Kotimaa

Hal­pa­len­to­yh­tiöt tarjoavat jo puolet Euroopan is­tu­ma­pai­kois­ta

SAS aikoo operoida Tampereen ja Malagan välisiä lentojaan Airbusin uudella A320neo -mallilla. Sen verran tiukaksi on kilpailu alalla mennyt, että skandinaaviyhtiö on perustanut tukikohdan Espanjaan tavoitellakseen kustannussäästöjä.
Kotimaa 16.5.2018 18:26
Mikko Pulliainen

Eurooppa on siirtynyt halpalentoyhtiöiden aikaan. Tänä vuonna 50 prosenttia Euroopassa tarjottavista istuinpaikoista kuuluu halpalentoyhtiöille. kertoo ilmailu-uutisointia sekä alan analyyseja tekevän Anna.Aero -sivuston analyytikko Jonathan Ford. Hänen mukaansa suuret eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat entistä enemmän vastaamassa halpayhtiöille laskemalla hintojaan. Samalla polttoainekustannuksissa alkaa olla nousupainetta.

Ford puhui keskiviikkona järjestetyssä alueellisen lentoliikenteen Tampere Aviation Forum -seminaarissa. Hän ennustaa myös lentoyhtiöiden yhdistymistrendin jatkuvan. Epävarmuutta markkinalle tuo brexit, josta muut Euroopan maat voivat hyötyä, jos lentoyhtiöt siirtävät kapasiteettiaan saarivaltakunnasta muualle.

Matkustajamäärällä mitattuna Britannia on edelleen Euroopan suurin ilmailumaa. Seminaarissa puhunut ilmailukonsultti sekä -toimittaja Ralph Anker kertoi, että maan lentoasemilta matkusti viime vuonna 288 miljoonaa matkustajaa. Kakkosena on Espanja (249 milj.) ja kolmosena Saksa (235 milj.).

Suomen alueellisten lentoasemien kevään uutisesta vastasi SAS, joka aiemmin kertoi aloittavansa lennot Tampereelta Malagaan sekä uudestaan Oulun ja Tukholman välisen liikenteen. Turun ja Tukholman välillä yhtiö nostaa kapasiteettiaan.

Päätökset eivät ole lyhytjänteisiä, kertoo SAS:n Suomen yritysmyynnistä vastaava Tuomas Kankaala.

– Näemme, että avattavilla reiteillä pitää olla kauaskantoiset seuraukset selvitä omana reittinään.

Tampere-Malaga -reittiavauksen mahdollisti yhtiön päätös perustaa tukikohdat Malagaan sekä Lontoon Heatrow'n lentoasemille.

– Se tuo uusia mahdollisuuksia avata kustannustehokkaasti reittejä.

Niinpä kone lähtee aamulla Malagasta Tampereelle ja palaa illaksi Espanjaan, eikä SAS joudu lentämään siirtolentoja vaikkapa Tampereen ja Tukholman välillä.

Kankaala uskoo, että lentoyhtiöiden lentolipuista saatava tuotto tulee tulevaisuudessa laskemaan, joten etenkin polttoainekuluissa säästäminen on oleellista. Tampereelta Malagaan yhtiö lentää uudella Airbus A320neo -kalustollaan. Koneet kuluttavat istuinkilometriä kohden 15-20 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin SAS:n vanhempi Euroopan-liikenteen kalusto.

Alueellisten lentoasemien pitää nähdä vaivaa menestyäkseen kilpailussa suurempien lentoasemien kanssa. Paikallinen markkina pitää tuntea hyvin, painottaa paneelikeskusteluun osaliistunut irlantilaisen Shannonin lentoaseman johtaja Andrew Murphy

– Se informaatio, jota jaamme lentoyhtiöille, on hyvin spesifistä. Meidän pitää hioa viestiämme tarkkaan. Teemme myös läheistä yhteistyötä paikallisen matkailusektorin kanssa.

Reittineuvottelut kysyvät myös kärsivällisyyttä. Shannonilaiset neuvottelivat esimerkiksi Air Canadan kanssa neljän vuoden ajan, ennen kuin yhtiö avasi suoran reitin Torontoon.

Myöskään julkisuustempauksista ei ole haittaa: lentoasema on esimerkiksi muuttanut yhden tyhjistä parkkipaikoistaan tilapäiseksi drive in -elokuvateatteriksi.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

95
Talliosakkeiden kauppa käy kiivaana Oulussa, ostajat teettävät tiloihin parvia, vessoja ja toimistotilaa – "Kaikki menee jo ennakkomarkkinoinnissa"
79
Puolustusvoimat järjesti kunnon show'n Heinäpäässä – todentuntuinen tykkituli paukkui ja jytisi, katso kuvat
52
Aika on ajanut tillilihasta ohi, rössypotusta kiistellään ja puuro on kestosuosikki – maksutonta kouluruokaa on syytä juhlia, mutta Oulussa sitä päätyy satoja kiloja päivässä biojätteeksi
23
Sisäministeri Mykkänen ei lämpene sinisten idealle poliisiopiskelijoiden tukemisesta - käyttäisi rahat lähiöpoliiseihin
22
Linnanmaan Baanan ensimmäinen vaihe avattiin liikenteelle
20
Kommentti: Urheilijan epäonnistuminen on systeemin vika
18
Nettiopas avuksi sorsastajalle: jätä nämä yksitoista vesilintua rauhaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan pohjoisosassa lännen ja lounaan välinen tuuli on voimakasta iltapäivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s. Metsäpalovaroitus on voimassa Satakunnan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Kemi, Keminmaa ja Tornio.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikä nautinto olla tekemättä palkkatyötä, toverit

Oletpa melkoinen sanaseppo,johan kirjoittamisellakin voisit tienata :) Minä niin samaistun sinuun,en päivääkään ole kaiv... Lue lisää...
ahvenkahven

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image