Kotimaa

HS: Hal­li­tusoh­jel­mas­sa laitetaan liikkeelle mittavat rai­dein­ves­toin­nit – Nopea rata tulossa Turkuun, Tampereelle ja Itä-Suomeen

Hallitusta muodostava sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne on sanonut, että pyrkii saamaan hallitusohjelman valmiiksi perjantaina 24. toukokuuta eli muutama päivä ennen EU-parlamentin vaaleja. KUVA: MAURI RATILAINEN
Kotimaa 16.5.2019 8:43
Tanja Nuotio

Antti Rinteen mukaan hallitusohjelman pitäisi olla valmis ensi viikon perjantaina. Kuullaanko silloin lisätietoa ratahankkeista, jotka maksavat jopa enemmän kuin hävittäjien uusiminen? Hallitusneuvotteluissa liikennetyöryhmää johtaa europarlamentaarikko Merja Kyllönen Kainuusta.

Seuraava hallitus aikoo laittaa liikkeelle ainakin kolme uutta nopeaa junarataa sekä rakentaa ja korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

– HS:n tietojen mukaan hallitusohjelmaa neuvottelevat puolueet aikovat laittaa liikkeelle yleissuunnittelun nopeasta radasta Helsingistä Turkuun, Tampereelle sekä itäiseen Suomeen mahdollisesti Porvoon ja Kouvolan kautta, lehti uutisoi.

Viiden puolueen hallitusneuvotteluissa ovat sdp:n johdolla mukana keskusta, vasemmistoliitto, vihreät ja rkp. Lisätietoa raidehankkeista voi olla luvassa jo ensi viikon lopulla, sillä hallitusta muodostava sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne on sanonut, että pyrkii saamaan hallitusohjelman valmiiksi perjantaina 24. toukokuuta eli muutama päivä ennen EU-parlamentin vaaleja.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan raidesuunnitteluun on alustavasti ajateltu varattavan pari sataa miljoonaa euroa. Tämän lisäksi väyliä rakennettaisiin ja korjattaisiin ehkä noin 500–700 miljoonalla eurolla. Hankkeet rahoitettaisiin ottamalla lisää lainaa.

Lehti huomauttaa, että nopeat ratahankkeet ovat valtavan kalliita ja ne valmistuisivat vasta yli kymmenen vuoden kuluttua.

– Pelkästään nyt todennäköisesti aloitettavat yleissuunnittelut voivat kestää pari vuotta. Sen jälkeen alkaisi kunkin radan ratasuunnittelu ja vasta sitten mahdollinen rakentaminen, Helsingin Sanomat kertoo.

HS:n mukaan ratahankkeet maksaisivat nykyisten laskelmien mukaan 11,4 miljardia euroa eli jopa enemmän kuin hävittäjien uusiminen.

– Koko summaa valtio ei välttämättä maksaisi, vaan kustannukset jakautuisivat valtion, kuntien, EU:n ja joskus myöhemmin mahdollisten muiden omistajien kesken.

Hallitusneuvotteluissa liikennetyöryhmää johtaa europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) Suomussalmelta Kainuusta. Hän pääsi uuteen eduskuntaan ja aloittaa eduskunnassa, kun EU-parlamentin kausi loppuu kesäkuun lopussa.

Kyllönen sai nyt hallitusneuvotteluissa johdettavakseen Liikenneverkon kehittäminen ja ylläpito -työryhmän. Kyllönen toimi Jyrki Kataisen hallituksessa liikenneministerinä vuosina 2011 – 2014. Työryhmien puheenjohtajat ovat olleet perinteisesti vahvoilla, kun ministereitä valitaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (64)

Hyvä että valtio ryhtyy vihdoinkin jatkamaan yhtä perustehtäväänsä - valtakunnallisen infran ylläpitämistä ja kehittämistä.

