Kotimaa

Hä­vit­tä­jä­hank­keen oh­jel­ma­joh­ta­ja: Suomen uusien hävittäjien lukumäärä on auki – laivaston suorituskyky on lukumäärää tärkeämpää

F-35-hävittäjien lentäjiä koulutetaan Luken lentotukikohdassa Arizonan osavaltiossa Yhdysvalloissa. F-35 on yksi viidestä Suomen harkitsemasta hävittäjästä.
Kotimaa 8.1.2020 14:24 | Päivitetty 8.1.2020 14:40
Joonas Kuikka

Tarkennetussa tarjouspyynnössä viisi hävittäjävalmistajaa saavat vapaasti tarjota haluamaansa määrää hävittäjiä 10 miljardin euron hintakatolla, kirjoittaa puolustusministeriön ohjelmajohtaja Lauri Puranen keskiviikkona. Kokonaisuuden suorituskyky ratkaisee hävittäjähankkeen. Suomella ei välttämättä ole varaa hankkia 64:ää hävittäjää.

Hävittäjähankkeen ohjelmajohtajan Lauri Purasen keskiviikkoisesta blogista paljastuu mielenkiintoinen uutinen. Suomi ei enää tavoittele tarkalleen 64:ää hävittäjää tarkentavassa tarjouspyynnössä.

Jokainen viisi hävittäjävalmistajaa saa valita tarjoamiensa koneiden määrän niin, että se mahtuu 10 miljardin hintakattoon aseistus-, koulutus-, huoltokustannuksineen. Lisäksi elinkaarikustannukset vuosittain eivät saisi ylittää jatkossa nykyisten Hornetien vastaavia. Hävittäjien määrä voi siis olla alle tai yli 64.

Ensimmäisessä tarjouspyynnössä kysyttiin hintaa 64 hävittäjän järjestelmälle. Tästä luvusta on nyt luovuttu.

Laatu ratkaisee valinnan

Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtajan Purasen mukaan voi olla niinkin, että muita pienemmän määrän hävittäjiä tarjoava voittaa hävittäjähankkeen, jos kokonaisuuden laatu on paras.

– Vaikka hävittäjien lukumäärällä on merkittävä vaikutus kriisien ennaltaehkäisyyn ja Suomen puolustusjärjestelmän uskottavuuteen ja suorituskykyyn, sama merkitys on niiden kyvykkyydellä, kirjoittaa Puranen.

– Lukumäärällä ei ole yksi yhteen suoraa positiivista korrelaatiota koko HX-järjestelmän suorituskykyyn.

HX on puolustushallinnon koodinimi hävittäjähankkeelle.

Tarjoajilla vaikeuksia saada 64 hävittäjää hintakattoon

Viiden hävittäjävalmistajan, Eurofighterin Bae Systemsin, ranskalaisen Dassaultin, ruotsalaisen Saabin ja amerikkalaisten Boeingin sekä Lockheed Martinin on tammikuun loppuun mennessä vastattava syksyllä lähetettyyn tarkentavaan tarjouspyyntöön.

Silloin HX Challenge -testitapahtuma on jo käynnissä Satakunnan lennostossa Pirkkalassa.

Purasen mukaan hävittäjävalmistajat eivät ehkä pysty tarjoamaan 64 hävittäjää.

– Voi olla mahdollista, etteivät kaikki tarjoajat pysty tarjoamaan nykyisen konemäärämme mukaista ratkaisua annetussa hintaraamissa, hän kirjoittaa.

Toinen kysymys on elinkaarikustannuksissa, jotka voivat olla korkeat, vaikka hävittäjäjärjestelmän ostohinta olisi 10 miljardin rajoissa.

– Niinkin voi olla, että kriittisten vaatimusten – esimerkiksi käyttö- ja ylläpitokustannusten – aiheuttamaa joustoa joudutaan hakemaan konemäärästä, Puranen kirjoittaa.

Laskuharjoitus: F-35 ja Belgia

Jotta Purasen blogissaan esittämä problematiikka avautuisi, voidaan esimerkkinä käyttää Belgian lokakuussa 2018 julkaisemia lukuja Lockheed Martinin F-35-hävittäjän hankinnasta.

Luvut eivät ole suoraan verrannollisia Suomeen, sillä F-35-hävittäjien kappalehinta on hieman pudonnut, mutta Belgia voi toisaalta Nato-kumppanina saada Yhdysvalloilta muita alennuksia. Lisäksi asejärjestelmätarpeet ja kokonaispaketti ovat Suomella ja Belgialla olla erilaiset.

