Kotimaa

HS: Jakohihnoja rikkovan Oulun taudin epäillään leviävän Vaasaan

Oulun seudulla on pitkään ihmetelty auton jakohihnojen ennenaikaisia katkeamisia. Harmin aiheuttaja on yhä epäselvä. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 19.6.2016 20:24
Kaleva

Auton moottoreiden jakohihnoja katkovan niin sanotun Oulun taudin epäillään levinneen Vaasaan, uutisoi Helsingin Sanomat. Takuukorjausten lisääntymistä Vaasan seudulla on ihmetelty muun muassa Skodaa maahantuovassa Helkama-Autossa.

Helkama-Auton takuukäsittelijä Anton Henriksson kertoo lehdelle, että Vaasan kaupungin alueella kyse on muutamista tapauksista. Valtaosa takuutapauksista tulee edelleen Oulun seudulta.

Oulun seudulla on pitkään ihmetelty auton jakohihnojen ennenaikaisia katkeamisia. Harmin aiheuttaja on yhä epäselvä. Erikoisinta koko asiassa on ollut, että jakohihnavauriot keskittyvät melko pienelle alueelle Oulua ympäröivälle kehälle. Aiemmin niitä esiintyi eniten Volkswagen-konsernin merkkien autoissa eli Volkswageneissa, Audeissa, Skodissa ja Seateissa.

Jakohihnaongelman yhdeksi aiheuttajaksi on epäilty Tornion terästehtaalta peräisin olevaa oktomursketta. Pari vuotta sitten tehdyissä selvityksissä oktomurskeen yhteyttä jakohihnaongelmaan ei kuitenkaan löytynyt.

Liikenneviraston maanteiden kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki kertoo Helsingin Sanomille, että oktomursketta käytettiin Raahe–Oulu–Tornio-valtatien ja moottoritien päällystyksessä vuodesta 2006 lähtien sekä Oulun jälkeen Vaasan yksitoista kilometriä pitkän mottoritien asfaltoinnissa. Kärki pitää mahdollista Oulun taudin leviämistä Vaasaan yllättävänä.

– Tien pintamateriaalin vaikutukset näkyvät pitkien aikojen kuluessa ja niitä on vaikea tutkia.

Helsingin Sanomien haastatteleman hihnavalmistaja Gatesin Suomen myyntijohtajan Jarkko Lehtisen mukaan syksyllä on suunitteilla järjestää Oulun autoteknisen yhdistyksen kanssa kokous, jotta jakohihnaongelman tutkintaan saataisiin jatkorahoitusta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (134)

Tiedän 100% syyllinen on Ferrokromikuona, eli terästehtaan ongelmajäte jotka kutsutaan " oktomurskeeksi". On erittäin kuluttavaa ja tiehen ei missään tapauksessa.

Ferrokromikuona on muuten ympäristölle haitallista ja vaarallisenpia hiukkasia henkitykselle kuin mitkään polttomoottorin tuomat hiukkaset. Suosittelen pitämään henkityssuojaimia ja jos asut kohtalaisen lähellä teitä.

Ilmeisesti saivat heloosti ferrokromin lobattua helposti niin pääsevät eroon siitä.

Ongelma on ainoaas teillä jossa sitä on käytetty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