Tähän ei tule sotkea ''markkinoita'' ja/tai yhtiöittämisiä, eli yksityistämistä (viiveellä), yhtään mitenkään.
Valtio päättää, määrää ja rahoittaa kaiken koko kansan etujen mukaisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavaa on, että ennen aloitusta tehdään arvio takaisinmaksuajasta. Matka-ajan viimeiset minuutit ovat kalleimmat ja asettavat haasteita luotettavuudelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä norskit osasivat haistaa asiat kun ostivat vr-trakin, ja käärii hillot taskuun, nauravat pankkiin mennessä. Herää pienoinen kysymys, mihin hittoon on aina niin pirunmoinen kiire? Sen vois joku kertoo, ihan oikeesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuo aika sillisaalaattia Rinteellä tuo touhu alkaa olla.Maailmaa ei paranneta yhtä-äkkiä.Se nähtiin viimekaudellakin.Alkaa näyttään siltä että Rinne ei saa kokoon hallitusta.ps,kok ja kesk.voisi tehdä hallituksen jossa pääministerinä olisikin Orpo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on vain julkisuuteen tarkoitettu näytös. Alulle on helppo panna, kuten tunnettua. Neljään vuoteen tuskin ehtii paljoa tapahtua. Varsinainen rakentamispäätös on monen mutkan takana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsinki-Oulu olisi kaikkein tärkeintä korjata toimivaksi. Etelä-Suomessa kyllä touhutaan, mutta pohjoiseen ei riitä mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvältä näyttää kepun kannalta. Parit eduskuntavaalit ja keskustapuolue katoaa kartalta sinisten tavoin. Sipilä tuhosi keskustapuolueen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitte olis joutusa pyyhkästä junalla Senaatintorille Sak:n järjestämiin lakkoihin. Noin niinku teoriassa, jos ne veturikuskit ja veturinlämmittäjät ei olis jo lakossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän päärata Helsingistä Ouluun mene idän nopean radan ohi, EU rahaa olisi Tornioon asti tulossa.
Kyllönen on Kainuusta ja unohti Oulun Kajaanin voitti.
Ensimmäisenä pitää tulla kaksoisraide ja nopea yhteys Ouluun, turhaan äänestin Rinteen puoluetta. Vasemmisto vetää rata ja tiehankkeet Etelään ja Itään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet oikeassa päärata kaksiraiteiseksi on tärkeä jo päästöjenkin takia, saisi tuota liikennettä nelos ja kasi teiltä vähemmäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitusohjelmasta tulee pompöösi, mutta mikään ei ole valmista ennen kuin kaikki on valmista.

Veikkaanpa edelleenkin, että rahaan tämä kaikki kaatuu. Sen jälkeen keskustaa ja SDP:tä ei nähdä samassa hallituksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Hankkeet rahoitettaisiin ottamalla lisää lainaa."

Ei ole demarit köyhiä silloin kun pistävät lapset maksamaan laskut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilä poloinen lähti kynnysmatoksi Lakkokenraali Rinteen Hallitusneuvotteluihin. Kyllä pitää alasvajota , hävetää puolesta.Mitä järkeä on tehdä ratoja korpeen jossa ei ole tarvetta junalle.Kemijärven ja Rovaniemen juna lähes aina tyhjä! Politiikoilta päätöksenteko valtuudet pitäis poistaa tekevät tyhmiä päätöksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsinki-Tampere-Oulu rata on maan kehityksen kannalta järkevin investointi.
Muut ovat sekundäärisiä, joiden takaisinmaksuaika on toivoton.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

SDP:lle ja Rinteelle tämä tosiasia ei merkitse yhtään mitään koska SDP kannatus on etelän suurissa kaupungeissa. SDP ei myöskään välitä pätkän vertaa investointien taloudellisista hyödyistä. Eli ollaan ns. hölmöläiskansan johtaja.

Tosin Sipiläkin myös teki aivan järjettömän tyhmiä asioita. Sijoitti satoja miljoonia Talvivaaraan ja maakunta ja sote valmisteluun taisi mennä miljardi, tällä rahalla olisi voinut toteuttaa hyviä ja tuottavia investointeja. Esimerkiksi pohjanmaanradan kaksoisraiteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junien pitää pysähtyä myös Limingassa, että pääsee kyytiin.
Oulun asema ahdas, ja liikaa portaita huono jalkaiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (64)

Uutisvirta

19:00
Massiivisesta maalimäärästä huolimatta Mika Pyörälä ei miellä itseään maalitykiksi: "Ei tällä laukauksella voi kutsua itseä sniperiksi" Tilaajille
18:47
Kempeleen kunnanjohtaja: Lähijuna voisi liikennöidä Limingasta Iihin jo 2020-luvun puolessa välissä – kysyimme, miten lähijunaliikennehanke nytkähtäisi eteenpäin Tilaajille
18:27
Jonas Liimatta jatkaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen johtajana
18:00
Reportaasi vuosien takaa: Anjan etsintä toukokuussa 1963 ei unohdu – Viisivuotiaan tytön katoaminen Kerässiepistä aiheutti Suomen ensimmäisen suuretsinnän Tilaajille
17:56
Pakettiauto kaatui kyljelleen kolarissa Rovaniemellä
17:35
Paperisten laskujen eräpäiviä siirretty eteenpäin postilakon vuoksi – IS: Valtakunnansovittelija aikoo tehdä sovintoehdotuksen maanantai-iltana
16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
67
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
53
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
36
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
33
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
27
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
19
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image