Reutersin uutisen mukaan Belgia ilmoitti maksaneensa 34 F-35-hävittäjästä 4 miljardia euroa, ja hävittäjien elinkaarikustannus olisi 12,4 miljardia euroa 40 vuoden aikana eli noin vuoteen 2060.

Jos summa muutetaan Suomen 64 hävittäjälle, se vastaisi F-35-hävittäjän tapauksessa karkeasti pyöristettynä 8 miljardin hankintahintaa ja 25 miljardin euron elinkaarikustannusta.

Koska hankintaan on varattu 10 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä, elinkaarelle jäisi 15 miljardia euroa vuosille 2030–2060. Tämä tekisi 500 miljoonaa euroa vuodessa ylläpitoon. Summa on tuplasti se, mitä Hornetien käyttö vuodessa maksaa.

Tämä laskuharjoitus osoittaa, miksi koneiden määrästä joudutaan todennäköisesti tinkimään. Jotta Hornetin vajaan 250 miljoonan euron vuosikustannuksiin päästäisiin, hävittäjähankinnan hintakatto elinkaarikulut sisältäen olisi todellisuudessa suuruusluokkaa 17,5 miljardia euroa. Tällä saisi Belgian hintoja peilaten 48 F-35-hävittäjää, eli kolme neljästä alun perin kaavaillusta.

Kuten todettua, nämä ovat kuitenkin vain viitteellisiä lukuja, eikä F-35 välttämättä ole Suomen valinta. Sekin on selvää, että Suomelle esitettyjen tarjousten yksityiskohdat eivät ole julkisia.

Mainittakoon kuitenkin, että Belgialle F-35:n tarjous oli loppusuoralla vastassa ollutta Eurofighteria halvempi.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (66)

Tarkoittaako HX jo sovittua Hornet-X konetta ja laivasto lentokoneita vai merenkulkua. ???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuleepi mieleen, että mihin tarkoitukseen näitä "hävittäjiä", jotka ovatkin "puoleksi pommikoneita" loppujen lopuksi tarvitaan. Ilma-yliherruus hoidetaan ohjuksilla, dog-fight ei enää tule kysymykseen, joten päätarkoitus lienee stealth-pommituslennot vihollisen kohteisiin Bosnian tuhoamisen tyyliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järkeä todellakaan ei näytä olevan!

Ohjuksilla on turha kuvitella puolustettavan ilmatilaa. Suomen pinta-ala on 338 455 km² ja ilmapuolustukseen tarvittaisiin ainakin sellaiset 20 000 ohjusasemaa. Hinta olisi tähtitieteellinen.

Modernien hävittäjien avulla voidaan siirtyä verkostokeskeiseen toimintaan kaikissa aselajeissa. Korkealla lentävät hävittäjät pystyvät muodostamaan reaaliaikaisen tilannekuvan taistelualueesta. Tätä tilannekuvaa muut aselajit voivat hyödyntää, mikä tehostaa merkittävästi toimintaa kaikilla tasoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomella ole varaa järjettömyyteen elinkaarikustannukset 40 mrd.Puolustukseen kuuluu muutakin kuin Ilmalaivue ratkaiseva on kriisivalmius joka jää retuperälle Suomessa on tälläkin hetkellä retuperäĺlä väestösuojat,viestiliikenne ja energian huolto..Suomi tarvitse 60 häivekonetta joihin uhraamme 7-10 mrd verorahoja jos vertaamme Valtion Budijetti 57 mrd 2020 eteenpäin..Suomi rapistuu järjettömyydellä olemme jo'Nato-kumpani ja Isäntämaa sopimus Amerikan kanssa tietysti Iso-Britanian mukaan lukien.."Jarrut päälle emme voi olla puskurivaltio lännelle uhraamme verorahat populistiseen turvaa...evp S Majuri

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eräs sotamies oli lapsena sairastanut hinkuyskän. Yskä parani, mutta hinku jäi.

Tämä tulee mieleen kun lukee kommenttia. Kun kymmenen asiaa ahtaa viiteen riviin, niin lopputulos ei voi olla hyvä. Kommentista ei voi löytää mitään pääpointtia.

