ilmoitukset puuttuvat kameroiden kohdalla, koska viranomaiset haluavat kerätä sakkotuloja. Iltasanomien mukaan vuonna 2017 automaattisen liikennevalvonnan rikesakoista kertyi valtiolle yli 51 miljoonaa euroa tuloja. Tämän vuoden sakkotuloiksi on arvioitu jopa yli 70 miljoonan pottia.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (160)

Kamera- ja muu nopeusvalvonta on menossa liiallisuuksiin Suomen teillä. Useimmilla tieosuuksilla nopeusrajoitus on tiehen nähden liian alhainen. Juuri tämä asia saa suuren osan ihmisistä ajamaan etenkin lievää ylinopeutta. Pienet ylinopeudet eivät aiheuta vaaraa ainakaan jos rajoitus on kohtuuttoman alhainen.

Riittäisi että kameroita olisi puolet nykymäärästä ja niiden sijoittelua tarkistettaisiin niin, että ne ovat vain todella vaarallisissa paikoissa - eivät maaseudulla keskellä suoraa 100:n tietä. Kameratolpat tulee maalata räikeillä väreillä.
Autolla ajavien kansalaisten oikeustajua koettelee, jos esimerkiksi selvästi 100:n alueelle - kuten Länsiväylälle Kehä II:lta Kivenlahteen tai Tuusulantielle Kehä III:lta etelään - on asetettu liian kireä nopeusrajoitus 80.
Poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuksiin ei tule alentaa uuden tieliikennelain tullessa voimaan 1.6.2020, vaan nostaa arvoon 10 km/h.
Moottoriteille sopisi Euroopassa yleisin rajoitus eli 130 (talvisin120), ohituskaistateille 110 ja mikä tärkeinä, useille nyt ylikireille 80:een rajoitetuille hyville tieosuuksille 100. Talvirajoituksista, joita on vain Suomessa, tulee luopua kokonaan yksiajorataisilla maanteillä. Kaupunkien sisääntulomoottoriteille ei pidä asettaa alle 100 rajoituksia.

Liian kireät rajoitukset lisäävät yhteiskuntataloudellisia kuluja pidentyneinä matka-aikoina vuosittain sadoilla miljoonilla euroilla. Paras tapa parantaa liikenneturvallisuutta ja säästää ympäristöä on autoveron täydellinen poisto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suosittelen hankkimaan vaikka uniden r3 ebaysta, itse ostin eikä ole tullut pariin vuoteen sakon sakkoa, hintaa paljastimelle tulee noin 350 euroa eikä laitetta pystytä havaitsemaan paljastimen paljastimella. Nämä uudet tutkat sillä pystyy havaitsemaan jo kaukaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Professori on taas niin viisas, että ...! Tottakai sakkotulot edellä, kun ihmiset eivät muita numeroita ymmärrä kuin ne, mitkä kirjoitetaan sakkolappuun. Siitä se lähtee. Turha viisaus näkyy olevan haitaksi, kun puuttuu käytännön ajattelutapa Timo Tervolta! Ja mitä se ketään haittaa, jos välillä hiljentääkin. Pahemmat turmat tulevat ylinopeuksista kuin hetken hiljentämisistä. Pitäisköhän rohvessoorin vähän keskittyä miettimään, ennenkuin sanelee julkisuuteen yhtään mitään!?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos vähänkin tutkii tilastoja, niin ylinopeus yksistään ei näyttele juuri minkäänlaista roolia liikenneonnettomuuksien juurisyynä. Ne kesäiltojen kahtasataa kaiteeseen onnettomuudetkin ovat yleensä rattijuoppojen tms. törttöilyjä.

Ylinopeus on otetty silmätikuksi ainoastaan sen takia, koska se voidaan helposti mitata, ja siitä on helppo rankaista maksukykyistä kansalaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olenkin alkanut tekee talvella uusilla renkailla äkkijarrutuksia. 10 cm ennen pylvästi 80 km ja nopea pudotus 60 kilsaa tunnissa. Muutama perään ajo on melkein tullut. Odotellaan ensi talvea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrankin viisas kommentti!!!