yksi mielenkiintoinen asia..meneekö remmejä poikki talvella vai kesällä enempi..
kesällä ajetaan enmpi niin kesällä pitäsi olla enmpi remmin katkeamisia..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kesällä loskan ja muun määrä on ekä vähäisempi ja tiet puhtaammat pölystä... SIksi voi olla että kesäaikoina hihnat joutuu pienemmälle rasitukselle. Lämpötilat on myös korkeammat, öjykin notkeampaa ja venttiilikoneiston toimintavastus pienempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kuskissa vika
ajaa liian lähellä edellä-ajavaa autoa.
se turvaväli auttaa tässäkin asiassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oktomursketta on useaan otteeseen vihjailtu syylliseksi. Asiasta on kuitenkin teetätetty riippumattomia tutkimuksia eikä yhdessäkään näissä ole voitu osoittaa syy-yhteyttä. Myös tahma ja pöly on tutkittu eri tahojen toimesta eikä siitä ole löytynyt oktomurskeelle tyypillisiä yhdisteitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ihan tuossa ylhäällä on kalevan linkkejä aiheeseen. Noissa aika selkeästi ilmoitetaan tahot jotka tutkimukset ovat suorittaneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ihan sama mitä Oulun pellet saa käsiinsä se on kohta rikki! tämä on taivahan tosi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalainen on hyvin uskovainen ihminen. Se uskoo jokaisen jutun minkä lehdet ja VAG vaan kertoo. Ennenkuin puolustatte noin heidän jakopääongelmia ottakaa hieman selvää mikä on tilanne maailmalla. Keski-Euroopassa on suuri ryhmäkanne VAGta vastaan jakohihnojen pettämisen takia. Samoin VAG toimi kun toi DSG:n markkinoille. Ensin ongelmat oli kuumissa maissa. Selitys on ollut väärät öljyt käytössä sitten oli ohjelmahäiriöitä Keski-Euroopassa ja ehkä lopulta vähän laatuongelmiakin. No summa summarun kun ei osaa tehdä kestäviä ratkaisuja pitää selittää ja keksiä selityksiä. Jotkut vielä uskoo niitä. Niinhän ne uskoo Suomessa että VAG:n päästöhuijauskin oli vain "pieni virhe". Suomessa se ei vaikuttanut myyntiin mutta maailmalla markkinaosuudet on tippuneet prosenttiyksikön kuukausivauhtia. Eli aika heikosti menee. Mutta uskokaa te vaan että VAG:n ongelmat olisivat "Oulun tai Vaasan teiden ongelmia". Osaamattomuutta ne ongelmat on. Samat ongelmat kun oli volkkarissa jo 70-luvulla ja jatkuvat polkupyörän ketjuista tehdyissä ketjukoineissakin. Jos muut merkit käyttää paksuja tai jopa tuplaketjuja, niin VAG:n insinööri valitsi samassa tilanteessa Jopon ketjun! Arvatkaa kestääkö se luvatun vaihtovälin? Minä ainakin tiedän vatauksen mutta jos joku muuta uskoo, niin uskokoon!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Justiinsa keväällä vaihdatin 210000 ajetun jakohihnan + muut hilppeet. Kyseessä siis hinha, ei ketju. Kilometrien puolesta olis saanu vielä 30tmk ajella vaan kun tuli ikä (10 vuotta) vastaan.

Kaikki rattaat ja rullat niin kiiltävät ja siistissä kunnossa että päällisin puolin olisivat menneet uudesta. Eikä mitään pölyn tapaista missään. Autolla on ajettu myös Oulu - Kemi väliä, ei nyt joka päivä mutta onpa kuitenni.

Että vissiin sitä tuon jakopäänkin voi tehdä monella eri tapaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oho, oho! Minähän kirjoitin väärin; 110tkm ajettu, ei sentään 210. Sepä olisikin jo melko luja kuminauha sellainen...