A. Stubb keskittyi kolmeen pointtiin. Kuulija virittyi valmiiksi kuuntelemaan nämä pointit. Mitäpä jos käyttäisi samaa taktiikkaa: "Tässä asiassa on kymmenen pointtia...". Siinä vaiheessa porukka livistää karkuun...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tästä jutusta jää sellainen kuva, että F35 otetaan hintaan mihin hyvänsä, vaikka ei saataisikaan 64-hävittäjää. Minusta tuntuu, että Ruotsalaiset pystyvät tarjoamaan tuohon hintaan huomattavasti isomman määrän koneita kuin alustavat 64-kappaletta. Noiden F-35 hävittäjien käyttökustannukset on kyllä aika järkyttävät, etenkin kun asiaa miettii veronmaksajana. No mielenkiinnolla odottelen millaisen hävittäjän Suomi saa, uskoisin että hyvän koneen oli valinta mikä hyvänsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Gripen häviää kilpailijoilleen joissain ominaisuuksissa. Gripeniinkin liittyy riskejä: pienen budjetin kone, ei myy, rahoitusvaikeuksia, Ruotsi lähdössä aivan muun koneen kehitykseen mukaan. F-35:ssä on lastentauteja, paljon niitä jo korjattu, mutta huikealla budjetilla mm. kuulusta F-22 Raptorista edelleen kehitetty kone. F-35:n tuotanto- ja käyttökustannukset ovat laskussa, ja on maailman ainoa toimiva uuden sukupolven kone. Venäjän ja Kiinan häivekoneet eivät oikein toimi kunnolla ja tuotettujen koneiden määrä on pieni. Kiina ilmeisesti aloittaa koko projektin alusta. Super Hornet Block 3 voi olla mielenkiintoinen työjuhta kanssa. Suomelle hävittäjien merkitys on kyllä erittäin suuri. Droneilla ja ohjuksilla niitä ei vain voi korvata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän jo tiedetään amerikkalaisten laitteista, autoista, ettei ne pysy kovin kauaa ajokunnossa .
Lentokoneet , isot , on alkaneet tippumaan taivaalta ja niiden opngelmia ei kaikkia ees tiedetä.
Ei jatkoon.
Volvo taas on huippuauto niin tämä vertailuhan riittää, joo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Volvolla ei voi lentää ja Ruotsi on siirtämässä Englantiin omankin lentokonetuotantonsa.
Vanhat mallit ei jatkoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"paljastuu mielenkiintoinen uutinen"

Lähinnä paljastuu toimittajien tietämättömyys ja kiinnostuksen vähyys aihepiiriä kohtaan. Puranen kertoi tämän HX-sivuilla jo 8.10.2019
"Mikäli hintakaton puitteissa pysyminen tai täysimääräisen suorituskyvyn saavuttaminen sitä edellyttää tai jopa mahdollistaa, voi tarjoaja siis tarjota 64 poikkeavaa konemäärää. "

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hävittäjät antavat laivoille tilannekuvaa, sekä kykenevät tuhoamaan vihollisen pinta-aluksia. ohjuksilla ja liitopommeilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kenraali kertoi aiemmin tänä vuonna:suomi tarvitsee 64 konetta,koska osa on huollossa,jotta koko maata pystyy puolustamaan". Oikein tv:ssä esitteli "parvia", 4kpl jokaisessa.No nyt!Lukumäärällä ei ole suoraa korrelaatiota.... tottakai on."Suomen kansallisen turvallisuuden suurin uhka on "vihervasemmisto".Rahat riittää.... aivan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täälä sivustolla hölyn pölyn asiantuntioita jotka googlettaa hävittäjistä kellään ymmärrystä missä mennään valtiontaloudessa.Suomella ole varaa kansakuntaa painaa köyhyyteen,kun puhumme 40 mrd elinkaarikustannuksista ja valtionvelasta joka paisuu.Suomi ei tarvitse 60 tunnistuskonetta ja vuoden päästä vanhoja ohjuksineen toki kuutioidaa mielessä päivitykset maksaa maltaita häiveominaisuudet ei takaa alas ampumista vastatoimet kehittyneet todellisessa sodassa 3 minuttia lento ennen alasampumista tankeilla 20 sekuntia toimintavalmiudessa"tekoäly ja tunnistustorjunta ohjukset tuhovat kohteet alle 5 minutissa"jos vasta puolella on kolmannen maan armeja voi kaksiviikkoa olla ilmassa jos vasta maa jolla tunnistusohjukset 3 minuttia...Evp S Majuri

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen puolustusbudjetti on nykyisin 3 miljardia vuodessa. Se tekee 30 vuodessa 90 miljardia, mutta todellisuudessa budjetti kasvaa vuosittain sen verran, että voidaan puhua 100 miljardista.

