Kotimaa

HS: Oulun ja Luulajan välille kaavaillaan junayhteyttä

Kotimaa 25.9.2015 3:17
STT

Oulun ja Ruotsin Luulajan välille kaavaillaan junayhteyttä, kertoo Helsingin Sanomat. Hankkeen takana ovat Luulajan kunnanjohto ja Ruotsin rataverkolla liikennöivä Norrtåg Ab.

Nopeasti kasvavasta Luulajasta toivotaan töitä myös Pohjois-Suomen nuorille.

Matka Oulusta Luulajaan voisi taittua kolmessa tunnissa. Nopea ratayhteys, Botniabanan, on saatu valmiiksi Luulajan ja Haaparannan välille.

Norrtåg ei voi liikennöidä Suomen puolella, joten se toivoo VR:n lähtevän yhteistyökumppaniksi.

Luulaja-Oulu-junaliikenteen esteenä on Suomen puolella sähköistämätön Laurilan ja Tornion välinen rataosuus. Sähköistäminen maksaisi arviolta kymmenen miljoonaa euroa, kertoo VR:n yhteiskuntasuhdejohtaja Otto Lehtipuu.

VR on ilmoittanut lopettavansa Suomessa henkilöliikenteen joillakin rataosuuksilla.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (42)

Aloitetaan paikallisjunaliikenne ensin Ii, Oulu, Liminka välillä ja Oulunsaloon lentokentälle. Helpottaisi pohjantien paineita ! Liikennöitsijä tässäpä ilmainen vihje Bisnekselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos tuo yhteys toteutuu niin Kolarin radan jatkaminen Inarin suuntaan olisi lotto voitto Suomen Lapin turismille Silloin junalla pääsisi kansallispuistojen viereen keskieuroopasta asti. Tällä olisi painoarvoa enemmänkin kun punnitaan kaivosratojen kannattavuutta tulevaisuudessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toimittaja kritiikittömästi pisteli "Luulajan valtuuston kokoomusryhmän johtajan" markkinointipuheen syötin koukkuineen.

Botniabanan on ehkä hiukan etelämpänä? ja Uu, Haparandabanan sai juuri sähköt, tosin mutkia ei paljoa oi'ottu Mourjärvi - Boden osuus körötellään 90km/t luotinopeutta ;)

Mmm, tämä on sitä Perämeren kaaren lähiliikennettä silleen, Ruotsin puolen ratainvestoinnit on tältä erää tehty ja ihmettelisin, kun Norrtåg aloittaa henkilöliikenteen Haaparantaan, että sähköistämättömyys olisi este VR:lle tulla vastaan vaikka kiskobusseilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Joillakin" - VR lopettaa lähes 30 yhteyttä. Suomen puolen voisi muutenkin avata ruotsalaiselle junayhtiölle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Radan jatkaminen sujuvoittaisi myös pakolaisten matkaamista Suomeen. Näin ruotsalaisten ei tarvitsisi järjestellä linja-autokuljetuksia Luulajaan yöjunilla saapuville irakilaisille nuorille miehille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että Suomen raideliikenneverkko pitäisi kytkeä Eurooppaan Tornion kautta, eikä edes miettiä mitään epärealistista tunnelia Viroon.

Mutta Helsinki-keskeiset päättäjät eivät osaa katsoa pohjoiseen. Toisin on Ruotsissa, missä luotijunayhteys on nyt siis saatu tehtyä Perämeren pohjukkaan asti. Olisi meilläkin aika panostaa oman maan kehitykseen eikä vaan kantaa vastuuta muusta maailmasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsinki keskeisyys inhoittaa, koska muu Suomi on paljon kauniimpi ja arvokkaampi. Keskusta ja Sipilä on ainut mahdollisuus tämän alueen kehittämisen kannalta. Soini, Rinne ja Stubb ovat pelkästään Pisararataa ajamassa, joka on miljardi- ja hukka investointi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta asian yhdinhän oli piilotettu Hesarin uutiseen, jota tässä Kalevan versiossa uutisesta ei mainittu. Luulaja suunnittelee kallista sataman syväämistä, johon verrattuna tuo 10miljoonaa euroa radan sähköistämisestä on pieniä hiluja. Junaradan avulla saataisiin merkittävästi liikennettä Luulajan satamaan (malmi yms) Suomestakin. Tuskin tuolla junaradan vedolla koitetaan vedota turismivirtoihin joiden määrän jo bussiyhteys osoitti vähäiseksi. Malmin ja muiden varojen kuljettamiseen tämä on tehty!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

