Kotimaa

Hornetin laskeutuminen epäonnistui Oulunsalossa, yö­len­to­har­joi­tuk­sis­sa mukana ollut kone päätyi lumihankeen

Ilmavoimien Hornetin laskeutumisessa oli ongelmia Oulunsalossa torstai-iltana. Arkistokuva. KUVA: Tapio Maikkola
Kotimaa 8.2.2018 19:04 | Päivitetty 8.2.2018 22:11
Anna Leinonen, Virpi Niemistö

Ilmavoimien Hornet-hävittäjän laskeutuminen epäonnistui Oulun lentoasemalla Oulunsalossa torstaina alkuillasta. Koneessa ollut lentäjä ei loukkaantunut tilanteessa.

Kyseessä oli Lapin lennoston kone, joka oli mukana tällä viikolla toteutettavassa yölentoharjoituksessa. Everstiluutnantti ja esikuntapäällikkö Juri Kurttila Lapin lennostosta kertoo, että koneen oli määrä laskeutua Oulunsaloon.

Koneen laskeutuminen meni kuitenkin muutaman metrin pitkäksi, ja se pysähtyi lumihankeen lähelle kiitorataa.

– Kyseessä oli raskas kone, mikä myötävaikuttaa siihen, että laskeutuminen menee pitkäksi, Kurttila sanoo. 

Hän toteaa, että epäonnistuneen laskeutumisen syystä ei ole vielä tarkkaa tietoa. Alustavien tietojen mukaan mikään ei viittaa siihen, että koneeseen olisi tullut vikaa.

– Tapauksesta käynnistetään tutkinta, Kurttila kertoo.

Kurttilan mukaan Oulunsalon lentokentän kaltaisia hävittäjän ulosajautumisia kiitotieltä sattuu Suomessa noin joka toinen tai kolmas vuosi. Olosuhteet kentällä olivat normaalit.

– Tämä on ihan arvio, ei ole tavatonta, että niitä on harvemminkin. Nyt en heti muista vastaavanlaista. Jokaista pyritään luonnollisesti välttämään.

Vaikutuksia lentoihin

Hornetin epäonninen laskeutuminen aiheutti Oulu–Koillismaan pelastuslaitokselle hälytyksen ilmaliikenneonnettomuudesta. 

Päivystävä palomestari Kimmo Virkkala kertoo, että pelastuslaitoksen tehtäväksi jäi varmistaa, ettei tapahtunut aiheuttanut esimerkiksi polttoainevuotoja tai muita vaurioita.

Virkkala sanoo, että koneessa ei ollut vaurion merkkejä. Paikalle oli hälytetty 11 pelastuslaitoksen yksikköä. 

Lapin lennoston mukaan Hornet hinattiin pois kiitotien tuntumasta pian tapahtuneen jälkeen.

Oulun lentokenttä suljettiin tapahtuneen vuoksi. Kello 18.30 ja 19.10 lähteväksi aiotut lennot Oulusta Helsinkiin lähtivät aikataulustaan myöhässä. Lennot viivästyivät vajaan tunnin ja reilun puolen tunnin verran. Myös yksi Helsingistä Ouluun saapuva kone oli torstai-iltana vajaan tunnin myöhässä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Selvää hapuilua ja epävarmuutta on ollut havaittavissa! Yleisin syy ulos ajautimiseen on laskun aloitus on viivästynyt. Ja siihen miksi on viivästynyt nopeutta on ollut aivan liikaa eikä ole uskallettu ottaa laskua hieman jyrkemmässä kulmassa. Sotilaskone ei ole mikään Cessna lentokone joka sakkaa mitä pienimmästäkin seikasta. Hornetilla voi tehdä ns. syöksylaskuja joita ei suomessa edes tunneta eikä siten harjoitella kone on erityisen huono sakkaamaan. Eli laskukulma voi olla sangen jyrkkä. Olen lentänyt kuudella eri hävitäjä tyypillä urani aikan myös rynnäkköhävittäjällä tositilanteissa mm. Afganistanissa silloin, kun palvelin Neuvostoliiton lennostossaa Tolstoi viidessä nimisessä laivueessa kahdeksan vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin mutta tuo timppa on todellinen hävittäjä sekä rynnäkkölentäjä. Hänestä kavereineen oli oikein dokumentti ohjelma. Vajaa puolen kymmentä vuotta sitten. Nimeltään Idän ihmeet pilvien yllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se hyvä että valtiolla on rahaa työntää tuohon "esittämiseen" maahanmuuton lisäksi, vaan entäs edelleenkin ne SUOMALAISET eläkeläiset, pienituloiset ja työttömät?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos suomalaiset ovat eläkeläisiä, pienituloisia ja työttömiä, niin on vain hyvä, että tänne tulee vähän rivakkaampaa porukkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne hornetit pieneläkeläisä, työttömiä ja köyhiä suojele, vaan hyvätuloisen eliitin sijoituksia, omaisuutta, rahaa ja vallasapysymistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joillain onnistuu kuulemma ihan laivan kannelta nousu ja lasku noilla vehkeillä, vaikka raskaita koneita ovatkin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katoppa vaikka juutubesta, ei se sekään aina onnistu ja sitten käy vielä huonommin. Tässähän ei edes koneeseen tullut vaurioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kiitotie on noin kolme kilometriä pitkä, kyllä pitäs pysähtyä. Lentäjän virhearvio kyseessä. Esikuntaan joutaa vaikka laatupäälliköksi, jos ei virka vapaana, niin aina on jotakin keksitty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän kaikki osaa ajaa edes autoa puolustusvoimissa ja vanhoila hornet romuilla pitäs pysyä kiitotiellä,oliko nasta tai kitkarenkaat sitä ei palomestari ilmeisesti ollut huomannut tutkia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suunniteltu alunperin lentotukialuskäyttöön, mutta pystyy ihan normaalisti lähtö- ja laskeutumisiin maalentokentilläkin. Tässä on ollut erittäin todennäköisesti käyttäjä- eikä laitevika ("mikään ei viittaa siihen, että koneeseen olisi tullut vikaa").

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuottavan, verotuloja valtiolle tuovan työn tekijät joutuivat taas myöhästymään, kun tyhjällä taivaalla lentävät
koskaan mitään oikeaa työtä tekemättömät leikkivät taivaalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa ei ole korruptiota vaan koko järjestelmä on läpimätä!

Ja harvassa maassa hallitus saa jatkaa, kun yksi puolue hajoaa ja hallitukselle jää roimasti alle 50% kannatus. Tämä maa... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

15.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image