Kun armeija jakaantuu maa-, meri-, ja ilmavoimiin, niin tasajaolla kukin osa saisi 33 miljardia 30 vuodessa. Tasan summa ei jaeta, vaan maa- ja ilmavoimat saavat eniten. Ilmavoimien merkitys kasvaa jatkuvasti, minkä voi huomata tutkimalla käytyjä sotia, jossa osapuolena on jokin kehittynyt maa. Suomessa ilmavoimat saanevat siksi suunnilleen sen 40 miljardia ilman mitään ylimääräisiä rahapotteja. Maavoimat saman 40 miljardia ja merivoimat 20 miljardia.

"...kellään ymmärrystä missä mennään valtiontaloudessa...". Tämä tulikin mieleen kommenttiasi lukiessa. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa, että meillä on näin paljon kansaa valistavia asiantuntijoita. Helppo on kannattavat kaupat tehdä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän sieltä parin vuoden päästä ole tulossa nippu F35 koneita, tämä tulossa oleva Show liittyy julkisten hankintojen kilpailutuslainsäädäntöön (EU 2004/13-234). Tulevaisuuden ennuste ei vain ole kovin hyvä, koneet tulee myöhässä, varaosia ei saada, huollot on kalliita, puolet koneista maadoitettuna. Yksi hyvä puoli koneissa on, Nato-ovi on auki!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lukisit enemmän, niin luulisit vähemmän.

Päätös hävittäjistä tehdään vuonna 2021. Jos valinta on F-35, niin ensimmäiset viisi (5) hävittäjää olisi mahdollista saada vuonna 2025. Seuraavana vuonna olisi mahdollisuus saada max. 10 hävittäjää per vuosi. Näillä koneilla on nimittäin aika monta ottajaa. Viimeiset koneet tulisivat 2030 luvun puolella. Näin arvioi Locheed Martinin edustaja, jota haastateltiin aiheesta.

Suomeen ei todellakaan tule lastentaudeista kärsiviä alkusarjan koneita!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtio omistaa Finnairin ja niitä lentokonneita on paljon. Peräluukusta vaan puottaa muutaman ohojuksen menneessään ja kukkaan ei hoksaa mittään ja rahat säästyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (66)

Uutisvirta

9:11
Filippiinien presidentti: Ampukaa ulkonaliikkumiskieltoa rikkovat kuoliaaksi!
7:57
Henkilöauto pyörähti katon kautta ympäri Kärsämäellä, kuljettaja pääsi itse ulos autosta
7:38
Kulttuuria kotisohvalta: katso kotimaisia elokuvia, ihastele taideaarteita ja katso, miltä kotikulmilla näytti ennen
7:00
Päivän leffapoiminnat: Yhteen muuttoja ja yhteenottoja – Robert Redford ja Jane Fonda ovat siloposkiset vastanaineet makoisassa draamakomediassa
7:00
Voiko läheisensä tappajalle antaa anteeksi? Täydet viisi tähteä ansaitseva Silmästä silmään -dokumentti on John Websterin vakavin elokuva
7:00
Osingot tulisi maksaa – osinkotulot ovat monelle tarpeellinen lisä jatkuvasti ostovoimaansa menettävän eläketulon jatkeeksi Lukijalta
7:00
Hus seuloo parantuneita uusilla vasta-ainetesteillä – ne löytävät myös oireettomasti koronaviruksen sairastaneet
22
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
11
Osingot tulisi maksaa – osinkotulot ovat monelle tarpeellinen lisä jatkuvasti ostovoimaansa menettävän eläketulon jatkeeksi Lukijalta
6
Ei yhtään uutta koronakuolemaa Suomessa – tehohoidossa yli 60 ihmistä, heistä kolme Oulussa
6
LM:n tiedot: Hallitus kaavailee muutoksia turvapaikkarahaston käyttöön – Välimeren turvapaikanhakijoiden vastaanottoon tarvitaan 13 miljoonaa euroa
5
Suomen oltava oikeusvaltio koronakriisissäkin – koronatartuntojen kasvun kanssa kilpailee voitokkaasti vain jälkiviisaus Lukijalta
4
Koronahelvetti – olen taistellut ”punaista paholaista” vastaan laskujeni mukaan noin kolme viikkoa Lukijalta
4
Etäopetuksen laatuun tulee kiinnittää huomiota – etäopetusta ei ole se, että Wilmassa lähetetään ohjeita ja kirjalliset vastaukset pyydetään palauttamaan Wilmaan Lukijalta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aluksi huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

282 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image