Kotimaa

HS: Berner haluaa VR:n veturit ja vaunut erilliseen yhtiöön

Anne Berner on esittänyt suuria muutoksia Suomen liikennejärjestelyihin. KUVA: Valtioneuvoston kanslia
Kotimaa 19.4.2016 12:58
Kaleva

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) suunnittelee VR:n veturien ja vaunujen siirtämistä erilliseen yhtiöön, kertoo Helsingin Sanomat. Lehden saamien tietojen mukaan suunnitelmat ovat jo pitkällä.

Todennäköisin vaihtoehto on, että vetureita ja vaunuja hallinnoiva yhtiö olisi ainakin aluksi VR:n tytäryhtiö. Se vuokraisi kalustoa raideyhtiöiden käyttöön. Myöhemmin tytäryhtiö siirrettäisiin Liikenneviraston alaiseksi.

Raideliikenteen vapauttaminen kilpailulle on yksi pääministeri Juha Sipilän (kesk.) ja ministeri Bernerin tavoitteista. Berner piti maanantaina tiedotustilaisuuden liikenneverkon ja taksiliikenteen uudistamisesta. Samalla hän linjasi, että VR:n tulevaisuus on Sipilän vastuulla, sillä hän vastaa omistajaohjauksesta.

Bernerin esittelemä taksiliikenteen uudistus herätti vastustusta hallituskumppani perussuomalaisissa. Ulkoministeri Timo Soini (ps.) sanoi, että puolue ei hyväksy taksiliikenteen vapauttamista.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (47)

samainen berner vaatii että vr:n on siirrettävä kalustonsa erilliseen yhtiöön josta pakkomyydään kalustoa ulkomaille voittonsa vieville yrityksille. onnibusinkin omistavat ulkomaiset sijoittajat, jotka vievät tulonsa veroparatiiseihin.
Eikö tämä jos mikä ole ministerin puuttumista valtionyhtiön operatiiviseen toimintaan?
Sehän on aina erikseen kieletty myös valtionohjauksesta vastaavalta ministeriltä.
MInusta ministeri berner tulisi asettaa valtakunnanoikeuteen ja erottaa ministerin tehtävästä heti.

Jos operoija ei saa omistaa omaa kalustoaan jotta berner saisi ohjata kalustoa pakkomyynnillä veroparatiisiyhtiöihin tulonsa vieville kansainvälisille yrityksille, niin onhan se jo ihan pöyristyttävää.
Nyt tulisi myös ihan tarkkaan selvittää vr:n nykyjohdon valtavat optiot, pääjohtajan palkka 800 000 euroa ja kahdensadan tuhannen bonukset viittaavat vahvasti siihen, että niillä on ostettu myönteinen suhtautuminen tähän kaluston "pakkomyyntiin".
Myös valtavien bonusten myöntäjien bonukset on syytä tutkia, rahaa jaettiin varmaan sullemulle-periaatteella.
Ministeri bernerin toiminnassa on yksi yhteinen johtolanka, ihan kaikessa hänen ajamissaan päätöksissä todellinen hyötyjä on ulkomaille voittonsa vievät yritykset.
Valtakunnanoikeuteen ja heti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rautaruukille sulattoon kaikki ja Suomi myyntiin sanoo Sipilä ja Berner kun ulkoistetaan pian kaikki ulkolaisille rahoitusyhtiöille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR:n hoitamana junaliikenteestä on muotoutunut auringonlaskun ala, missä yhä vain väheneviä kuljetuksia ajetaan tolkuttomaan ylihintaan.

Vapaalla kilpailulla on potentiaalia tuoda junaliikenteeseen samanlaista uutta innostusta ja tuotekehitystä kuin mitä se on tuonut mm. kaukobussiliikenteeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen rautatieliikenteen nykyinen järjestämismalli on täysin järjetön. Meillä on yksi osakeyhtiö (jonka ainoana tarkoituksena on tuottaa voittoa ja jota valtio ei käytännössä omistajaohjaa) jolle on myönnetty monopoli liikenteen harjoittamiseen rautateillä. Tämä on johtanut tyypillisiin monopolin ongelmiin, kuten tuotteiden ylihinnoitteluun, tuotekehityksen puutteeseen, keskittymiseen vain parhaiten kannattaviin kuljetuksiin ja suhteettoman suurten tukiaisten pyytämiseen valtiolta/kunnilta.