unohdit yhden kriittisen tekijän nimeltä raideleveys. Tuskinpa kannattaa rahdata malmia Ruotsin rajalle ja sitten lastata sitä Ruottalaiseen junaan muutaman kymmenen kilometrin taittamiseksi. oikea malmisatama on Norjassa jonne Ruotsalaisetkin malminsa kuskaavat. Todennäköisesti Luulajaan kuskaavat myös omaa malmiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junayhteys pitäisi olla Raahesta asti Ruotsiin ruotsalaisella raideleveydellä ja jännitteellä. Saisi SSAB kuljetettua malminsa ja rautansa sillä, ja matkustajaliikennettäkin saattaisi piisata Ruotsin kautta Eurooppaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin tai matkustajaliikennettä Ruotsista Suomeen. Suomesta Ruotsiin taitais junat kolkutella tyhjillään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä Suomen kehitys on niin jumissa ollut jo toistakymmentä vuotta:( Päätöksenteko on pelottelu/uhkaus akselilla ja tulokset sen mukaisia. Ratahankkesta ei varmaan saada päätöstä seuraavaan sataan vuoteen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on hieno hanke! Yhteytemme Eurooppaan on käytännössä ollut laivojen ja lentojen varassa. Toinen tärkeä asia on se, että Oulun, Kemin, Tornion, Luulajan, Piitimen ja Uumajan välinen yhteys on elinkeinoelämän ja erityisesti turismin takia tärkein mahdollisuus tällä alueella. Olemme liian kaukana ja hankalien yhteyksien päässä Venäjästä tai Norjasta ja Etelä-Suomestakin. Pohjois-Ruotsin elinvoimaisissa kaupungeissa riittää työtä meillekin. Kyllä Ruotsin puolella on nähtävääkin: esim. Luulajassa vanha Luulaja ja vireä kauppakatu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu turismi yhteys on varmasti se juttu joka lisäisi nimen omaan Ruotsin ja Norjan turismia kun Suomalaiset pääsisivät Helsinkiä ja Turkua myöden kätevästi kiskoja pitkin aina Narvikiin asti. Onneksi junamatkat avautuu kilpailulle niin hinnatkin tähän huviin tippuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköistäminen maksaisi arviolta kymmenen miljoonaa euroa, se on Helsingistä katsottuna varmasti ihan liikaa! Pisararata maksaa vähintään 1000 miljoonaa ja Turun ja Tampereen ratikat satoja miljoonia. Pisararata ja ratikat eivät maksa Helsingin ja Etelän päättäjille liikaa. Ruotsissa olisi töitä taas tarjolla jokaiselle ja Pohjois-Suomi/Oulu on Ruotsin naapuri ja lähempänä kuin syrjäinen Helsinki. Ruotsissa hallitus ei puutu millään lailla työmarkkinajärjestöjen välisiin asioihin, siksi siellä menee hyvin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lisäksi yhteys voisi jatkua junalla Tukholmaan ja Eurooppaan. Mieluummin matkailee sinne kuin Etelään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä idea muuten, mutta ajoituksessa paistaa tarkoitushakuisuus. Junayhtiö haluaa päästä osalliseksi kasvavan muuttovirran hyödyistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saahan sitä kaavailla mutta kun tällä puolella ei ole kiinnostusta.

Eivät taida Ruotsissa tuntea ns. "Suomen erityisolosuhteita".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa hallitus puuttuu joka asiaan toisin kuin Ruotsissa ja siksi mikään hyvä idea ei voi toteutua. Etelä Suomeen ja ministereiden kotikuntiin menee valtion miljardit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (42)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Tornio, Enontekiö ja Utsjoki.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Naton vastustus hiipuu

217 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mansikka maalle töihin?

Vai halventava kirjoitus? Suorastaan rikastuttava kirjoitus tuo oli. 17E/h. Se on nuorelle hyvä palkka. Ota laiska neuvo... Lue lisää...
Roverauta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image