Rinteen hallitus on keksinyt hyvä keinon kerätä lisävaroja ihmisiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa että joku uskaltaa sanoa totuuden,ja vielä noin hienoin sanakääntein.(ei ketään loukkaamaan pyrkien)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on tämä new public managementti, Tulosta pitää tulla jos urallaan meinaa edetä. Ylinopeussakosta ja viivan tai tehtävä suoritettu merkinnän. Huomattavan paljon enemmän saa pojoja sakottamalla kuin tutkimalla vaikka talousrikoksia. Onko Poliisin tarkoitus oikeasti "tuottaa" vaiko turvata yhteiskunnan turvallisuutta, nämä peltipoliisit eivät kyllä sitä turvallisuutta paranna kuin mahdollisesti koulujen kohdalla ollessaan. Mutta kun poliisihallintoa oli riittävästi liian paljon, jostakin nämä "tulokset" on revittävä. Se on tätä kun hallintoa on liikaa, niin resursseja ei jää tutkinnalle riittävästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Useissa paikoissa peltipoliisi on liian lähellä,nopeusrajoituksen putoamisen jälkeen. Liukkaalla kelillä on turvallisinta hidastaa käyttämällä moottorijarrutusta. Auto ei vauhti ei välttämättä, ehdi hidastua tarpeeksi vaan valo välähtää,jo muutaman kilometrin ylityksestä. Liukkaalla kelillä, ne jarrua polkevat hidastajat aiheuttavat vaaratilanteita. Peltipoliilisit tulisi sijoittaa, riittävän kauas liikennemerkeistä,jotta hidastaminen kävisi turvallisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin vaara on liikenteessä huumeet ja alkoholi. Enemmän poliisien valvontaa siihen asiaan. Harvemmin selvin päin ajanut on aiheuttanut kolareita. Uusi nopeusvalvonta on nimenomaan rahastusta ja tulee aiheuttamaan vaaratilanteita liikenteessä. Moottoriteillä ajetaan liian pienillä ajoväleillä!!! Jos edessä ajava ajaa 110 niin perässä on pysyttävä ettei takaa tulevat aja perään ja sakkoahan siinä tulee jos kameraan osuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa tuossa Jyväskylän ja Lahden välillä uusi peltipoliisi heti ohituskaistan jälkeen, kun rajoitus vaihtui 30 metrin jälkeen 80:neen. Selvä rahastus ja kaiken lisäksi vaarallinen yhdistelmä. Ihan tyhmempikin jo sen ymmärtää, kuinka tuollainen tulee aiheuttamaan pahoja vaaratilanteita. Ottakaa virkavalta tuollainen nyt taivaan tähären pois, ette kai tekään sentään virheettömiä ole!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri "autolomalta" Euroopasta tulleena pari havaintoa. Pönttöjä muissakin maissa ja usein huomattavasti tiheämmässä kuin meillä. Köröttelijöitä ja kaahareita löytyi joka maasta. Kaahareita oli muualla enemmän ja nopeudet kovempia kuin kotosalla. Kuitenkin yleensä aina pöntölle tultaessa jarruvalot syttyi. Tosin oli niitäkin, jotka painoivat surutta pöntön ohi huimaa nopeutta. Ainoa pöntön väläytys oli vähän ennen Oulua. Eikä edes hurjastellut, vaan jonossa pientä ylinopeutta, mutta ei todennäköisesti huomannut pönttöä ajoissa. Suomessa on tämän reissun otannan perusteella pidempään elävät ja vähemmän kanssa-autoilijoiden hermoja raastavat kuljettajat kuin muissa Pohjoismaissa tai Keski-Euroopassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama havainto. Kyllä suomalaisten ajotavat ovat todella siistejä verrattuna Keski- ja Etelä-Euroopan oikeaan kaahausmentaliteettiin. Tai itse asiassa ei tarvitse mennä kuin Pohjois-Ruotsiin, jossa jo yhden matkan perusteella näkyy aivan tolkuttomia ylinopeuksia haja-asutusalueen maanteillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ulkomailla sakot ovat suhteessa rikkeeseen. Suomessa ei mitään rajaa, kun tarkoituksena rahastaa, ei ohjata liikennenopeutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noudattaa liikennesääntöjä välttää sakot. Vika on autoilian korvien välissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et ilmeisesti sitten vaivautunut lukemaan ennen kommentointia? Jos hidastetaan varmuuden vuoksi 10 - 20km/h alle suurimman sallitun nopeuden tolpalle tultaessa, siitä aiheutuu vaaratilanteita ja haitariliikettä. Ilman että olisi missään vaiheessa ajettu ylinopeutta. Tämän huomaa selvästi kun lähtee esim. nelostietä pohjoiseen ja jonon keulaan sattuu Ruotsin rekisterissä oleva karavaanari... Kamerat on sijoitettu niin, että maksimoitaisiin sakkotulot jolloin pitkässä letkassa myös nopean jarruttelun aiheuttamat haitat korostuvat. Siis eivät paranna turvallisuutta vaan päinvastoin. Ja autoilija kirjoitetaan jiillä. 😉

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka asia ei minua suoranaisesti koske, minäkin jotain kommentoin. Media otti niin komeasti kantaa vasta, että nyt saadaan konnat kiikkiin jopa turvavoistä ja puhelimesta samalla, kun räpsyy ylinopeus sakko. Eli kolmihaara koukulla kolme kalaa?. Näköjään kansa alkaa purnaamaan vastaan. Miten nämä kuuliaiset noin toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisikohan tähän liittyen tehdä kansalaisaloitteen? Jotenkin itsestäni tuntuu, että satsaisin tolpparahat ennaltaehkäisevään asennekasvatukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (160)

Uutisvirta

119
Nopea sähköpyörä kulkee mopon vauhtia ja sen kuljettaminen ei käy ilman korttia – Pohjois-Pohjanmaalla niin sanotut S-pedelecit ovat vielä harvinaisia
82
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
50
92 miljoonan euron Eurojackpot-voitto meni Siilinjärvelle – voitosta tuli 50 miljonääriä
49
Suomi yrittää vaikuttaa Brasiliaan naudanlihan kautta – S-ryhmässä ja Lidlissä brasilialaislihaa myydään vain nimeksi
40
"Jokin tässä meillä falskaa" – lomamatka Kroatiaan avasi silmät: Suomi on pudonnut kelkasta, kun arvioidaan eri maiden siisteyttä
37
Oulun teatterin esitys myöhästyi – syynä myöhässä ollut lentokone, näyttelijä ei ehtinyt ajoisssa paikalle
29
Tihkusade ei vienyt virettä ilmakitaroista Oulussa – vuoden 2019 voittaja on yhdysvaltalainen The Marquis

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

155 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Mistä sinä tiedät että joku itse peukuttaa juttuaan? Lue lisää...
eräs vaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image