No mutta, pointti edelleen siinä että miksi 10 vuoden jälkeen (ja noilla kilometreillä) sitä ihmepölyä (ja paikoin jopa silmämääräisesti arvioiden selkeeä kulumaa) ei tuolta löytynyt ei niin yhtään, kun joistain muista sitä löytyy paljon vähemmillä vuosilla ja kilometreillä. Sen kun tietäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulta jakohihna on säästynyt. Sen sijaan henkselit tuppaavat syöpymään selittämättömällä tavalla kyseisellä ajoreitillä. Liekkö kyse samasta ilmiöstä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika nätti on vaihtaa itekki jakohihna volkkareihin, samoten hihnapyörät, ensimmäisellä kerralla kestää vähän pitempään mutta seuraavat menee jo rutiinilla, youtubesta löytyy videoita ao. operaatiosta. Öljynvaihton yhteydessä ottaa tavaksi vaihtaa hilut myös jakopäähän. Samalla kannattaa tieten kattoa myös kiristinrullien ja vesipumpun kunto ja vaihtaa nekin tarvittaessa. Melkein suosittelen jos ei lämmintä tallia ole käytössä niin kesäaikana tekemään, ei sormet palellu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika nätti on vaihtaa itekki jakohihna volkkareihin, samoten hihnapyörät, ensimmäisellä kerralla kestää vähän pitempään mutta seuraavat menee jo rutiinilla, youtubesta löytyy videoita ao. operaatiosta. Öljynvaihton yhteydessä ottaa tavaksi vaihtaa hilut myös jakopäähän. Samalla kannattaa tieten kattoa myös kiristinrullien ja vesipumpun kunto ja vaihtaa nekin tarvittaessa. Melkein suosittelen jos ei lämmintä tallia ole käytössä niin kesäaikana tekemään, ei sormet palellu.

foordiin voi jakohihnan vaihtaa kun auto käy tyhjäkäyntiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkikaa mitä ylimääräistä sieltä kopasta löytyy katkenneiden hihnojen korjauksen yhteydessä niin syyllinen löytyy varmasti.
Kyllä asia on tiedossa, mutta pimitetään, koska tielaitos joutuisi korvaamaan kaikki rikkoutuneet hihnat ja siitä aiheutuneet kustannukset sekä korvauksia autottomuuden aiheuttamista kustannuksista.
Kerrankin voisitte myöntää ja maksaa korvaukset, koska usealla ei ole varaa kustantaan teidän aiheuttamaanne ongelmaa ja usea kummiskin tarvii kulkuvälineensä työmatkoihin, lääkäreissä kulkemiseen jne...
Odotatte vaan, että budjetista tie-infraan myönnetyt varat saatte ja peitätte uuden asfaltin alle entisen ongelman joten poissa silmistä poissa mielistä ja ongelma ratkesi siihen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö tekstiä. Sehän tarkoittaa, ettei kyseinen tuote -auto- ei sovellu meidän paikallisiin olosuhteisiin, jos siis pieni asfattitien pöly pääsee tunkeutumaan luvattomien paikkoin. Ko kaltaisen tuotteen maahantuonti on syytä kieltää maamme olosuhteisiin sopimattomana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (134)

Uutisvirta

24.1.
Suomalaisille ilmanpuhdistimille ryöpsähti kova kysyntä Kiinassa – jättivaltioon tilattu satoja laitteita torjumaan koronaviruksen leviämistä
24.1.
Wuhanin koronavirus rantautui Eurooppaan: Ranskassa vahvistettu kaksi tartuntaa, Ruotsissa peruttu kiinalaisten ryhmien matka Norrbotteniin
24.1.
Oulun yliopistoon hankittiin itseohjautuva auto, ja se on ensimmäinen askel uuden koulutusohjelman käynnistämisessä
24.1.
Kaavailtu Baltian lentopalloliiga kiinnostaa suomalaisia seuroja, myös Ettaa – Olli Kuoksa: "Suomen liiga ei ole kehittynyt 25 vuodessa mihinkään" Tilaajille
24.1.
Emmi Peltonen lyhytohjelman jälkeen viidentenä EM-taitoluistelussa – "Nyt on magee fiilis etenkin kaikkien hankaluuksien jälkeen"
24.1.
Williams ja Osaka katsomoon Australian avoimissa – Federer kuilun partaalta jatkoon
24.1.
Vankiloiden toimintamallin mullistus alkaa Hämeenlinnasta: vartijoista valmentajia – "Ei sovi vaarallisille vangeille"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Henkilö joka suostuu ottamaan vastaan vain osa-aikatyötä

Se aika, että ihminen elää vain työstä ja työlle on ohi. Huonosti on sellaisella ihmisellä asiat, jolla ei muuta ole kui... Lue lisää...
PORHO

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image