On jo aikakin, että tälle tehdään jotakin ja Berner on juuri oikea henkilö asian eteenpäin viemiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jo on älynväläys!
Puutavarayhtiön pitää neuvotella vaunuyhtiön kanssa vaunuista ja sitte pitää neuvotella vielä veturikin vetämään erikseen!
Hallitukselta ei näköjään tule enää ku älypieruja, tuskin tätäkään on loppuunasti mietitty vaan möläytetty!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen enempää menemättä esitysten sisältöön, harvoin näkee suomalaisilta poliitikoilta näin tulevaisuuteen katsovia ulostuloja. Kerrankin ministeri aloittaa piirtämällä vision tulevaisuudesta ja jatkaa kertomalla, mitä valtion tulee tehdä, jotta se toteutuu. Ei mitään pientä piiperrystä, vaan roimalla otteella rakenteita uusiksi. Tahtonainen tämä Berner.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Epäpätevä ministeri hajoitaa koko likenneverkoston,valitkaa paremi ja yhteistyökykyisempi tilalla oitis!
Bisnes ja mij:nääri rva:näytää nyt kyntensä,tähdenlehtojahan tässä massa toiki on ollut ennenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivotaan, että nämä suunnitelmat ei mene läp. On kai eduskunnassa sellainen joukko järki-ihmisiäkin, osa hallituspuolueissakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kilpailu mahdollistaa matkustajajunat myös Raaheen. VR:ltä tilattaessa ne tulisivat liian kalliiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En usko, että junalle riittäisi matkustajia. Junaliikenne Oulun ja Raahen välillä joutuisi kilpailemaan sangen kattavien linja-autovuorojen kanssa. Pysäkkeinä olisivat Ruukki, Liminka ja Kempele, pysäkkejä olisi siis paljon vähemmän kuin bussilla kulkiessa. Aikaakaan ei säästyisi, radan kunto pakottaa nopeudet alhaisiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin se käy kun miljonääri Sipilä valitsee kokoomuslaisen ministerin. Kokoomuksella on hallituksessa ylivoima. Omien ministereiden lisäksi kepun Sipilä, Berner, Rehn ja Rehula sekä persujen Soini, Niinistö ja Linström omivat kokoomuslaisen maailmankatsomuksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysymys keskustapuolueen kannattajille: tätäkö te haluatte. On iso riski, että nämä Bernerin puuhastelut iskevät pahiten syrjäseutujen palveluihin eli sinne missä kepulaisuuden ydin on ainakin joskus majaillut. Bernerillä täytynee olla Sipilän tuki; ts. Puolangan poika on hylännyt juurensa. Kepu näyttää olevan tylympi kuin kokoomus: Vanhanen - Sipilä - Berner.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Syrjäseutujen palvelut ovat kadonneet jo aikoja sitten joten Bernerin "puuhastelut" eivät voi vaikuttaa palveluiden saatavuteen koska ei sellaisia ole eikä tarvitse ollakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa milloin tulee veturiliiketoiminta myyntiin, pitää päästä osille on varma rahasampo omistajille, sillä yksikään vaunu ei liiku ilman veturia ja vaunujenveto hinnan voi yhtiö vapaasti päättää. Ai myytiin jo panamalaiselle yhtiölle, harmi myöhästyin taas. olis ollu sitä ydinpisnestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei vaunujen vetohintaa noin vaan päätetä. Jos hinnoittelee itsensä liian kalliiksi voi olla ettei olekkaan vedettävää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä ostan kiskot. Ei veturilla voi ajaa kiskojen vieressä.

Hinnasto:
Eka km 1€
Toinen 2€
Kolmas 4€
Neljäs 8€ jne

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi Berneriä mollata?
Hänhän tekee juuri sitä, minkä vuoksi hänet yllätysministeriksi valittiin.
Nyt näette miksi tämä yllätys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (47)

Uutisvirta

13:00
Oulun yliopistolla toteutettiin Kestävästi liikkuva Linnanmaa -opintojakso – opiskelijat hakivat uusia ideoita Linnanmaan kampusalueen ja kestävän liikkumisen olosuhteiden kehittämiseksi
12:10
Oululainen Mari-Leena Talvitie tyrkyllä jatkokaudelle kokoomuksen varapuheenjohtajaksi – "Talvitie on osoittanut olevansa aito joukkuepelaaja"
12:01
Brittitähti James Blunt konsertoi Oulussa kesäkuussa osana Euroopan-kiertuettaan
11:50
Vehviläinen: Pahin skenaario on koronapandemia, kausi-influenssa ja hoitoalan lakko
11:37
Tukes antoi myyntikieltoja ja markkinoilta poistoja 75 tuotteelle – lisäksi 15 tuotetta vaadittiin pyydettäväksi takaisin loppukäyttäjiltä
11:25
Presidentti Niinistö vierailee ensi viikolla Iissä, josta matka jatkuu Lappiin – Iissä esillä kunnan ilmastotyö
10:46
Uutistoimisto Bloombergin lähde: Nokia harkitsee yritysjärjestelyjä, yhtiön osien myyminen mahdollista – Nokia ei kommentoi
40
Moni poliisi harkitsee alan vaihtamista, sillä kiire, väkivalta ja henkilöstövajaus kuormittavat – Oulun poliisilaitoksen työsuojeluvaltuutettu Tero Väyrynen toivoo pikaisia toimenpiteitä
24
Kuusamo satsaa miljoona euroa maastopyöräilyyn – Rukalle rakennetaan useita uusia reittejä
20
Koronaviruksen Italiasta saanut sairastui Suomessa ja hakeutui hoitoon – "Meni kuin Strömsössä", sanoo HUS:n ylilääkäri
17
Turvapaikanhakijat ja pudasjärviset tarvitsevat vastaanottokeskuksen Lukijalta
17
Epäilyt kasvavat: Koronavirus voi ehkä sairastuttaa jo kerran oireettomaksi todetun uudelleen
15
Osallistu kyselyyn: Pitäisikö Oulun yliopiston muuttaa Linnanmaalta kaupungin keskustaan?
15
Näin koronatilanne etenee: Suomessa kymmeniä epäilyjä, Virossa todettu ensimmäinen tapaus ja Kiinassa vähiten viruskuolemia kuukauteen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image